Hüquqi dövlət quruculuğunda seçki sistemi
Tarixi faktlar göstərir ki, hər bir ölkənin
inkişafında müxtəlif
səbəblərlə yanaşı
eyni zamanda, demokratik seçkilərin
də təsiri böyükdür.
Seçkilər idarəetmənin mərkəzi institutu, insanların cəmiyyətin
siyasi-ictimai həyatında
iştirakının ən
kütləvi formasıdır.
Xalq dövlətin idarə edilməsində iştirak
hüquqlarını əsasən
seçki vasitəsilə
reallaşdırır və
bu zaman hakimiyyətlə idarəedilən
arasında razılıq
təmin olunur. Bu razılığı hökumətin səlahiyyətinə
çevirən ən
başlıca sistem isə ilk növbədə
azad, ədalətli və obyektiv seçkilərin təşkil
olunmasıdır. Demokratik seçkilərdə
əsas şərt hesabat vermək məsuliyyətindən əlavə
eyni zamanda, aşkarlıq, şəffaflıq
və obyektivlikdir.
Demokratik cəmiyyətin əsas göstəricisi hesab olunan seçkilər demokratiyanın bərqərar
olunmasında mühüm
rol oynayır. Seçkilər hakimiyyətin xalqın etibarını qazandığını
göstərən bir
vasitədir və xalq hakimiyyətinin təmin edilməsi məhz seçkilər nəticəsində ortaya
çıxır. Seçkilər olan ölkədə hakimiyyət faktiki olaraq xalqın əlinə keçir.
Bu da cəmiyyəti
ədalətsizlikdən və
diktatura rejimindən qoruyur. Azərbaycan Respublikasında 18 yaşına çatmış
hər bir şəxs seçkidə
iştirak etmək hüququna sahibdir. Hər hansı bir vətəndaşı yalnız
məhkəmə yolu
ilə seçki hüququndan məhrum etmək mümkündür.
Ümumi seçki hüququ dedikdə irqindən, milliyyətindən,
dinindən, cinsindən,
mənşəyindən, əmlak
vəziyyətindən və
s. asılı olmayaraq,
Azərbaycan Respublikası
vətəndaşları seçmək,
seçilmək və
referendumda iştirak etmək hüququ başa düşülür.
Seçki prosesinin həyata keçirilməsində mühüm
amillərdən biri də səsvermənin təşkil olunma formasıdır. Qeyd etmək lazımdır
ki, seçki forması seçki sistemi anlayışında
öz əksini tapır. Seçki sisteminin üç
tipi mövcuddur. Bunlar majoritar,
proporsional və qarışıq seçki
sistemləridir.
Majoritar seçki sistemi 1 mandatlı olub deputatlığa namizəd
seçkilərdə fərdi
qaydada iştirak etməli və o, seçkili orqana deputat seçilmək üçün seçki
dairəsi üzrə
deputatlığa namizədlərə
nisbətdə daha çox səs toplamalıdır. Belə ki, bu seçki sistemində bir nəfərin timsalında partiyalara deyil konkret namizədə
səs verilir. Əvvəllər Fransada istifadə
olunan bu sistem hazırda Kanada, İngiltərə,
Hindistan, ABŞ və
bir sıra ölkələrdə tədbiq
olunur.
Proporsional seçki sistemində seçkilərin partiya siyahıları üzrə
aparılması nəzərdə
tutulur. Bu sistem
ayrı-ayrı namizədlər
üzrə deyil, əldə olunmuş səslərə uyğun
olaraq siyahı üzrə proporsional şəkildə bölgüyə
əsaslanır. Bu zaman deputatlar yalnız partiya qarşısında məsuliyyət
daşıyırlar. Qeyd edək
ki, bu sistem
İtaliyada, Latın Amerikasında, İsraildə,
Avstraliyada və Portuqaliyada geniş tətbiq edilir.
Qarışıq seçki majoritar və proporsional üsullarının birləşməsini
nəzərdə tutan
bir sistemdir. Bu sistem Rusiya Federasiyasında
istifadə olunur.
Belə ki, dövlət dumasına seçkilərdə
deputat yerlərinin sayı bərabər bölüşdürülür. Proporsional seçkilərdə 5%-dən
artıq səs toplayan partiyalar Dövlət Dumasında təmsil olunma hüququ qazanır.
Qeyd edək
ki, əvvəllər
Azərbaycan Respublikasının
Milli Məclisinə seçkilər qarışıq
seçki sistemi əsasında həyata keçirilirdi. Lakin Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasında dəyişikliklər
edilməsi haqqında
2002 il avqustun
24-ü ümumxalq referendumunda
qəbul edilmiş dəyişikliklər nəticəsində
Milli Məclisə yalnız majoritar seçki sistemi əsasında seçkilərin
keçirilməsi müəyyən
edildi.
Vətəndaşların seçki hüquqlarının birbaşa,
dolayısı ilə
və ya başqa şəkildə
məhdudlaşdırılması qadağandır
Ölkəmizdə seçki hüququ konstitusiya ilə müəyyən edilir. Azərbaycan Respublikası
vətəndaşlarının hər birinin seçmək, seçilmək
hüququ vardır.
18 yaşına çatmış və fəaliyyət qabiliyyəti
olan hər bir vətəndaş seçki hüququna malikdirlər. Mənşəyinə,
siyasi baxışlarma,
sosial və əmlak vəziyyətinə,
irqi və milli mənsubiyyətinə,
cinsinə, təhsilinə,
dilinə, dinə münasibətinə, məşğuliyyət
növünə və
xarakterinə görə
Azərbaycan Respublikası
vətəndaşlarının seçki hüquqlarının
birbaşa, dolayısı
ilə və ya başqa şəkildə
məhdudlaşdırılması qadağandır.
Tarixi faktlar göstərir ki, hər bir ölkənin
inkişafında müxtəlif
səbəblərlə yanaşı
eyni zamanda, demokratik seçkilərin
də təsiri böyükdür. Seçkilər idarəetmənin mərkəzi institutu, insanların cəmiyyətin
siyasi-ictimai həyatında
iştirakının ən
kütləvi formasıdır.
Xalq dövlətin idarə edilməsində iştirak
hüquqlarını əsasən
seçki vasitəsilə
reallaşdırır və
bu zaman hakimiyyətlə idarəedilən
arasında razılıq
təmin olunur. Bu razılığı hökumətin səlahiyyətinə
çevirən ən
başlıca sistem isə ilk növbədə
azad, ədalətli və obyektiv seçkilərin təşkil
olunmasıdır.
Demokratik seçkilərdə əsas
şərt hesabat vermək məsuliyyətindən
əlavə eyni zamanda, aşkarlıq, şəffaflıq və obyektivlikdir. Seçkilərin bu meyarlar əsasında keçirilməsi
siyasi mədəniyyətin,
hüquq düşüncəsi
və mədəniyyətinin
formalaşması, xalqın
ümumi iradəsinin milli maraqlar ətrafında birləşdirilməsi
kimi çox mühüm amillərə
meydan açır.
Azərbaycanda da bu sistem müstəqilliyə
qədəm qoyduqdan sonra formalaşmağa başlayıb. Hüquqi,
demokratik dövlətdə
sivil və azad cəmiyyətin yaranmasına nail olan dövlət 1991-ci il oktyabrın 18-də
qəbul olunmuş “Azərbaycan Respublikasının
dövlət müstəqilliyi
haqqında Konstitusiya Aktı”nda xalqın demokratik seçki yolu ilə hakimiyyəti
formalaşdırmaq hüququ
bəyan olunmuşdur.
Seçki hüququ Azərbaycan Respublikasında seçkili
dövlət orqanlarının
təşkili qaydalarını
nizamlayan hüquq normalarının sistemidir. Seçki hüququ
ölkənin Konstitusiyası
ilə müəyyən
edilir. Konstitusiyanın “Əsas insan
və vətəndaş
hüquqları və
azadlıqları” adlı
III fəslində təsbit
edilmişdir. Seçki
hüququ respublikanın
digər qanunları “Azərbaycan Respublikasının
Milli Məclisinə seçkilər haqqında”,
“Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin seçkiləri
haqqında”, “Referendum haqqında”,
“Bələdiyyələrə seçkilərin qaydaları
haqqında” Azərbaycan
Respublikasının qanunları
da seçki hüququ mənbələridir.
Azərbaycan Respublikasının seçki qanunvericiliyində
beynəlxalq təşkilatların
tövsiyyələri nəzərə
alınmaqla nisbətən
dəyişikliklər olunaraq
təkmilləşdirilib. Qeyd edək ki, “Seçki Məcəlləsi”nə son dəyişiklik
2008-ci il iyunun 8-də həyata keçirilib. Məcəllənin 145 maddəsinə 91 dəyişiklik olunub.
Dəyişikliyə əsasən
seçki kampaniyası
müddəti 4 aydan
75 günə endirilib,
namizədlərin pul depoziti hesabına qeydiyyata alınması ləğv edilib, prezidentliyə namizədlərin
qeydiyyata alınması
üçün tələb
olunan imzalar 45 mindən 40 minə endirilib, dövlətdən
maliyyələşən televiziya
(AzTV), radio və qəzetlərdə namizdlərin
pullu və pulsuz təbliğat aparması qadağan olunub, prezidentliyə namizədlərin seçki
fondu bir milyon manatdan on milyon manata, deputatlığa namizədlər
üçünsə, 85 min manatdan 500 min manata qədər artırılıb,
hərbi hissələrdə
seçki məntəqələrinin
yaradılması ləğv
edilib, adı seçici siyahısına
düşməyən şəxslərin
seçki günü
siyahıya daxil edilməsi səlahiyyəti
məhkəmələrdən alınaraq, məntəqə
seçki komissiyasına
verilib, seçkilərdə
“exit-poll” keçirən təşkilatların
Mərkəzi Seçki
Komissiyasında qeydiyyatdan
keçməsi tələbi
irəli sürülüb.
Bütün bunlarla yanaşı, Seçkilərin
gedişinə qanunsuz
müdaxilənin yolverilməzliyi,
seçki bülletenlərinin
zərflərə qoyulmaması,
müşahidəçiləri digər şəxslərdən
fərqləndirən vəsiqələrin
verilməsi, seçici
siyahılarında seçicilərin
ünvanlarının göstərilməsi,
seçicilərin barmaqlarının
mürəkkəblə işarələnməsi
ilə bağlı Venesiya Komissiyasının
təklifləri Seçki
Məcəlləsinə daxil
edilib.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifəni
hazırladı: Xəyalə Sadıqova
Zaman.-2014.-9 dekabr.-S.13.