“Karyera
imkanlarının az olması kişilərin
müəllimliyə olan
marağını azaldır”
ELVIN ƏLIYEV,
Təhsil insanın mənəvi siması olub, mədəniyyət, təlim-tərbiyə
və mənəvi dəyərlərin təsiri
altında formalaşır. Bu mənada ölkədə
fəaliyyət göstərən
məktəblərin üzərinə
böyük məsuliyyət
düşür. Milli
Qəhrəman Tahir Həsənov adına
Bakı şəhəri
23 saylı orta məktəbin yeni direktoru Yuliya Kərimova ilə söhbətimiz də bu barədə oldu. Y. Kərimova cari ilin aprel
ayından etibarən
23 saylı məktəbin
direktorudur.
Məlumat üçün bildirək
ki, Azərbaycanın birinci xanımı, Heydər Əliyev Fondunun prezidenti Mehriban Əliyeva, ədliyyə naziri Fikrət Məmmədov, mədəniyyət və
turizm naziri Əbülfəs Qarayev, Xalq artisti Xuraman
Qasımova və s. bir çox dövlət, elm və mədəniyyət xadimləri
orta təhsillərini
məhz bu məktəbdə alıblar.
- Direktor fəaliyyətinə
yeni başlayan şəxs kimi hədəfləriniz nələrdir?
- Əsas hədəfim, birinci növbədə, tədris prosesinin keyfiyyətinin yüksəldilməsi,
şagirdlərin təlimə
həvəsinin artırılması, valideynlərin
müəllimlərə, ümumiyyətlə,
məktəbə olan
etibarının gücləndirilməsi
və kollektiv arasında əməkdaşlıq
prinsiplərinin qurulmasıdır.
Onu da qeyd edim
ki, hədəflərimiz
uzunmüddətlidir. Çoxlarından eşitdiyimiz “kollektiv ailə olmalıdır” fikri ilə razı deyiləm. Çünki ailədə
çox şey ola bilər
və ailə üzvləri bir-birilərini
bağışlamağı bacarmalıdırlar. Onlar buna
məcburdurlar. Amma bildiyiniz
kimi, bizim artıq etik davranış qaydalarımız
qəbul olunub. Kollektiv arasında bütün münasibətlər bu qaydalar əsasında qurulmalıdır.
- Təlim prosesində səmərəliliyin artırılması
baxımından valideyn-məktəb
münasibətlərinin rolunu
necə qiymətləndirirsiniz?
- İbtidai siniflərdə
bu baxımdan vəziyyət çox yaxşıdır. Çünki valideynlər müəllimlərimizlə
sıx əlaqədədirlər.
Bu həm uşaqların
yaş səviyyəsi,
həm də onlara dərs deyən müəllimlərin
azlığı ilə
bağlıdır. Bildiyiniz kimi,
hər ibtidai sinfin əsasən bir müəllimi olur. Buna görə
də valideynlər bütün məsələlərdə
elə onunla əlaqə saxlayırlar.
Yuxarı siniflərdə isə
bunu demək çətindir. Müşahidələr göstərir ki, valideynlər 5-ci sinifdən
başlayaraq, övladları
üzərində nəzarəti
azaldırlar. Çünki onlar elə bilirlər ki, uşaqları artıq böyükdür və onlar müstəqil şəkildə öyrənə
bilərlər. Bundan əlavə,
valideynlərin bütün
fənn müəllimləri
ilə münasibət
qurmaq imkanları və vaxtları olmur. Ona görə də
hesab edirəm ki, valideyn-məktəb münasibətlərinin qurulması
üçün telefondan
başqa, konkret bir strategiya olmalıdır. Hər şeyi
sinif rəhbərinin üstünə atmaq düzgün deyil. Məktəblərdə, əlbəttə ki, müəllim-valideyn assosiasiyaları var. Amma bu assosiasiyaların işinə yenidən baxılmalıdır. Bu assosiasiyalar, demək olar ki, pərakəndə
halda fəaliyyət göstərirlər. Valideyn-müəllim yox, məktəb-valideyn əməkdaşlığının vahid prinsipləri olmalıdır.
- Ölkəmizin
orta təhsil sistemi sahəsində sizi qane edən
və etməyən tərəflər hansılardır?
- Bugünkü təhsil sistemində ən problemli sahə müəllim hazırlığı
və məktəblərdə
çalışan müəllimlərin
keyfiyyəti məsələsidir.
Biz müəllim olmaq istəyən kadrları lazımi səviyyədə yetişdirə
bilmirik. Onların hazırlıq
proqramları daimi yenilənmədiyi üçün
qənaətbəxş deyil.
Sovet vaxtındakı müəllim
hazırlığı proqramlarından
kənara çıxa
bilmirlər. Bəzi yeniliklər
olsa da, ona innovasiya demək olmaz. Müəllim hazırlığına yanaşma başqa olmalıdır ki, ona görə proqramlar hazırlansın.
- Yuliya xanım, müəllim hazırlığı prinsipi
necə olmalıdır?
- Müəllimlik peşəsini
seçən insan müəyyən dəyərlərə
sahib olmalıdır. Bu beynəlxalq miqyasda ən çox müzakirə olunan məsələdir. Müəllimlik peşəsinə təsadüfi
insan gəlməməlidir.
Çünki müəllimə
azyaşlı uşaqlar
həvalə olunur. Həmin uşaqları cəmiyyət
üçün dəyərli
vətəndaş kimi
yetişdirmək isə
müəllimin başlıca
vəzifəsidir. Buna görə də biz, birinci növbədə, başa düşməliyik
ki, dəyərli vətəndaş nədir.
Müəllim bu dəyərli
vətəndaşı yetişdirmək
üçün özü
hansı şəxsi keyfiyyətə sahib olmalıdır.
Ona görə fənn baxımından müəllimin
hazırlığı ikinci
məsələdir, əsas
onun sahib olduğu müəyyən dəyərlərdir.
- Məktəbinizdə
fəaliyyət göstərən
gənc müəllimlərin
işlərini necə
qiymətləndirirsiniz?
- Ümumiyyətlə, məktəbə
yeni kadrları cəlb etmək lazımdır. Amma bu, gənc kadrdır, deməli, səmərəli işləyəcək
yanaşması doğru
deyil. Çünki əksər gənc
kadrlar dərs prosesinin texniki tərəflərinə daha
çox diqqət yetirirlər. Belə
olan halda da, onlar şagirdlərlə
ünsiyyəti və
s. kimi digər əsas amilləri yaddan çıxarırlar.
- Məktəblərdəki
əsas problemlərdən
biri kimi, kişi müəllimlərin
azlığı göstərilir.
Bu barədə nə deyə bilərsiniz?
- Kişi pedaqoqlar məktəbdə nə qədər çox olsa, o qədər yaxşıdır. Mən
ABŞ-da kişi
pedaqoqların, hətta
məktəbəhazırlıq siniflərində uşaqlarla
necə gözəl ünsiyyət qurmalarının
şahidi olmuşam. Təcrübələr göstərir
ki, 4-5 yaşlı uşaqlarla da kişi müəllimlər
işləməlidir. Çünki kişilər psixoloji olaraq, bir tip, qadınlar isə başqa bir tipin nümayəndələridir.
Ona görə də uşaqlar hər iki modeli görməli
və onlardan bəhrələnməlidirlər. Beləliklə də, uşaqlar
özləri üçün
müəyyənləşdirirlər ki, qadın və kişilərin cəmiyyətdəki rolu nədən ibarətdir.
Bunlar ikisi bir arada olmayanda,
əlbəttə ki, problemlər
yaranır.
- Necə düşünürsünüz, kişi müəllimlərin
məktəbdən uzaqlaşmalarının
səbəbi nələrdir?
Onları məktəbə necə cəlb etmək olar?
- Kişilərin müəllim işləmək istəməmələrinin səbəbini çox adam maaş azlığı ilə izah edir. Mənim fikrimcə isə, maaş azlığı səbəblərdən biridir, amma başlıca səbəb deyil. Mən özəl məktəblərdə də işləmişəm. Özəl təhsil müəssisələrində müəllimlərə dövlət məktəblərinə nisbətən çox maaş verirlər. Amma orada da kişi müəllimlər azlıq təşkil edirlər. Buna görə də hesab edirəm ki, kişi müəllimlərin müəllimlik etmək istəməmələrinin başlıca səbəbi bu peşə sahəsinin karyera imkanlarının olmaması və ya məhdud olmasıdır. Müəllimlər bir müddət işlədikdən sonra direktor müavini, daha sonra isə direktor ola bilərlər. Bu o deməkdir ki, o şəxs artıq müəllimlikdən uzaqlaşıb, inzibatçı olur. Həm səmərəli müəllim, həm də səmərəli inzibatçı olmaq çətindir. Bu səbəbdən də inanmıram ki, tək maaşı artırmaqla kişi müəllimləri məktəbə cəlb edə bilərik. Hesab edirəm ki, müəllimlərə yaxşı maaş verməklə yanaşı, onlara peşəsi daxilində karyera qurmaq imkanları yaradılmalıdır. Müəllimlik peşəsində karyera qurmaq üçün müəyyən kateqoriyalar işlənib hazırlanmalıdır. Kateqoriyalara görə, diferensial maaş sistemi tətbiq olunmalıdır. Sevindirici haldır ki, təhsil haqqında dövlət strategiyasında bu məsələ öz əksini tapıb.
- Cəmiyyətdə
belə fikir formalaşıb ki, müəllimlərin maaşını
artırmaqla bütün problemləri həll
etmək olar. Bu barədə
nə deyə bilərsiniz?
- Mənim fikrimcə, tək maaşın işin keyfiyyətinə təsiri azdır. Ümumiyyətlə, beynəlxalq miqyasda aparılan tədqiqatlar göstərir ki, müəllimin işinin keyfiyyətini artıran amillərdən biri onun iş şəraitinin olmasıdır. Əlbəttə ki, maaş da vacib məsələdir. Amma əminliklə deyə bilərəm ki, indiki iş şəraitində müəllimlərin maaşlarını dörd dəfə artırsaq belə, təhsilin keyfiyyətində ciddi dəyişiklik olmayacaq. Tədrisin keyfiyyətinə birbaşa nə müəllimin çox maaş alması, nə də məktəblərin İKT ilə təchizatı təsir göstərir. Təhsilin keyfiyyətində müəllimin hazırlığı və iş şəraiti müstəsna rol oynayır.
- Yuliya
xanım, məktəbin müstəqil büdcəsi
olmalıdırmı?
- Olmalıdır. Müəllimlərimə təlimlər vermək və s. işlər üçün vəsaitim olsa, daha yaxşı olar. Təbii ki, büdcənin xərclənməsinin hesabatını vermək şərti ilə.
- Məktəbdə
dərs deyən müəllimlərin repetitorluq
fəaliyyətinə münasibətiniz necədir?
- Repetitorluq bütün dünyada var. Amma bunun da tənzimlənmə mexanizmi işlənib hazırlanmalıdır. Güman edirəm ki, yaxın vaxtlarda bu da öz həllini tapacaq. Onu da qeyd edim ki, müəllimlərin etik davranış qaydalarında bu da öz əksini tapıb ki, müəllim öz şagirdlərinə, həmçini işlədiyi məktəbin şagirdlərinə repetitorluq etməməlidir.
- Müəllimlərin
bilik və səriştəsinin sınaq
qiymətləndirilməsi imtahanlarından gözləntiləriniz
nələrdir?
- Məktəb direktoru kimi bu prosesdən yeni imkanlar görürəm. Bu sınaq dəyərləndirməsi mənə müəllimlərimin hansı sahədə problemləri və üstünlüklərinin olmasını müəyyənləşdirməyə kömək edəcək. Beləliklə də, mən məktəbimin fəaliyyət planını daha düzgün qura biləcəyəm. Eyni zamanda sınaq qiymətləndirməsindən sonra mən biləcəyəm ki, müəllimlərim üçün nə qədər və hansı sahələr üzrə təlimlər təşkil etməliyəm.
Elvin Əliyev
Zaman.-2014.-5 iyun.-S.7.