“Mən gələcəyə yox,
keçmişə yüyürürəm”
Qəşəm Nəcəfzadə (Nəcəfov Qəşəm
Mirzə oğlu) ədəbiyyat aləmində kifayət qədər
tanınmış simadır. Azərbaycan
Yazıçılar Birliyi İdarə Heyətinin
üzvü, Uşaq ədəbiyyatı şöbəsinin rəhbəri,
“Azərbaycan” jurnalının poeziya şöbəsinin
müdiri kimi fəaliyyət göstərən Qəşəm
müəllimin indiyədək 22 kitabı çap edilib.
Bu kitablardan 5-i xarici ölkələrdə
işıq üzü görüb. Ona
bugünkü ədəbi mühitimizin maraq dairəsində
olan suallarla müraciət etdik.
- Qəşəm müəllim
bugünkü poeziya mühitimizi necə xarakterizə edərdi?
- Bu barədə
yalnız onu deyə bilərəm ki, bugünkü poeziya aləmimizdə
cəmi-cümlətanı 3 şeir intonasiyası, şeir
havası var ki, yüzlərlə yazar ortaya düşüb,
bu havalara oynayır. Amma başqalarının
havalarına oynadıqlarını bilmirlər. Halbuki hər şairin öz havası
olmalıdır. Bu mənada beş-altı
yazardan başqa, heç kəsin
yaradıcılığı məni qane etmir. Bir də
poeziyamızda yenə də əşyaların xarici
görünüşlərindən, onların
funksiyalarından, yəni hamıya tanış
olan şeylərdən söz açılır.
- Yəni
yeni poetik tapıntılar yoxdur...
- Yenə
deyirəm: hamının bildiyi şeyləri deməklə
şeir yaranmır ki... Şair bu və ya digər
əşyanın indiyədək bizə məlum olan əlamətlərindən
başqa, digər əlamətlərini də aşkar edib
ortaya qoymalıdır. Məsələn,
hamı yaxşı bilir ki, ağacın yarpağı
yaşıldır. Mən deyərdim ki,
yarpağın yaşıl rənginin hərəkət
mexanizmindən, sistemindən yazsınlar. Çünki
rənglər həmişə hərəkətdədir.
Yəni o, bizə başqa fonda gəlir,
sadəcə, yarpağa çatanda yaşıl olur. Artıq əşyaların hərəkətini
yazmaq düşüncəsində bulunmaq lazımdır.
Mən həm də “Azərbaycan”
jurnalının poeziya şöbəsinin müdiriyəm, yəni
əlimdən yüzlərlə şeir gəlib-keçir.
Onları vərəqləyəndə deyirəm: kaş iki
misrası uğurlu olaydı. Zəif şeirlərin əlində
əsir-yesir qalmışam e... Onu da deyim ki,
xoşuma gələn yazarlar (Balayar Sadiq, Nuranə Nur,
Aqşin, Zahir Əzəmət, Narıngül, Fərqanə,
İlqar Fəhmi) da var.
- Son illər hadisəyə
çevrilən hansısa poeziya nümunəmiz olubmu?
- Mənim
fikrimcə, hadisə ədəbiyyata aid termin deyil. Bu mənada
ədəbiyyatda hadisə olmur, ədəbiyyatda əsər
olur... Buna rəğmən, sualınıza cavab
olaraq bildirirəm ki, belə şey olmayıb. Sadəcə, yaxşı kitablar olub, şeirlər
olub.
- Gənc yazarlarımız,
sözün həqiqi mənasında, sözlərini deyə
bilirlərmi?
- Demək
istəyirlər... Yəni onlar təkrarçılığa
yox, hamının getdiyi yolla yox, təzə bir istiqamətə
gedən yoldadırlar. Bu mənada
onların istiqaməti mənim üçün də
çox maraqlıdır.
“Şaİrİn
yaşI olmur kİ...”
- Kim ki gənclikdən uzaqdır
yenilikdən uzaqdır (Bu fikir sizə məxsusdur).
Özünü həm gənc, həm də orta nəslin
nümayəndəsi kimi hiss edən Qəşəm bəy bu
keçidə necə körpü salır? İki
ömür yaşamaq çətin deyil ki?
- Ədəbi nəsillər tənqidçilər tərəfindən
uydurulmuş bir şeydir. Şairin yaşı olmur ki... (Məsələn, mənə görə, Vaqif Cəbrayılzadə
bizim ən gənc şairimizdir). Çünki
şair səksənillik ömrünün içində də
20 yaşına qaçır. 20
yaşlı şair də hərdən səksən
yaşına qaçır. Yeri gəlmişkən,
mənim bir şeirim var. Dedilər, bu, 90 yaşın
şeiridir. Görünür, mən də
ömrümün içində o yana-bu yana
qaçıram. Yəni şair
yaşını tez-tez dəyişir. Yenə
deyirəm, şairin yaşı olmur. Həmçinin
ananın yaşı olmır, sevginin yaşı olmur. Məmməd
Arazın “Ana” şeirində belə bir fikir var: “Ana kədərini
yaşmıdır ölçən, Ana itirmişəm ana
yaşında...” Bəli, mən gənclərlə
çox ünsiyyətdə oluram, onlarla dostam. Onların hər biri mənim üçün yeni nəfəsdir,
yeni səsdir. O yeni nəfəs, yeni səslər mənim
üçün çox maraqlıdır. Dostlarım
da, evdəkilər də deyirlər ki, sən getdikcə gəncləşirsən.
Bəlkə də bu, gənc yaşlarımda
qocalığımdan, indiki yaşımda gəncliyimdən irəli
gəlir.
- Qəşəm
müəllim, amma əsərlərinizdə sanki bir
keçmiş nisgili var...
- Bəli,
mən bu gün gələcəyə yox, keçmişə
yüyürürəm. Bilirsinizmi niyə?
Mən keçmişimdə çox şeylər
qoyub gəlmişəm. Yəni atam, anam, kənd-kəsək,
məktəbimizin şüşələrini
qırdığım günlər, tərəkəmə həyatım -
hamısı keçmişdə qalıb... O günləri mən
yaşamışam. Gələcəyimdə isə nələr
olacağından xəbərsizəm... Sən gələcəyində
nə olduğunu bilmirsən axı? Sən
keçmişində nə olduğunu bilirsən də... Mənim
üçün dünən daha çox maraqlıdır, nəinki
sabah. Bir sözlə, dünənim,
keçmişim mənim üçün ədəbi
xammaldır, materialdır. Mənim
keçmişimlə bağlı yazdığım
yazılar da əslində gələcəyim
üçün yazdığım şeirlərdir. Bəlkə də keçmiş gələcəkdir,
gələcək keçmişdir. Sabahkı gün də
keçmiş olacaq... Bugünkü gün də
keçmişdir. Mənim yazılarım
keçmişimlə bağlıdır. Yeri gəlmişkən,
bir gün Mehdi Hüseyn İsa Hüseynovu yanına
çağırıb deyir: “Niyə atandan çox
yazırsan?” Deyir ki, atamı yaxşı
tanıyıram. Adam keçmişini yaxşı
tanıyır da... Amma gələcəkdə nə
olacaq bilmirəm axı. Görünür,
yazdıqlarımızın hamısı gələcək
üçündür.
- Bugünkü ədəbiyyatımızda
milli-mənəvi dəyərlər yetərincə təbliğ
olunurmu?
- Bəri
başdan deyim ki, müstəqilliyimizi, Vətənimizi
çox sevirəm. Onun uğrunda ölməyə
hazıram. Vətən mənim məsləkimdir,
vicdanımdır. Amma bu gün də sovetdən
qalma saxtakarlıqlar davam etdirilir. Belə
deyək də, sovet realist metodu ölür, amma onun
qalıqları bizdə hələ də yaşayır.
Fikrimi izah etmək üçün adi bir misal
deyim. Bəzən diş ağrıyır, çəkdirirsən,
onun qalığı qalanda adamı daha çox incidir. Yəni
qalığın özü daha ağrılı bir şeydir
də... Bu mənada qalıqlarla yaşamaq dəhşətdir.
Gəlin Vətən haqqında saxta şeirlər
yazmayaq, Vətənə yaltaqlanmayaq, yalandan tərifləməyək,
onu qoruyaq. Vətənlə bağlı nə
qədər şeirimiz var? Elə isə
Şuşanı, Kəlbəcəri, Laçını... niyə
verdik? Bu qədər Vətən şeri olan bir
xalqın Şuşanı… verməyə haqqı var
idimi? Vətənpərvərliyi hərə bir
cür başa düşür. Halbuki hər
kəsin öz işini kamil görməsi elə vətənpərvərlikdir.
“Şaİr
populyar olmamalIdIr”
- Elə isə Qəşəm bəy
bu gün ədəbiyyatımızda daha nələri həzm
edə bilmir?
-
Saxtakarlığı... Populyarlığı... Televiziya
kanallarından adamın gözünə girən
yazarları. Bir də boğazdan yuxarı
danışanları...
- Sizin təbirinizcə, ədəbiyyat
yenilik deməkdir. Bu mənada siz ədəbiyyatımıza
hansı yenilikləri gətirmisiniz?
- Mən
şeirimi əşyalarla danışdırıram. Yəni şeirlərimdə sözlər
ölür, əşyalar danışır. Məsələn,
at mənim üçün çöl, qoyunun döl
vaxtı payız, quzuların ottuxan vaxtı yazağzı
anlamlarındadır... Yaxud başqa misallar: kənddə deyirlər
ki, xoruzun birinci banı, ikinci banı, qoyunun örüşdən
dönən vaxtı, müəllimlərin məktəbə
gedən vaxtı, şagirdlərin məktəbdən
çıxan vaxtı... Bunlar kənd saatının, əgər
belə demək mümkünsə, radələridir də...
Daha mən yazmıram ki, Həsən kişi
saat üçdə keçindi. Deyirəm ki,
xoruzun birinci banında keçindi. Bəli,
mən şeiri ora aparmaq istəyirəm. Müşahidələrimə
görə, Avropada belə şeyləri çox sevirlər.
Məsələn, bir gün rəssam Altay Məmmədov mənə
dedi ki, bəs Amerikada keçirdiyimiz sərgidə müasir
üslubda çəkilmiş şəkillər qaldı bir kənarda,
amma başında örpəklə çəkilmiş
qadın rəsmi diqqət mərkəzində oldu. Bu mənada yenilik yaxşıca unudulmuş köhnəlikdir.
- Qəşəm
müəllim, belə yazanda da hər kəs sizi başa
düşməz axı...
- Qoy
başa düşməsin. Şair populyar
olmamalıdır. Şair bir tərəfdə
bəyənilsə də, digər tərəfdə bəyənilməməlidir.
Çünki inkarın özündə
böyük həqiqət var. Mənim fikrimcə, şairin
populyarlığı onun zəifliyinə dəlalət edər.
Ümumiyyətlə, populyar şairə, onun
istedadına şübhəm var. Bir də unutmayın ki,
heç günəş də hər tərəfi eyni dərəcədə
isitmir.
- Son vaxtlar köşə yazarlarınızla
da gündəmdəsiniz? Bu nədən irəli gəlir?..
- Mən
müxtəlif janrlarda yazıram. Artıq bir
ildir ki, köşə yazarı kimi də
çıxış edirəm. O köşələrdə
yazdıqlarım da elə mənim keçmişimdir. Bəlkə də yaza bilmədiyim şeirlərimdir.
Elə şeirim də var o, yaza bilmədiyim
köşəmdir. Köşə
yaxşı şeir yazmaq üçün bir məşqdir.
Onu da deyim ki,
köşələrim esse xarakterlidir. Buna görə də digərlərinin köşələrindən
asanlıqla fərqlənir. Yeri gəlmişkən,
“APA-Holding” MMC-nin rəhbəri Vüsalə Mahirqızıya,
“Lent.az” İnformasiya Agentliyinin bas direktoru Qabil Abbasogluya
köşə istedadımı üzə
çıxardıqlarına görə qəzetiniz vasitəsilə
təşəkkürlərimi çatdırıram.
- Qəşəm müəllim,
felyeton janrının da sanki kökü kəsilib... Niyə sizcə?
- Əvvəllər felyetonda adı çəkilən
idarə, müəssisə rəhbəri cəzalandırılardı,
hətta vəzifəsindən azad olunardı. İndi istəyirsən
yüz felyeton yaz... Bir sözlə, felyetona əhəmiyyət
verilmədiyindən onun kəsəri azaldı. Amma mənim fikrimcə, fikir verilsə də, verilməsə
də sənət baxımından bu janr da
yaşamalıdır.
- “Mənim xətrimə dəyin”
deyirsiniz, dəyən olurmu xətrinizə?
- O qədər...
Xətrimə dəymək məni
yaşadır. Mən onda xoşbəxt
oluram.
-
Oğlunuz Kəramət Böyükçöl deyir ki, bu
gün şou aləminin bəzi nümayəndələri qiymətli
əsərlər müəllifi İsa Muğannadan çox məşhurdur...
Yəni oğlunuz şounun müəyyən
elementlərinin ədəbiyyata gətirilməsini də
bildirib.
- Biz
qalstukdan qurtarmalıyıq e... Stulda oturub stol
üstə şeir yazmaqdan uzaqlaşmalıyıq. Biz həyatın tələbləri ilə
ayaqlaşmalıyıq. Şeiri kitabdan
qoparmalıyıq, ona göz, qulaq verməliyik. Onu səhnələşdirməliyik. Bəzən şeirdə çatmayan qafiyəni əl-qol
hərəkətləri ilə əvəz etməliyik. Yəni yaxşı mənada şeiri də şouya
çevirmək olar. Şair şeiri ilə
dolanmalıdır. Şeir də pul gətirməlidir,
kapital gətirməlidir. Amma eləsi var ki,
xalçasını, yoldaşının nişan
üzüyünü satıb kitab çap etdirir. Belə olmaz. Şəxsən mənə gəldikdə, heç bir
kitabımı vəsaitimlə çap etdirməmişəm.
Mən onlardan pul qazanmışam. İki kitabım dövlət xətti ilə çap
olunub. Birinin pulu ilə maşın almışam, o birinə
ev...
- Bir zamanlar sizə İmişlidə itdən, pişikdən yazan
şair deyirdilər. İndi də belə deyirlər?
- Elə
indi də belə deyirlər. Onlar elə bilirlər
ki, böyük şeylərdən yazanda böyük şair
olurlar. Mən iti, pişiyi çox sevirəm.
Qarışqanı çox sevirəm. İti sevməyən insanı da sevə bilməz.
Mən bununla sevinirəm. Bilirsinizmi,
mənim ən yaxşı oxucularım əleyhimə
olanlardır. Onları çox sevirəm.
Bu gün itim də var, pişiyim də... hətta
toyuqlarım da...
“Uşaq ədəbİyyatInI
uşaq
yerİnə qoyublar”
- Qəşəm bəy, indi də
keçək uşaq ədəbiyyatına. Bəs
uşaq ədəbiyyatının əsas problemləri
hansılardır?
- Bu
uşaq ədəbiyyatının o qədər problemi var
ki... Sovet dövründə kitab ticarəti var idi,
kitablar ünvanlara çatdırılırdı, həm də
dövlət bu kitabları çap edirdi və müəlliflərə
də qonorar verilirdi. Balaca
oxucular da kitabları oxuyurdular. İndi bu bağlar, demək
olar ki, qırılıb. Digər tərəfdən, uşaq ədəbiyyatını
məktəblərdə satmağa belə qoymurlar. Üstəlik,
uşaq yazarları ilə məktəblərdə
görüşlər keçirilmir. Halbuki bu məsələ
dəfələrlə gündəmə gətirilib. Təklif
etmişəm ki, uşaq şairləri həftədə bir dəfə
ibtidai siniflərdə dərs keçsinlər. Lakin bu fikrimi
reallaşdıran yoxdur. Uşaq ədəbiyyatı ilə
bağlı müsabiqə keçirilməlidir. Qeyri-Hökumət
Təşkilatları bu sahə üzrə mühüm
işlər görə bilərlər. Hər şeyi dövlətin
boynuna atmaq olmaz. Uşaq jurnalları reklam olunmalıdır.
Televiziya verilişləri təşkil olunmalıdır.
Bütün bunlarla bağlı kifayət qədər
çıxışlarım da olub.
- Səhv
etmirəmsə, heç Yazıçılar Birliyinin da
uşaq dərgisi yoxdur.
- Təklif etmişəm, inşallah, olacaq. Hə,
yadıma düşmüşkən, Anarın göstərişi
ilə 500 səhifəlik “Uşaq antologiyası”
kitabını da hazırlamışam. Nəşrini gözləyir.
- Bugünkü
uşaqlar nağıllara inanırmı? Müasir
uşaqların maraq dairəsinə nələr daxildir?
- Bu bir həqiqətdir
ki, müasir uşaq kitab istəmir, internet istəyir. Biz internetlə uşağa tərəf gəlməliyik.
“Tıq-tıq” xanımı dünyəvi şəkildə
səhnələşdirməliyik. Yaxud “Koroğlu”
“Rembo” kimi çəkilməlidir və sairə... Yəni qəhrəmanlar müasirləşdirilməlidir.
Nağıllar disklərə
köçürülməlidir. İnsafən,
son vaxtlar bu istiqamətdə müəyyən işlər
görülür.
- Amma
etiraf edək ki, son illər uşaq ədəbiyyatının
elə bir qəhrəmanı da yoxdur.
- Bəli,
yenə də eyni obrazlar uşaq ədəbiyyatında
yaşayır. Yəni hələ də
tülkünün xasiyyəti dəyişməyib. Yenə də
canavar yırtıcıdır, tülkü hiyləgərdir,
dovşan qorxaqdır. Çırtdan həminki
Cırtdandır. Əslində bu obrazlar müasir dövrə
uyğunlaşdırılmalı və ya yeni obrazlar
yaranmalı idi. Unutmayaq ki, müasirlik ədəbiyyatın
anasıdır.
QVAMİ MƏHƏBBƏTOĞLU,
Zaman.-2013.-14 sentyabr.-S.12.