Milli süfrə mədəniyyətimiz:
zənginlik, yoxsa israfçılıq
Xalqımızın qonaqpərvərliyi
onun tarixi qədər qədimdir.
Gələn qonağı min bir naz nemətlə qarşılayıb yola-salmaq
Azərbaycanın süfrə
mədəniyyətinə ən
xas xüsusiyyətlərdəndir. Çoxşaxəli və zəngin mədəniyyəti içərisində
süfrə mədəniyyətinin
öz yeri, öz gözəllikləri
var. Mədəniyyətimiz tarixən xalqımızın
həyat tərzini, məişətini, dünyagörüşünü
formalaşdıran əsas
amil olmuşdur. Tarixi eramızdan çox-çox əvvəllərə
gedib çıxan antik mənbələrdə,
o cümlədən qədim
ədəbi abidələrimizdən
olan “Qabusnamə”də,
“Kitabi-Dədə Qorqud”da,
əcnəbi səyyahların
səyahətnamələrində, qaynaqlarda xalqımızın
süfrə mədəniyyəti,
yemək qaydaları, qonaq qarşılaması və s. barədə olduqca qiymətli məlumatlar var. Bu qaydaların
böyük əksəriyyəti
bu gün də öz bəşəri əhəmiyyətini
qoruyub saxlamaqdadır.
Azərbaycan xalqı elə
bir xalqdır ki, hər bir
mövsümə, məqama,
şəraitə, mərasimə
uyğun fərqli süfrə mədəniyyətinə
malikdir. Bu süfrələrin çoxu
elə mərasimin öz adı ilə adlanır. Ancaq bir məsələ də var ki,
bəzən süfrəmiz
o qədər zəngin
olur ki, bu da bir
növ israfa səbəb olur.
Dünyaca məşhur süfrə
mədəniyyəti
Məşhur avropalı səyyah Marko
Polo Azərbaycana səyahət
edərkən təbiətinin
gözəlliyi ilə
yanaşı, zəngin
süfrə mədəniyyətinə
malik olduğu haqqında da təəssüratlarını bölüşmüşdür. Ağqoyunlu
hökmdarı Uzun Həsənin qonağı
olmuş italyan səyyahı Katerino Zeno yazır: “Mənə sarayda yer verildi.
Mən hər gün şah süfrəsində
nahar edə bilərdim”. Gördüklərini möcüzə adlandıran
Zeno hər dəfə
süfrə arxasında
oturarkən yemək əvəzinə buradakı
gözəlliyə baxıb
“doyduğunu” bildirir.
Göründüyü kimi
hələ 500 il əvvəl milli süfrə mədəniyyətimizə heyran
olan avropalının dedikləri xalqımızın
qonaqpərvərliyi ilə
yanaşı, zəngin
bir mədəniyyət
sahibi olduğunu sübut edir.
Toy süfrəsi Azərbaycanda
ən geniş yayılmış və ən zəngin süfrələrdən biridir. Digər
ölkələrin toy mərasimləri
sadəcə əylənməklə
yekunlaşırsa, ölkəmizdə
bu tamamilə fərqlidir.
Süfrənin üzərində göz oxşayan çeşid- çeşid
yeməklərin gəlməsi
qonaqların toyda ən həvəslə gözlədikləri məqamdır.
O da ki, Azərbaycan mətbəxinin
məhsulu ola...
Kulturoloq Fuad Məmmədov da süfrə mədəniyyətimiz
haqqında belə dedi: “Mən bu yaşıma qədər 26 ölkədə
olmuşam. İnandırım sizi ki, bu ölkələr içərisində ən
gözəl yeməkləri
Azərbaycan mətbəxində
gördüm. Yeməklərimiz çox çeşidli və bol olur.
Xaricdən gələnlər belə, ölkəmizdə
bəyəndikləri şeylər
içərisində yeməklərimizi
xüsusi vurğulayırlar”.
“Toylarımız əndazəsini
aşıb”
F. Məmmədov toy mərasimlərində
yol verilən israfçılıq məsələsinə
də toxundu: “Bir şeyi qeyd
edim ki, bizim professorlarımız bu yaxınlarda belə bir təklif
irəli sürmüşdülər
ki, toy məclislərini
təşkil edən zaman ailələr yeni evlənən gənclər üçün
bank hesabı açsalar,
daha yaxşı olar. Belə ki, toyda yeməkləri çox vermək israfdan başqa bir şey deyil. Qalan yeməklər çox zaman ya atılır,
yaxud da paylanır. Çox yaxşı olardı ki, toylarda yeməklər
az verilsin
və qənaət edilmiş pul gənclər üçün
açılmış bank hesabına köçürülsün.
Beləliklə, həm israfçılıq
olmaz, həm də, bu yolla
gənclərə maddi
yardım edilmiş olar”. Eyni zamanda süfrə mədəniyyəti ifadəsini
birmənalı olaraq yeməklərin dadlı və çeşidli olması ilə bağlamaq olmaz deyən kulturoloq qeyd etdi ki,
süfrə mədəniyyətinə
aid Peyğəmbərimizin bir çox məsləhətləri var:
“Yeməkdən əvvəl
əlləri yumaq, başqasının yeməyinə
baxmamaq süfrə mədəniyyətinə daxildir.
Bəzən olur ki, restoranlarda yemək çeşidlərini
çox gördüyümüz
üçün onu bitirməyə və hər şeyin dadına baxmağa can atırıq. Ancaq bu həm süfrə mədəniyyətinə,
həm də sağlamlığımıza ziddir.
Unutmamaq lazımdır ki, çox yemək az yeməkdən də qoyar”.
Millət
vəkili Çingiz Qənizadə qəzetimizə
ötən il
verdiyi müsahibəsində
toy mərasimlərində açılan
süfrələrin öz
məqsədini itirdiyinə
diqqət çəkmişdi.
Ç. Qənizadənin sözlərinə
görə, həm
toy, həm də yas mərasimlərinin təşkili zamanı insanlar həddindən artıq israfa və ifrata yol verirlər: “Toylarımız əndazəsini
aşıb, 500, 700, 1000 nəfərlik
məclislər təşkil
olunur. Menyunun qiyməti 100, 150, 200 manat, deyirsən mən bu yeməklərin
yarısını çıxarmaq
istəyirəm deyirlər
ki, olmaz. Eyni problemlər yas mərasimlərinə də
aiddir. Baxırsan ki, yaslarda masalara bahalı şokoladlar, meyvələr,
yeməklər qoyulur.
Bu artıq yas
deyil, bu yas sahibinin özünü
insanlara göstərməsidir.
Bu dəb-dəbəyə düşən kasıb insanların da ölüsü ölür,
canını qurtarır,
dirisi isə borc içində boğulur. Bu ifratçılıqdır, adət-ənənələrimizə
ziddir. Həm toy, həm yas
mərasimləri ilə
bağlı müvafiq
qanunlara ehtiyac var. Milli Məclisdə bununla bağlı hər hansı bir layihə təqdim olunsa, mən bunu dəstəkləyərəm.
Ancaq bu bir az çətindir, çünki
şadlıq saraylarının
sahibləri nüfuzlu
adamlardılar və onların millət vəkillərinə təsir
etmək imkanları ola bilər.
Həvva Calilova
Zaman.-2014.-10 aprel.-S.8.