Vətəndaş cəmiyyəti və onun spesifik xüsusiyyətləri
Ötən yazımızda hüquqi dövlətin spesifik xüsusiyyətlərini analiz
etməyə çalışmışdıq. Bu dəfə isə vətəndaş cəmiyyəti
barədə mühakimələr
yürüdəcəyik.
Vətəndaş cəmiyyəti fəlsəfi-hüquqi
kateqoriyadır. Hüquqi dövlət
ideyası ilə sıx surətdə bağlı olan bu kateqoriya bəzən
ziddiyyətli fikirlərin
ortaya çıxmasına
səbəb olur.
Hüquqi dövlət söz
birləşməsi ən
azı terminoloji olaraq adamda hansısa
təsəvvürlər yaradır.
Vətəndaş cəmiyyəti məfhumunun
izahında isə fikirlər haçalanır,
bir-birinə zidd münasibətlər ortaya
qoyulur. Əksəriyyətin üstünlük verdiyi fikrə görə, vətəndaş
cəmiyyəti toplumun
maraqlarını gerçəkləşdirmək
məqsədi ilə hakimiyyətə təsir edə bilən və onun özbaşınalıqlarını
məhdudlaşdırmaq gücünə
malik, özünütənzimləmə
qabiliyyəti, dövlətdən
müəyyən müstəqillikləri
və muxtariyyəti olan fərdlər toplusudur.
Vətəndaş cəmiyyəti - cəmiyyətin
inkişafının müəyyən
pilləsində formalaşan
insanların birliyi olub, özündə bu cəmiyyətin siyasi, sosial, iqtisadi, mədəni sferalarında könüllü
yaranan qeyri-dövlət
strukturlarını birləşdirir. Vətəndaş cəmiyyəti qeyri-dövlət
iqtisadi, siyasi, sosial, mədəni-mənəvi,
dini-əxlaqi, ailəvi,
milli və b. münasibətlərin məcmusu
olub, azad vətəndaşların və
könüllü formalaşmış
təşkilat və assosiasiyaların dövlət-hakimiyyət
orqanları tərəfindən
onların fəaliyyətlərinə
birbaşa müdaxilələri
və özbaşına
reqlamentləşdirmələri qanunla məhdudlaşdıran
özünümüdafiə sferasıdır.
Vətəndaş cəmiyyətinin mövcudluğunun
başlıca şərti
onun hər bir üzvünün konkret mülkiyyətə
və ya belə bir mülkiyyətə yiyələnməkdə
iştirak imkanına,
ondan öz istədiyi kimi istifadə edə bilmək və onun barəsində sərəncam vermək hüququna malik olmasıdır.
Mülkiyyətə sahib olmaq
vətəndaş cəmiyyətində şəxsiyyət
azadlığının təməl
şərtidir. Xüsusilə
orta və xırda sahibkarlıq
fəaliyyəti ilə
bağlı
təşəbbüslər yalnız inkişaf etmiş vətəndaş cəmiyyətinin
verdiyi imkanlardan asılıdır. Vətəndaş
cəmiyyəti həm
də şəxsiyyətin
sosial, intellektual və
psixoloji inkişafının,
daxili azadlığının
və öz potensialını
gerçəkləşdirmək imkanlarının yüksək
səviyyədə olduğu
bir cəmiyyətdir.
Bu şərt cəmiyyətin
uzunmüddətli təkamül
və inqilabi inkişafı nəticəsində
ödənilir və reallaşır. Yaxşı
inkişaf etmiş
cəmiyyət strukturunu
qısa müddət ərzində yaratmaq olmaz, bu obyektiv bir
prosesdir. Qısamüddətli
bir kampaniya vasitəsilə hər kəsin canındakı kölə psixologiyasını
kökündən bir
anda qoparıb
atmaq mümkün iş deyil. Vətəndaş cəmiyyətinin
mövcudluğunun daha
bir mühüm şərti
cəmiyyətdə müxtəlif
qrupların və təbəqələrin mənafelərini bütün zənginliyi və çoxcəhətliliyilə əks
etdirən inkişaf etmiş sosial strukturun mövcud olmasıdır.
Bu strukturun formalaşması
üçün cəmiyyətdə
qeyri-dövlət münasibətlərin
(iqtisadi, sosial, ailə, milli, mənəvi, əxlaqi, dini və s. insanların iş və özəl həyatı, onların adətləri, ənənələri, xüsusiyyətləri)
varlığı və
işləkliyi həlledici
amildir. Sosial strukturun dağınıqlığı
şəraitində fərd
dövlətdən birbaşa
asılı olur ki, bu da
onun öz şəxsi hüquq və azadlıqlarını
reallaşdırmaq imkanını
xeyli məhdudlaşdırır.
Vətəndaş cəmiyyəti aşağıdakı
spesifik xüsusiyyətlərə
malikdir:
Fərdlər toplusu
Vətəndaş cəmiyyətini təşkil
edən fərdlər
siyasi elitanın saxta şüarlarını
və ambisiyalarını
əsas tutan kütlə rolunu oynamır. Bu cəmiyyətin
üzvü olan hər bir kəs
fərd xüsusiyyətlərə,
yüksək maarifçilik
və inkişaf etmiş hüquq mədəniyyətinə sahib, hakim sinfin qərar və bəyanatlarını
qiymətləndirmək qabiliyyəti
olan şəxsiyyətdir.
Bu insan öz
maraqları naminə mübarizə apara bilir, ölkənin siyasi həyatında fəal iştirak edir, dövlət məsələləri barədə
qəbul olunmuş mühüm qərarları
müşahidə edir.
Onu əminliklə öz hüquq və azadlıqlarını müdafiə
edən şəxsiyyət
adlandırmaq olar.
Muxtar və müstəqil təşkilat
Vətəndaş cəmiyyətinin dövlətin
müdaxilələrinə ehtiyacı yoxdur, o tamamilə muxtar şəkildə mövcud
olma imkanına sahibdir. Əks təqdirdə, o öz mənasını itirmiş olardı. Belə ki, vətəndaş çəmiyyəti dövlətin
fəaliyyətinə nəzarət
etmək və onun müdaxilələrini
məhdudlaşdırma üçün
formalaşmışdır.
Özünütənzimləmə
sistemi
Vətəndaş cəmiyyətində fərdlər
öz davranışlarının
məsuliyyətini dərk
edərək və onu nəzarətdə saxlayaraq müstəqil hərəkət edirlər. Ona görə
də vətəndaş
cəmiyyətində pozitiv
hüquqlar deyil, milli adət və ənənələr
cəmiyyətində formalaşmış
təbii və ayrılmaz insan hüquq və azadlıqları prioritet təşkil edir. Vətəndaş cəmiyyəti
azadlıq və bərabərlik, qardaşlıq
və ədalət, məntiq və rasionallıq və s. prinsiplərinə əsaslanır.
Pozitiv hüququn aradan qaldırıldığı
digər cəmiyyətlər
xaosa və iflasa məhkum olduğu halda, vətəndaş cəmiyyəti
onsuz mövcud ola bilir.
Bu ona görə
mümkün olur ki, həmin cəmiyyətin üzvləri
öz məsuliyyətini
və əhəmiyyətini
dərk edir, qarşıya qoyulmuş məqsədə çatmaq
üçün təşəbbüskarlıq
göstərir.
Mürəkkəb quruluşlu sistem
Bu xüsusiyyətin əsas
mahiyyəti ondan ibarətdir ki, vətəndaş cəmiyyəti
özünü ayrıca
götürülmüş hansısa sferada göstərmir, cəmiyyətin
bütün sistemlərində
eyni vaxtda fəaliyyət göstərir. Bura hər
şeydən əvvəl,
insan yaradıcılığının
siyasi, iqtisadi, informasiya, sosial, mədəni və başqa sahələri daxildir. Yalnız bu halda vətəndaş cəmiyyəti
qarşıya qoyulmuş
məqsədləri effektiv
həyata keçirə
bilər.
Dövlətin müdaxiləsinin məhdudlaşdırılması
Vətəndaş cəmiyyətinin əsas vəzifəsi hakimiyyət
orqanlarına təsir
göstərib, onların
cəmiyyətə müdaxiləsini
məhdudlaşdırmaqdan ibarətdir. Vətəndaş cəmiyyət hakimiyyəti
pozitiv hüquq normaları ilə müəyyənləşmiş qaydalara tabe olmağa məcbur etməlidir.
Vətəndaş cəmiyyəti hakimiyyəti
cəmiyyətin xeyrinə
fəaliyyət göstərməyə
məcbur etməlidir.
Bütün bunların nəticəsində
dövlət bir sinfin digər sinfi əzmək alətindən cəmiyyətin
marağına xidmət
edən sosial maşına çevrilir.
Hüquqi
dövlətlə vətəndaş
cəmiyyətinin münasibətləri
Hüquqi
dövlət və vətəndaş cəmiyyyətinin
spesifik xüsusiyyətlərini
analiz etdikdə aşkar görünür
ki,
bunların biri
digəri olmadan mövcud ola bilməz. Doğrudur, hüquqi olmayan
istənilən dövlətdə
belə, vətəndaş
cəmiyyətinin bəzi
əlamətlərinə rast
gəlmək olar.
Amma vətəndaş cəmiyyəti
olmadan hüquqi dövlət qurmaq mümkün deyil. Yəni hüquqi dövlətdə
vətəndaş cəmiyyətinin
bütün əlamətləri
bir arada olmalıdır.
Vətəndaş cəmiyyətinin inkişafı
dövlətin inkişafı
deməkdir. Bu iki
tərəfin inkişafı
isə siyasi sistemin inkişafıdır.
O siyasi sistemin ki, o vətəndaş cəmiyyətinə dövlət
müdaxiləsinin qarşısını
alır. Deməli, nəticədə istər vətəndaş
cəmiyyətinin, istərsə
də hüquqi dövlətin mövcudluğu
üçün hər
ikisinin birgə vəhdət təşkil
etməsi mütləqdir.
O ki qaldı siyasi
sistemin inkişafına
onun ifadə vasitələrindən biri
də siyasi etikadır. Siyasi etika - siyasi
mədəniyyətin ən
vacib tərəfidir və o, bir tərəfdən siyasət,
digər tərəfdən
isə əxlaq və etika ilə
bağlıdır.
Siyasi etika demokratiya şəraitində
daha tez formalaşır və hakimiyyətin siması kimi çıxış edir. Totalitarizmdə də, demək
olar ki, etika var. Lakin burada sözügedən etika yox, hakim etikası (lider etikası - rəhbər, fürer) olur. Məsələn, faşizmdə məqsəd
millət idisə, vasitə hakim etikası - yəni zorakılıq idi. Göründüyü kimi, siyasi etika siyasətdə iştirak davranışı,
normaları və dəyərləridir. Yəni siyasət
məqsəd olarsa, siyasi etika ən
ideal vasitədir. O vasitə
ki, vətəndaş
cəmiyyəti və
hüquqi dövlət
üçün xarakterikdir.
Siyasi etika vətəndaş cəmiyyətinin inkişafına
təkan verir, cəmiyyət ilə elita arası münasibətləri tənzimləyir
və bu münasibətləri tolerant yolla
mümkün edir.
Qərb alimləri haqlı olaraq hesab edirlər
ki, bütün sivilizasiyalarda olduğu kimi, siyasi etika
elitalarda yaranır və vətəndaşlara
keçir. Öz
növbəsində də,
bu proses bazar iqtisadiyyatını doğurur. Bazar iqtisadiyyatında isə siyasi etikanın rolu vacibdir və bunsuz iqtisadiyyat gec-tez korrupsiyaya gətirib çıxarır.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında
səhifəni hazırladı:
Elvin
Əliyev
Zaman.-2014.-12 iyul.-S.-13.