Qərbin öz vətəndaş
cəmiyyəti.., Şərqin də öz
vətəndaş cəmiyyəti...
QVAMI RƏSULOV ,
Avropada həyata baxışda, fərd - cəmiyyət - dövlət münasibətlərində ən öndə nəfs, yəni fərdi, sonra qrup mənfəətləri durur. Başqa sözlə,
MƏN, EQO ön sıradadır.
Bunun adını da qoyublar - insan haqq və azadlıqları.
Fərdi baxımdan eqoizm olan bu
dünyagörüşünün cəmiyyət baxımından,
ictimai baxımdan adı liberalizmdir. “Mənə toxunma, mənə qarışma,
mənə zərər
vermə, nə edirsən et!” “Mənə toxunmayan
ilan min il yaşasın!” məntiqi hakimdir.
Vətəndaş cəmiyyətinin tam inkişaf
etməsi üçün
hələ illərin
gərək olması
danılmaz bir faktdır. Sadəcə, onun inkişafında
bizlər - vətəndaşlar
da iştirak etməliyik. Çünki vətəndaş cəmiyyətinin
inkişafı məhz
bizdən asılıdır.
Elə Beynəlxalq Təhsil Mərkəzinin təhsil üzrə müşaviri
Nazim Əkbərovla da söhbətimiz bu mövzudadır.
- Nazim müəllim, vətəndaş cəmiyyəti
dedikdə nə başa düşülür?
- Vətəndaş cəmiyyəti
anlayışının tərifini
açıqlamalı olsaq,
söhbət çox
uzanıb gedər və bəlkə, məsələnin içindən
heç çıxa
bilmərik. Çünki bu anlayışın
tarixi çox qədimdir. Bəlkə insanlığın, bəşəriyyətin tarixi
qədər qədimdir.
Bu qədər uzaq keçmişi olan bir anlayışın,
fəaliyyətlərin isə,
əlbəttə, forma və
metodları da müxtəlif olub, müxtəlif olduğu üçün daima mübahisələrə, müzakirələrə
yol açıb.
Vətəndaş cəmiyyəti anlayışını
anlamağımız üçün
sadə şəkildə
belə deyə bilərik. Vətəndaş cəmiyyətinin əsasında bu məntiq dayanır. İnsanlar maraq, həvəs, qabiliyyət,
fəaliyyət və
s. görə qruplaşır,
bu qruplar da bir-biriləri ilə münasibətlərini
qurur, dövlət isə onlara qruplaşmada və qrup halında fəaliyyətlərində, həmçinin
qruplararası fəaliyyətlərində
yardım edir, həmçinin onların
müdafiəsini, təhlükəsizliyini
təmin edir, onlara hər cür yardım edir. Yuxarıda dediklərimiz, əlbəttə,
vətəndaş cəmiyyəti
anlayışının tam tərifi və izahı deyildir, amma onu anlaya
bilməyimiz üçün
bir istiqamətdir.
Vətəndaş cəmiyyəti, yuxarıdakı
izahdan da göründüyü kimi,
özünün fəaliyyətinə
kənardan heç bir müdaxiləni qəbul etməyən bir ictimai özünüidarə
təşkilatıdır. İctimai təşkilat anlayışının
bugünkü, müasir
səviyyəyə gəlib
çatması, yuxarıda
da qeyd etdiyim
kimi, uzun bir tarixi yolun
nəticəsidir.
- Bəlkə bu yoldan bir qədər
ətraflı söz açasınız?
- Onun ilk rüşeymlərini
qədim fəlsəfə
məktəblərinin və
onların nümayəndələrinin
- Platonun, Aristotelin, Siseronun və digər yunan-Roma mütəfəkkirlərinin əsərlərində
görmək olar. Belə ideyalar intibah dövründə də olub və H.Qrotsinin,
T.Hobbun, C.Lokkun, Ş.Monteskyenin əsərlərində
öz əksini tapıb. Dünyamız müasir dövrə
yaxınlaşanda səhnədə
V.Humbolt, İ.Kant, G.Hegel, Karl Marks, M.Veber kimi mütəfəkkirləri
görürük. Daha sonrakı
dövrlərdə artıq
sosializmin, kommunizmin utopistləri meydan sulayır, insan kütlələrini məftun
edərək öz arxalarınca sürükləyirlər.
Görünür, Qiyamət gününədək
də bu axtarışlar davam edəcək. Böyük
şair-dramaturqumuz Hüseyn
Cavidin təbiri ilə desək, “Xəyal içində bəşər daim səadət arar...”
Vətəndaş cəmiyyətini daha aydın başa düşməyimiz üçün
bir böyük ailə düşünün,
orada ailə üzvləri özlərinin
müxtəlif istək,
arzu, maraqlarına görə qruplaşırlar,
öz qanun-qaydalarını
qoyurlar, sərbəst
fəaliyyət göstərirlər
və ailə başçısının, yaxud
ailə başçılarının
ora müdaxiləsini istəmirlər. Ailə başçısının onların fəaliyyətinə
müdaxilə etmək
imkanı təcavüz,
totalitarlıq, despotluq
kimi qiymətləndirilir.
Ailə başçısının vəzifəsi
onların təhlükəsizliyini
qorumaq, onlar üçün istədikləri
hər cür fəaliyyət sahəsi açmaq, onları narahat etməmək və sairdən ibarətdir.”Belə bir şey ola
bilməz!” deməyə
tələsməyin. Həsrətində olduğumuz Qərbdə, başqa sözlə, vətəndaş cəmiyyətində
ailə məhz belədir. Sən övladına xoşagəlməz
söz belə deyə bilməzsən.
Əgər belə davransan,
üç dəfə
övladın səndən
şikayətçi olsa,
dövlət gəlib
o uşağını alar
və sən onun üzünü bir daha görə
bilməzsən. Sən isə
ömrünün sonunadək
cani olaraq dövlətin dəftərinə
düşərsən. Bax, belə!
Bəlkə Hüseyn Cavid əfəndidən yuxarıdakı
iqtibasımla və vətəndaş cəmiyyətinə
aid ailə modelini təqdim etməyimlə bu cəmiyyət formasını bəyənmədiyimi
hiss edənlər etiraz
edər: “Elə deyil, baxın, Avropa ölkələrində,
dünyanın bir çox ölkələrində
vətəndaş cəmiyyəti
mövcuddur. Amma siz bunu utopiya adlandırırsınız,
qara yaxırsınız!”-
deyə bilərsiniz. Belə bir etiraz edənlərə
belə cavab verərik: “Siz də haqlısınız,
dünyanın bir sıra ölkələrində
vətəndaş cəmiyyəti
mayası tutmuş, insanlar öz fərdi və qrup maraqlarına görə sərbəst,
rahat yaşayırlar.
Dövlət də onlara
hər cür yardım edir. Məsələn, belə
cəmiyyətlərdə elmi,
mədəni, dini və s. bu kimi
fəaliyyətlərə yaşıl
işıq yandırılıb,
insanlar bu sahədə maraq, istedad, qabiliyyət, istəklərinə uyğun
olaraq sərbəst, maneəsiz fəaliyyət
göstərirlər, dövlət
də onlara hər cür yardım göstərir -
it-pişik, ilan-qurbağa
haqlarından tutmuş
sərbəst toplanmaq,
hətta narkotik istifadəsində, eynicinslilərin
evlənmələrinədək, onların dövlət və hökumətdə təmsil olunmasınadək
imkanlar açıb”.
- Nazim müəllim, sizin sözünüzdən belə
çıxır ki, Qərbin öz vətəndaş cəmiyyəti
var, Şərqin də öz vətəndaş cəmiyyəti...
- Avropada həyata baxışda, fərd- cəmiyyət-dövlət münasibətlərində
ən öndə nəfs, yəni fərdi, sonra qrup mənfəətləri
durur. Başqa sözlə, MƏN, EQO ön sıradadır.
Bunun adını da qoyublar - insan haqq və azadlıqları.
Fərdi
baxımdan eqoizm olan bu dünyagörüşünün
cəmiyyət baxımından,
ictimai baxımdan adı liberalizmdir. “Mənə toxunma, mənə qarışma,
mənə zərər
vermə, nə edirsən et!” “Mənə toxunmayan
ilan min il yaşasın!” məntiqi hakimdir. Bu fərdi
baxımdan da, ictimai baxımdan da, hakimiyyət və dövlət baxımından da belədir. Hər kəs özü üçün yaşayır,
qanunlara əməl edir, vergisini verir, dövlət də onlardan topladığı vergi hesabına onların “azadlıqlarını”, təhlükəsizliklərini
və müdafiəsini
təmin edir.
Bizə gəldikdə, Şərqin
hakim İslam-Türk əxlaqına,
onun fəlsəfəsinə,
bu gün dəbdə olan təbirlə desək, mentalitetimizə görə
isə məsələ
tam tərsinədir - yaşatmaq
üçün yaşamaq. Baxın,
Avropada, Qərbdə ən çox təkrarlanan terminlər “Fərd,” “Fərdi Haqq və Azadlıqlar,”
“Liberalizm,” “Vətəndaş
Cəmiyyəti”dirsə, Şərqdə,
o cümlədən də
bizdə sırası
ilə “Allahın haqqı, Peyğəmbərin
haqqı, valideyn haqqı, qonşu haqqı, qohum haqqı, müəllim haqqı, alimlərin haqqı, kimsəsizlərin
haqqı, əlillərin
haqqı, hətta heyvanların haqqı, ağacların, otların
dənizlərin, çayların,
havanın haqqı olaraq sonsuza qədər uzanıb gedən bir haqlar zənciri...
Ardı növbəti satyımızda...
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında
səhifə ni hazırladı:
Qvami Rəsulov
Zaman.-2014.-19 avqust.-S.13.