İnsan hüquqlarının
pozulması vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşmasına mane olur
Vətəndaş cəmiyyətin
bərqərarı barədə
danışarkən müxtəlif
istiqamətlərdən yanaşmaların
şahidi oluruq.
Bəzən belə bir iddia ortaya atılır
ki, vətəndaş
cəmiyyəti bərqərar
etmək üçün
öncə bu cəmiyyəti təşkil
edən insanlar tox olmalıdırlar.
Bəzən isə bunun əksi iddia olunur: insanın
tox olması üçün o azad olmalıdır, ona siyasi və iqtisadi azadlıqlar verilməlidir. Bəs qızıl ortanı
necə müəyyənləşdirək.
Bunun üçün tarixi təcribəni öyrənmək
ən sadə və məntiqli yoldur. Hikmət Hacızadənin Demokratiya:
gediləsi uzun yol antalogiyasında bu məsələ ciddi araşdırılıb.
Gəlin həmin antologiyanın kiçik bir hissəsinə nəzər salaq: İnsan hüquqları uğrunda siyasi və ideoloji mübarizə tarixində
20-ci əsr həlledici
rol oynadı. Bu əsr həm
də demokratiya və insan hüquqlarının
mədəniyyət müxtəlifliyindən
irəli gələn maneələri aşıb
Birləşmiş Millətlər
Təşkilatında təmsil
olunan bütün ölkələrə yayılması
ilə də əlamətdar oldu. XIX əsrin sonu
- XX əsrin əvvəlləri
həm insan hüquqlarına yeni hücumlarla, həm də onları bərqərar etməyin yeni cəhdləri ilə səciyyələndi.
Çar Rusiyası, Almaniya və Avstriya -Macarıstanda başlanan demokratik hərəkat birinci dünya müharibəsindən
sonra Şərqi Avropa və Almaniyada sosialist və milli - sosialist diktaturasının
yaranması ilə başa çatdı. Cəmiyyətin həyatına çox
güclü şəkildə
nüfuz edən və ümumi rifah naminə insan hüquqlarını məhdudlaşdıran qüdrətli
dövlət ideyası
məhz XX əsrdə
qol-qanad açdı və həyata keçdi. İkinci dünya müharibəsində
müttəfiqlərin qələbəsi
insan üzərində
aparılan ağlasığmaz
Hitler eksperimentlərinə son qoydu. Və müharibədə qalib gəlmiş demokratik ölkələr
insan hüquqlarının
müdafiəsi ilə
bağlı geniş beynəlxalq proqram və kampaniya həyata keçirməyə
başladı. SSRİ-nin və kommunist
rejimli Çinin fövqəldövlətlərə çevrilməsi demokratik
və sosialist sistemlər arasında beynəlxalq qarşıdurmaya
gətirib çıxartdı.
Sistemlər arasındakı
fikir ayrılığının
başlıca mövzusu,
əlbəttə, insan
hüquqlarına kimin
hansı mövqedən
yanaşması idi (o vaxtlar artıq kommunistlər də insan hüquqlarından danışmağa başlamışdılar,
lakin onlar sadəcə olaraq insan hüquqlarına sosialist sözünü də əlavə edirdilər).
Yeni millət-dövlətlərin meydana
çıxması ilə
nəticələnən əsarətçiliyə
qarşı kütləvi
mübarizə hərəkatları
dünyada Öz müqəddaratını təyinetmə
hüququ ilə bağlı müzakirələrə
təkan verdi.
Asiya və Afrikanın əsarətdən
qurtarmış 29 ölkəsinin
liderləri Bandunq konfransında (1955) onlara həm eqoizmə aparan Qərb insan Hüququ konsepsiyasına, həm də xüsusi mülkiyyət və fikir azadlığını
inkar edən bolşevik kollektivizminə
alternativ kimi görünən inkişafın
yeni - üçüncü
yolunu elan etdilər. Bandunq konfransı bəyan etdi: nə liberalizm,
nə də kommunizm! Ümumməqsəd
naminə milli birlik!
Üçüncü Dünya ölkələrinin
insan hüquqlarına
baxışları bizə
Asiya dəyərləri
adları altında məlumdur. Asiya dəyərləri tərəfdarları
belə hesab edirlər ki:
- İnsan hüquqları
ancaq Qərb mədəniyyətinin məhsuludur
və o, bizim üçün, başqa
mədəni, ictimai və siyasi şəraitdə boya-başa
çatmış adamlara
uyğun gəlmir. Ona görə
də insan hüquqlarını bərqərar
edərkən həmişə
milli xüsusiyyətləri
nəzərə almaq
lazımdır.
- İnsan Hüququna
dair Qərb konsepsiyası cəmiyyətdə
eqoizm, əxlaqsızlıq
və zorakılıq
meyllərini yayaraq, ənənəvi asiyalı
cəmiyyətini və
ailəsini dağıdır. İcma insan
üzərində üstünlüyə
malik olmalıdır.
- Sosial və iqtisadi hüquqlar (işləmək, sosial təminat hüququ və s.) vətəndaşların
şəxsi və siyasi hüquqlarından yuxarıda durmalıdır.
- İnsan hüquqları
ölkənin daxili işidir, hər bir xalq insana
hansı hüquqlar verəcəyini özü
həll etməlidir, heç bir xarici qüvvə insan Hüququ məsələsində ölkənin
işinə müdaxilə
edə bilməz.
Doğrudan da, insan hüquqları
ideyasının qəbul
olunmasında milli mədəniyyətin xüsusiyyətlərinin
nəzərə alınması
ilk baxışda ədalətli
görünür. Lakin məsələnin əsl
mahiyyətini anlamaq üçün başqa xalqların tarixi təcrübəsini yadda salmaq kifayət edir: insan hüquqlarına
məhəl qoyulmaması
qanlı diktaturaya gətirib çıxarmış
və bu diktaturaya qarşı mübarizə minlərlə
insanın həyatı
bahasına başa gəlmişdir. Məsələnin
bu cəhətinə diqqət edək ki, Asiya dəyərləri
konsepsiyasının müddəaları
öz mahiyyətinə
görə sosialist və milli-sosialist ölkələrində qəbul
edilmiş müddəalarla
tam üst-üstə düşür.
Bunun
SSRİ-də nələrə
gətirib çıxardığını
biz öz gözümüzlə
görmüşük.
Azərbaycan ailəsini və
cəmiyyətini daha çox nə dağıda bilər: insan hüquqları, yoxsa insan hüquqlarının
pozulması? Əgər
adət-ənənə qadını
kişinin təhqirləri
qarşısında başını
aşağı salıb
susmağa məcbur edirsə, onda həmin adət-ənənə
kişini də dövlət məmurunun təhqirləri qarşısında
başını aşağı
salıb susmağa məcbur edəcəkdir. Ailədə
avtoritarizm dövlətdə
avtoritarizmin başlıca
səbəbidir.
Demokratiya Asiya cəmiyyətlərinə
uyğun gəlirmi? Asiya mədəniyyətinə
mənsub olan Türkiyə, Yaponiya, Koreya, Tayvan kimi ölkələrin demokratik təcrübədəki
uğurları bu suallara cavab verməyə kömək
edər, bu ölkələrin nümunəsi
bizdə ümid yaratmalıdır. İnsan
hüquqlarının pozulduğu,
zülmün və dilənçiliyin baş
alıb getdiyi cəmiyyətlərin nümunəsi
isə hələ 200
il bundan əvvəl inqilabçı
Fransada ...insan hüquqlarına məhdudiyyət
qoyulması cəmiyyətdə
bədbəxtliyin, dövlətdə
isə korrupsiyanın
yeganə səbəbidir
fikri ilə təsdiqlənmiş aydın
bir həqiqəti qəbul etməyə kömək etməlidir.
20-ci illərdə dünyada
insan hüquq və azadlığına
hörmət edən
12 ölkə qeydə
alınmışdı; 60-cı illərdə bu ölkələrin sayı
36-ya çatdı; 90-cı illərdə isə artıq müxtəlif qitələri əhatə
edən 60 ölkə
insan hüquqlarını
beynəlxalq müdafiə
təşkilatları tərəfindən
azad və demokratik ölkə hesab edilirdi. İnsan hüquqları
universal səciyyə daşıyır,
başqa sözlə desək, onlar dövlətlə münasibətdə
istənilən mədəniyyət
tipinə mənsub olan insana məxsusdur!
***
İstənilən fərd məhz insan varlığı olduğuna görə doğulduğu andan müəyyən ayrılmaz
hüquqlara malikdir və dövlət bərabər əsasda, heç bir ayrı-seçkilik olmadan
bu hüquqları qanunvericilikdə və praktikada təmil etməlidir. Əsas etibarilə, suveren
və müstəqil dövlətlər arasında
münasibətləri tənzimləmək
missiyasını yerinə
yetirən beynəlxalq
hüquqda fərdlərin
əsas hüquq və azadlıqlarını
nizamlayan normaların inkişaf etməsi çox böyü əhəmiyyət kəsb
edir. Bu normaların
məcmusu beynəlxalq
insan hüquqları hüququnu təşkil edir.
İnsan
hüquqlarının beynəlxalq-hüquqi
müstəviyə çıxmasından
danışarkən bir
məqamı xüsusilə
vurğulamaq lazımdır:
heç bir mövcud beynəlxalq müqavilə bilavəsitə
fərdlərə hüquq
və azadlıqlar vermir. İnsan hüquqları sahəsindəki
müqavilələrdə işlədilən
hər kəsin
hüququ vardır konstruksiyaı birbaşa fərdlərə deyil, dövlətlərə ünvanlanmışdır.
Dövlət müqavilənin iştirakçısı olan
digər dövlətlər
qarşısında öz
üzərinə öhdəlik
götürür ki, müəyyən hüquq
və azadlıqları
yurisdiksiyası çərəivəsində
hər bir şəxsə təmin etsin. Belə bir sual ortaya
çıxa bilər:
əgər hər bir dövlətdə əsas insan hüquları təsbit olunursa, onda beynəlxalq-hüquqi tənzimləməyə
nə ehtiyac vardır? Beynəlxalq hüququn bu sahədə rolunu biz aşağıdakılarda görürük:
- insan hüquqlarının
təbii xarakter daşımasını və
dövlətin qanunvericiliyindən
kənarda və ondan asılı olmayaraq mövcud olmasını bəyan etmək
- insan hüquqlarının
müdafiəsi məsələsinin
dövlətin daxili işi olmadığını
bəyan etmək
- dövlətlər üçün ümumi standartlar müəyyən
etmək
- dövlətlərin insan hüquqları sahəsindəki öhdəliklərini
yerinə yetirmələri
üzərində nəzarət
mexanizmləri müəyyən
etmək
Beləliklə, insan hüquqlarının müdafiəsi sahəsində ümumi standartlar müəyyənləşdirən və bu standartların dövlətlər tərəfindən yerinə yetirilməsinə nəzarət məqsədilə xüsusi mexanizmlər müəyyən edən normaların məcmusuna beynəlxalq insan hüquqları hüququ deyilir.
Beynəlxalq insan hüquqları hüququnun tarixi BMT Nizamnaməsindən başlamışdır. Bundan əvvəl ayrı-ayrı aktlar mövcud olsa da (məsələn, köləliyin ləğvi, milli azlıqların müdafiəsi və s. ilə bağlı), insan hüquqlarının universal səviyyədə müdafiəsi ideyası ilk dəfə olaraq məhz BMT Nizamnaməsində öz əksini tapmışdır. Burada irqinə, cinsinə, dilinə, və ya dini mənsubiyyətinə fərq qoyulmadan bütün insanların əsas hüquq və azadlıqlarına hörmətin dəstəklənməsi və həvəsləndirilməsi BMT-nin əsas məqsədlərindən biri kimi, bəyan edilir (1-ci maddə). Bütün insanların əsas hüquq və azadlıqlarına hamılıqla hörmət edilməsinə və riayət edilməsinə dəstək verilməsi (55-ci maddə) və bunun üçün BMT ilə birgə və ya müstəqil tədbirlər görülməsi (56-cı maddə) dövlətlərin üzərinə vəzifə kimi qoyulur. Gördüyümüz kimi, bu öhdəliklər dəqiq və birmənalı ifadə olunmamışdır. Daha doğrusu, söhbət burada insan hüquqlarının təmin edilməsi və ya insan hüquqlarına hörmət edilməsi vəzifəsindən deyil, bu hüquqlara hörmətin dəstəklənməsi və həvəsləndirilməsi vəzifəsindən gedir. Bu vəzifənin məzmununu konkret situasiyalara tətbiq etmək olduqca çətindir. Praktik olaraq bu o deməkdir ki, yalnız insan hüquqlarına tam etinasız yanaşan, bu hüquqları kobud və kütləvi şəkildə pozan dövlət yuxarıda göstərilən Nizamnamə öhdəliyini yerinə yetirməmiş olur.
Ardı növbəti
sayımızda
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında
Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifəni
hazırladı: Elvin Əliyev
Zaman.-2014.-16 dekabr.-S.13.