Vətəndaş
dövlətin idarə olunması işinin
iştirakçısına çevrilməlidir
İnsan dünyanı
dərk etdiyi gündən daim azadlığa can atır.
Azadlıq isə, ilk növbədə,
demokratik dəyərlərin
hakim olduğu, insanların
yaşam və düşüncə tərzinə,
gələcəyə baxışına
üfüqlər açan
bir cəmiyyətdə
mümkündür. Elə bir
cəmiyyət ki, onu yalnız sivil qanunlar idarə edir və insanın dövlətdən heç
bir asılılığı
yoxdur. Azad insan çox şeyə qadirdir.
BMT-nin İnsan Hüquqları Komissiyasının
ilk sədri Eleonor Ruzvelt “Azadlıqla
ilk dəfə harada qarşılaşırıq” sualına
belə cavab verir: “...Bizdən iki addım o yanda, balaca bir
yerdə; elə yerdə ki, sən onu dünya
xəritəsində axtarıb
tapa bilməzsən...
Bu balaca dünya
insanın fərdi dünyasıdır. Bu balaca
yer insanın yaşadığı mühitdir,
bu mühitdə o, məktəbə, zavoda, ofisə yollanır; bu elə bir
yerdir ki, orada hər bir kişi, hər bir qadın,
yaxud hər bir uşaq qalmaqal
olmadan hamıyla ədalətlə rəftar
edilməsini, hamıya
eyni imkanlar verilməsinivə hər kəsin ləyaqətinin tapdanmamasını istəyir.
Əgər bu hüquqların
burada mənası varsa, onda hər
yerdə mənası
olacaq. Bizdən iki addım
o yanda insan hüquqları birgə vətəndaş səyləri
sayəsində qorunmasa,
onda biz bu hüquqların inkişaf
etməsini böyük
dünyada əbəs
yerə axtarmış
olacağıq”. İlk baxışda
çox sadə səslənən bu fikirlər demokratiya və vətəndaş cəmiyyəti barədə
böyük həqiqətlərə
işıq salır.
Çünki ola bilsin ki, hər hansı
ölkənin Konstitusiyasında,
belə demək olarsa, demokratik dəyərlər və insan hüquqları aşıb-daşsın. Lakin bütün
bunlar real içtimai həyatda- seçkilərdə,
özünüifadədə, birgəyaşayışda, ölkənin
idarə olunmasında
özünü göstərmirsə,
demək demokratik cəmiyyət haqqında yazılanlar söz olaraq qalacaq.
Qədim yunan filosofu Aristotelin (e. ə. 384-322) ədalətli
dövlət quruluşu
haqqında söylədikləri
bu baxımdan çox maraqlıdır. Aristotel
yazır: “Dövlət,
ümumiyyətlə, yaşamaq
üçün deyil,
xoşbəxt yaşamaq
üçün qurulur;
əks halda kölələrdən yaranan
və heyvanlardan təşkil olunan birliyi də dövlət saymaq lazım gələrdi, bu isə gerçək
olmazdı, çünki
onlar hamının rifahına can atan və öz iradələri ilə birlik qurmurlar...”
İnsanlar yaşadığı cəmiyyətdə
özünüifadə azadlığına
malik olmalıdırlar
Təəssüf ki, bu gün
hətta ən demokratik ölkələrdə,
belə ifadə etmək olarsa, bütöv demokratiya mövcud deyil. Tədqiqatçıların
fikrincə, demokratiya
(çoxluğun hakimiyyəti ) uğrunda mübarizənin
tarixi insan haqları uğrunda mübarizənin tarixindən
daha qədimdir. Belə ki, “demokratiyanın vətəni
Qədim Yunanıstandırsa,
liberalizmin ( insanların
dövlət müdaxiləsindən
qorunması, yaxud insan haqlarının ) vətəni tam hüquqla
orta əsr İngiltərəsi hesab olunmalıdır”. Bəs belə
bir siyasi düşüncənin kökündə
nələr durur?
Hər şeydən əvvəl,
insanlar yaşadığı
cəmiyyətdə özünüifadə
azadlığına malik
olmalı, vətəndaş
dövlətin idarə
və ona nəzarət olunması işinin iştirakçısına
çevrilməlidir. Unudulmamalıdır ki, fikir müxtəlifliyi,
həqiqqətin söylənilməsi
ən qədim dövrdən bəri təqib olunmuşdur.
Bir anlığa düşünün: Sokrat,
Nəsimi, Qalileo Qaliley və başqaları niyə həqiqətin qurbanı olmuşlar? Çünki onlar və bu insanlar kimi
başqaları da cəmiyyətdə həqiqətin,
saflığın, mərdliyin,
bərabərliyin carçıları
olmuşlar. Məgər bu
şəxsiyyətlər dövlətin
və dinin qanunlarına qarşı çıxış edərkən,
yaxud insanlara qadağan olunmuş həqiqətləri söyləyərkən
özlərinin hansı
təhlükələrlə üzləşəcəklərini bilmirdilərmi? Əlbəttə bilirdilər. Lakin onlar
yaşadıqları cəmiyyətdə
insanların necə əzab çəkdilərini,
aldadıldıqlarını görüb susmağı
bacarmadılar. Çünki o insanlar təbiətən azad doğulmuşdular, yaşadıqları mühitin
eybəcərliklərinə bulaşmamışdılar. Bu insanlar həqiqəti
söyləməyi, milyonların
hüquqsuzluğunu açıb
göstərməyi bir
missiya kimi öz üzərlərinə
götürmüşdülər.
“Sağlam və güclü demokratiyanın təməlində
müəmmalı heç
nə yoxdur”
Demokratik cəmiyyətin formalaşdırılması
üçün ilk növbədə
azad ruhlu, əqidəli, vicdanlı insanlar yetişməlidir. Ona görə
ki, hər bir cəmiyyətin hərəkətverici qüvvəsi
və inkişafı sürətləndirən azadruhlu,
vicdanlı, savadlı
insanlardır. Hansı dövlətdə
və ya elə toplumda belə insanlara geniş meydan verilirsə orada inkişaf və ədalət insanlara daha rahat həyat
bəxş edir.
Üç dəfə
(1932,1936 və1940-ci illərdə)
Amerika Birləşmiş
Ştatlarının Prezidenti
seçilmiş Franklin Delano Ruzvelt öz xalqına müraciət edərkən (1941-ci il) bildirib ki, sağlam
və güclü demokratiyanın təməlində
müəmmalı heç
nə yoxdur. Onun fikrincə, xalqın siyasi və iqtisadi sistemdən əsas gözləntiləri çox
sadədir: gənclər
və bütün digər adamlar üçün imkan bərabərliyi, işləyə
bilənlər üçün
iş,
ehtiyacı olanların
təhlükəsizliyi, seçmə
adamlar üçün
xüsusi imtiyazların
ləğvi, hamı üçün vətəndaş
azadlıqlarının saxlanılması,
həyat səviyyəsinin
daim yüksəlməsi
üçün elmi-texniki
tərəqqinin nailiyyətlərindən
istifadə olunması.
Bunlar demokratik cəmiyyət üçün vacib olan şərtlərdir.
F. Ruzveltin fikrincə,
birinci azadlıq dünyanın istənilən
yerində söz azadlığı və öz fikrini ifadə etmək azadlığıdır. İkinci azadlıq
dünyanın istənilən
yerində hər bir adamın istəyincə ibadət azadlığıdır. Üçüncü
azadlıq dünyanın
istənilən yerində ehtiyac əsarətindən azadlıqdır.
Daha sadə dildə bu,hər
bir ölkə üçün onun sağlam, dinc həyatını təmin
edən iqtisadi razılaşmaları bildirir.
Dördüncü azadlıq dünyanın
istənilən yerində
qorxu hissindən azadlıqdır. Başqa
sözlə bu, silahların elə tərzdə və elə səviyyəyə
qədər ixtisar
edilməsidir ki, heç bir ölkənin öz qonşusuna fiziki təcavüz etmək imkanı olmasın.
Şərqdə
ilk demokratik respublika xalqa azadlığın şirinliyini daddırdı
XX əsrin
əvvəllərində Zaqafqaziya
xalqları talelərini
həll etmək imkanı qazandılar. 1918-ci il may ayının
28-də Şərqdə ilk demokratik respublikanın- Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin elan olunması xalqımızın
azadlığı və
müstəqilliyi yolunda
ilk mərhələ oldu.
Cümhuriyyətin Milli
Şurası tərəfindən
qəbul edilən İstiqlal Bəyannaməsində
qeyd edilmişdir ki, Azərbaycan Xalq Cümhuriyəti millət, din, sinif,silk və cins fərqinə
varmadan hüdudi daxilində yaşayan bütün vətəndaşların
siyasi və vətəndaş hüquqlatını
təmin edir. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin qısa müddətdə
həyata keçirdiyi
geniş islahatlar demokratikləşmə yolunda
uğurlu addımlar idi. Ölkənin təbii sərvətlərinin
milliləşdirilməsi, kəndlilərə
torpaq paylarının
verilməsi, siyasi sahədə hər bir vətəndaşın
səsvermə hüququna
malik olması. Hökumətin 1918-ci il 28 avqust tarixli qərarında göstərilirdi ki, bütün ibtidai tədris müəssisələrində
təhsil şagirdlərin
ana dilində aparılmalı və dövlət dili olan Azərbaycan dilinin tədrisi icbari surətdə həyata keçirilməlidir.
Ardı növbəti
sayımızda...
Səməd Məlikzadə
Zaman. - 2014.-
2 oktyabr.- S. 11.