Azərbaycanda məhkəmə sisteminin tarixihüquqi dövlət quruculuğundakı xidmətləri

 

ELVIN ƏLIYEV ,

 

Əvvəli ötən sayımızda...

 

Azərbaycan xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə aparılan məhkəmə-hüquq islahatı nəticəsində keçmiş sovetlər birliyindən miras qalan ölkənin hüquq sistemi demokratik prinsiplər əsasında tamamilə yenidən qurulub. İslahatlara uyğun olaraq yeni mütərəqqi qanunlar, o cümlədənKonstitusiya məhkəməsi haqqında”, “Məhkəmələr hakimlər haqqında”, “Prokurorluq haqqında”, “Polis haqqında”, “Əməliyyat-axtarış fəaliyyəti haqqında digər qanunlar, əvvəlkilərdən prinsipcə köklü surətdə fərqlənən Mülki Mülki-Prosessual, Cinayət Cinayət-Prosessual, Cəzaların İcrası s. məcəllələr qəbul edilib. Bütün bu qanunlar demokratik prinsiplər beynəlxalq hüquq normalarının tələblərinə uyğun hazırlanıb beynəlxalq ekspertlər tərəfindən yüksək qiymətləndirilib. Hüquq sistemi islahatı nəticəsində ölkədə birinci instansiya, apellyasiya kassasiya instansiyalarından ibarət yeni üç pilləli müstəqil məhkəmə sistemi formalaşdırılıb. Ölkəmizdə məhkəmə sisteminin təkmilləşdirilməsi istiqamətində tədbirlərin görülməsi daim gündəmdə saxlanılır. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev məhkəmə sisteminin müasirləşdirilməsi barədə 19 yanvar 2006-cı il tarixli fərman imzalayıb, məhkəmə islahatı keyfiyyətcə yeni mərhələyə keçib.

 

Son illər ədalət mühakiməsinin səmərəliliyinin artırılması, əhalinin məhkəmələrə müraciət etmək imkanlarının asanlaşdırılması ölkə regionlarının inkişafı məqsədi ilə yeni məhkəmələr, o cümlədən regionlarda yeni apellyasiya məhkəmələri yaradılıb, hakimlərin sayı 2 dəfə artırılıb, məhkəmə aparatlarının strukturu təkmilləşdirilib. Ədliyyə Akademiyası yaradılaraq, fəaliyyətə başlayıb.

 

 

****

 

Hazırda Azərbaycan Respublikasında birinci instansiya məhkəməsi kimi rayon (şəhər) məhkəmələri, ərazi yurisdiksiyası (məhkəmə orqanlarının səlahiyyət həddi) üzrə fəaliyyət göstərən hərbi, yerli inzibati-iqtisadi ağır cinayətlər məhkəmələri fəaliyyət göstərir. Yeni məhkəmə sisteminə müvafiq olaraq ölkənin 6 regionunda apellyasiya məhkəmələri fəaliyyət göstərir. Apellyasiya məhkəmələri 4 kollegiyadan - mülki, cinayət, hərbi inzibati-iqtisadi kollegiyalardan ibarət olmaqla müvafiq ərazi yurisdiksiyası üzrə fəaliyyət göstərir. Azərbaycan Respublikasının məhkəmə sisteminə daxil olan Naxçıvan MR məhkəmələrinin təşkilində muxtar respublikanın ölkənin əsas ərazisindən kənarda yerləşməklə təcavüzkar Ermənistan Respublikası tərəfindən blokadada saxlanılması nəzərə alınıb. Belə ki, Naxçıvan MR Ali Məhkəməsi muxtar respublika məhkəmələrinə münasibətdə apellyasiya instansiyasıdır. Naxçıvan MR Ali Məhkəməsinin qərarlarına isə kassasiya qaydasında Azərbaycan Respublikasının Ali Məhkəməsi tərəfindən baxılır.

 

Kassasiya instansiyası məhkəməsi olan Azərbaycan Respublikasının Ali Məhkəməsinin tərkibində 4 məhkəmə kollegiyası - Mülki, Cinayət, Hərbi İnzibati-iqtisadi məhkəmə kollegiyaları vardır. Ali Məhkəmə tərəfindən apellyasiya məhkəmələrinin qərarlarına kassasiya qaydasında baxılır.

 

***

 

Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsi ölkənin ali konstitusiya ədalət mühakiməsi orqanı olmaqla Azərbaycan Konstitusiyasının aliliyini təmin edir. Eyni zamanda, ölkəmizdə aparılan islahatlar çərçivəsində qəbul edilən  Konstitusiya Məhkəməsi haqqında” 23 dekabr 2003-cü il tarixli qanuna əsasən pozulmuş hüquq azadlıqların bərpası ilə bağlı vətəndaşların birbaşa Konstitusiya Məhkəməsinə müraciət etmək hüququnun həyata keçirilməsi mexanizmi müəyyən edilib.

 

Ədalət mühakiməsinin səmərəliliyinin artırılması üzrə tədbirlər çərçivəsində Avropa Şurası ilə səmərəli əməkdaşlıq şəraitində hazırlanaraq qəbul edilənMəhkəmələr hakimlər haqqındaqanuna müvafiq dəyişikliklər barədə Məhkəmə-Hüquq Şurası haqqındaqanunlar xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Beynəlxalq norma prinsiplərə uyğun olan həmin qanunlara əsasən məhkəmə hakimiyətinin özünüidarə orqanı olan Məhkəmə-Hüquq Şurası yaradılıb. Onun tərkibi 15 nəfərdən ibarətdir əsasən hakimlərdən, habelə ölkə Prezidentinin, Milli Məclisin, prokurorluğun, Vəkillər Kollegiyasının nümayəndələrindən digər şəxslərdən ibarət formalaşdırılır.

 

Yeni qanunvericiliklə hakimlərin immunitetinə səlahiyyət müddətlərinə yenidən baxılıb, hakim vəzifəsinə müddətsiz təyinat müəyyən olunub, onların intizam məsuliyyəti məsələləri bilavasitə Məhkəmə-Hüquq Şurasının səlahiyyətinə aid edilib, hakim vəzifələrinə namizədlərin seçilməsi üçün yeni qurum - Hakimlərin Seçki Komitəsi yaradılıb. Bununla yanaşı, Məhkəmə-Hüquq Şurası yanında hakimlərin dövlət ittihamçılarının, o cümlədən hakimliyə namizədlərin tədrisi ilə məşğul olan ayrıca sektor formalaşdırılıb.

 

Hakim seçkilərinə dair yeni qaydalara əsasən hakim olmaq üçün ilk dəfə olaraq 2005-ci ildən çoxmərhələli prosedurlarla, test üsulu ilə, habelə yazılı şifahi imtahanlar keçirilib, hakimliyə namizədlər üçün uzunmüddətli tədris kursları təşkil olunub bu kurslara yüksək məhkəmə hakimləri, görkəmli alimlər, zəngin biliyə təcrübəyə malik şəxslər, habelə nüfuzlu xarici ölkələrin, o cümlədən Türkiyənin mütəxəssisləri, Avropa Şurasının insan hüquqları üzrə komissarı, Avropa İnsan Hüquqları Məhkəməsinin hakimləri, Avropa Ümumi Hüquq Mərkəzinin, ABACEELI-nin (American Bar Association Central European and Eurasian Law Initiative) ekspertləri cəlb olunublar.

 

Ümumiyyətlə, 3 seçim prosesində 2200-dək hakimliyə namizəd iştirak edib onlardan 235-i bütün mərhələlərdə müvəffəqiyyət qazanaraq, hakim vəzifəsinə təyin olunub. Respublikamızda aparılan məhkəmə-hüquq islahatlarına nüfuzlu beynəlxalq maliyyə qurumları tərəfindən xüsusi dəstək verilir. Belə ki, ölkədə aparılan islahatlar nəticəsində qısa müddətdə əldə olunan  nailiyyətləri yüksək dəyərləndirən, Dünya Bankı ilə Ədliyyə Nazirliyi rəhbərliyinin təşəbbüsü iləƏdliyyə sektorunun müasirləşdirilməsiadlı birgə layihə həyata keçirilir. Layihədə çoxsaylı məhkəmə binalarının tikintisi, ümumiyyətlə, bu sahədə infrastrukturun tamamilə yeniləşməsi məhkəmələrdə ən müasir texnologiyaların tətbiqi üzrə tədbirlər nəzərdə tutulub.

 

 

 

***

 

Ölkədə aparılan məhkəmə-hüquq islahatına uyğun olaraq, məhkəmə hakimiyyəti sisteminə daxil olan prokurorluq orqanlarının da cəmiyyətdə roluna yenidən baxılıb, onun fəaliyyəti beynəlxalq normalara demokratik institutların tələblərinə uyğunlaşdırılıb. Belə ki, 1999-cu ildə qəbul edilənProkurorluq haqqındaqanuna müvafiq olaraq, prokurorluğun əvvəllər mövcud olan bir sıra səlahiyyətlərindən imtina edilib, o cümlədən həbsə alma üçün sanksiya verilməsi səlahiyyəti məhkəmələrə verilib, məhkəmələr üzərində prokurorluğun nəzarətinə son qoyulub. Hazırda Azərbaycan Respublikası Prokurorluğu müstəqil dövlət orqanı olmaqla cinayət işinə başlayır ibtidai istintaq aparır, ibtidai istintaqa prosessual rəhbərlik edir, təhqiqat əməliyyat-axtarış orqanlarının fəaliyyətində qanunların icrasına nəzarət edir, dövlət ittihamını müdafiə edir, mülki işlər üzrə dövlət mənafeyinin müdafiəsi üçün iddia verir.

 

Həmçinin müstəqil təsisat olan Vəkillər Kollegiyasının fəaliyyətinin yeni, demokratik əsaslarla təşkil edilməsi əhaliyə hüquqi yardımın yaxşılaşdırılması məqsədi ilə 1999-cu ildəVəkillər vəkillik fəaliyyəti haqqındaqanun qəbul edilib, hüquqi yardım göstərilməsində bu orqanın rolunun daha da artırılması üçün bu sahədə qanunvericilik daha da təkmilləşdirilərək, müasir tələblərə uyğunlaşdırılıb.

 

Davamı növbəti sayımızda...

 

Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifəni hazırladı:

 

Elvin Əliyev 

Zaman.-2014.-4 noyabr.-S.13.