İnsan hüquqlarının
pozulması vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşmasına mane olur
(2)
Əvvəli ötən sayımızda
BMT Nizamnaməsində konkret insan hüquq
və azadlıqları
sadalanmır. Hansı hüquqların əsas insan hüquqlarına aid olduğunu və onların “beynəlxalq kataloqunu” müəyyən
etmək üçün
10 dekabr 1948-ci il tarixdə BMT Baş Assambleyasının
217 saylı qətnaməsi
ilə Ümumdünya
İnsan Hüquqları
Bəyannaməsi qəbul
edildi. 58 BMT üzvündən
48-i Nizamnamənin lehinə
səs vermiş, 8 dövlət, o cümlədən
SSRİ bitərəf qalmışdı
(iki dövlət isə, ümumiyyətlə,
iştirak etmirdi).
30 maddədən ibarət olan bu sənəddə vətəndaş və siyasi hüquqlardan başqa, bir sıra iqtisadi, sosial və mədəni hüquqlar da təsbit olunmuşdur. Bəyannamə beynəlxalq insan hüquqlarıhüququnun, habelə
bütövlükdə beynəlxalq
hüququn inkişafında
misilsiz rol oynamışdır. Onun başlıca
müddəaları bir
çox konstitusiyalarda
və digər qanunvericilik aktlarında öz əksini tapmış, xeyli sayda milli məhkəmə
qərarlarının əsasını
təşkil etmişdir.
Ümumdünya İnsan Hüquqları
Bəyannaməsinin hüquqi
xarakteri barədə müxtəlif fikirlər mövcudur. Hər şeydən öncə,
qeyd edək ki, Bəyannamə BMT Baş Assambleyasının
qətnaməsidir və
onun bilavəsitə hüquqi qüvvəsi yoxdur; müqavilə əvəzinə qətnamə
qəbul etməklə,
dövlətlər öz
üzərlərinə məcburi
öhdəliklər götürmək
istəməmişlər. Lakin Bəyannamənin əksər
müddəaları bu
gün adət kimi hamılıqla tanınmışdır. Bilavəsitə olmasa da, dövlətlərin
ümumi praktikası vasitəsilə bu müddəalar ümumi beynəlxalq adət hüququnun bir hissəsinə çevrilmişdir.
***
Əsas insan hüquq və azadlıqlarını
hüquqi sənəd
çərçivəsində təsbit etmək məqsədilə 1966-cı ildə
iki universal müqavilə
imzalandı - İqtisadi,
sosial və mədəni hüquqlar haqqında Beynəlxalq Pakt və Vətəndaş
və siyasi hüquqlar haqqında Beynəlxalq Pakt. Adlarından göründüyü
kimi, birinci Paktda iqtisadi, sosial və mədəni hüquqlar, ikinci Paktda isə
vətəndaş və
siyasi hüquqlar öz əksini tapmışdır. Formal-hüquqi baxımdan Vətəndaş və siyasi hüquqlar haqqında Pakt daha mükəmməldir və o, iştirakçı
dövlətlər üçün
daha aydın və dəqiq müəyyən olunmuş
öhdəliklər nəzərdə
tutur. Paktda nəzərdə tutulmuş başlıca öhdəlik ondan ibarətdir ki, dövlət öz ərazi hüdudlarında
və yurisdiksiyası
çərçivəsində olan hər bir
şəxsin bu Paktda təsbit olunmuş hüquqlarına
hörmət etməli
və onları təmin etməlidir.
Paktdan irəli gələn öhdəliklərini həyata
keçirmək üçün
dövlət zəruri
qanunvericilik, inzibati və digər tədbirlər görməli
və habelə pozulmuş hüquların
müdafiəsi və
bərpası məqsədilə
şəxsə effektiv
dövlətdaxili hüquqi
müdafiə vasitələri
təmin etməlidir.
Vətəndaş və siyasi
hüquqlar haqqında
Paktın daha bir üstün cəhəti ondadır ki, o, iştirakçı
dövlətlərin öz
öhdəliklərini yerinə
yetirmələrinə nəzarət
etmək məqsədilə
xüsusi mexanizm nəzərdə tutur.
Bu, 28-ci maddənin əsasında təsis olunmuş İnsan hüquqları komitəsidir.
Beynəlxalq insan hüquqları hüququnun sonrakı inkişafı ayrı-ayrı
insan hüquqlarına
həsr olunmuş müqavilələrin bağlanması
və insan hüquqları sahəsində
beynəlxalq mexanizm və prosedurların inkişaf etdirilməsi və təkminləşdirilməsi
ilə əlamətdardır. Bu gün beynəlxalq insan hüquqları hüququ beynəlxalq hüququn ən intensiv inkişaf edən və dövlətdaxili hüquq
ilə ən sıx “əməkdaşlıq
edən”sahəsidir.
***
İnsan hüquqları sahəsindəki
beynəlxalq öhdəliklər,
əsas etibarilə, müqavilə mənşəlidır. Müqavilənin üstünlüyü ondadır
ki, o, dövlətlərin
konkret insan hüquqlarının müdafiəsi
ilə bağlı öhdəliklərini dəqiq
müəyyən edir
və ən əsası, bu öhdəliklərin yerinə
yetirilməsini təmin
etməli olan xüsusi mexanizm və prosedurlar nəzərdə tutur.
Hal-hazırda insan
hüquqları sahəsində
70-dən artıq beynəlxalq
müqavilə mövcuddur. Bundan əlavə,
Beynəlxalq əmək
təşkilatı (BƏT) çərçivəsində bəzən sosial ədalətin corpus yuris-i
adlandırılan çoxlu
sayda konvensiyalar qəbul olunmuşdur.
İnsan hüquqlarının beynəlxalq-hüquqi
müdafiəsi sahəsində
adət normalarının
da müəyyən rolu vardır. Beynəlxalq hüquqi
adətin bu sahədə rolu müvafiq müqavilə müddəalarının qeyri-iştirakçı
dövlətlərə şamil
edilməsi və həmin müqavilələrdə
nəzərdə tutulmamış
hüquqi müdafiə
vasitələrinin təmin
edilməsi ilə məhdudlaşır. Əsas insan
hüquqlarının müəyyən
hissəsi artıq ümumi beynlxalq adət hüququnun bir hissəsinə çevrilmişdir və hər hansı bir müqavilənin iştirakçısı olub-olmamaqdan
asılı olmayaraq bütün dövlətlər
üçün məcburidir.
Məsələn, indi
heç bir dövlət Vətəndaş
və siyasi hüquqlar haqqında
1966-cı il Paktında iştirak etmədiyini bəhanə gətirərək, işgəncələr
tətbiq edə bilməz və ya şəxsi özbaşına və ya qanuni əsas
olmadan həyatdan məhrum edə bilməz. Dövlətlərin
aşağıdakı hüquqa
zidd əməlləri
beynəlxalq adət hüququnun pozuntusu kimi tövsif edilə bilər: genosid; aparteid; köləlik; bir sıra insan hüqüqlarınin aşağıdakı
sistematik və ya kobud pozuntuları
- şəxsin qanunsuz
həyatdan məhrum edilməsi; işgəncə;
irqi ayrı-seçkilik;
uzunmüddətli özbaşına
həbs; şəxsin
zorla müəyyən
ərazidən çıxarılması;
minimal məhkəmə təminatlarının
pozulması; qanunun geriyə tətbiqi.
***
İnsan hüquları sahəsində
tövsiyə xarakterli
sənədlər köməkçi
hüquq mənbəyi
kimi böyük əhəmiyyətə malikdir. Bu cür
sənədlərə misal
olaraq aşağıdakıları
göstərmək olar:
BMT Baş Assambleyasının
qətnamələri; o cümlədən
bu qətnamələrlə
qəbul olunmuş aktlar; beynəlxalq konfransların aktları; ATƏT çərçivəsində qəbul olunmuş və özündə siyasi öhdəliklər ehtiva edən sənədlər və
b.
Bu sənədlərdə həm bütövlükdə
insan hüquqlarının
müdafiəsi, həm
də konkret insan hüquqlarının
həyata keçirilməsi
ilə bağlı tövsiyə xarakterli standartlar müəyyən
olunur. Adətən, dövlətlər bu standartlara riayət etməyə çalışır, bəzi
hallarda isə onları hətta öz qanunvericiliyinə daxil edirlər.
İnsan hüquqlarının ən sadə təsnifatı onların vətəndaş, siyasi, iqtisadi, sosial və mədəni hüquqlara ayrılmasıdır. Universal və regional səviyyədə bağlanan müqavilələr şox zaman bu bölgüyə uyğunlaşdırlır. Geniş yayılmış daha bir təsnifat isə tarıxı meyara söykənir. Söhbət fransız alimi K.Vasak tərəfindən irəli sürülmüş “insan hüquqlarının üç nəsli” konsepsiyasından gedir. Bu konsepsiyaya görə, hazırda mövcud olan bütün əsas insan hüquqları öz inkişaf tarixində üç mərhələ keçmişdir və bu mərhələlər əsasında üç nəsil fərqləndirilir. Birinci nəsil vətəndaş hüquqları və siyasi hüquqlar aiddir; Qərb ölkələrinin məhşur sənədlərində yalnız bu hüquqlar öz əksini tapmışdır. Bu hüquqlar aşağıdakılardır: yaşamaq hüququ; işgəncəyə və digər qəddar, qeyri-insani və ya ləyaqəti alçaldan rəftara və ya cəzaya məruz qalmaq hüququ; köləlikdə və ya asılı vəziyyətdə saxlanılmamaq hüququ; azadlıq və toxunulmazlıq hüququ; sərbəst hərəkət etmək hüququ; fikir, vicdan və din azadlığı; sərbəst toplaşmaq hüququ; birləşmək hüququ; dövlət işlərinin aparılmasında iştirak etmək hüququ;
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifəni
hazırladı:
Elvin Əliyev
Zaman.-2014.-17 dekabr.-S.13.