Hüquqi dövlətin
formalaşmasında vətəndaş cəmiyyəti
institutlarının rolu
“Hüquqi
dövlət” dedikdə
tədqiqatçılar heç
də həmişə
“demokratik dövlət”i
nəzərdə tutmurlar.
Dövlətin həm hüquqi,
həm də demokratik olduğunu göstərmək üçün
“demokratik hüquqi dövlət” terminindən
istifadə etmək yerinə duşər.
Tədqiqatçıların fikrincə, elə
dövlətlər var
ki, təyinatına görə qeyri-demokratikdirlər,
lakin bununla yanaşı, hüquqi dövlətin yüksək
inkişaf səviyyəsinə
malikdir. Bunun tipik
nümunəsi Honkonqdur
- demokratiyası olmasa
da, hüquqi dövlət institutlarının
yüksək inkişaf
göstəriciləri danılmazdır.
Demokratikləşmə prosesi formalaşmış
və inkişaf etmiş institutları olan hüquqi dövlətlə bu institutlardan məhrum olan dövlətdə müxtəlif nəticələr
baş verə bilər.
Qanunun aliliyi onun mahiyyəti, başqa sözlə, qanunda nəyin təsbit edildiyi ilə bağlıdır. Çünki
qanunlar ədalətli
və ədalətsiz
ola bilər.
Faşist Almaniyasında,
Stalin dövründə də
qanunlar vardı, fəaliyyət göstərirdi.
Məsələnin kökündə duran odur ki,
qanun ədalət ideyasına, ümumbəşəri
dəyərlərin prioritetinə,
bu yolla özünün hüquqi
mahiyyətinə uyğun
gəlsin. Qanun xalqın böyük əksəriyyətinin iradəsinə
uyğun gələ və hüquqi ola bilər.
Xalqın böyük əksəriyyətinin
iradəsini real şəkildə
yerinə yetirmək mexanizmi var - bu, ictimai rəyin
daha dolğun əks edilməsi, aşkarlıq və söz azadlığından
ibarətdir. Dövlətçilik praktikasında seçkilər
və referendum formasından
istifadə edilir.
Beləliklə, dövlət hakimiyyəti
öz qanunlarında xalqın iradəsini əsas götürməli
və yalnız bu qanun hüquqi
sayılmalıdır.
Qanunun aliliyi yalnız qanunların mahiyyətini əks etdirmir, dövlətin orqanları
və məsul şəxslərinin bağlılığını,
həm də bütün vətəndaşlardan
qanunun qorunması və əməl olunmasını tələb
edir. Qanunun aliliyi həm
də bir-birini inkar etməyən normativ aktların müəyyən iyerarxiyasını
təyin edir. Dövlətdə qanunlar hüququn
beynəlxalq normalarına
uyğun olmalıdır.
Əsas qanun - Konstitusiya bu iyerarxiya pilləkənində
başda gəlir və digər normativ aktlar ona uyğun olmalı, əksinə getməməlidir.
Qanunun aliliyi təkcə ölkə əhalisinin böyük əksəriyyətinin iradəsini
əks etdirməklə
şərtlənmir. Qanunun qəbul
edilməsi və işləmə prinsipinin
özü onu bütün digər normativ aktlardan üstün tutur, istənilən hüquq sistemində onun xüsusi yerini təyin edir. Qanuna hörmət hüquqi dövlətin ayrılmaz xüsusiyyəti, bütün
vətəndaşların şüur
və fəaliyyətinin
atributudur.
Dövlət hakimiyyətinin sivil
mövcudluğu yalnız
qanunverici, icraedici və məhkəmə funksiyalarının aydın
prinsipləri əsasında
ola bilər.
Heç bir hakimiyyət özünə aid olmayan funksiyanı mənimsəməməli,
qanunun aliliyini dəqiqliklə rəhbər
tutmalıdır. Konstitusiya hakimiyyətin bölünmə
sistemini, parlamentin, hökumətin, prezidentin səlahiyyətlərinin həyata
keçirilməsini, federal orqanlar və onların subyektlərinin səlahiyyətlərinin məhdudlaşdırılmasını
təyin edir.
Hakimiyyətin funksiyasının bölunməsi
qarşılıqlı dözüm
və ziddiyyət şəraitində mümkündür. Belə mexanizmə
orqanların seçkililiyi,
icraedici orqanların məsul şəxsləri
və orqanların fəaliyyyətinə deputat
nəzarətini, ayrı-ayrı
məqamlarda məsul şəxslərin formalaşması,
seçilməsi, təsdiq
edilməsi, referendum elan
edılməsi, parlament
sessiyasının çağırılması
hüququnu və s.
aid etmək olar.
Hakimiyyət bölgüsünü heç
bir halda onların qarşıdurması
kimi qəbul etmək olmaz. Əksinə, Konstitusiya buna yol verməz. Hakimiyyət bölgüsü
konsepsiyasına uyğun
olaraq, hakimiyyətin hər bir qolunun
- qanunverici, icraedici və məhkəmə sisteminin öz təyinatı (funksiyası)
var və uyğun səlahiyyətlə
təsbit edilir: hakimiyyətlər öz səlahiyyyətlərini reallaşdırmaqda
sərbəst və azaddırlar; bir-birini qarşılıqlı şəkildə
dəstəkləmək və
nəzarət etmək
imkanına malikdirlər.
Heç
bir hakimiyyət başqasının funksiyasını
öz üzərinə
götürə bilməz,
lakin ayrılıqda fəaliyyət göstərmək
imkanı da yoxdur. Buna görə
də hakimiyyətlər
qarşılıqlı şəkildə
bir-birini tamamlamalı,
bütöv “siyasi orqanizm” yaradaraq xalqın rifahı üçün fəaliyyət
göstərən ardıcıllıq
və lazımi əlaqə saxlamalıdırlar.
Hüquqi dövlətdə azad, lakin hüquqi cəhətdən nizamlanan
dördüncü hakimiyyət
- kütləvi informasiya
mənbələri olmalıdır. Tam şəffaflıq və cəmiyyətin geniş informasiya təminatı, aşkarlıq olmasa, hüquqi dövlət vətəndaş cəmiyyətinə
xidmət göstərə
bilməz. İnformasiya xidməti hüquqi dövlətin yeni və vacib funksiyasıdır.
Öz hüquqi
dövlət quruculuğu
yolu ilə gedən bütün dünya dövlətlərində
dördüncü və
ikinci (icraedici) hakimiyyət arasında qarşıdurma olur. Jurnalistlər maneəsiz
informasiya almaq (dövlət və qanunla qorunan xüsusi sirlərdən başqa) hüquq və azadlıqlarına dövlət hakimiyyət orqanları tərəfindən
riayət olunmasını
tələb edirlər.
Hakimiyyət isə qəzet
səhifələri və
televiziya ekranlarından
gələn tənqidi
aradan qaldırmağa
çalışır.
Bununla yanaşı,
əlbəttə, söz
və informasiya azadlığından neqativ
məqsədlər üçün
istifadə edilməməlidir. Bu sahədə sui-istifadə
hüquqi dövlətin
fəaliyyətinin özünü
deformasiya edir.
Dövlət və vətəndaşın
qarşılıqlı məsuliyyəti
onların bərabər
subyektlər kimi tanınması ilə bağlıdır. Onu da qeyd etmək lazımdır ki, məhz dövlətin
rolunun şişirdilməsi
şəxsiyyətin siyasi
arenadan sıxışdırılmasına
səbəb olur və dövlət tərəfindən bu cür hallarda hüquq və azadlıqların təmin
edilməsi formal xarakter
daşıyır. Hüquqi dövlətdə
dövlət vətəndaş
qarşısında necə
məsuliyyət daşımalıdırsa,
vətəndaş da dövlət qarşısında
eyni məsuliyyəti daşımağa borcludur.
Dövlət vətəndaşların normal
həyat şəraitinin
qarantı olmalı və bu vəzifəni
yerinə yetirməkdə
cavabdehlik daşımalıdır.
Əgər həm dövlət,
həm də vətəndaş üzərinə
düşən məsuliyyəti
yerinə yetirirsə,
onda dövlət hüquqi sayılır.
Hüquqi dövlətin əsas
prinsipini nəzərə
alsaq, demək lazımdır ki, hər prinsipin meyarı insan olmalıdır. Göstərilən prinsiplərin həyata keçirilməsi hüquqi
dövlətə doğru
atılan addımları
əks etdirir.
Onu da qeyd etmək lazımdır ki, müxtəlif ölkələrin
inkişaf praktikası
göstərir ki, ölkədə demokratiyanın
mövcudluğu heç
də həmişə
inkişaf etmiş hüquqi dövlətin mövcudluğunu göstərmir. Ona görə
də “hüquqi dövlət” dedikdə, tədqiqatçılar heç
də həmişə
“demokratik dövlət”i
nəzərdə tutmurlar.
Dövlətin həm hüquqi,
həm də demokratik olduğunu göstərmək üçün
“demokratik hüquqi dövlət” terminindən
istifadə etmək yerinə duşər.
Tədqiqatçıların fikrincə, elə
dövlətlər var
ki, təyinatına görə qeyri-demokratikdirlər,
lakin bununla yanaşı, hüquqi dövlətin yüksək
inkişaf səviyyəsinə
malikdir. Bunun tipik
nümunəsi Honkonqdur
- demokratiyası olmasa
da, hüquqi dövlət institutlarının
yüksək inkişaf
göstəriciləri danılmazdır.
Demokratikləşmə prosesi formalaşmış
və inkişaf etmiş institutları olan hüquqi dövlətlə bu institutlardan məhrum olan dövlətdə müxtəlif nəticələr
baş verə bilər. Honkonq tipli dövlətlərdə
demokratikləşmə iqtisadi
inkişafa və islahatlara səbəb ola bilər.
Amma Türkmənistan tipli dövlətlərdə iqtisadi
inkişafı əhəmiyyətli
dərəcədə zəiflədə
və islahatlara yol açmaya bilər, çünki zəif institutları olan dövlətdə demokratikləşmənin nəticələrindən
biri, əvvəlcə,
mövcud olan institutların sıradan çıxması və xüsusi qrupların siyasətə təsirinin
güclənməsidir.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında
səhifə ni hazırladı:
Loğman Məmmədov
Zaman.-2014.-9 avqust.-S.13.