“Mən “iki dəfə iki dörd”ə
heç vaxt inanmamışam”
QVAMI MƏHƏBBƏTOĞLU,
Onun öz dünyası var. O, öz dünyasında həmişə
nə isə qurur, yaradır. Lakin kimsəyə bu barədə heç bir məlumat vermir. Bəzən mənə elə gəlir ki, o da xəyallarında
Koroğlunun dəliləri - Dəmirçioğlu, Bəlli
Əhməd və Eyvaz kimi durna teli gətirməyə cəhd
edir. Lakin... erməni tapdağı altında olan o yurd yerinə
yaxınlaşa bilmir, odur ki, kimsənin eşidə bilməyəcəyi
şəkildə dəli bir nərə çəkir. İztirablarını, düşüncələrini
qəzetimizin “Durna teli” rubrikasındakı yazıları ilə
ustalıqla təsvir edir. Bu günlərdə
onun öz dünyasında onunla birgə həmsöhbət
olmağa çalışdıq. Beləliklə,
müsahibimiz “Zaman-Azərbaycan”ın əməkdaşı
Loğman Məmmədovdur.
- Siz
riyaziyyatçısınız və bildiyimə görə,
boya-başa çatdığınız kəndinizin orta məktəbində
bu fənni tədris etmisiniz. Məlum hadisələrdən
sonra bu sahə üzrə fəaliyyət göstərməmisiniz.
Öz sevimli işinizdən ayrılmaq sizə
çətin anlar yaşatmadı ki?
- Müəllim
işlədiyim müddətdə riyaziyyatdan bir vasitə kimi
istifadə etmişəm. Məqsədim
şagirdlərimin dünyaya başqa gözlə baxmasına
çalışmaq olub. Çünki
heç bir şey əslində göründüyü kimi
deyil. Bütün elmlər dünyanın
görünməyən tərəfinə uçmaq
üçün bir qanaddır. Sadəcə,
insanlar çox vaxt ondan təyinatına görə istifadə
etmirlər.
- Söhbətlərinizdən
belə məlum olur ki, vaxtilə sıxıntılar
içində yaşamısınız?
-
Sıxıntılardan heç vaxt şikayət etməmişəm.
Sıxıntı da, kədər də, qəm
də insanı saflaşdırır, təmizləyir. Sıxıntılarla yaşayıb,
insanlığını saxlamaq böyük istedad tələb
edir. O da bir cür qəhrəmanlıqdır. Sıxıntı da bir sayğıdır. Sıxıntısız böyük adamı təsəvvürümə
belə gətirə bilmirəm. Yaxşı
mənada o, bir stimuldur - həyatda diri qalmaq üçün.
-
Qaçqınlıq illərinizin ilk günlərini necə
xatırlayırsınız?
- Sonsuz əzab
içində. O illər məhrumiyyətlərlə dolu olsa
da, yadımda boz, dönük üzlər qalıb.
Böyük əksəriyyət bu imtahandan kəsildi...
- O
çətin günlərdə kimlər sizə əl
uzatdılar?
- Mənim
həyatımın ən çətin məqamlarında elə
bil kimsə bir yaxşı adam illərlə
dayanıb yolumu gözləyib. Bəlkə də,
ondandır ki, elə bütün həyatım boyu
yaxşılara, yaxşılıqlara inanmışam - dəfələrlə
aldansam da. Dünya bu günə
yaxşıların çiynində gəlib, dünyanı bu
günə isə pislər qoyub.
- Söhbətlərinizin
birində “bütün həyatım boyu anamdan sədaqətli
dost görmədim” ifadəsini işlətmisiniz. Bəlkə, buna bir qədər aydınlıq gətirəsiniz?
-
Anamın böyüklüyü dünya ilə
barışmazlığı idi. Bu dünyanın anam
üçün çox az olduğunu
anlayırdım. Anam bu dünyanın içində
bu dünyaya sığmayan dünyasını qura bilən
nadir insanlardan idi. Anam bütün
varlığı ilə insanın, dünyanın, həyatın
fövqündə dayandığını sübut elədi.
Anamla dostluğumuzu həyatın heç bir
gücü dəyişə, poza bilmədi - anam buna imkan vermədi.
- “Zaman” sizin harayınıza zamanında çata bildimi?
- Bu
dünyada hər şey zamanında baş verir. Bu dünyanın heç nəyini fövqəlləşdirmək
olmaz. Baş verənlərdən çox,
düşüncə və inamımızdakılar daha
gerçək və həqiqi gəlir mənə. Baş verənlər görüntüdür, üzə
çıxandır. Hər hadisənin
göründüyü ana qədər gəldiyi bir yol var.
Əgər hadisə görüntü məqamına qədər
gəlib çatmayıbsa, bu o demək deyildir ki, baş verməyib.
“...dərdimi bağrıma
basıram”
- İndi nəyi isə
xatırlayanda “burada riyazi dəqiqlik çatışmadı”
ifadəsini işlədirsinizmi?
- İnsan üçün riyazi dəqiqlikdən
çox həssaslığı üstün tuturam. Həssaslıq
- insan münasibətlərinin yüksək dəqiqliyidir.
- İndi hər dəfə “qaçqın”, “məcburi
köçkün” sözlərini eşidəndə nələr
keçirirsiniz?
- Bu,
insanın başına gələn faciəni cəmiyyətin
gözündə gülüş gününə
qoymaqdır. Bu adı verməklə zəlilliyi
güzəran vasitəsinə çevirə bildilər.
İnsanı özündən məcburi şəkildə
köçürdülər. Düşmən
bizi doğma yurdumuzdan ayırdı, doğmalar isə
özümüzdən. Özündən ayrı
düşən insanın nə azadlığı olur, nə
də torpağı...
-
Hazırda maddi imkanlarınız arzularınızla
üst-üstə düşürmü?
- Mənim
arzularım gözəl olub həmişə, bahalı
olmayıb. Elə gözəl arzularım olub
ki, onu reallaşdıranda itib. Elə
arzular var ki, onu elə arzu kimi yaşamaq daha gözəldir.
Arzunun da bir bakirəliyi var, mənim fikrimcə...
- Sizin dərdlərinizi
ovuda biləcək sənət adamları kimlərdir? Daha doğrusu, kimlər oxuyanda dərdiniz
qundaqdakı körpə kimi ovunur.
- Qədir
Rüstəmov, Ağabala Abdullayev və Sezen Aksu. Onlar oxumurlar, dərddən vətən düzəldirlər.
Onlar oxuyanda mən dərdimi bağrıma
basıram. Onları dinlədikcə dərdlərimi
arzularım kimi yaşayıram, dərdlərimə
sığınıram - dədə-baba evimiz kimi...
-
Loğman müəllim, hərdən şeir də
yazırsınız. Tanınmış türk yazarı
Əziz Nesinin belə bir kəlamı var: “Ən gözəl
şeir riyaziyyatdır. Yer üzündə indiyə
qədər “iki dəfə iki dörd”dən daha gözəl
misra yazılmayıb, məncə”. Bu,
doğrudanmı, gözəl misradır? Sizcə,
“iki üstəgəl iki dörd” daha gözəl misra deyilmi?
- Mən
“iki dəfə iki dörd”ə heç vaxt inanmamışam,
daha doğrusu, əhəmiyyət verməmişəm. Bu, məsələnin görünən tərəfidir,
mahiyyətin qiyafəsidir, ilk baxışda doğrudur. Amma hər kəsin içində iki dəfə iki
fərqlidir. İnsana riyazi gözlə
baxmaq onun qanadlarını qırmaq, onu göydən endirməkdir.
İnsanı hesablamaq olmaz, o sonsuzdur. İnsan mahiyyətcə göylüdür. “İki üstəgəl iki...” də gözəl
şeydir, amma burada göydən əsər-əlamət
yoxdur, bütünlüklə yerdir.
“...o torpaqları köksümə
yığmışam”
- “Yurd yeri” şeirinizdəki bir
misrada deyirsiniz:
Düşdüm
ilğımlar səmtinə-
Oymaq-oymaq,
sənə-sənə,
Sinəmdə
dərd saldı binə
Yurd yerinə döndü belə.
Bu fikirlərə yenidən qayıtsanız, daha nələr
deyərdiniz?
- O dərdi
sinəmdə o qədər çəkdim, o qədər əzizlədim
ki, bir də onda ayıldım ki, o torpaqları köksümə
yığmışam, yurd yerimiz elə sinəmdədir. Mənim
üçün Qarabağı almağın yeganə
düsturu belədir: bu gün məmləkətimiz nə qədər
ədalətlidirsə, Qarabağı qaytarmaq şansımız
da o qədərdir. Bütün dünyaya
ölkəmizdəki ədalət qədər verəcəyimiz
böyük mesaj yoxdur. İyirmi ildir siyasət
bu məsələni həll edə bilmir.
- Sevgi
şeirlərinizin konkret ünvanı varmı?
- Mənim
içimdə həmişə qəribə, qeyri-adi,
böyük bir sevgi olub. Hələ də bilmirəm
o kimindir, nəyindir. Bu mənada kimisə
sevmək şirin bir aldanışdır. Heç bir
qadın və kişi başqasında
sevgi yarada bilməz, amma onun mahiyyətindəki sevgi
ocaqlarından birini qalaya, yandıra bilər. Sevgidə bir az naşılığımız var. Filankəsi
görəndə oyanan sevgi elə bilirik ki, onundur. İnsanın bütün sevinci də, sevgisi də
özünü nədəsə tapması ilə
bağlıdır. Biri musiqidə, biri rəssamlıqda,
biri də insanda özünü tapır və ona vurulur...
- Bu
gün nələr üçün burnunuzun ucu göynəyir?
-
Anamın titrək əlləri üçün... O əllərdə
bütün dünyanın təmənnasız sevgisini
gördüm. O əllərin toxunduğu hər yerə yaz gəlirdi.
- “Mən təbiətən göylüyəm, göy
adamıyam. Amma hərdən bağban olmaqdan, bostan əkməkdən
ötrü ürəyim tütür”. Bu
sözlər də sizə məxsusdur. Hazırda
yaşadığınız yerdə bağbanlıq edə
bilirsinizmi?
- Yox, edə
bilmirəm. Məni doğmalıqdan
ayırdılar, məni doğmalardan ayırdılar, məni
ağaclardan, torpaqdan ayırdılar, yazdan ayırdılar.
Adımı “məcburi köçkün” qoyandan, dövlətimiz
qüdrətlənəndən sonra doğmalığı qaytarmadılar,
doğmaları qaytarmadılar, ağacı, torpağı,
yazı qaytarmadılar - “çörəkpulu”nu 10%
artırdılar... Yaşadığım binanın yanında
zir-zibil atılmış yeri 4 il təmizləyib
bağ saldım, əlimdən zorla alıb, yerində
dükan tikdilər. Dünya siyasətə hamilədir
deyə hələ də bic doğur.
-
Ümumiyyətlə, sizin əlinizdən, demək olar ki, hər
iş gəlir. Lazım gələndə təbiblik
də edirsiniz. Bütün bunları necə
mənimsəmisiniz?
- İnsan bütün ömrü boyu
axtarışdadır. Özünü axtarır. Onun sevinci də, sevgisi də özünü
tapdığı anlardır. Ən
böyük kəşf özünü tapmaqdır. Nə qədər çox şey öyrənirsənsə,
o qədər özünü tapmaq şansın artır.
- Qız
övladlarınız var. Bəs onlar hansı sahənin
loğmanlarıdır?
-
Onların ikisi rəssamdır. Biri isə
pedaqoji sahənin adamıdır. Onların
insanlığına, həssaslığına, zərifliyinə,
xeyirxahlığına, fədakarlığına inanıram.
Onu da bilirəm ki, buna görə ömür
boyu əzab çəkəcəklər. Mən
insan olmağın əzab çəkməkdən kamil yolunu
görmədim. Həm insan olasan, həm də istədiyin
kimi yaşayasan, bu, mümkün deyil... Bəlkə
də, dünyanın harasındasa başqa cürdür.
Bu dünyanın üzü belədir - insanı sevə
bilmir...
- Şəklinizi çəkmək istərsələr,
onlara hansı məsləhəti verərdiniz?
- Mən
şəkildə görünmürəm, çünki dərd
şəklə düşmür. Bacarsalar, deyərdim ki, kədərimi
çəkin...
-
İnternetdə sizin ölümlə bağlı bir fikriniz
diqqətimi cəlb etdi: “Ölüm son dəfə
çiçəkləməkdir...”
- Bütün bitkilər sanki çiçəkləməkdən ötrü yaranıblar, ondan ötrü can qoyurlar, təbiətin bütün şıltaqlıqlarına dözürlər. İnsan da müəyyən mənada ağaclar kimidir. İnsanın bütün həyatı o ölümə köklənib, o ölümə tuşlanıb elə bil. Bitkilərin gözəlliyi çiçəkləri ilə seçildiyi kimi, insanın dəyəri də o ölümdən sonra bəlli olur. İnsan ölümünə ucalır. Dolayısilə ömür ölüm açmaq üçündür. Ölüm insan ömrünün ətridir.
- Ərsəyə gətirdiklərinizi nə vaxtsa kitab halına salmaq fikriniz varmı?
- Yəqin ki, əlçatmaz arzular daha gözəldir. Arzulara əl uzadıb çatmadıqca adamın içi uzanır. Elə ki, qovuşdun, adiləşir. Bir mötəbər gözünü sevdiyim dörd ildir söz verib kitab şəklində çap etdirməyə... Nə qədər reallaşmayıb elə bilirəm o, dünyanın ən gözəl kitabıdır.
- Deyirlər, dünyanı gözəllik xilas edəcək? Sizdə buna inam varmı?
- Gözəllik adama dünyanı unutdurur, həm də dünyanın gözəlliyini yada salır. Hörmət azdır, izzət azdır, qayğı azdır. Bunların hamısını özündə cəmləşdirən sevgi lazımdır insana. Sevildiyini, sevdiyini duyan insan dünyanı xilas etməsə də, dünyanın zay olmağına qıymaz.
- Əziz Nesinin belə bir kəlamı var: “Dağlar dağılmasın deyə ah çəkmirəm. Özümü dağıdıram, dünyanı dağıtmıram...” Siz də bu qədər ehtiyatlısınız?
- Əslində bu, ehtiyat deyil. Dərdin miqyasından xəbər verir. İnanıram ki, insanın böyüklüyünü, qeyri-adiliyini çəkdiyi dərdin böyüklüyü müəyyən edə bilir. Dərdin böyüklüyü insanın ucalığının göstəricisidir. Hər yoldan ötənin böyük dərdi olmaz. Dərd haradasa səviyyədir. Dərd dünyanın bütün nemətlərini yerinə qoyur. Dərd adamı öldürə bilməyəndə adam ölümü də həyat kimi yaşayır...
- Daha bir
sual... “Durna teli” ideyası necə
formalaşdı?
- Hərdən Səməd Məlikzadə ilə dərdləşirdik. Üst-üstə düşən fikirlərimiz çox olurdu, anlaşırdıq. Adını da o qoydu.
Zaman.-2014.-14 iyun.-S.7.