“Saza da, aşığa da dil öyrətmək
lazımdır”
Aşıq Əhliman Rəhimov aşıq sənətimizin
tanınmış nümayəndələrindən biridir. Uşaq
vaxtlarından 72 havanın sehrinə düşmüş
Aşıq Əhliman bu gün də bu sənətin ən
gözəl ənənələrini yaşadır və
inkişaf etdirir, onun sirlərini gənclərə öyrədir.
Bu günlərdə onunla görüşüb,
bizi maraqlandıran sualları cavablandırmasını
xahiş etdik. Beləliklə, həmsöhbətimiz
Mədəniyyət və İncəsənət Universitetinin
Aşıq kafedrasının müdiri, dosent, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru, Əməkdar mədəniyyət
xadimi Aşıq Əhliman Rəhimovdur.
- Əhliman müəllim,
bəlkə söhbətimizə bu sənətə gəlişinizdən
başlayaq?
- Orta məktəb
illərindən musiqi alətlərinə böyük
marağım olub (Onu da deyim ki, bütün sahələrdə,
o cümlədən sənət aləmində maraq
mühüm əhəmiyyət kəsb edir). Hələ
altıncı sinifdə oxuyarkən kənd klubunun pəncərəsini
qırıb, oradan tar oğurlamışdım. Buna görə klub müdiri məndən şikayət
də etmişdi. Ələsgər adlı sahə
müvəkkili məktəb müəllimlərinin
iştirakı ilə bu məsələni müzakirə edəndə
direktorumuza dedi ki, bəs bu uşağın sənətə
böyük marağı var, lakin siz onu duymaqda çətinlik
çəkirsiniz, nə olar, adama bir-iki manat pul toplayıb ona
bir tar alanda... Uzun sözün qısası, bu
hadisədən sonra müəllimlərim mənə tar
aldılar. Oğurladığım iki simdən ibarət
tarı isə
klubun müdirinə qaytardım.
- Sizin bu
hərəkətinizə məktəb yoldaşlarınız
necə reaksiya verdilər? Yəni
adınızın qarşısına hansısa bir epitet
qoymadılar ki?
- Yox, əksinə,
mənim bu hərəkətim uşaqlara ləzzət eləmişdi.
- Bəs
saza məhəbbətiniz necə baş qaldırdı?
- O
tarı üç aya yaxın dilləndirəndən sonra
ondan üz çevirdim. Bunun da bir səbəbi
var. Belə ki, o zamanlar kənd yerlərində keçirilən
toylara tarzənlərdən çox, aşıqlar dəvət
olunardılar. Mən də onlara maraqla
qulaq asardım. Az sonra saza olan maraq məni
onun sehrinə saldı. İnandırım sizi, ətraf kəndlərin
hansında Aşıq Şakir, Aşıq Əhməd,
Aşıq Fərhad, Aşıq Pənah, Aşıq Məmmədağa
çalıb-oxuyurdusa o məclisə özümü yetirərdim.
Bu yerdə bir məsələyə toxunmaq istərdim.
O zamanlar adlarını çəkdiyim həmin aşıqlar
öz şirin söhbətləri, hazırcavablıqları,
mimika və jestləri ilə məclislərə elə bəzək
vurardılar ki, elə ədəb-ərkan göstərərdilər
ki, camaat istər-istəməz onların sehrinə
düşürdü. Bir sözlə,
onların iştirakı ilə keçirilən hər toy ədəb-ərkan
məclisinə, bayrama çevrilərdi. Hətta
belə məclislərdən sonra camaat günlərlə
onlardan danışardı. Mən də
camaata belə bayramları yaşatmaq sevdasına
düşdüm.
- Yəqin
kəndinizdə aşıq var idi...
- Yox, mən
elə kənddə (Ucarın 40 kilometrliyində yerləşən
Bərgüşad kəndində) böyümüşəm
ki, orada aşıq olmayıb. Məlumat
üçün qeyd edim ki, məşhur Azərbaycan
şairi, böyük Füzulinin ustadlarından sayılan və
Şah İsmayıl Xətainin sarayında böyük
nüfuz qazanmış Həbibi məhz bu kənddə anadan
olub.
- İlk sazınız yadınıza gəlir?
- Hə,
düşdüyüm sevdadan anamı hali elədim və ondan
mənə saz almasını xahiş etdim. İndiki kimi
yadımdadır: o günlərdə də
camışımızı satmışdıq. Anam (atam Rəhim
kişi 1962-ci ildə Haqq dünyasına
qovuşub, rəhmətlik yuxu kimi yadıma gəlir. Ailədə
3 qardaş, iki bacı olmuşuq) satdığı
camışın pulundan mənə yüz manat verib dedi ki,
madam ki, saza vurulmusan, get al (O zaman bu qiymətə babat saz almaq
olurdu). Mən də pulu götürüb cumdum
Bərdə şəhərindəki sazbənd Bəhmən
kişinin yanına. Bəhmən kişi
(Allah rəhmət eləsin) saza dəlicəsinə
vurulduğumu görcək dedi ki, bəs sazı sənə
yüz manata deyil, səksən manata verəcəyəm. İndi də o kişini rəhmətlə yad edirəm.
Nə xoşbəxtdir bu dünyada rəhmət
qazanan insanlar. Bilirsinizmi, Şücaət
belə kişilər haqqında nə deyib? O deyib:
Şücaətəm
çox nəğmələr qoşaram,
Mahnılarda
çağlayaram coşaram,
Bir
anlıq ömrümü elə yaşaram
Dünyadan köçəndə söyülmərəm
mən.
-
Sazın, həqiqi mənada, nə olduğunu nə vaxt dərk
etmisiniz?
- Təxminən
18-19 yaşımda...
“Hər əlinə
saz götürənə...”
- Əhliman müəllim, aşıqların
hazırcavablığından söz açdınız. Sizə elə
gəlmirmi meyxana aşıqların deyişmələri əsasında
formalaşıb?
- Mənim
fikrimcə, meyxananın kökünü elə aşıq sənətində
axtarmaq lazımdır. Unutmayaq ki, aşıq sənəti
daha qədimdir.
- Amma
etiraf edək ki, son illər aşıq sənəti sanki
öz yolundan çıxıb... Necə deyərlər,
indi bəzi aşıqlar ağır oturub, batman gəlmirlər.
Saz ilə elə oyunlardan çıxırlar ki...
-
Aşıq sənətinin nizamnaməsini Aşıq Ələsgər
yazıb:
Aşıq
olub diyar-diyar gəzənin,
Əzəl başdan pürkamalı gərəkdir.
Oturub
duranda ədəbin bilə
Mərifət elmində dolu gərəkdir.
Nə yazıq ki, son illər bu nizamnaməyə əməl
olunmur. Mənim fikrimcə, belə şeylərin
kökündə savadsızlıq durur. Onu
da deyim ki, belələrinə bu gün hər bir sənət
aləmində rast gəlmək mümkündür. Yeri
gəlmişkən, bir dəfə məclislərin birində
gördüm ki, bir titullu müğənni Səməd
Vurğunun “Azərbaycan” şeirindən “Könlüm
keçir Qarabağdan” başlığı ilə
başlayan bəndi oxuyur. Maraq xatirinə soruşdum ki,
oxuduğun bəndin müəllifinin kim
olduğunu bilirsənmi? Nə desə yaxşıdır:- “Xan əmi”. Deyirəm, o deyil
axı. Mənə deyir ki, ola bilməz,
axı orada Xan əminin adı çəkilir. Nə isə...
Bir də unutmayın ki, hər əlinə saz
götürənə ustad aşıq deməzlər.
Min il də ötüşsə qohum olmaz yad,
Hər saz götürənə deməzlər ustad.
Aşığın ustadı olmalıdır. Aşıq
ustad məktəbi keçməlidir. Təbii ki, məktəb
keçməyən adam əlinə saz
alıb səhnəyə çıxanda, aşıq sənəti
nüfuzdan düşəcək. Mən ustadlar
görmüşəm, ona görə Aşıq Əhliman
olmuşam. Bəli, yenə deyirəm,
yaxşı ki, bağbanlar var, biz necə pöhrələnərdik,
yaxşı ki ustadlar var, biz kimdən bəhrələnərdik?
Yaxşı ki, o ustadları biz
görmüşük indi kimdən öyrənə bilərdik?
Ustad görmüş aşığın sinəsi
söz ilə dolu olar. Ustad
görmüş aşıq həmin sözlərdən
yerli-yatağında iştifadə edər. Yeri gəlmişkən, insan qəbir evinə qədər
görüb-götürməlidir. Mən
indi də öyrənirəm. İnandırım sizi,
yeni bir fikir, yeni bir şeir eşidəndə ona elə hakim kəsilirəm
ki... Bir sözlə, öyrənməyi
özümə ar bilmirəm. Yox, elə
bilməyin ki, alim olmağa çalışıram. Yeri
gəlib qoy deyim:
Söyüdü
badama calaq etdilər,
Söyüd pöhrələndi, badam olmadı.
Nadana nə
qədər elm öyrətdilər
Nadan alim
oldu, adam olmadı.
Yeri gəlmişkən, bu qoşmanı tədbirlərin
birində tanımadığım bir adamdan eşidib, hafizəmə
həkk etmişəm.
-
Aşıq sənəti bizə Dədə Qorquddan yadigar
qalıb. Bəs bu yadigarla elə rəftar edənlərə
qarşı üsyan etmirsiniz?
- Biz
aşıq sənəti ilə belə rəftar edənlərə
öz iradımızı bildiririk. Amma nədənsə
eşitməməzliyə vururlar. Bir də, bizdə belə
bir deyim var: hər aşiqin öz dövranı var. Bunlar
öz dövranlarını sürməlidirlər... Buna görə o qədər də narahat olmağa dəyməz.
Bir də, hər dövranın öz tələbləri
var da. Görünür, indikilərin tələbatı
mənasız mahnılardır. Hər
halda bu, aşıq sənətində çiçəyini,
qızılcasını çıxarmış bir sənətkarın
qənaətidir. Bir də unutmayın ki,
elin gözü tərəzidir.
- Sizə
elə gəlmirmi bu məsələdə məkan, auditoriya
da müəyyən rol oynayır... Mənə
elə gəlir ki, bu sənətin “cırlaşmasında”
bizim itirdiyimiz torpaqlar da rol oynayıb. Yəni
bizim aşıq sənətinin elə bil meydanı
daralıb.
- Elədir.
Hər şey torpaqdan başlayır. Əbəs yerə demirlər ki, aşığa
meydan gərəkdir.
“Bu yerdə
yadıma bir əhvalat düşdü”
- Əhliman müəllim, sizi söz oğrusu
adlandırmaq olar?
- Məni
öyrənmək aləmində nə
adlandırırsınız adlandırın. Əslində
isə sənətimin geoloquyam. Bu yerdə
yadıma bir əhvalat da düşdü. Mən,
ümumiyyətlə, sənətimin vurğunuyam. Saz,
söz aləminə yeni qədəm qoyanda, daha doğrusu, hələ
orta məktəbdə oxuyarkən birdən-birə məndə
Aşıq Ələsgəri görmüş, Miskin Abdaldan bəhrələnmiş
Dədə Şəmşiri, eləcə də Kəlbəcərin
digər söz adamlarını görmək könlümə
düşdü. Odur ki, Bərdədən
Göyçaya, oradan da Kəlbəcərə yola
düşdüm. Təəssüf ki, Dədə
Şəmşiri görə bilmədim. Onun
söhbətinə Bakıdakı sanatoriyaların birində
qulaq asmaq mənə nəsib oldu.
-
Aşıq var, məclislərdə yalnız aşıq
nümunələri söyləməklə kifayətlənmir.
Həm də yaradıcılıqla məşğul olur...
- Mənim
200-dən çox aşıq şeirim var. Yeri gəlmişkən,
“Könlümlə danış, sazım” adlı kitabım da
işıq üzü görüb. Yeni bir
kitabım isə çap ərəfəsindədir.
- Əhliman müəllim, ailənizdə
davamçılarınız var?
- Bəri
başdan deyim ki, 3 övladım var, onların hər biri saz
çalmağı bacarır. Hazırda Şotlandiyada təhsil
alan oğlum Aşıq Ələsgərin
dodaqdəyməzlərindən birini ingilis dilinə tərcümə
edib. Dediyinə görə, onun bu tərcüməsi
orada çox maraqla qarşılanıb. Oğlum
yapon mahnılarını da sazda ifa edir.
- Bəs
deyirlər, saza başqa havalar yaraşmır...
- Zənnimcə,
saza da, aşığa da dil öyrətmək
lazımdır. Amma sazın onurğa
sütununa, şah damarına toxunmaq olmaz. Onun
klassik imicini qoruyub saxlamaq lazımdır. Bu
sualınız da yadıma bir əhvalat saldı: 1988-ci ildə
Misirdə keçirilən ümumdünya festivalında ərəbşünas
Rəcəb Əliyevdən ifa edəcəyim mahnının
bir bəndini ərəb dilinə tərcümə etməsini
xahiş etdim. Onun tərcüməsini 5-6 dəqiqənin
ərzində əzbərləyib səhnəyə
çıxdım və başladım oxumağa...Tədbirin
keçirildiyi bütün stadion ayağa qalxmadımı?
Onların arasında həmin ölkənin rəhbəri
Hüsnü Mübarək də var idi. Ertəsi
gün o, bizim qrupla şəxsən özü
görüşdü. Bu məsələ
ilə bağlı bir məsələyə də toxunmaq istərdim.
Yəqin, fikir vermisiniz, Xalq artistimiz Zeynəb
Xanlarova dünyanın müxtəlif ölkələrində
çıxış edərkən həmin ölkələrin
dillərində də mahnılar ifa edir. Mənim
fikrimcə, o bu örnəyi Aşıq Şakirdən
götürüb. Belə ki, Aşıq
Şakir toy məclislərimizdə ləzgi, tat, udin dillərində
də aşıq mahnıları oxuyardı.
“Arzu edirəm...”
- Əhliman müəllim, aşıq sənəti Azərbaycan
dövlətinin milli mədəniyyət siyasətinin tərkib
hissəsidir.
Ulu öndər Heydər Əliyevin humanitar mədəniyyət
strategiyası bu gün onun layiqli davamçısı
İlham Əliyevin sayəsində uğurla davam etdirilir.
Ölkənin birinci xanımı, UNESKO və
İSESKO-nun xoşməramlı səfiri Mehriban xanım
Əliyevanın sayəsində aşıq sənəti UNESKO-nun
siyahısına daxil olub. Bu sözləri
muğam haqqında da demək olar. Sizə
elə gəlmirmi, hazırda muğama aşıq sənətindən
daha çox diqqət ayrılır?
-
Muğam çox böyük, dərin sənətdir. Mən çox şadam ki, bu gün Azərbaycanda
muğama belə ciddi dövlət qayğısı var. Ancaq
mən saz, söz aşiqi kimi belə münasibətin
aşıq sənətinə də göstərilməsini
arzu edirəm. Yenə deyirəm, muğamla
müqayisədə aşıq sənətinin tarixi daha qədimdir.
Bu elə onların adlarında da
görünür. Belə ki, adları fars
sözlərindən ibarət aşıq havalarına rast gəlmək
mümkün deyil. Amma muğamlarımızın adları fars sözləridir. O ki qaldı diqqətə,
mənə belə gəlir ki, dövlətimiz aşıq sənətinə
də öz töhfələrini verməkdədir.
- Bəs Aşıq Əhliman mağarda keçirilən
toyda çıxış edərkən özünü sərbəst
hesab edir, yoxsa şadlıq sarayında keçirilən toyda?
- Şadlıq sarayında olarkən elə bilirəm
konsertdəyəm, mağar toyunda isə sazım da
gülür, özüm də.
- Şagirdləriniz varmı?
-
Çox...
- Bir qədər
də fəaliyyət göstərdiyiniz təhsil ocağı
barədə məlumat verməyinizi xahiş edirəm...
-
Artıq on dörd ildir ki, Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetində aşıq sənəti tədris olunur. Rəhbərlik
etdiyim Aşıq sənəti kafedrası isə 5 ildir ki fəaliyyət
göstərir. İl ərzində saz
ixtisası üzrə 5-7 nəfər qəbul olunur. Hazırda 22 tələbə bu sənətin sirlərinə
yiyələnir.
Qvami Məhəbbətoğlu
Zaman.-2014.-5 iyul.-
S. 6.