Demokratik bölgü,
seçkilər, xalqın gücü və
təbii haqlar
Demokratik hakimiyyətdə
səlahiyyət bölgüsü
çox mühüm faktordor.
Bu gün
hansı ölkə bu məsələni ən gözəl şəkildə həll edə bilibsə, ən yüksək demokratiya da məhz həmin ölkələrdə müşahidə
olunmaqdadır. Demokratik dövlətlərdə
səlahiyyət bir qayda olaraq üç
yerə bölünür:
Qanunverici, icraedici və məhkəmə sistemi. Xalqın mənafeyinin daha çox təmsil olunduğu orqan, təbii ki, xalqın iradəsi ilə seçilmiş parlamentdir. Parlamenti xalq seçir, seçilmiş orqan da xalqın maraqlarıın ən yüksək səviyyədə
təmsil edir. Türkiyə Böyük Millət
Məclisinin divarına
böyük hərflərlə
yazılmış “Ədalət
mülkün təməlidir”
həqiqəti əslində
demokratiyanın, xalq iradəsinin nə qədər böyük güc olduğunu və cəmiyyət həyatının bu güclə idarə olunmasının ən doğru seçim olduğunu ortaya qoyur. Bu həqiqət
təkcə istehsala çəkilən zəhməti
deyil, eyni zamanda əldə olunan ümumi gəlirin ədalətlə
bölünməsini də
özündə ehtiva
edir. Demokratiya öz qurumlarının
məcmusundan daha geniş anlayışdır.
Sağlam demokratiya, əsas etibarilə, demokratik mülki mədəniyyətin inkişafından
asılıdır.
İcraedici orqan isə başda Prezident olmaqla Nazirlər Kabinetini və yerli icra strukturlarını
nəzərdə tutur. Yəni Məclisin
qəbul etdiyi qərarlar məhz bu orqanlar tərəfindən
həyətə tətbiq
olunur. Müstəqil məhkəmə sistemi isə qəbul edilmiş qərarların ölkənin
konstitusiyasına nə
qədər uyğun olub-olmamasına və onların icrasinə nəzarət edir.
Bu qurumlar arasında
səlahiyyət bərabər
bölündükdə, yəni
biri digərinin işinə müdaxilə
deyil, ədalətlə
nəzarət etdiyi müddətcə əsl hakimiyyət seçənin,
yəni xalqın əlində olur. Belə ki,
hakimiyyətdə şəffaflıq
hökm sürdükdə
gizli bir şey qalmır və seçkidə xalq layiq olanı
yenidən hakimiyyətə
gətirir, olmayanı
isə tarixin arxivinə göndərir.
Dünyanın hansı ölkəsinə
baxırsınız-baxın, bu prinsipin təxminən
hər yerdə işlədiyini görəcəksiniz,
hansı ölkədə
iradə buxovlanırsa,
insan haqları tapdalanırsa, heç şübhəsiz, bu prinsip orada pozulmuşdur.
Bu prinsipin, daha
doğrusu, hakimiyyət
bölgüsünün pozulduğu,
səlahiyyətlərin bir
əldə toplandığı
ölkələrdə isə
avtoritar, yaxud da totalitar rejimlər
meydana çıxır.
Çünki o cür ölkələrdə
tək iradə çoxluğun iradəsini
istismar altına alır.
***
Totalitar siyasi sistem qeyri-fəallıq
və süstlük mədəniyyətini təqdir
edir. Rejim müti və itaətkar vətəndaşlıq formalaşdırmağa
can atır. Bunun əksinə olaraq,
demokratik cəmiyyətin
mülki mədəniyyəti
fərdlərin azad şəkildə seçdikləri
fəaliyyəti ilə
formalaşır. Azad cəmiyyətdə vətəndaşlar
öz mənafelərini
güdürlər, öz
hüquqlarını sınaqdan
keçirir və öz həyatları üçün məsuliyyət
daşıyırlar.
Tarixə nəzər saldıqda aydın görünür
ki, totalitar rejimlərin hakim olduğu
ölkələrdə hər
zaman cəmiyyət həyatında ciddi uçurumlar yaranmışdır. Belə ki,
həmin ölkələrdə
təbəqələşmə sürətlə inkişaf
edir və orta təbəqə tədricən aradan çıxır, qalır
çox zənginlər
və kasıblar.
Halbuki cəmiyyətin gücü
məhz orta təbəqənin həyat
standartları ilə üzvi şəkildə bağlıdır. Bu zaman cəmiyyətdə zor tətbiqi hallarına tez-tez rast gəlinir, azad söz ya
boğulur, ya da dəyərdən elə düşür ki, kimsə kiminsə nə yazdığına, nə
danışdığına əhəmiyyət belə
vermir. Əslində o ölkələrdə demokratiya daha gözəl işləyir
ki; orada sözün gücü özünü göstərir.
Demokratiyanın tapdalandığı ölkələrdə sözün
də təsir gücü olmur.
Demokratiyalar tarixin qabarma və çəkilmələrinə
əsla etinasız yanaşmamışlar; onlar
siyasi uğursuzluq nəticəsində dağılmış,
daxili çəkişmələrə
dözməmiş və
xarici hücumlar nəticəsində alt-üst
edilmişdir. Lakin demokratiyalar zaman-zaman
fövqəladə bacarıq
da nümayiş etdirmiş və sübut etmişdir ki, öz vətəndaşlarının
öhdəliklərinə götürdükləri
vəzifə borcu və şüurlu olaraq vətənə xidmət yolu ilə, onlar ciddi iqtisadi çətinlikləri aradan
qaldıra, ictimai və etnik qarşıdırmaları
qarşılıqlı anlaşma
yolu ilə həll etməyə qadirdirlər.
Yuxarıda demişdik ki, demokratik ölkələrdə
xalq öz gücünü seçki
qutularında göstərir,
layiq olanı taxta çıxarır, olmayanı taxtdan endirir. Ümumiyyətlə, bir fikri hər zaman əsas tutmaq lazımdır ki, seçkilər demokratik hökumətlərin mərkəzi
qurumudur. Demokratiyada hökumətin
səlahiyyəti müstəsna
olaraq, idarəolunanların
razılığından yaranır.
Bu razılığı hakimiyyət səlahiyyətinə
çevirmək üçün
əsas mexanizm azad və ədalətli
seçkilərdir.
***
Müasir demokratiyaların hamısı
seçki keçirir,
lakin seçkilərin
heç də hamısı demokratik deyil. Bəzi avtoritar rejimlər
isə özlərini
demokrat kimi göstərmək üçün
hər dəfə seçki kampaniyası adı altında əsl şou düzəldir və min bir ssenari ilə
hakimyyəti əldə
saxlamağa çalışırlar.
Belə seçkilərdə
ancaq ya bir namizəd ola bilər,
ya da alternativ
seçimlər olmadan
namizədlər siyahısı
ola bilər. Belə seçkilər hər bir idarə üçün bir namizəd təklif edə bilər, lakin təhdid və saxtakarlıq yolu ilə təminat
verilir ki, ancaq hökumət bəyəndiyi namizəd seçiləcəkdir.
Bəzən demokratiya sözünün
ifadə elədiyi məna ətrafında belə mübahislərə
rast gəlmək mümkündür. Hərbi xuntalar, avtoritar
rejimlər belə özlərini demokrat kimi təqdim etməkdən çəkinmirlər.
Əsl demokratiya isə xalq tərəfindən
idarə olunan elə hökümətdir
ki, orada ali hakimiyyət
xalqa həvalə olunur və müstəqil şəkildə
xalq tərəfindən
və ya azad seçki sistemi əsasında xalqın seçdiyi nümayədələr tərəfindən
idarə olunur.
Demokratiyanın ən mühüm tələblərindən biri
də cəmiyyət üzvlərinin qanun qarşısında bərabərliyi
məsələsidir. Sevimli Peyğəmbərimizin
(s.ə.s.) bu mövzuda ortaya qoyduğu bir düstürü bütün
zamanlara və məkanlara şamil etmək mümkündür.
Buyurur ki, öncəki cəmiyyyətlərin dağılmasının
əsas səbəbi
o olub ki, imtiyaz sahibi, zəngin imkanlı birisi bir cinayət
işləyəndə hər
kəs ona göz yumub, bir kasıb, zəif xəta etdikdə isə qanunun ən sərt üzü ilə cəzalandırılıb.
Qanun qarşısında bərabərlik
və ya bir sıra hallarda
deyildiyi kimi, qanun əsasında bərabər müdafiə,
hər bir ədalətli və demokratik cəmiyyət üçün əsasdır.
İstər varlı olsun,
istərsə də yoxsul, istər etnik çoxluğa mənsub olsun, istər dini azlığa, istər dövlətin siyasi mütəffiqi olsun, istər onun əleyhinə çıxsın
- hamının qanun əsasında və qanuni müdafiə hüququ var.
***
Ədalət prinsipinin pozulmuş olduğu cəmiyyətlərdə qanun yüksək təbəqənin aşağıları əzmək mexanizmi halına gəlir. İnsanların hamısı bərabər xəlq olunmuşdur və Yaradan onlara əllərindən alınması mümkün olmayan müəyyən hüquqlar vermişdir ki, bu hüquqlar arasında yaşamaq, azadlıq və səadətə can atmaq arzusu da var. Və bu hüquqları müdafiə etmək üçün insanlar arasında idarəolunanların razılığı əsasında öz səlahiyyətlərini məhz onlardan əxz edən hökumətlər qurulmuşdur.
Yazımızın sonunda o həqiqəti vurğulamağı lazım bilirik ki, Allah-Təala insanı azad yaradıb və yer üzünün əşrəfi olan insanın insan tərəfindən istismarını əsla istəmir. İnsan ancaq Allahına boyun əyər, onun qarşısında özünü qul, kölə bilər. Bəşər tarixində görünmüş ən tərəqqipərvər dövlətlər də insanı məhz Allah-Təalanın verdiyi təbii haqlarına riayət edən dövlətlərdir. İrqi, cinsi, təbəqə ayrı-seçkiliyinin rol oynadığı cəmiyyətlər tarix səhnəsində məhvə məhkum olmaqla yanaşı, Allahın qanunlarına qarşı çıxdıqları üçün də cəzaya məhkumdurlar. Heç bir şey öz başına buraxılmayıb ki. Hər bir əməlin, niyyətin mütləq bir qarşılığı olacaqdır. Rejimlər və onları yetişdirən təsəvvürlər də bu münasibətdən kənarda qalmayacaq.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifəni hazırladı:
Əli Çərkəzoğlu
Zaman.-2014.-26 noyabr.-S.13