Cümhuriyyətimizin fədailəri -
Yusif Camal bəy (Camal Paşa) və silahdaşları
Yusif Camal bəy 1918-ci ildə Azərbaycana köməyə
gəlmiş Qafqaz İslam Ordusunun komandiri Nuru Paşanın sərkərdələrindən
biri olub. Onun Astara rayonu Pensər kəndindəki Hacı
Teymur məscidinin həyətində dəfn olunması tarixi
bir gerçəklikdir. Qəbirüstü
başdaşı indiyə qədər qalmaqdadır.
Yusif Camal bəy 1918-ci
ildə Azərbaycana köməyə gəlmiş Qafqaz
İslam Ordusunun komandiri Nuru Paşanın sərkərdələrindən
biri olub. O, 1918-ci il mart
qırğınları dönəmində əhalinin
müraciətindən sonra Lənkəran qəzasına gəlmiş,
burada özünə iqamətgah quraraq, rus-erməni vəhşiliklərinin
qarşısını almaq üçün yerli
silahdaşları ilə birgə düşmənlərə
qarşı vuruşmuşdur. 1920-ci ildə
Sovet hökuməti qurulduqdan sonra həbs edilərək
Bakıya aparılmış, lakin həbsdən
çıxaraq Lənkərana geri qayıtmış və
mübarizəsini davam etdirmişdir. 1920-ci
ilin sonlarında Astara ərazisində şəhid
edilmişdir. Onun qəbrinin Astara rayonunun
Pensər kəndindəki Hacı Teymur məscidinin həyətindəki
məzarlardan biri olduğu ehtimal edilir. Qeyd
edək ki, yerli əhali onu “Camal Paşa” adlandırıb və
elə bu gün də insanlar onu məhz Camal Paşa kimi
xatırlayırlar. Lakin onun rütbəcə
yarbay, yəni polkovnik olması ehtimal edilir. Təbii ki, bütün bunların tarixçilər
tərəfindən daha geniş və dəqiq
araşdırılmasına ehtiyac var.
“Onlar əqidəli
insanlar olublar”
Filologiya
elmlər namizədi, alim Mirhaşım Talışlı deyir
ki, onun atasının (Mirmurtuza Talışlı) Astaranın
Şahağac kəndində Əhməd adlı bir dostu olub:
“Əhməd Camal Paşanı görübmüş. Mən onun və Lənkəranın Gərmətük
kəndində Əbülqasım müəllimin
danışdıqlarından öyrənmişəm ki, Camal
Paşa Astarada, Lənkəranda törədilən
qırğınların qarşısını almaq, xalqa
kömək üçün bura gəlibmiş. Düzdür, onları düz başa düşməyənlər
də olub. Onlar hamısı əqidəli
insanlar olublar. Allaha, Peyğəmbərə
(s.ə.s) inanan adamlar olublar”.
Lənkəran
rayonu Gərmətük kənd sakini, qocaman tarix müəllimi
Əlibala Nurullayev deyir ki, Yusif Camal həm də
ağsaqqallara qulaq asan adam olub: “O, kommunistlərə
düşmən idi. İslamı müdafiə
edirdi. Bölgədə harada
qırğın olurdusa, Camal Paşa oraya gedir,
qırğının qarşısını alırdı”.
Astara və
Lənkərandan olan insanlar da Camal Paşaya kömək
üçün müraciət etmişdilər: “Camal Paşa
qorxmaz adam olub. Özü də
öndə, qabaqda gedirmiş. İgid adam
olub. Yaşlı insanların eşitdiklərinə
görə, o, döyüşlərə mahnı oxuya-oxuya
gedirmiş. Hətta onun oxuduğu mahnının bəzi
sözlərini indi də əzbər bilənlər var:
- Türk
oğluyam mən,
Ölmək
istərəm,
Məkanım
tikanlı olsun,
Canım halal olsun - Azərbaycana”.
Camal
Paşa çox qüvvətli adam
imiş. O, həm də oğrulara qarşı çox sərt
olub. Əgər əsgərlər oğurluq etsəydilər,
onlara güzəşt etməzmiş”.
Əlibala müəllimin sözlərinə görə,
Camal Paşanın qərargahı Gərmətük kəndində
(Lənkəran) olub. Sonradan həmin yer yandırılıb.
Onun qərargahı Güləli Cabbar oğlunun
evində yerləşib. Sonralar Yusif
Camalın qaldığı evin sahibəsinə “Qızı
Paşa” deyə ləqəb qoyublar. Bu da
Paşanın onun evində qalması ilə əlaqədar
olmuşdur”.
Yusif Camal
bəyin silahdaşları
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Ensiklopediyasında
Yusif Camal bəyin 1920-ci ildəki xidmətlərindən, daha
doğrusu, Sovetlərə qarşı Lənkəran
üsyanı tərkibindəki fəaliyyətindən bəhs
edilir. Orada
deyilir: “Lənkəran üsyanı - Azərbaycanın Lənkəran-Astara
bölgəsində Sovet işğalına qarşı xalq
üsyanıdır. 1920-ci ilin iyununda
başlanmış, həmin ilin sentyabr aylarında kütləvi
xarakter almışdır. Üsyan əsasən
bölgədə yaradılmış 7 böyük silahlı
dəstə tərəfindən aparılırdı. Ən böyük dəstəyə Cümhuriyyətin
süqutundan sonra Azərbaycanda qalmış türk zabiti Yusif
Camal bəy, Nəcəfqulu xan və Şahverən rəhbərlik
edirdilər. Üsyançı silahlı
dəstələrdəki döyüşçülərin
sayının 6-10 min arasında olduğu güman edilir. Sentyabrın (1920) əvvəlində genişlənən
və Astara ətrafında kütləviləşən xalq
üsyanının əsas iştirakçılarından biri
də Ramazan adlı bir nəfərin rəhbərlik etdiyi dəstə
idi. Astaranın Şüvi kəndində
yaradılan başqa bir üsyançı dəstəyə
isə Qüdrət Mollaağa oğlu
başçılıq edirdi. Lənkəran
üsyanı (1920) Azərbaycan xalqının sovet-bolşevik
işğalına qarşı mübarizəsinin ən parlaq
səhifələrindən biridir”.
Həmçinin ensiklopediyada dəstə
başçıları olan Rəşid xanın, Hüseynəli
xanın, Şahverənin, Ataxanın, Nəcəfqulu xanın
və onun qardaşı Əhməd xanın da adları
keçir.
Astara
rayonu Pensər kənd sakini İntizar Mürsəlov isə
bizimlə söhbətində dedi ki, Camal Paşanın bir
iqamətgahı da Pensər kəndində olub:
“Dövrünün xeyriyyəçisi olmuş Pensər kənd
sakini Hacı Teymurun oğlu Hacı Osman (mənim ulu babam)
İstanbulda təhsil alıb. Elə həmin illərdə də
Yusif Camalla tanış olub. Sonradan
bu tanışlıq dostluğa çevrilib. Hacı Osman Vətənə qayıtdıqdan sonra
Yusif Camal onu bir neçə dəfə ziyarət edib. Həmin dövrdə bizim kəndimiz Butəsər
adlanıb. Mənim ulu babam Hacı Osman
Camal Paşaya bələdçilik etmiş, son nəfəsinə
kimi onunla birlikdə vuruşmuşdur. Əzmkar,
şücaətli Camal Paşa və silahdaşı, dostu olan
Hacı Osman Pensər kəndindən 2-3 kilometr aralıda yerləşən
Kolatan kəndi ərazisində düşmənin top atəşinə
tuş gəlirlər. Yaralı halda, qan içində
olan Camal Paşa qırmancını qaldıraraq son
sözünü deyir: “Mən dedim ki, kafirin gülləsi mənə
dəyməz. Bizi öz içimizdən olan namərdlər
satdı. Dostu Hacı Osman isə son vəsiyyətində:
“Bizi atamın (Hacı Teymur-red) kəndimizdə tiktirdiyi məscidin
həyətində dəfn edərsiniz”, - deyir. Sovet
dövründə Hacı Osman və Camal Paşa haqqında
çox mənfi fikirlər söylənilmişdir ki, bu da
hakimiyyətin tələbi idi”.
Astara
rayonu Şüvi kənd sakini, Camal Paşanın
silahdaşlarından biri olan Qüdrət Mollaağa
oğlunun (Qüdrət xanın) nəvəsi Əsəd
Ağayev isə deyir ki, atası bu hadisələr haqqında
ona çox danışıb: “Camal Paşa gecə vaxtı gəlib
Şüviyə. Qüdrət xan da yay evində
- ləmdə yatırmış. Ailə
elə bilir ki, düşmən ordusu gəlib. Qüdrət xanı oyadırlar. Camal Paşa deyir ki, biz köməyə gəlmişik,
sən də qoşul bizə, kafirlərə qarşı birgə
vuruşaq. Qüdrət xan da o gündən
ta şəhid edilənə qədər onunla birgə
vuruşur. Qüdrət xanın qəbri
hal-hazırda da Şüvi kənd qəbiristanlığındadır”.
“Bəzi
türk əsgərləri burada qalmış, yerli
xanımlarla ailə qurmuşlar”
Lənkəran
şəhər sakini, müəllim Mirsadıx Müzəffərovun
sözlərinə görə, Camal Paşa şəhid
edildikdən sonra bəzi türk əsgərləri burada
qalmış, yerli xanımlarla ailə qurmuşlar: “Onlardan,
sadəcə, Həsən adlı bir türk əsgəri
haqqında bizdə məlumat var. Belə ki, onun nəvəsinin
gəlini Təxmirə xanımın dediyinə görə, Həsənin
bir qızı olmuşdur. Onun adı Səbiyyə
Cəfərovadır (vəfat edib). Səbiyyə
xanımın da 2 qızı, 1 oğlu var. Onlardan Həqiqət
İsmayılova Lənkəranın Liman şəhərində,
Səadət İsmayılova isə Lənkəranın
Günəhir kəndində yaşayır. Oğlu
Rövşən İsmayılov Lənkəran şəhərində
yaşayır. Onların babaları Həsən
sovet illərində sürgünə göndərilmiş və
bir daha haqqında məlumat alınmamışdır. Onun nəvələri bu gün də arzu edirlər
ki, Türkiyədəki qohumlarını tapsınlar və
onlarla görüşsünlər”.
“Əslində
Camal Paşa buralara qərib deyil”
İntizar
Mürsəlov bildirir ki, SSR-i dağılan dövrə qədər
babasının qəbrinin yeri bilinmirmiş: “Sonradan
Astaranın Telmanlı kəndindən olan Molla Rəhim
adlı bir şəxsin (o, uzunömürlü olub) babamın
dəfnində iştirak etdiyini öyrəndik. O, mənə
dedi ki, məscidin günbəzinin altından 30 addım say, sonra da oraya bax. Orada baban Hacı
Osmanın qəbri var. Biz onun dediyi kimi etdik və orada bir qəbir
aşkarlandı. Sonradan biz orada
başdaşı qoyduq”.
İ. Mürsəlov Yusif Camalın vəfatı ilə
bağlı başqa bir ehtimalın da olduğunu söyləyir. Belə ki,
Yusif Camalın rəhbərlik etdiyi ordu Pensər kəndi
yaxınlığında rus-erməni daşnaklarına
qarşı mübarizə aparıb. Döyüşlərin
birində mühasirəyə düşən Yusif Camal bəy
düşmən pulemyotunun qarşısında duruş gətirə
bilməyən döyüşçülərinin özlərini
itirdiklərini görür. O: “Türk mərmidən
qorxmaz” - deyərək özünü pulemyotdan açılan atəşin
qabağına atıb. Vəsiyyətinə
görə onu Hacı Osmanın yanında (həmin
döyüşdə Hacı Osman da həlak olub), Hacı
Teymurun tikdirdiyi məscidin həyətində gizlincə dəfn
ediblər. Azərbaycanın istiqlaliyyəti uğrunda
mübarizə aparmağa gəlmiş, öz canını
dost yolunda fəda etmiş Camal Paşanın (Yusif Camal bəyin)
Astara rayonu Pensər kəndindəki Hacı Teymur məscidinin
həyətində dəfn olunması tarixi bir gerçəklikdir.
Camal Paşanın qəbirüstü
başdaşı indiyə qədər qalmaqdadır.
Həmin başdaşını 1924-cü ildə
Şeyx Məhəmməd Səid Nəqşibəndi tərəfindən
qoyulduğu ehtimal edilir. Camaat arasında danışılan rəvayətə
görə, XX əsrin əvvəllərində Hacı
Zeynalabdin Tağıyev Hacı Osmanı və Şeyx Məhəmməd
Səid Nəqşibəndini öz yanına dəvət
etmişdir. Məclisdə iştirak edənlərdən
biri Şeyxi sorğu-suala tutmuş və onun böyük kəramət
sahibi olduğunu görmüşdür. Hacı
Zeynalabdin də onun elmini bəyənmiş və nəyə
ehtiyacı olduğunu soruşmuşdur. Şeyx
ondan məscidin tavanını təmir etmək
üçün material istəmişdir. Qayıtdıqdan
sonra Hacı Zeynalabdin Astaraya məscidin təmiri
üçün xeyli inşaat materialı göndərtmişdir.
Məscidin təmirindən qalan materialları
Şeyx qonşu məscidlərə paylamışdır”.
İ. Mürsəlov deyir ki, Yusif Camalın
başdaşının üzərində onun surəti və
Türkiyənin bir neçə rəmzi həkk olunmuşdur.
Daş köhnə olduğundan ovulmaq üzrədir”.
“Monumental
abidənin düzəldilməsi yaxşı olardı”
Qeyd olunduğu kimi, hazırda Yusif Camal bəyin qəbri
yaxşı vəziyyətdə deyil. Qəbrin təmirə
ehtiyacı var. Yaxşı olar ki, burada bir monumental abidə də
qoyulsun. Ümid edir və inanırıq
ki, bu önəmli mövzu tarixçilər tərəfindən
daha dəqiq araşdırılacaq və həm Yusif Camal bəyin,
həm də silahdaşlarının şərəfinə məzarı
yerləşən yerdə abidələr ucaldılacaqdır.
Mərdan Qurbanov,
Həbib Əlizadə.
Zaman.-2014.-2 iyul.-S.6.