Vətəndaş cəmiyyətinin inkişaf xüsusiyyətləri və maneələr

 

Vətəndaş cəmiyyətinin formalaşma mərhələsində bu prosesə ictimai-siyasi strukturların qeyri-sabitliyi, inkişaf etmiş bazar münasibətlərinə çıxışın ləngiməsi, mülkiyyətçilərin geniş sosial təbəqəsinin olmaması, şəxsiyyətin hüquqi müdafiəsinin aşağı effektivliyi mane olur. Bütün bu çətinliklərə müxtəlif növ kataklizmlərə baxmayaraq Azərbaycanda vətəndaş cəmiyyətinin qurulması əsl simasını qorumaqla, keçmişdən qalan özünəməxsus müsbət təcrübələri saxlamaqla dünya inkişaf məcrasında öz yerini tutur. 1995-ci ilin noyabrında qəbul edilmiş Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasında vətəndaş cəmiyyəti hüquqi dövlətin qurulması güclü impuls onun həyata keçirilməsi üçün müəyyən hüquqi zəmanət qazanmışdır.

 

İnkişaf etmiş vətəndaş cəmiyyəti hüquqi dövlətin qurulmasında tarixi fon kimi çıxış edir. Yetkin vətəndaş cəmiyyəti olmadan demokratik siyasi sistemin qurulması mümkün deyil. Yalnız şüurlu, azad siyasi aktiv vətəndaşlar kollektiv həyatın daha rasional formasını qurmaq imkanına malikdirlər. Digər tərəfdən, dövlət fərdlərin qrupların hüquq azadlıqlarının həyata keçirilməsi üçün şərait yaratması məqsədini güdür.

 

Vətəndaş cəmiyyəti vətəndaşların fərdi qrup maraqlarını daşıyan xüsusi qeyri-dövlət ittifaqının məcmusudur.

 

Vətəndaşların maraqlarının müxtəlifliyi onların müxtəlif institutlar vasitəsilə reallaşdırılması zamanı istifadə olunan hüquq azadlıqlar vətəndaş cəmiyyətinin əsas xəttini təşkil edir.

 

Vətəndaş cəmiyyəti institutlarını üç qrupa bölmək olar. Bu təşkilatlarda fərdlər:

 

- Yemək, geymək mənzil ehtiyaclarını təmin etmək üçün vəsait alırlar. Bu vəsaitləri fərdlər istehsalat müəssisələrindən, istehlakçı peşəkar ittifaqlardan əldə edə bilərlər;

 

- nəslin davam etdirilməsi, ünsiyyət, mənəvi fiziki kamilləşmə ehtiyaclarını təmin edirlər. Buna ailə, din, elm təhsil müəssisələri, yaradıcı ittifaqlar, idman cəmiyyətləri kömək edirlər;

 

- cəmiyyət həyatının idarə edilməsi tələbatını təmin edirlər. Burada maraqlar siyasi partiya cərəyanların fəaliyyət göstərməsində iştirak etmək yolu ilə reallaşır.

 

Ayrı-ayrı vətəndaşların, müxtəlif vətəndaş cəmiyyətlərinin öz fərdi maraqlarını qorumaq qabiliyyətiI: bu zaman digər xüsusi ictimai maraqları pozmadan onları öz istəklərinə uyğun şəkildə təmin etmək inkanları vətəndaş cəmiyyətinin yetkinliyindən xəbər verir.

 

Müasir şərtlər daxilində vətəndaş cəmiyyəti bazar demokratik hüquqi dövlətçilik şəraitində dövlətin vasitəçiliyi olmadan azad bərabərhüquqlu fərdlərin qarşılıqlı münasibətinin müxtəlifliyi kimi çıxış edir. Dövlət strukturlarından fərqli olaraq, vətəndaş cəmiyyətində vertikal olmayan (iyerarxiya) deyil, üfüqi əlaqələr - hüquqi cəhətdən azad bərabərhüquqlu partnyorlar arasında həmrəylik rəqabət münasibətləri üstünlük təşkil edir.

 

İqtisadi sahədə vətəndaş cəmiyyətinin struktur elementini qeyri-dövlət müəssisələri - koperativlər, tərəfdaşlıq, aksioner cəmiyyətləri, kompaniyalar, korporasiyalar, assosiasiyalar vətəndaşların öz təşəbbüsləri ilə yaradılmış digər könüllü təsərrüfat ittifaqları təşkil edir.

 

Vətəndaş cəmiyyətinin sosial-siyasi sferasına aşağıdakılar daxildir:

 

- Vətəndaş cəmiyyətinin sosial nüvəsi sayılan fərdi ictimai maraqların birləşdiyi ailə;

 

- vətəndaş cəmiyyətinin müxtəlif qruplarının müxtəlif maraqlarını ifadə edən ictimai, ictimai-siyasi, siyasi partiya hərəkatlar;

 

- yaşayış yerlərində ictimai özünüidarə orqanları;

 

- ictimai fikri üzə çıxaran, formalaşdıran ifadə edən, həmçinin sosial konfliktləri həll edən mexanizmlər;

 

- qeyri-hökumət kütləvi informasiya vasitələri.

 

Mənəviyyat sahəsində vətəndaş cəmiyyəti söz fikir azadlığı, öz fikrini azad ifadə etmək imkanları, elmi, yaradıcı digər birliklərin dövlət strukturlarından qeyri-asılılığı müstəqilliyini qarşıya qoyur.

 

Ümumən vətəndaş cəmiyyəti insan hüquqları azadlıqları, həyat keyfiyyətinin yüksəldilməsini prioritet sayır:

 

- İnsanın yaşamaq, sərbəst fəaliyyət göstərmək xoşbəxtlik haqlarının tanınması;

 

- qanun qarşısında bütün vətəndaşların bərabərlik hüququnun tanınması;

 

- iqtisadi sosial-siyasi fəaliyyətin bütün subyektləri üçün bərabər imkanların yaradılması.

 

Vətəndaş cəmiyyəti əsas funksiyası aşağıdakılardan ibarət olan hüquqi dövlətlə sıx birləşir qarşılıqlı fəaliyyət göstərir:

 

- İctimai inkişafın ümumi strategiyasının hazırlanması;

 

- cəmiyyətin iqtisadi sosial sahədə inkişafının nisbəti, tempi, prioritetlərinin təyin edilməsi əsaslandırılması;

 

- vətəndaşların ictimai-faydalı fəaliyyətinin stimullaşdırılması onların şəxsi ləyaqət, mülkiyyət hüquqlarının qorunması;

 

- cəmiyyətin həyat fəaliyyətinin bütün sahələrində demokratikləşmə;

 

- sərhədlərin qorunması ictimai asayişin təmin edilməsi.

 

Azərbaycanda islahat illərində vətəndaş cəmiyyətinin qurulması istiqamətində böyük irəliləyişlər əldə edilmişdir. Mülkiyyətin özəlləşdirilməsi, siyasi plüralizm, düşüncə azadlığının təsdiq edilməsi - bütün bunlar vətəndaş cəmiyyətinin infrastrukturunun yaradılmasına imkan verir. Lakin onun keyfiyyət göstəricisi hələ yüksək səviyyədə deyildir. Çünki bəzi sosioloqların fikrincə, Azərbaycanda fəaliyyət göstərən siyasi partiyalar hakimiyyət cəmiyyət arasında vasitəçilik funksiyasını yüksək səviyyədə yerinə yetirmək qabiliyyətinə malik deyil.

 

Nəticə etibarilə tədqiqatçılar bu fikirdədirlər ki, vətəndaş cəmiyyətinin qurulması yolunda kifayət qədər həm obyektiv, həm subyektiv çətinliklər var. Onlardan biri cəmiyyətdə vətəndaş həyatı ənənəsinin olmaması, digəri isə postsosialist ölkələrində vətəndaş cəmiyyətinin qurulmasının mexanizmi təbiəti barədə bəsit təsəvvürlərin formalaşması bu prosesdə dövlətin rolunun layiqincə qiymətləndirilməməsidir.

 

Vətəndaş cəmiyyəti azad fərdlər birliyindən ibarətdir. İqtisadi baxımdan bu o deməkdir ki, hər bir fərd mülkiyyətçidir. O, real şəkildə insanın normal yaşaması üçün vacib olan vəsaitlərə malikdir. O, mülkiyyət formasının seçilməsində, peşə və əmək fəaliyyəti növünün təyin edilməsində, zəhmətinin nəticələrini sərf etməkdə azaddır. Sosial planda fərdin müəyyən sosial topluma (ailə, nəsil, sinif, millət) məxsusluğu mütləq xarakter daşımır. O, sərbəst şəkildə mövcud ola bilər, öz ehtiyac və maraqlarının ödənilməsi üçün kifayət qədər muxtar özünüidarə hüququna malikdir. Vətəndaş kimi fərdin azadlığının siyasi aspekti onun dövlətdən asılı olmamasıdır. Təmin edilmiş azadlıq onda olur ki, fərd müəyyən mexanizmlər vasitəsilə özünə münasibətdə dövlət və ya digər strukturların özbaşınalığını məhdudlaşdıra bilsin.

 

Vətəndaş cəmiyyətinin formalaşma mərhələsində bu prosesə ictimai-siyasi strukturların qeyri-sabitliyi, inkişaf etmiş bazar münasibətlərinə çıxışın ləngiməsi, mülkiyyətçilərin geniş sosial təbəqəsinin olmaması, şəxsiyyətin hüquqi müdafiəsinin aşağı effektivliyi mane olur. Bütün bu çətinliklərə və müxtəlif növ kataklizmlərə baxmayaraq, Azərbaycanda vətəndaş cəmiyyətinin qurulması əsl simasını qorumaqla, keçmişdən qalan özünəməxsus müsbət təcrübələri saxlamaqla dünya inkişaf məcrasında öz yerini tutur. 1995-ci ilin noyabrında qəbul edilmiş Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasında vətəndaş cəmiyyəti və hüquqi dövlətin qurulması güclü impulsonun həyata keçirilməsi üçün müəyyən hüquqi zəmanət qazanmışdır. Konstitusiyada vətəndaş cəmiyyətinin əsas ideyaları öz yerini almışdır. İnsan, onun hüquq və azadlıqlarına yüksək dəyər verilmiş, insan və vətəndaş hüquq və azadlıqlarının tanınması, qorunması və müdafiə edilməsi dövlətin vəzifəsi kimi göstərilmişdir. Hakimiyyət bölgüsünün qanunverici, icraedici və məhkəmə orqanlarına ayrılması elan edilmiş, yerli özünüidarə orqanlarına səlahiyyətlər verilmişdir. Vətəndaş cəmiyyətinin bundan sonrakı inkişafı mülkiyyətin davamlı və əsaslı şəkildə dövlət inhisarından çıxarılması, bürokratik aparatın azaldılması və neytrallaşdırılması, çoxpartiyalı sistemin formalaşdırılması, istehsalatın inkişaf stimulları sisteminin yaradılması, optimal sosial proqramların hazırlanmasından asılı olacaqdır.

 

 

Zaman.-2014.-22 avqust.-S.13.