Vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşmasında ədalət prinsipi
Əvvəli ötən
sayımızda...
Həqiqətdən xəbərsizlər
özünü müsəlman adlandıran ölkələrin
bir çox baxımdan Qərb ölkələrindən geri
qalmasını dinimizlə əlaqələndirirlər. Amma tam səmimiyyətlə
və məsuliyyətlə elan edirəm ki, özünü
müsəlman adlandıran ölkələrin geri
qalmalarının ilkin səbəbi dinimizdən uzaq
düşmələridir. Dinimizin təməlində,
mahiyyətində dinamika var, inkişaf var, ədalət var,
yardımlaşma var, insana dəyər vermək, onu sevmək
var, sadəlik, səmimiyyət var, təşəbbüs var,
tərəqqi var... Və bütün
bunların yanında da ədalət var. Ədalət olmayan
yerdə yaxşı heç bir şey yoxdur. Böyük bir alimin söylədiyi kimi, İslam aləmi
səkkiz əsr əvvəl ədaləti ilə birlikdə
inkişafını da itirib, rifahını da, səmimiyyatini
də. Halbuki, ədalətin inkişaf
üçün nə qədər mühüm faktor
olduğu dəfələrlə isbat olunub. Hələ İslamın ilk əsrinin sonlarında
istəmədiyi halda xilafət başına gətirilən və
fəaliyyətə başladığı ilk gündən ədalət
və tərəqqi prinsipini əsas götürən Ömər
ibn Əbdüləzizin qısa müddətdə həyata
keçirdiyi islahatlar nəticəsində insanların həyat
standartları sürətlə yeniləndi və bir ilə əvvəl
əl açıb yardım diləyənlər fitrə, zəkat
vermək həvəsinə düşdülər. Torpaq
islahatı, vergi islahatı, torpaqbasdı, bügünkü
ifadə ilə söyləsək, gömrük islahatları
həyata keçirildi və dövlət xəzinəsi az zaman ərzində dəfələrlə zəngin
hala gəldi. Gəlirin vətəndaşlar
arasında ədalətli bölgüsü isə xalqda bir tərəfdən
rəhbərə inam, güvən duyğusunu yüksəltdi,
bir tərəfdən də təşəbbüskarlığı
artırdı, xalq ictimai həyatda daha fəal iştirak eləməyə
başladı. Xəlifə Ömər ibn
Əbdüləziz öz qapılarını hər kəsin
üzünə açıq saxladı, bütün səmərəli
təklifləri dəyərləndirdi, idarəçilikdə
alimlərin zəkasından istifadə etdi, özü də
bütün imtiyazlardan imtina elədi, ən kasıb, ən
ucqar kənddə yaşayan insanlar kimi ömür
sürdü. Xilafəti cəmisi otuz ay
sürdü, amma bu müddət ərzində o qədər
möhtəşəm işlər gördü, elə
böyük layihələrə imza atdı ki, adı
qızıl hərflərlə tarixə və insanların qəlbinə
həkk olundu. O, gördüyü bütün işlərdə,
Quranı və Sevimli Peyğəmbərimizin (s.ə.s.) tətbiqatını
əsas götürürdü və bildirirdi ki, bu yolda olan cəmiyyətlər
və fərdlər heç zaman zərər görməzlər.
Bu gün Türkiyə Böyük Millət Məclisinin
divarına yazılmış “Ədalət mülkün təməlidir”
şüarı əslində çox böyük və
mühüm həqiqətlərə işıq tutur. İslam əxlaqında ədalət hər işin
Allahın əmrlərinə, istəklərinə uyğun həll
edilməsidir. Bu məqamda əsrlara işıq tutan daha
bir möhtəşəm hadisəni xatırlamaq yerinə
düşərdi: Bir döyüşdə Həzrət
Əli (ə.s.) kafir düşməni yerə sərir və
öldürmək istəyəndə kafir onun üzünə
tüpürür. Həzrət Əli əl
saxlayır. Düşmənindən mərhəmət
gözləməyən kafir: “Mənə yazığın gəldimi,
sənin mərhəmətinə ehtiyacım yoxdur”, - deyə
səsini qaldırdı. Həzrət Əlidən
öz işini tamamlamasını istədi. Həzrət
Əli onun əlindən tutub qaldırmaq istəyəndə
kafir: “öldür dəə, niyə məni
öldürmürsən?”- deyərək
israrını davam etdirəndə eşitdiyi cavab
özünü də, min il sonra gələcək
bütün vicdan əhlini də heyrətə
düşürdü: “Bir az öncə mən səni
Allahın düşməni olduğun üçün
öldürəcəkdim. Sən üzümə
tüpürüncə içimdə bir qəzəb kükrədiyini
hiss elədim və əl saxladım. Çünki
o halımla səni öldürsəydim, əvvəlki niyyətimə
qəzəbimin də qarışacağından qorxdum. Mən öz düşmənlərimlə deyil,
Allaha düşmən olanlarla savaşmaq üçün
buradayam.” Düşmən də olsa, kafir
də olsa adamın könlü varmış,
könlünün bir küncündə vicdan adlı bir
güc gizlənibmiş, bu möhtəşəm ədalət
qarşısında təslim olur və kəlmeyi-şəhadət
gətirib müsəlman olur.
Təkcə bu nümunədə deyil, yüzlərlə
bu cür hadisələrdə bir həqiqət diqqəti
çəkir ki, könlünü İslama vermişlər ədalət
anlayışını ilk növbədə özlərindən
başlayıblar, yəni hər işdə əvvəlcə
özlərini, sonra başqalarını sorğulamağı
üstün tutublar. Bu gün dünya siyasətinin ən
böyük uğuru hesab olunan Qərb demokratik idarə
üsulu ilk növbədə cəmiyyəti hədəf
götürür, yəni qanunların mümkün qədər
ədalətli olması prinsipinə əsaslanır. Bu məsələ İslam
dünyagörüşü ilə uyğunluq təşkil
edir, amma ortada mühüm bir fərq var. Belə ki, İslam
dünyagörüşü fərdlərdən topluma
doğru uzanırsa, Qərb demokratiyasında toplumdan fərdlərə
doğru yönəlmə müşahidə olunur.
İslam sevgidə belə ədalətli davranmağı, hər
kəsi layiq olduğu qədər sevməyi, hər kəslə
lazım olan məsafədə dayana bilməyi əsas tutur, bu
cür sağlam, sarsılmaz fərdlərdən formalaşan
cəmiyyətin meydana gəlməsini istəyir, Qərb
dünyagörüşündə isə ədalət hissini
bir örtü kimi cəmiyyətin üzərinə sərmək
və hər kəsi o örtünün altında birləşdirmək
meyli hakimdir. Təsəvvür edin ki, bu gün
ABŞ- amerikalı olmaq düşüncəsi
çoxları üçün hansı dinə mənsub,
hansı xalqın nümayəndəsi olmaq düşüncəsindən
daha üstündür. Niyə? -
Çünki cəmiyyəti idarə edən qanunlar artıq
mənəvi dəyərlər halına çevrilməkdədir.
Təbii ki, bunun müsbət və mənfi tərəfləri
var. Məsələn, amerikalı olmaqla qürur duyan birisi
özünü təkcə evinə deyil, bütün ölkəyə
məsul bilir, dövlətini deyil, dəyərlərini qorumaq
üçün hər cür mübarizəyə
hazırdır. Cəmiyyət həyatında
İslam insan indekslidir, Qərb dünyagörüşü isə
qanun indeksli.
İctimai
idarəetmədə İslamın ən mühüm şərtlərindən
biri də əmanətin layiq olana verilməsidir, yəni hər
bir məqama, vəzifəyə ən xeyirli ola
bilən kimdirsə, onu da gətirmək lazımdır. Əslində bütün məsələlərdə
əmanəti layiq olana təslim etmək Allahın əmridir.
İdarəetmədə isə bu məsələ
daha aktual, daha mühüm xarakter daşıyır. Çünki idarəçi işinin ustası
olmazsa, ən gözəl qanunları belə ən bərbad
hala gətirə bilər. Ona görə də
İslam bu məsələnin üzərində xüsusi
olaraq durur. Sevimli Peyğəmbərimizin
(s.ə.s.) həyatında bu prinsipin ən gözəl örnəklərini
görmək mümkündür. O, bəzən ordunun
başına gənc, ancaq çox istedadlı,
döyüşü layiqincə idarə edə biləcək
döyüşçü təyin edirdi. Yaxud
da gənc bir səhabəni hansısa vilayətə vali təyin
edirdi. Bəziləri ilk günlər bu təyinatları
bir qədər təəccüblə qarşılasalar da az müddət sonra Rəsulullahın (s.ə.s.)
nə qədər doğru qərar verdiyini təsdiq etmişlər.
Adama görə iş deyil, işə görə adam seçmək bu məsələdə ən
mühüm faktor sayılır. Bu gün
müsəlman adlanan ölkələrin ən ciddi problemlərindən
biri də elə bu məsələdir. İslam
məntiqinə görə, hər hansı vəzifə, məqam
ilk növbədə xidmət yeridir, cəmiyyətə faydalı
olmaq, axirətini qazanmaq üçün imkandır. Bu məntiqi qavramayanlar isə vəzifəyə
üstünlük imkanı kimi baxırlar, o vəzifənin
bütün səlahiyyətlərini öz yararına
çevirərək dünya həyatını süsləmək
üçün bir vasitə kimi istifadə edirlər. Rüşvətlə vəzifə satmaq, vəzifə
almaq, zor yolu isə vəzifə qəsb etmək o vəzifənin
təsir dairəsində olan bütün insanlara qarşı
zülmdür və bunun hesabı mütləq çəkiləcək.
Doğrudur, bu gün əksər sivil ölkələrdə,
o cümlədən bizdə hansısa vəzifəyə adam
götürmək üçün xüsusi imtahanlar
keçirilir, test yoxlamaları aparılır, bütün
bunları təqdir etmək lazımdır, amma ən
mühümü əxlaq testidir ki, bunu da yalnız Allahı
(c.c.) başının üstündə görənlər ən
gözəl şəkildə yerinə yetirə bilərlər.
İctimaiyyətin rəyi ən azı ona görə mühümdür ki, xalq idarəetmədə öz səviyyəsini, ağlını, iradəsini, seçimini ortaya qoymuş olur. Hər işdə olduğu kimi, bu məsələdə də tək və heç zaman sarsılmayacaq örnəyimiz Rəsulullahdır (s.ə.s.). Uhud savaşından əvvəl düşməni harada və necə qarşılamaq məsələsinin müzakirəsi zamanı Rəsulullahın təklifi azlıqda qalır və qarşı tərəfin sözü keçir. Səhabələr sonradan öz fikirlərindən daşınmaq istəsələr də sevimli Peyğəmbərimiz çoxluğun fikrinin keçərli olduğunu bildirir və qəbul olunmuş qərar qüvvədə qalır. İslamın ən mühüm prinsiplərindən biri də insana dəyər vermək, onun rəyini, iradəsini və məsuliyyətini ön planda tutmaqdır. Xalqın rəyi mühümdür. İslam məntiqinə görə, əslində hər kəs öz gələcəyini, aqibətini seçir. Bu mövzuda nə qədər qüsurlu olduğu iddia edilsə də hələlik ən böyük uğur seçki qutularıdır. Yəni xalq hansısa məsələdə öz iradəsini ortaya qoyur, gələcəyini seçir.
Söhbətimizin sonunda bir daha o fikrə qayıtmağı lazım bilirik ki, cəmiyyətin idarəsində İslamın 3 təməl şərti var: Ədalət, əmanətin layiq olana verilməsi və toplumun rəyi. Nə qədər ağır da olsa bu həqiqəti də etiraf edək ki, müsəlman olduğu deyilən ölkələr bu mövzuda çox geridə qalırlar, bu da dinimizin deyil, şəxslərin qüsurudur.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifəni hazırladı:
Əli Çərkəzoğlu
Zaman.-2014.-24 oktyabr.-s.7.