Vətəndaş cəmiyyətinin inkişafında bələdiyyələrin
rolu
Bələdiyyələr vətəndaş
cəmiyyətinin əsas
atributlarından hesab olunur. Vətəndaş cəmiyyəti və hüquqi dövlət quruculuğuna doğru uğurla addımlayan Azərbaycanın bu sahədə də nailiyyətləri kifayət
qədərdir.
İlk olaraq onu qeyd etmək
yerinə düşər
ki, ölkəmizdə
bələdiyyələrin yaranması, formalaşması
və hüquqi bazası məhz ümummilli lider Heydər Əliyevin adı ilə bağlıdır. Belə ki, bələdiyyələrin
hüquqi statusu ilk dəfə Heydər Əliyevin fəaliyyəti
dövründə, 12 noyabr
1995-ci ildə qəbul
edilən Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasında
qanun çərçivəsində
müəyyənləşdirilib. Dövlətçilik tarixinə mühüm
hadisə kimi daxil olan bu
tarixi gündən sonra, 1999-cu ilin dekabrında ilk bələdiyyə
seçkilərinin keçirilməsi
ilə hakimiyyətin əks mərkəzləşməsi
prosesinə start verildi.
Ulu öndərin səyi ilə dövlət quruculuğu sahəsində
aparılan islahatlar nəticəsində və
Avropa Şurasının
təklifləri nəzərə
alınmaqla ölkəmizdə
bələdiyyə institutu
formalaşdırıldı. Heydər Əliyev öz çıxışlarında
bələdiyyə institutunun
formalaşmasına, bu
sistemin fəaliyyətinə
belə münasibət
bildirib: “Biz Azərbaycanda
tam müstəqil yerli
özünüidaretmə orqanları
yaradırıq. Bu, həm
demokratiyanın inkişafı
deməkdir, eyni zamanda ölkəni idarə etməkdə vətəndaşlarımıza imkanlar yaranmasının göstəricisidir… Yerli idarəetmə
orqanları isə yerlərdə onların səlahiyyətləri çərçivəsində
çox işlər görə bilərlər.
Bələdiyyələr dövlətin də
gördüyü işlərin
böyük bir hissəsini öz üzərilərinə götürəcək,
dövlətin də yükünü müəyyən
qədər yüngülləşdirəcəklər.
Ona görə bələdiyyələrin
seçilməsi, onların
təşkil edilməsi,
gələcək fəaliyyəti
bizim cəmiyyətimiz
üçün, dövlətimiz
üçün və
hər bir vətəndaş üçün
çox vacibdir”.
Mövzumuzla bağlı suallarımızı
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti yanında Dövlət İdarəçilik
Akademiyasının “Dövlət
quruculuğu və hüquq” kafedrasının
müdiri Fəxrəddin
Nağıyev cavablandırdı. Onun sözlərinə görə
dünyanın demokratik
dövlətlərində vətəndaşlara
özünü idarə
etmə səlahiyyətləri
verilir: “Yerli özünü idarə etmə orqanları qeyri-dövlət təsisatıdır.
Bu yaşayış yeri üzrə hamı üçün ümumi olan problemlərin həll etmək məqsədilə
vətəndaşların formaşadırdığı
bir qurumdur. Yerli idarə etmənin dünya təcrübəsində
bir çox formaları vardır.
Azərbaycanda bunlardan ancaq
biri - bələdiyyə
idarəetmə forması
seçilib. Ölkəmizdə Konstitusiya səviyyəsində
ancaq bələdiyyələr
tanınsa da, qanun çərçivəsində
məhəllə komitələri,
bələdiyyə assosiyaları
kimi bir çox yerli özünü idarə qurumları da fəaliyyət göstərə
bilər. Bunlar da
mahiyyətcə bələdiyyələrə
yaxın qurumlardır.
Ona görə ki, dövlət orqanlarından
asılı olmayaraq, əhalinin öz problemlərinin həllinə
yönəlmiş təşkilatlardır”.
İstənilən qurum
kimi, bu qurumların da fəaliyyətlərinin qanunla
tənzimləndiyinə diqqət
çəkən F. Nağıyev
bunları dedi: “Bizim Konstitusiyamızdakı
5 bölmədən biri
yerli özünü idarə etməyə həsr edilibdir. Elə bu faktın özü onu deməyə əsas verir ki, dövlətimiz
bələdiyyələrə çox böyük önəm verir”.
Azərbaycan hüquqi dövlət
olaraq, beynəlxalq hüquq normalarına üstünlük verir
Müsahibimizin sözlərinə görə,
bələdiyyələr ilə
bağlı qanunvericilik
sisteminin əsasında
Konstitusiyamız dayanır:
“Azərbaycan hüquqi
dövlət olaraq, beynəlxalq hüquq normalarına üstünlük
verir. Ölkəmizdə konstitusiyadan və
referendumla qəbul edilən aktlardan sonra bələdiyyə fəaliyyətini nizaman salan beynəlxalq hüquqi sənət “Yerli Özünü İdarəetmə haqqında
Avropa Xartiyası”dır.
Azərbaycan bu Xartiyaya qoşulub və onun müddəalarından
irəli gələn öhdəliklərini yerinə
yetirib. Hansı ki, həmin
Xartiya üzv dövlətərdən tələb
edir ki, Konstitusiyalarında bələdiyyələrə
yüksək hüquqi
status verilsin”. F. Nağıyev
onu da vurğuladı
ki, bələdiyyələrin
yerli özünü idarəetmə orqanı olması heç də o demək deyil ki, onlar
tamamilə dövlətdən
ayrıdır və ona heç bir hesabat vermirlər:
“Bələdiyyələr fəaliyyətə
başladığı ilk günlərdən
indiyə kimi onların maliyyələşməsini
həyata keçirir.
Bu zaman təbii
ki, bərabərlik prinsipi əsas götürülür. Məqsəd isə bələdiyyələrin
özlərini doğrultmasına
dəstək olmaq, onların həyata keçirmək istədikləri
proqramların reallaşmasına
kömək verməkdir.
Təbii
ki, bununla bələdiyyələrin bütün
problemləri həll olunmur. Amma bələdiyyələrə dövlət tərəfindən
böyük maliyyə
ayrılması onun müstəqilliyini şübhə
altına qoyar”.
Azərbaycanda bələdiyyələrin
inkişaf yolu
F. Nağıyev 1999-cu ildən indiyə kimi bələdiyyələrin keçdiyi prosesləri bələdiyyələrin inkişaf yolu kimi xarakterizə etdi: “Bələdiyyələr cəmiyyətimiz üçün doğma idarə etmə forması deyil. Azərbaycanda heç vaxt bələdiyyə və ona bənzər yerli özünü idarəetmə qurumları olmayıb. Ona görə də bələdiyyələr Azərbaycan cəmiyyəti üçün yeni bir kateqoriya idi. Buna görə də, bələdiyyələrə ilk seçkilər keçiriləndə camaat ona başqa cür münasibət bəsləyirdi. Həmin ili bütün kolxoz, sovxoz, şirkət və s. rəhbərləri bələdiyyə sədri olmağa daha çox həvəsli idilər. Onlar bələdiyyənin simasında öz hakimiyyətlərinin, işlədiyi sahələrin bərpa ediləcəyini düşünürdülər. Amma zaman göstərdi ki, bələdiyyələr tamamilə başqa qurumudur. Əhalinin bələdiyyələrdən tələbləri yüksəkdir. Ona görə də növbəti bələdiyyə seçkilərində əsl bələdiyyə fəaliyyətinə marağı olan, bu işə həvəsli adamlar fəallıq nümayiş etdirməyə başladılar”. Müsahibimizin sözlərinə görə, cəmiyyətimizin bələdiyyələrə münasibətinin müsbət mənada dəyişməsində dövlətin gördüyü işlərin böyük təsiri olub: “Bələdiyyələrin fəaliyyətə başlaması ilə Azərbaycanda fəaliyyət göstərən ali təhsil ocaqlarında ilk olaraq bələdiyyə idarə edilməsi ixtisasları açıldı. Sözügedən müvafiq ixtisaslardan məzun olan gənclərimiz demək olar ki, peşəkar bələdiyyəçilərdirlər. Təbbi bu şəxslər bələdiyyələrə daha çox faydalı ola bilərlər”.
Qarşıdan gələn növbəti bələdiyyə seçkiləri haqqında da fikirlərini bizimlə bölüşən F. Nağıyev qeyd etdi ki, xalq peşəkar bələdiyyəçiləri dəstəkləyəcəkdir: “Son təhlillər göstərir ki, bələdiyyələrdə bir vakansiyaya 3-ə yaxın namizədlik irəli sürülüb. Bu əvvəlki illərlə müqayisədə çox yaxşı göstəricidir”. Bizimlə söhbət əsnasında bələdiyyə və cəmiyyət münasibətlərinə də toxunan müsahibimiz əlavə etdi ki, bu proses hələ inkişafdadır: “Azərbaycan Konstitusiyası nəzərdə tutur ki, hüquqi dövlət formalaşdırılsın. Hüquqi dövlət quruculuğuna gedən yol isə vətəndaş cəmiyyətindən keçir. Vətəndaş cəmiyyəti bir çox sahələrdə dövlətin funksiyalarının yerli qurumlara, qeyri-hökümət təşkilatlarına verilməsini nəzərdə tutur. Ölkəmizdə geniş QHT şəbəkəsinin, bələdiyyələrin yaradılması vətəndaş cəmiyyətinin inkişaf etdirilməsi istiqamətində görülən böyük işlərdir. İlk vaxtlarda ölkənin hər yaşayış məntəqəsində bələdiyyələr formalaşdırılmışdı. Daha sonralar bələdiyyələrin fəaliyyətlərinin təhlili göstərdi ki, kiçik bələdiyyələr zəyif olur və qarşısına böyük məqsədlər qoya bilmirlər. Məhz bu səbəbdən də ölkəmizdə kiçik bələdiyyələrin birləşdirilməsi prosesi gedir. Nəticədə də kifayət qədər dolğun, müasir tələblərə cavab verən qurumlar formalaşdırılır”.
Ardı növbəti
sayımızda
Zaman.-2014.-20 dekabr.-S.13.