Beynəlxalq hüquq sistemində insan hüquqları və Ombudsman aparatının mövqeyi

 

Əvvəli ötən sayımızda

 

Ombudsman İsveç mənşəli sözdür. Mənası agent ya sədr deməkdir. Parlament tərəfindən insan hüquq azadlıqlarının müdafiəçisi kimi səlahiyyət verilən, dövlət funksiyalarının daşıyıcısı olan vəzifəli şəxslərin üzərində birbaşa parlament nəzarətini həyata keçirən, lakin onlar tərəfindən qəbul edilmiş qərarları dəyişdirmək hüququ olmayan, etibarlı layiqli vəzifəli şəxs başa düşülür.

 

Şikayətləri qəbul edən rəsmi şəxsə verilən addır. Bütün Avropa (həmçinin digər sivil ölkələrdə) ölkələrində bu şəxs əhalinin dövlətin nəzarətində olan sahələrdə şikayətinə baxan bir şəxs kimi başa düşülür. Ombudsman Avropa Birliyi ölkələrində yaşayan şəxslərin, qurumların şirkətlərin haqlarını hər hansı bir pis idarəetmə tətbiq olunması qarşısında qorumaqla vəzifələndirilmiş yoxlama qurumu şikayət müraciəti olunan yer, yəni məqamdır.

 

***

5 mart 2002-ci ildə Azərbaycan Respublikasının PrezidentiAzərbaycan Respublikasının İnsan Hüquqları üzrə Müvəkkili (Ombudsman) haqqındaAzərbaycan Respublikasının Konstitusiya Qanununun tətbiq edilməsi haqqında Fərman imzalamışdır. Azərbaycan Respublikasının ilk Ombudsmanı 2002-ci il 2 iyul tarixində Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisi tərəfindən Azərbaycan Respublikasının Prezidentinin təqdim etdiyi üç namizəd arasından 111 səslə Elmira Süleymanova (112 səsdən) seçilmişdir. 2 iyul 2002-ci il tarixdəAzərbaycan Respublikasının İnsan Hüquqları üzrə Müvəkkili (Ombudsman) haqqındaAzərbaycan Respublikasının Konstitusiya Qanununun tətbiqi ilə əlaqədar Azərbaycan Respublikasının bəzi qanunvericilik aktlarına dəyişikliklər əlavələr edilməsi barədə Azərbaycan Respublikasının Qanunu qəbul edilmişdir. Ombudsman təsisatının yaradılması ilə bağlı qanunvericilikdə öz əksini tapmış bu yeniliklər 2002-ci il avqustun 24-də keçirilən ümumxalq səsverməsi (referendum) yolu ilə edilmiş dəyişikliklər nəticəsində ölkə Konstitusiyasında təsbit edildi.

 

Ombudsmanın seçilməsindən üç ay sonra, 2002-ci il oktyabrın 28-də artıq Ombudsman Aparatında ərizəçilərin qəbuluna şikayətlərin araşdırılmasına başlanılmışdır. Ombudsman təsisatı qanunverici, icra, məhkəmə hakimiyyətinə aid olmayan, ilkin öz mahiyyətinə görə dövlətin ali təsisatlarına aid orqandır. Ombudsmanın birinci səciyyəvi əlaməti onun tam müstəqiliyyidir. Dünya təcrübəsinə görə, bu orqan parlament tərəfindən təsis olunur onun qarşısında hesabat verir.

 

Ombudsman, funksiyalarını vətəndaşların tələbləri şikayətləri üzrə öz şəxsi təşəbbüsü ilə həyata keçirir. Ombudsmanın hüquq statusu Konstitusiya digər hüququ aktlarla müəyyən edilir.

 

Avropa Komissiyası, Avropa Birliyi Şurası, Avropa Parlamenti, Avropa Ətraf qurumu, Avropa İş Təhlükəsizliyi Sağlamlıq Qurumu Ombudsmanın araşdıra biləcəyi birlik qurumlarından bəziləridir. Maastricht Anlaşması ilə qurulan Ombudsman pis idarətmə qeyri-kafi ya uğursuz idarəetmə, ayrıseçkilik, hüquqdan sui-istifadə kimi məsələlərdə gələn şikayətləri araşdırır. Avropa Birliyi üzvü olan dövlətlərin vətəndaşları ya üzv dövlətlərdə yaşayan şəxslər Ombudsmana şikayət edə bilərlər. Ombudsmana çatdırılan şikayətlərin çoxu idarəyə aid gecikmələr, şəffaflıq əksikliyi, ya da məlumat çatdırılmasının rədd edilməsi kimi məsələlərlə bağlıdır. Avropa qurumları ilə vəzifəliləri arasındakı əlaqələr, işçi heyətin işə alınması rəqabətin fəaliyyəti kimi məsələlər Ombudsmanın qarşısına qoyulur.

 

 

 

***

 

 

 

Ombudsman məhkəmələrə göndərilmiş şikayətlərə baxmır. Avropa Birliyi Ədalət Divanı Bidayət məhkəməsi fəaliyyət sahəsi xaricindədir. Milli, regional ya yerli idarəetmələrlə əlaqədar şikayətlərin mövzusu Avropa Birliyi ilə əlaqəli olsa da, onlara baxa bilməz. İş yerləri, ya da xüsusi şəxslərlə əlaqədar şikayətlər vəzifə sahəsi xaricində qalır. Ombudsman şikayət edilən qurumla əlaqə saxlayır, məlumat istəyir şikayətin aradan qaldırılması üçün üç ay müddət verir. Haqqında şikayət edilən qurum Ombudsmana məlumat verməyə borcludur. Bundan başqa Parlamentə şikayətçiyə hesabat verir. Ombudsman Avropa Parlamenti tərəfindən 5 illik müddətə seçilir. Yardımçı katibliyi vardır.

 

Mərkəzi Strasburqdakı Avropa Parlamentinin binasındadır. Ombudsman tamamilə azad tərəfsiz işləyir, heç bir ölkə ya qurumdan məsləhət ya məlumat almır.

 

İnsan vətəndaş hüquqlarının azadlıqlarının təmin edilməsi üzrə həyata keçirilən islahatların məntiqi davamı kimi, ölkəmizdə hüquqi dövlətin əlamətlərindən olan insan hüquq azadlıqlarının müdafiəsi məqsədi ilə 28 dekabr 2001-ci il tarixdəAzərbaycan Respublikasının İnsan hüquqları üzrə Müvəkkili (Ombudsman) haqqındaAzərbaycan Respublikasının Konstitusiya Qanunu qəbul olunmaqla Ombudsman vəzifəsi təsis edilmiş, təsisatın fəaliyyəti üçün real hüquqi baza yaradılmışdır.

 

 

 

***

 

 

 

2002-ci il oktyabrın 28-dən Ombudsmanın bilavasitə Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasında ölkəmizin tərəfdar çıxdığı beynəlxalq müqavilələrdə təsbit olunmuş Azərbaycan Respublikasının dövlət yerli özünüidarə orqanları, vəzifəli şəxsləri tərəfindən pozulan insan hüquqları azadlıqlarının bərpa edilməsi sahəsində fəaliyyətə başlamışdır.

 

Bu müddət ərzində şikayət ərizələrinə baxılması şikayətçilərin qəbulu ilə yanaşı, insan hüquq azadlıqlarının pozulmasının qarşısının alınması, qorunması bərpası üzrə geniş maarifləndirmə işi təşkil edilmiş, ictimaiyyət, qeyri-hökumət təşkilatları kütləvi informasiya vasitələri ilə əməkdaşlığın əsası qoyularaq möhkəmləndirilmiş, beynəlxalq əlaqələrin genişləndirilməsi sahəsində mühüm irəliləyişlər əldə edilmişdir. Eyni zamanda Ombudsmanın fəaliyyətinin səmərəliliyini təmin etmək məqsədilə dövlət qurumları ilə əməkdaşlıq mexanizmi işlənib hazırlanmış müntəzəm surətdə həyata keçirilir.

 

Yeri gəlmişkən “Azərbaycan Respublikasının İnsan Hüquqları üzrə Müvəkkili haqqında” Konstitusiya Qanunu, bəzi ölkələrin müvaviq qanunlarından fərqli olaraq, hər bir kəsə Ombudsmana müraciət etmək hüququ verilir. Odur ki, bütün vətəndaşlar, əcnəbilər, ölkəmizdə sığınacaq axtaranlar, qaçqın və məcburi köçkünlər, hərbçilər, fərq qoyulmadan hər bir kəs dövlət qurumları və yaxud vəzifəli şəxslər tərəfindən hüquqları pozularsa istədiyi zaman Ombudsmana maneəsiz müraciət edə bilmiş, onun salahiyyətləri çərçivəsində hüquqlarının bərpası üçün hüquqi yardım və ya məsləhət almışdır.

 

Əhalinin tövsiyələrini və arzularını nəzərə alaraq BMT-nin İnkişaf Proqramının maliyyə dəstəyi ilə 2003-cü ildə Quba, Şəki və Cəlilabad rayonlarında, 2007-ci ildə isə Gəncə şəhərində Ombudsmanın regional mərkəzləri təşkil olunmuş və 2 oktyabr 2006-cı il tarixli Azərbaycan Respublikasının Konstitutsiya Qanunu ilə “Azərbaycan Respublikasının İnsan Hüquqları üzrə Müvəkkili (Ombudsman) haqqında” Azərbaycan Respublikasının Konstitutsiya Qanununda dəyişikliklər edilərək, Dövlət büdcəsi hesabına maliyyələşdirməklə əməkdaşlara dövlət qulluqçusu statusu verilmişdir.

 

Xüsusi olaraq “Zaman-Azərbaycan” üçün Azərbaycan Respublikasının İnsan Hüquqları üzrə Müvəkkilinin (Ombudsmanın) Quba Regional Mərkəzinin baş məsləhətçisi Tural Zülfüqarov

 

Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifəni hazırladı: Amil Tağıyev  

 

Zaman.2014.-21 noyabr.-S.13.