Vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşmasında icbari təhsilin əhəmiyyəti
(2)
Əvvəli ötən sayımızda
Elmi-texniki tərəqqi dövründə
sivil və hüquqi dövlət quruculuğuna nail olunması,
müasir dünya görüşünə malik
olan vətəndaş
cəmiyyətinin formalaşdırılması
təhsilin durmadan inkişaf etdirilməsi müntəzəm olaraq bu sahədə müvafiq islahatların həyata keçirilməsini
tələb edir. Bu müstəvidə də dünyanın əksər aparıcı
ölkələri hazırda
12 illik təhsil sistemindən istifadə edirlər. 12 illik təhsilin isə özünəməxsus
üstünlüklərə malik olduğu və vətəndaş cəmiyyətinin formalaşmasında,
hüquqi dövlət
quruculuğu prosesində
önəmli faktora çevrildiyini dünya təcrübəsi artıq
sübut edib.
Təbii ki, təhsilin durmadan inkişaf etməsi və dünyanın sivil olkələrində 12 illik
təhsilin tətbiqi Azərbaycanda bu sahədə dünya təcrübəsindən uğurla
istifadə edilməsini
günümüzün əsas
vəzifələrindən birinə çevirib. Bu müstəvidə
də Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev tərəfindən
2013-cü il oktyabr ayının 24-də
təsdiqlənən Azərbaycan
Respublikasında Təhsilin
İnkişafı üzrə
Dövlət Strategiyasında
təhsilimizin sivil inkişafının əsas
aparıcı istiqamətləri
müəyyən edilmişdir.
Həmin Dövlət Strategiyasına
əsasən, Azərbaycanda
12 illik ümumi təhsilə keçid strateji hədəf kimi müəyyənləşdirilib. Strategiyada
qarşıya qoyulan əsas hədəflərdən
biri 10 illik icbari ümumi orta təhsil və 2 illik tam orta təhsil modelinə mərhələli
şəkildə keçidi
təmin etməklə,
12 illik ümumi təhsil sisteminin yaradılmasıdır. Təbii
ki, 12 illik ümumi təhsilə keçidi zəruri edən şərtlərdən
biri də məhz vətəndaş
cəmiyyətinin formalaşmasında
və hüquqi dövlət quruculuğu prosesində bu amilin oynadığı önəmli rolla əlaqədardır
Qeyd edək ki, 2013-cü il oktyabr
ayının 24-də təsdiqlənən
Azərbaycan Respublikasında
Təhsilin İnkişafı
üzrə Dövlət
Strategiyası təhsil
nazirliyinin qarşısına
yeni vəzifələrin
həll edilməsini qoyub. Bununla bağlı məsələyə
münasibət bildirən
Təhsil naziri Mikayıl Cabbarov strategiyanı təhsil tarixi üçün əlamətdar hadisə hesab etdiyini bildirərək sənəddə
5 əsas istiqamətin
müəyyənləşdirildiyini deyib: “Birincisi, təhsilin peşəkar inkişafına, maddi rifahına yönəlmiş
addımlar nədən
ibarət olmalıdır,
ikincisi, təhsilin məzmunu, yəni biz nəyi öyrədirik, üçüncüsü, təhsil
sisteminin idarəolunmasında
hansı dəyişikliklər
edilməlidir, dördüncüsü,
təhsil sisteminin infrastrukturu, beşincisi, strategiyada nəzərdə
tutulan addımların
həyata keçirilməsi
üçün lazım
olan resurslar nəzərdə tutulub. Sənəd çox əhatəlidir.
Strategiyanın həyata keçirilməsi
üçün fəaliyyət
planı hazırlanacaq.
Fəaliyyət planında tədbirlərin
icra müddətləri
də müəyyənləşəcək”.
Bütün bu göstərilənlərin
həyata keçirilməsi
isə Azərbaycanda sivil və hüquqi
dövlət quruculuğu
prosesinə öz töhfəsini verərək
vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşması istiqamətində
irəliyə doğru
atılan daha bir addım olacaq.
Buna paralel olaraq yeni strategiyaya uyğun şəkildə
Azərbaycanda təhsilin
sivil dünya ölkələrində olduğu
kimi 10 illik icbari ümumi orta təhsil və 2 illik tam orta təhsil modelinə mərhələli
şəkildə keçidi
təmin etməklə,
12 illik ümumi təhsil sisteminin yaradılması vacib məsələlərdən biridir.
12 illik təhsil
sisteminə keçid
Azərbaycanın tanınmış
pedaqoqları tərəfindən
də məmnunluqla qarşılanır. Məsələyə
münasibət bildirən
pedaqoji elmlər doktoru, professor, Azərbaycan
Təhsil Nazirliyi nəzdində pedaqogika və psixologiya elmləri üzrə Elmi-metodiki şuranın sədri, Azərbaycan Respublikası Ali Attestasiya
Komissiyasında pedaqogika
və psixologiya elmləri üzrə ekspert komissiyası sədrinin müavini Əjdər Ağayevin sözlərinə görə
12 illik təhsilə keçid şagirdlərin
biliklərə daha yüksək səviyyədə
yiyələnməsinə və
onların vətəndaş
cəmiyyətinin formalaşması
prosesində daha hazırlıqlı şəkildə
iştirak etməsinə
imkan verəcək. Əjdər Ağayev: “12 illik təhsilə keçid Azərbaycanda təhsilin daha da inkişaf etməsinə, savadlı sivil biliklərə yiyələnən və bunu praktikada uğurla tətbiq etməyi bacaran savadlı kadrların hazırlanmasına təkan
verəcək”,-deyir.
Azərbaycan Respublikası Beynəlxalq
Təhsil Mərkəzinin
müşaviri Nazim Əkbərov da 12 illik təhsilə keçidin şagirdlərin
dərs yükünün
azaldılmasına və
onların dərsləri
daha dərindən mənimsəməsinə imkan
verəcəyini demokratik,
hüquqi dövlət
quruculuğunda önəmli
rol oynayacağını
xüsusi qeyd etdi: “Dünyanın aparıcı ölklərinin
təcrübəsindən istifadə
etməklə 12 illik təhsil sisteminin tətbiqi Azərbaycanın
sivil inkişafında
yeni mərhələ
açaraq güclü
və qidrətli dövlət quruculuğuna
önəmli töhfələrdən
birini verəcək”,-dedi.
12 illik təhsilə keçid mərhələli şəkildə
aparılmalıdır
12 ıllik təhsilə
keçid təbii kıbu sahdə dünya təcrübəsinin
dərindən öyrənilməsini
və vətəndaş
cəmiyyətinin formalaşdırılmasında
oynadığı rola
tam şəkildə aydınlıq
gətirilməsini tələb
edir. Təbii ki, sivil dövlət quruculuğunda
önəmli rol oynayan bu təcrübədən
istifadə edilərkən
respublikamıza xas olan yerli və
milli xüsusiyyətlər
nəzərə alinmalidir.
Eyni zamanda 12 illik təhsilə keçid zamanı həm də vaxti ilə bizdə mövcud olmuş təhsilin müsbət tərəflərindən
sivil təhsilin tələblərinə uyğun
şəkildə istifadə
etmək daha məqsədəuyğun ola bilər. Bu məsələdə tələsmək də olmaz. 12 illik təhsilə keçidlə
bağlı dünya təcrübəsi də demokratik ,
hüquqi dövlət
quruculuğunda bu amilin önəm daşıdığını bir daha sübut
edir. Bununla belə məsələyə
münasibət bildirən
professor Əjdər Ağayev
12 illik təhsilə keçidin mərhələli
şəkildə aparılmasının
vacibliyini xüsusi vurğulayıb. Onun sözlərinə
görə 12 illik təhsilə tədricən
keçilməsi bu prosesi uğurla həyata keçirməyə
və dövlətə
lazım olan və beynəlxalq təcrübəyə möhkəm
yiyələnən yüksək
səviyyəli idarəetmə
kadrlarının hazırlanmasına
imkan verəcək.
12 illik təhsilə
keçilməsi ilə
bağlı dünyanın
inkişaf etmiş əksər ölkələrində
iki pilləli və ya üçpilləli
sistemdən istifadə
edilir. Çünki bunu vətəndaş
cəmiyyətinin formalaşdırılmasında
yardım edəcək
sivil dünya görüşüğnə malik
gənclərin hazırlanmasıb
tələb edir.
İkipilləli sistemdə
birinci pillə 8, 9 və ya 10 il, sonuncu pillə isə 2 və ya 3 ildən
ibarət olur. 3 pilləli sistemdə isə ibtidai təhsil 5, orta təhsil 4, tam orta təhsil isə 3 il ( 5+4+3) olur.
Bəzi ölkələrdə isə
6+3+3 sistemi fəaliyyət
göstərir. Bu sistemdə gələcəkdə
demokratik dövlət
quruculuğunda fəal
iştirak edəcək
gənclərə müvafiq
hüquqi, elmi texniki biliklər aşılanır.Təbii ki
Azərbaycanda da bu məsələ xüsusi önəm daşıyan məsələlərdən
biridir. Pilləli təhsil sisteminin
tətbiqinin şagirdlərin
biliklərə daha dərindən yiyəlnməsinə
yol açacağını
nəzərə alaraq
mütəxəssislərin əksəriyyətinin fikrincə
ibtidai, ümumi orta və tam orta təhsil səviyyələri üzrə
5-5-2 modelində qurulması
məqsədəuyğun olar.
Bir sözlə
12 illik təhsil sisteminin özünəməxsus
üstünlüklərinin olması və ona keçidin müasir elimi biliklərə yiyələnən,
sivil dünya görüşünə malik
olan hərtərəfli
şəxsiyyətlərin yetişdirilməsində mühüm
rol oynayacağı inkar edilməz faktlardandır.
Onu da deyək ki, inkişaf etmiş demokratik, hüquqi ölkələrdə orta təhsilin pillələri bir-birindən ayrı şəkildə həyata keçirilir. Həm də bu ayrılıq özünü təkcə idarəetmə və maliyyələşmənin əlahiddəliyində deyil, eyni zamanda tədrisin tamamilə fərqli məkanlarda reallaşdırılmasında göstərir. Onlar fərqli adlarla təsnifləidirilirlər. Məsələn, Fransada yetişməkdə olan nəslin demokratik dövlət quruculuğu prosesinə və vətəndaş cəmiyyətinin formalaşdırılmasına öz töhfəsini verməsini təmin etmək məqsədi ilə orta təhsilin ilk pilləsi iki hissəyə bölünür: kiçik orta məktəblər: kolleclər, böyük orta məktəblər: lisey və gimnazyalar, sonuncu mərhələ isə yuxarı orta təhsil mərhələsi (upper secondary education) adlandırılır.
Ardı növbəti
sayımızda
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında
Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifəni
hazırladı:Əziz Mustafa
Zaman.-2014.-15 noyabr.-S.13.