Sosial məsələlərin həllində
vətəndaş cəmiyyətinin rolu
Vətəndaşların öz-özünə
təşkilatlanmasının müxtəlif formaları
özlüyündə cəmiyyətin
sosial, iqtisadi və mədəni inkişafının nəhəng
ehtiyatlarını daşıyır.
Vətəndaş cəmiyyəti sosial məsuliyyət hissindən - dövlətin
üzərinə atmadan
vətəndaşların ya
sərbəst, ya da kooperasiyada digər vətəndaşlarla
öz və ümumi problemlərinin həllinə çalışması
hesabına böyüyür. Sosial tərəqqi cəmiyyətdə
hakimiyyəti tənqid
edən və nəzarətdə saxlayan,
onu öz maraqları üçün
işləməyə məcbur
edən məsuliyyətli
vətəndaş cəmiyyəti
olmadan mümkün deyil. Dövlət vətəndaşların könüllü
birliyini idarə etməməli, dövlət
işlərində onların
iştirak imkanlarını
genişləndirərək onlara dəstək verməlidir.
“Vətəndaş cəmiyyəti”
anlayışı sosial
məsələlərin həllinin
elə vəziyyətini
ifadə edir ki, burada hüquq
və azadlıqların
qorunması, vətəndaş
özfəaliyyətinin və
siyasi fəallığın
inkişafı, vətəndaşların
siyasətdə real iştirakı
üçün şərtlər
hazırlanır. Müasir vətəndaş cəmiyyəti uzun tarixi inkişafın nəticəsidir. Vətəndaş cəmiyyətinin qurulması
hüquqi dövlətin
formalaşması ilə
əl-ələ gəlmiş
və belə də davam etməkdədəir.
Vətəndaş cəmiyyəti və
hüquqi dövlət
bir-birilə əlaqəli
şəkildə fəaliyyət
göstərərək ictimai
siyasət sferasını
əmələ gətirir.
1980-ci illərin axırı
1990-cı illərin əvvəllərində
postkommunist dəyişikliklərinin
“vətəndaş cəmiyyəti”
şüarı həyatın
bütün aspektlərinin
tam bir yerə birləşməsinin sona
çatdığı barədəydi,
başqa sözlə dövlət və cəmiyyəti bir-birindən
ayırırdı. Bu məsələ cəmiyyətin
müasir islahatlar mərhələsində ən
vacib şərtlərdən
biridir. Bu mənada vətəndaş
cəmiyyəti o sosial
sifariş və o ideyadır ki, çox cəhətdən
cəmiyyətin inkişafının
magistral yolunu müəyyən edir.
Bu, total dövlətçiliyin
təsirinə düşməyən
bu və ya digər sosial
minimumların tapılması
deməkdir. Amerikalı
tədqiqatçı D.Bouz
yazır: “Vətəndaş
cəmiyyətində sizə
aid olan qərarı özünüz qəbul edin. Siyasi cəmiyyətdə bu qərarları sizin əvəzinizdən qəbul edirlər. Nə qədər ki, həyati vacib məsələlərin həlli
insanların iştirakı
olmadan həyata keçirilir və təbii ki, onlar buna qarşı
çıxırlar, siyasi
sistem məcburən zorakılığa əsaslanır”.
Sosial tərəqqi cəmiyyətdə
hakimiyyəti tənqid
edən və nəzarətdə saxlayan
vətəndaş cəmiyyəti
olmadan mümkün deyil
Siyasi ədəbiyyatda
vətəndaş cəmiyyətinin
birmənalı anlamı
yoxdur. Lakin ümumilikdə belə
bir fikir üstünlük təşkil
edir ki, vətəndaş cəmiyyəti
qanunvericiliklə dövlətin
birbaşa müdaxiləsinə
sədd çəkən
vətəndaş assossasiya
və cəmiyyətləri
vasitəsilə üzə
çıxan qeyri-siyasi
münasibətdir. Amerika politoloqu
O.Enkarnasyon belə hesab edir ki,
vətəndaş cəmiyyəti
öz maraq və dəyərlərini
qorumaq üçün
xüsusi şəxslər
tərəfindən yaradılan
geniş və müxtilif cəmiyyətlər
aləmini əhatə
edir. Bu aləm
yerli vətəndaş
təşkilatlarının sərbəst şəkildə
qurduğu, məsələn,
qonşuluqda yaşayan
insan assossasiyaları kimi, həm də iyerarxiya şəklində təşkilatlanmış
ümummilli ittifaq tipli qruplar və
etnik assossasiyalardan ibarətdir.
Vətəndaşların öz-özünə təşkilatlanmasının
müxtəlif formaları
özlüyündə cəmiyyətin
sosial, iqtisadi və mədəni inkişafının nəhəng
ehtiyatlarını daşıyır. Vətəndaş cəmiyyəti sosial məsuliyyət hissindən
- dövlətin üzərinə
atmadan vətəndaşların
ya sərbəst, ya da kooperasiyada
digər vətəndaşlarla
öz və ümumi problemlərinin həllinə çalışması
hesabına böyüyür.
Sosial tərəqqi cəmiyyətdə
hakimiyyəti tənqid
edən və nəzarətdə saxlayan,
onu öz maraqları üçün
işləməyə məcbur
edən məsuliyyətli
vətəndaş cəmiyyəti
olmadan mümkün deyil. Dövlət vətəndaşların könüllü birliyini idarə etməməli, dövlət işlərində
onların iştirak imkanlarını genişləndirərək
onlara dəstək verməlidir.
İnkişaf etmiş vətəndaş
cəmiyyətində insan
ləyaqəti və şəxsiyyəti, ailəyə
hörmət ictimai-siyasi
və dövlət quruluşunun dəyişməz
bünövrəsinin keyfiyyəti
ilə təsdiq olunur. “... Vətəndaş cəmiyyətinin ən böyük məqsədi
fərdlərin xoşbəxtliyidir:
çünki əgər
onu təşkil edən üzvlər xoşbəxt deyilsə, cəmiyyət necə xoşbəxt ola
bilər?” - bu
sualı şotland mütəffəkkiri A.Ferqyusson
qoymuşdur.
“Postkommunizmin qarşısında
yenidən yaradılmış
həm siyasi, həm də vətəndaş institutlarının
legitimləşdirilməsi vəzifəsi durur”
İnsanın ləyaqətli varlığı
- onun azadlığı,
onun firavanlığı,
təhlükəsizliyi və
öz qabiliyyətlərini
inkişaf etdirmək inkanlarının olmasıdır. Dovlət
bu məqsədə
nail olmaq üçün
yalnız bir alətdir. Dövlətin varlığının mahiyyəti vətəndaşlara
xidmət göstərməkdən
ibarətdir, onları
abstrakt ideyalara qurban vermək deyil. Belə cəmiyyətin əsas prinsipi: insan dövlət üçün
deyil, dövlət insan üçündür.
Vətəndaş cəmiyyəti
ilə hüquqi dövlətin qarşılıqlı
münasibətinin hüquqi
baxımdan nizama salınması aşağıdakı
prinsiplə həyata keçirilir: hakimiyyət
üçün qanunla
icazə verilməyən
hər şey yasaqdır; vətəndaşlar
üçün qanunla
yasaq olmayan hər şey icazəlıdır.
D.Lovellin fikrincə, postkommunizmin qarşısında yenidən
yaradılmış həm
siyasi, həm də vətəndaş institutlarının legitimləşdirilməsi
vəzifəsi durur. Məhz yeni
institut və bunlar tərəfindən qəbul edilmiş qərarların alternativ legitimləşdirmə üsulu
etimadı zəruriləşdirir.
Bu etimad əsasında
sonralar könüllü
assossasiyaların törədiyi
geniş ictimai əməkdaşlığa şərait
yaradır və hüquqı dövlət
çərçivəsində iqtisadi inkişaf gedir. Mümkün alternativ etnik
və ya milli mənsubiyyətin köməyi ilə legitimliyi əsaslandırmağa
cəhd göstərməkdir.
Məsələnin bu cür həlli uzunmüddətli
deyil, lakin o, öz siyasi uğursuzluğunun məsuliyyət
yükünü başqalarının
çiyninə yıxmaq
istəyən bəzi
siyasiləri cəlb edir.
Etimadın güclənməsi liberal demokratiya
və xalis vətəndaş cəmiyyətinin
konsolidasiyasını yaratmağa
qadirdir. Bundan ötrü ictimai
maraq oyatmaq və qorumaq zəruridir. Siyasətin yeni
forma və rolu barədə - vətəndaşları,
ictimai marağın vacibliyi və təbiəti barədə
isə dövlət qulluqçularını məlumatlandırmaq
lazımdır. Şəffaf və nəzarət altında olan idarə sistemi iqtisadi və həyat fəaliyyətinin
digər sferalarında
sui-istifadənin qəti
şəkildə qarşısını
almaq iqtidarındadır.
Lakin sadə sərəncamla etimad qazanmaq mümkün deyil. O vərdiş kimi yaranır və daim təcrübə tələb edir.
İyerarxiya qarşılıqlı əlaqələrinin
vertikal strukturları ilə siyasətdən fərqli olaraq, vətəndaş cəmiyyəti,
cəmiyyətin həyat
fəaliyyətini qoruya
biləcək məcburi
üfüqi, qeyri-hakimiyyət
əlaqələrinin varlığını
tələb edir.
Ədalətə can atmayan azadlıq
cəmiyyətdə qoruna
bilməz
Vətəndaş cəmiyyətinin funksiyaları onun struktur elementləri - həvəskar və könüllü vətəndaş birlikləri ilə yerinə yetirilir. Məhz bu cür birliklərdə fəal vətəndaş şəxsiyyəti yetişir.
Vətəndaş cəmiyyəti insan həyatında azadlığı mütləq dəyər kimi tanımadan mümkün deyil. Yalnız suveren dövlət öz vətəndaşlarının firavanlığı və təhlükəsizliyini təmin edə və iyirmi birinci əsrdə dinamik inkişaf perspektivinə sahib ola bilər. Ədalətə can atmayan azadlıq cəmiyyətdə qoruna bilməz. Bu cür cəmiyyət, azadlığı maddi rifah halı ilə möhkəmlənmiş insanlarla azadlığı cansıxıcı kasıblığın simvoluna çevrilmiş insanlar arasında ayrılığa səbəb olmağa məhkumdur. Bu ayrılığın nəticəsi ya sosial partlayışa, ya da imtiyazlı azlıqların diktaturasına gətirib çıxara bilər. Ədalət nəinki hüququn bərabərlyinə can atmaq, həm də vətəndaşların öz qabiliyyətlirini reallaşdırmaq imkanlarının bərabərliyini, eləcə də bundan məhrum olanlara ləyaqətli həyat zəmanəti verməyi tələb edir.
ardı növbəti sayımızda
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifə
ni hazırladı:
Loğman Məmmədov
Zaman.-2014.-5 dekabr.-S.13.