Vətəndaş cəmiyyətinin formalaşmasında ədalət
prinsipi
Etiraf etmək
lazımıdır ki,
Qərb demokratiyasının
bugünkü səviyyəsi
bəşər tarixinin
ən böyük nailiyyətlərindən sayılmalıdır. Təbii ki,
bu mərhələyə
gəlmək üçün
uzun bir mübarizə yolu keçilmiş, çoxsaylı
təcrübələrdən, müxtəlif sınaqlardan,
ən fərqli ideologiyaların həyata tətbiqindən sonra bugünkü model ortaya çıxmışdır. Çoxluğun rəyinin əsas
alınması və fərdin hüqüqlarının
qanunla qorunması bu modelin əsas
ana xəttini təşkil edir. Əslində bəşəriyyətin əsrlər boyunca axtardığı model də
elə bu idi. İdarəetmənin ən yüksək
mərtəbələrində yer almış birisi ilə hər hansı imtiyazı olmayan sıravi vətəndaş
arasında hər hansı hüquqi fərqin olmaması, hər ikisinin də eyni dərəcədə
seçib-seçilmək haqqına
sahib olması bu ədalətin ən bariz görünən tərəfidir. Doğrudur,
bəzi filosoflar, ideoloqlar bu mövzuda,
yəni rəy bildirmə, seçmə məsələsində hər
kəsin eyni haqqa sahib olmasının müəyyən mənada
doğru olmadığı
qənaətini önə
sürürlər, bu
mərhələlərdə mühüm rol oynayan birisi ilə seçib-seçilmək
kimi bir dərdi olmayan insaların səsinin eyni dərəcədə
həlledici olmasını
o qədər də düzgün çözüm
yolu hesab eləmirlər, amma son nəticədə elə onların özləri də bu nöqtədə
bir araya gəlirlər ki, kimliyindən asılı olmayaraq insan insandır, ölkə həyatında mühüm
rol oynayan bu kimi məsələlərdə
birini digərindən
üstün tutmaq ədalət deyil.
***
Uca dinimiz İslam
bu mövzuda ədalət axtaran, cəmiyyətdə hər
kəsin haqqının
qorunmasını istəyən
fikir adamlarına çox parlaq mesajlar verir. Peyğəmbərimizin (s.ə.s.) həyat
yoluna nəzər salanda bir mühüm
cəhət nəzəri
cəlb edir ki, O, bütün fəaliyyəti boyunca quldarlıq sisteminin, insanların birinin digərindən üstünlüyünü
təmin edən qanunların aradan qaldırılması üçün
çalışmışdır. “İnsanların bir-birindən
heç bir üstünlüyü yoxdur,
üstünlük ancaq
təqva, yəni Allah
qorxusu ilə günahlardan, haramlardan uzaq durmaqladır” həqiqəti iki dodaq arasından çıxdığı gündən
etibarən aktualdır
və qiyamətə qədər də öz gücünü saxlayacağına zərrə
qədər də şübhə yoxdur.
Əgər diqqət yetirsəniz,
görərsiniz ki, Rəsulullah (s.ə.s.) cihada göndərdiyi ordunun başına kimsənin gözləmədiyi
bir gənci komandan təyin edir. Yəni bu gəncin
keçmişinə baxsan,
bazarda satılan kölə olduğu ortaya çıxar, amma indi o öz
keçmiş sahibinə
komandanlıq etmək,
ona əmrlər vermək səlahiyyətinə
sahibdir. Peyğəmbərimizin həyatında bu cür nümunələrin
sayı çoxdur.
Yəni O, tədricilik
prinsipi ilə insanın insan üzərində ağalığını
nəzərdə tutan
quldar rejimini çökdürməyə çalışmışdır.
İslamın gerçək mahiyyəti
də əslində insanlara bir-biri üzərində imtiyaz sahibi olmağı birmənalı şəkildə
rədd edir. Axirət düşüncəsi, öldükdən
sonra dünyadakı yaşantısına, əməllərinə
görə münasibət
görmək həqiqəti
dünyadakı bütün
imtiyazları aradan qaldırır. Hər kəsin
kimliyi Allah qatında müəyyən edildiyi kimi, hər kəsin mükafatı və cəzası da Allah qatında veriləcək. Bu düşüncəni həyat
prinsipi halına gətirənlər, əlbəttə,
özlərini başqalarından
üstün görməyəcəklər.
“Dində məcburiyyət
yoxdur” bəyanı ilə Qurani-Kərim haqlı olsan belə sənə din mövzusunda kimisə nəyəsə məcbur
etmək səlahiyyəti
vermir. Dinimiz ağıl və
azad iradə prinsipini və bunun qarşılığında
da məsuliyyət hissini hər zaman ön planda
tutur.
***
Din və dövlət məsələsi əsrlərdir
ki, müzakirə mövzusu olmuş, müxtəlif alimlər bu mövzuda müxtəlif fikirlər irəli sürmüşlər.
Dinin hər məsələyə
müdaxiləsini təmin
etmək istəyənlər
olduğu kimi, dini birmənalı şəkildə idarəçilikdən
uzaq tutan cərəyan da mövcuddur. Amma bütün
bunların ən doğru həlli yolunu tapmaq üçün,
əlbəttə, yəni
Allahın kitabı Qurana, bu Kitabla
birlikdə bəşəriyyətə
Baş Müəllim gəlmiş sevimli Peyğəmbərimizin (s.ə.s.)
həyatına nəzər
yetirmək lazımdır.
Bu mövzuda İstər
Qurandan, istərsə
də hədislərdən
çoxlu misallar gətirmək mümkündür.
Amma mövzu ilə əlaqədar alimlər dinimizin tələblərini ən
qısa şəkildə
belə təsnif edir və bildirirlər
ki, bu şərtlər
hər hansı dövlətdə mövcud
olmazsa, o dövlətin
islam dövləti
olmaq vəsfi də yoxdur:
- Ədalət;
- Əmanətin layiq olanlara verilməsi;
- Cəmiyyətin rəyi;
Əslinə qalanda bu 3 təməl
şərtin bənzərini
bu gün biz bəzi Avropa dövlətlərində görə
bilərik. Yəni əksər Avropa
dövlətləri bu
prinsiplərə daha yaxın olduqları üçün özünü
klassik müsəlman ölkələri adlandıran
dövlətlərdən daha
“müsəlmandırlar”. Əgər belə olmasaydı, bütün müsəlman
ölkələrindən insanlar
qanunlu-qanunsuz yollarda dəstə-dəstə Qərbə
axın etməzdilər.
Böyük bir alimin dediyinə görə, islam
dünyası adlanan ölkələr səkkiz
əsrdir ki, ədaləti itirblər və o itiyə sahib çxıdığı üçün
Qərb bu qədər inkişaf edə bilib. Sevimli Peyğəmbərimiz (s.ə.s.)
də buyurur ki, bir ölkənin
batması üçün
ən mühüm şərt odur ki, vəzifə sahib, güclü nə cinayət işləyir-işləsin,
cəza görmür,
bir kasıb, imkansız isə ən kiçik xətasında belə ən ağır cəza çəkməli
olur. Bu gün
ABŞ, İngiltərə, yaxud da Almaniyə
ona görə güclü dövlət ola biliblər
ki, elektrik sayğacını yoxlayan
mantyor borcunu gecikdirdiyi üçün
ölkə rəhbərini
məhkəmə verib
haqqını qat-qat artığı ilə
ala bilir. Bu xüsus,
yəni ədalət mövzusu Rəsulullahın
(s.ə.s.) həyatında
ən parlaq şəkildə öz əksini tapıb. Sevimli səhabələri bir nəfərin cəzadan azad ediləmsi üçün Ondan xahişə gəlirlər,
buyurur ki, “Qızım Fatma da olsa, layiq
olduğu cəzanı
çəkərdi.” O dövrdə cariyələri
(döyüş sonrasında
qarşı tərəfdən
əsir götürülmüş
qeyri-müsəlman qadın)
evdə kilə kimi işlətmək geniş yayılmışdı
və qızı Fatma yanına gəlib kirkirə fırlamaqdan parça-parça
olmuş əlini göstərib ev
işlərində kömək
üçün bir cariyə istədi. Rəsulullah sevgili qızının bu xahişini qəbul eləmədi və onu əliboş
halda geri döndərdi. Bir məqama
xüsusi diqqət yetirmək lazımdır ki, bütün tətbiqatlarında Peyğəmbərimiz
evində əsir və ya kölə
işlətməyi mərhələ-mərhələ
çətinləşdirmək yolunu tutmuşdu. İsrarla buyururdu ki, kölələrinizə
yediyinizdən yedirin, geydiyinizdən geydirin, haqlarını tapdalamayın,
zalım olmayın, acı söz deyib qəlbini qırmayın. Bir mühüm
məqamı hər zaman göz önündə tutmaq lazımdır ki, İslamın davası cahillə deyil, cəhalətlədir. Təsəvvür edin ki, Rəsulullahın
zamanında əsir düşən kafirlərin
əksəri sonradan azadlığa qovuşsalar
da getməyi deyil, müsəlman olub Onun ətrafında
qalmağı, Onun qurduğu yeni dünyada yer almağı şərəf
bilmişlər. Rəsulullah (s.ə.s.) hər zaman ədaləti təbliğ və ən gözəl şəkildə təmsil
etmişdir. Çünki ədalət islamın onurğasıdır, təməl
sütunudur. Ədalətin olmadığı yerdə
zülm var, zülmün olduğu yerdə İslam olmaz. Qurani-Kərimin yüzlərlə ayəsində bizə ədalətli olmaq əmr edilir. Ədalət
anlayışı həm
də İslam məntiqində o qədər
geniş anlayışdır
ki, həyatın hər sahəsinə nüfuz edir. Allah-Təalanın öz bəndələrinə
“Yanıma qul haqqı ilə gəlməyin” xəbərdarlığı
bu məsələnin
Allah qatında nə qədər həssas və mühüm mövzu olduğunu bir daha ortaya
qoyur. Hələ üstəlik onu
da unutmayaq ki, Allah-Təalanın (c.c.)
Əsmai-Hüsnasından (Gözlə
Adları) biri də Adildir, yəni hər işdə, hər mövzuda, hər əməlində haqlı
olan, doğru olan. Bizə o da bildirilir
ki, insanda Allah-Təalanın bir çox Adları təcəlla edə bilər ki, onlardan biri də
məhz ədalətdir.
Yəni bu mövzu əslində
məcburiyyətdir, Allah qatında
dəyərli olmaq üçün ilkin şərt ədalətli
olmaqdır, Allaha qarşı ədalətli,
insanlara qarşı ədalətli, özünə
qarşı ədalətli,
digər məxluqata qarşı ədalətli.
İslamın yetişdirmək istədiyi insan obrazı məhz bu prinsipləri özündə ehtiva eləməlidir.
Ardı
növbəti sayımızda...
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında
səhifə
ni hazırladı:
Əli Çərkəzoğlu
Zaman.-2014.-23 oktyabr.-S.13.