Hüquqi dövlət quruculuğu
prosesində elektron idarəetmə sistemi
Elektron xidmətlərin geniş tətbiqi ilə dövlət orqanlarının
fəaliyyətinin səmərəliliyinin
və operativliyinin yüksəldilməsini, əhali,
biznes qurumları, həmçinin öz aralarında əlaqələrin
asanlaşdırılması və sərbəstləşdirilməsinə
yönəldilmiş fəaliyyəti,
vətəndaş-məmur münasibətlərinin yeni
müstəvidə qurulması,
şəffaflığın təmin olunması və informasiya tələbatının dolğun
ödənilməsi kimi
ciddi məsələlər
asanlıqla həllini
tapacaq. Yəni qarşıda duran
məsələ bizə
tam aydındır.
“Elektron hökumət”in
formalaşdırılması və elektron xidmətlərin inkişaf
etdirilməsindən əsas
məqsəd hüquqi
dövlət idarəçiliyinin
daha da təkmilləşdirilməsinə,
hökumətlə-vətəndaş arasında daha şəffaf və operativ əlaqələrin
qurulmasıdır. Bu sahədə həyata keçirilən uğurlu
tədbirlər nəticəsində
vətəndaşların dövlət
orqanlarının xidmətlərinə
çıxışını təmin edən “elektron hökumət” portalı (www.e-gov.az) yaradılıb.
Bu da, öz
növbəsində, idarəetmədə
şəffaflığa nail olunmasına gətirib çıxararaq, ölkənin
sosial-iqtisadi həyatında
böyük irəliləyişlərin
əldə edilməsinə
imkan verib. Bu müstəvidə də dövlət idarəetmə orqanlarında
idarədaxili elektron sənədləşmənin tətbiqi
uğurla həyata keçirilməkdədir. Qeyd etdiyimiz kimi, “elektron hökumət” (“e-hökumət”) - informasiya
cəmiyyətinə xas
olan hüquqi dövlət idarəçiliyidir.
O, informasiya-telekommunikasiya texnologiyalarının
(İKT) imkanlarına və
vətəndaş cəmiyyətlərinin
dəyərlərinə əsaslanır.
Vətəndaşların tələbatlarına, iqtisadi
effektivliyə, vətəndaş
nəzarəti üçün
açıq olmasına
və təşəbbüsə
yönəlik olması
ilə xarakterizə olunur. Müxtəlif ölkələrdə və ilk növbədə,
ABŞ-da və Böyük Britaniyada “e-hökumət”ə ümumilikdə
dövlətin hüquqi
fəaliyyətinin effektivliyinin
artırılmasına yönəlmiş
bir konsepsiya kimi baxılır. Başqa sözlə desək, “e-hökumət”in mahiyyəti
ondan ibarətdir ki, müxtəlif pilləli dövlət strukturları müasir informasiya texnologiyalarından
istifadə edərək,
hüquqi dövlət
quruculuğu prosesi çərçivəsində istehlakçılara bilavasitə
informasiya və xidmət təklif edir. “E-hökumət”in
təklif etdiyi xidmətinin istehlakçıları
vətəndaşlar, qeyri-dövlət
təşkilatları və
ya dövlət strukturları ola
bilər. Qərbin hüquqi dövlət
quruculuğu prosesində
böyük təcrübəsi
var. Bu baxımdan Qərbin
təcrübəsində “e-hökumət” üç
əsas moduldan ibarətdir. G2G hökumət hökumətə
(government to government), G2B-hökumət biznesə
(government to business), G2C hökumət vətəndaşlara (government to citizens) və özündə çoxsaylı tətbiq elementləri ehtiva edir. Məsələn,
vətəndaşların dövlət
informasiyasına çıxış
azadlığı, dövlət
orqanlarının kağızsız
dövriyyəyə keçməsi,
dövlət məmurlarının
identifikasiyası üçün
plastik kartların tətbiqi və s. “E-hökumət”in üstünlüklərinə
konkret misalda baxaq. Fərz edək ki, hansısa bir nazirlik müəyyən bir xidmət üçün qanuna və ya proseduraya
dəyişiklik etmək
istəyir. O, nəzərdə
tutulan dəyişikliklər
haqqında informasiyanı
internetdə öz saytında yerləşdirə
bilər və maraqlı şəxslərə
təklif edə bilər ki, bu yenilik haqda
öz fikirlərini bildirsinlər. Bu məqamda
gələcək istifadəçilərin
fikirlərinin əvvəlcədən,
işlənmə mərhələsindəcə
nəzərə almağa
imkan verər. Qeyd edək ki, bir
sıra belə misallar göstərilə
bilər, amma mahiyyət “e-hökumət”in
effektiv idarə edilməsi məsələsinin
həllindən ibarətdir.
İdeal
halda “e-hökumət”
özunun bütün
vətəndaşlarına dövlət müəssisələrinin
bütün xidmətlərinə
tez, sadə çıxışı təmin
etməli, həmçinin
dövləti idarədə
iştirak etmək kimi Konstitusiya hüququnu reallaşdırmaq
və hüquqi dövlət quruculuğu prosesinə öz töhfəsini verməsinə
şərait yaratmalıdır.
Bu isə, öz
növbəsində, hüquqi
dövlət quruculuğu
üçün çox
önəmlidir.
Sivil hüquqi
dövlət quruculuğu
prosesində elektron idarəetmə sistemi özündə əsas 3
böyük bloku birləşdirir. Kargüzarlıq və onunla
bağlı biznes proseslərini əhatə
edən Elektron Sənəd Dövriyyəsi,
Kadr İdarəetmə
Sistemi, Elektron Maliyyə və Mühasibatlıq Sistemi.
Hər 3 blok
vahid verilənlər bazasında birləşməklə
“veb interfeys” ilə bir-biri ilə qaşılıqlı
informasiya mübadiləsi
formasında fəaliyyət
göstərir.
Elektron sənəd
dövriyyəsinin tətbiq
edilməsinin perspektivlərini
nəzərdən keçirmək
üçün hal-hazırda
mövcud olan kağız-arxiv kargüzarlığının
çatışmayan cəhətlərini
qeyd etmək zəruridir. Belə ki, kağız
üzərində aparılan
zaman həm işin özü, həm də sənədlərin saxlanması,
uçotu, axtarışı
və onlara müraciət çətinləşir.
Bu isə həm
vətəndaşlarla işin
effektivliyini azaldır,
həm də biznes proseslərini əhəmiyyətli dərəcədə
ləngidir.
Ölkədə elektron xidmətlərin geniş tətbiqinin təmin edilməsi və hüquqi dövlət quruculuğunun
effektliliyini artırmaq
üçün bu sahədə işlərin
mərkəzi icra hakimiyyəti orqanları ilə yanaşı, yerli icra hakimiyyəti
və yerli özünüidarəetmə orqanlarında
da aparılması zəruridir. Hazırda yerli icra hakimiyyəti və yerli özünüidarəetmə
orqanlarında İKT-nin
tətbiqinin digər dövlət orqanlarına
nisbətən geri qalması bu qurumların elektron xidmətlər göstərməsini
ləngidən əsas
səbəblərdəndir. Yerli icra hakimiyyəti
və yerli özünüidarəetmə orqanlarının
fəaliyyətinin İKT-nin
tətbiqi ilə səmərəliliyinin artırılması,
onlar tərəfindən
hüquqi dövlət
quruculuğunun sivil inkişafını təmin
edən elektron xidmətlərin təşkili
və “elektron hökumət” infrastrukturlarına
inteqrasiyasının təmin
edilməsi üçün
bir sıra hüquqi, texniki və təşkilati məsələlər öz
həllini tapmalıdır.
Modern və çevik idarəetmənin təmin
edilməsi, dövlət
orqanlarının hüquqi
dövlət quruculuğu
çərçivəsində fəaliyyətinin səmərəliliyinin
artırılması, şəffaflığının
təmin edilməsi və bürokratik əngəllərin aradan qaldırılması üçün
“elektron hökumət”in
inkişafı və əhaliyə elektron xidmətlərin göstərilməsi
istiqamətində tədbirlərin
davam etdirilməsi zəruridir. Bu sahədə
yuxarıda qeyd edilən işlər davam etdirilməklə normativ hüquqi baza inkişaf etdirilməli və dövlət orqanlarının
informasiya sistemlərinin
və ehtiyatlarının
yaradılması təmin
olunmalıdır. Eyni zamanda
mövcud informasiya ehtiyatlarının təkmilləşdirilməsi
və məlumatların
vahidliyinin təmin olunması, dövlət informasiya ehtiyatlarına məlumatların daxil edilməsinin reqlamentləşdirilməsi,
elektron xidmətlərin
əhatə dairəsinin
genişləndirilməsi və
xidmətlərin göstərilməsinin
sadələşdirilməsi hüquqi dövlət quruculuğu baxımından
olduqca əhəmiyyətlidir.
Nəhayət, sivil hüquqi dövlət quruculuğunun
ən önəmli faktorlarından olan “Elektron hökumət”in yaradılması istiqamətində
həyata keçirilən
ən uğurlu tədbirlərdən biri də elektron imzanın tətbiqi üzrə Açıq Açar İnfrastrukturunun
qurulması və Milli Sertifikat Mərkəzinin yaradılması
olub. Bunun davamı olaraq, Prezident İlham Əliyev tərəfindən
2011-ci ilin may ayının 23-də imzalanan
“Dövlət orqanlarının
elektron xidmətlər
göstərməsinin təşkili
sahəsində bəzi
tədbirlər haqqında”
fərman “Elektron hökumət” yaradılması
prosesinin sürətləndirilməsi
istiqamətində atılan
daha bir uğurlu addım oldu. Bu da hüquqi dövlət quruculuğu müstəvisində
40-a yaxın dövlət
orqanının informasiya
sisteminin “elektron hökumət” portalına
qoşulmasına yol açaraq, 200-dən artıq
elektron xidmət portalının yaradılmasına
gətirib çıxarıb.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında
səhifəni hazırladı:
Əziz Mustafa
Zaman.-2014.-9 iyul.-S.13.