“Strateji əhəmiyyət
daşıyan tenderlərdə Azərbaycan şirkətlərinin
qalib gəlməsi vacibdir”
Ötən illərdə olduğu kimi bu il də ölkəmizdə bir sıra uğurlu iqtisadi layihələr həyata keçirilməkdədir. 2014-cü ilin “Sənaye ili” elan olunması ilə əlaqədar
olaraq Azərbaycanda qeyri-neft sənayesinin inkişafı ilə
bağlı nəhəng layihələr həyata
keçirilməyə başlanılıb. Ötən
illə müqayisədə sənaye sektoruna yatırılan
investisiyalar, bu sahəyə ayrılan kreditlər dəfələrlə
artıb. Ölkə iqtisadiyyatının hazırkı
vəziyyəti, gələcək inkişafı, mövcud
problemlər və “Sənaye ili” ilə bağlı bizi
maraqlandıran sualları İqtisadi və Sosial İnkişaf
Mərkəzinin (İSİM) İdarə Heyətinin sədri,
iqtisadiyyat elmləri namizədi Vüqar Bayramova
ünvanladıq.
- Vüqar müəllim, hazırda Azərbaycanın
iqtisadi vəziyyəti necədir?
- Azərbaycan iqtisadiyyatını müstəqil şəkildə
qiymətləndirsək, son illər bir sıra pozitiv mərhələlərdən
keçdiyini, eyni zamanda bir sıra ənənəvi problemlərin
həllini tapmasını qeyd edə bilərik. Məsələn,
2014-cü il Azərbaycanın
ümümdaxili məhsulunda qeyri-neft sektorunun payının
62%-ə çatdırılması
proqnozlaşdırılır ki, bununla da dövlət büdcəsində
qeyri-neft sektorunun payının 25%-dən 35%-dək
artırılması nəzərdə tutulub. Bunlar
həm ümumdaxili məhsulun, həm də dövlət
büdcəsi gəlirlərinin
formalaşdırılmasında qeyri-neft sektorunun
payının artırılacağından xəbər verir.
Dövlət büdcəsi bu il ilk dəfə neft fondundan
transfert həcmini 17,7% azaldaraq, qeyri-neft
sektorundan toplanan vergilər hesabına kompensasiya ediləcək.
Beləliklə, qeyri-neft sektorundan toplanan vergilərin
6%-ə qədər artırılması nəzərdə
tutulur. Qeyri-neft sektorunun payının
artırılması, iqtisadiyyatın ciddi şəkildə
şaxələnməsindən xəbər verir və bu
baxımdan neft sektorunun dominantlığının
azaldılması müsbət tendensiya kimi qiymətləndirilməlidir.
- Bir ölkənin iqtisadi
artımı nə ilə ölçülməlidir?
- Ölkənin iqtisadi artımı
ölkədə istehsal olunan məhsul və xidmətlərin
həcmi ilə ölçülür. İqtisadi
artımı qiymətləndirərkən ümumi daxili və
ümumi milli məhsul terminindən istifadə olunur. Ümumi milli məhsul ölkədə istehsal olunan
məhsulların həcmini göstərir. Ölkədə məhsul və xidmətin həcmində
artım varsa, bu inkişafın göstəricisidir. Ümumi daxili istehsalda isə ölkənin dövlət
gəlirlərinin artımı müşahidə
olunmalıdır. Ümumi daxili yüksəliş
birbaşa iqtisadi göstərişlərin
yaxşılaşdırılmasından tutmuş, məşğulluğun
artırılması və insanların sosial
ehtiyaclarının qarşılanmasına qədər kompleks
məsələləri əhatə edir. Dövlət gəlirlərindəki
artım da, öz növbəsində, əhalinin əmək
haqları və gəlirlərinin çoxalmasına gətirib
çıxarmalıdır.
- Bir ölkənin iqtisadiyyatı
daxili və xarici investorların qoyacağı kapital və sərmayədən
asılı olmalıdırmı?
- Təkcə 2013-cü ildə rekord
həcmdə - 28 mlrd dollar investisiya cəlb edilib. İnvestisiyanın əksər hissəsi daxili
investorların payına düşür. Artıq
ölkə iqtisadiyyatına yönəldilən kapitalın təxminən
75%-i regionların payına düşür. İnvestisiya qoyuluşunda birinci məqam daxili
investisiyanın həcminin artırılmasıdır, digəri
isə cəlb edilən investorların yalnız paytaxtda deyil,
bütün regionları əhatə etməsidir. Bu gün bütün ölkələr investoları
cəlb etmək uğrunda mübarizə aparırlar. İnvestisiyanın cəlb edilməsi əslində
asılılığın yaradılması demək deyil.
Əgər ölkə investisiya cəlb edə bilirsə və
bu investisiya yeni iş yerlərinin yaradılmasına xidmət
edirsə, burada asılılıq yox, xarici
investisiyasının ölkə iqtisadiyyatına töhfə
verməsindən danışmaq lazımdır.
- İnvestorun hansı
ölkə vətəndaşı olması ölkə
bazarında bir məna kəsb edirmi?
- Ümumiyyətlə, rəqabətli
ölkələrdə investorların hansı ölkəni təmsil
etməsi əhəmiyyətli deyil. Vacib olan
investisiyanın istehsal və sənaye sektoruna
yatırılması, çirkli pulların yuyulmasına xidmət
etməməsi, məcburi öhdəliklərdən, vergidən
qaçmaması, gəliri büdcədən
yayındırmamasıdır. İnvestisiya
həyata keçirən şirkət əldə etdiyi gəlirin
bir hissəsini Azərbaycan dövlət büdcəsinə
ödəyir. Bu baxımdan əhəmiyyətli
olan onun hansı ölkəni təmsil etməsi deyil, ölkə
iqtisadiyyatına hansı xeyri verməsidir. Xüsusən
iri şirkətlərin ölkədə çox pay alması
yaxşı hal deyil. Məsələn, Ermənistan
təcrübəsini götürsək, Rusiyadan asılı
olmasının səbəbi rus şirkətlərinin Ermənistanda
dominantlıq etməsidir. Rusiya investisiyası onlarda
aparıcı rola malikdir və bu da onların iqtisadiyyatını Rusiya iqtisadiyyatından
asılı vəziyyətə salır, öz növbəsində,
Rusiyaya Ermənistana siyasi baxımdan ciddi təzyiq etmək
imkanı verir.
- Azərbaycanı
belə bir təhlükə gözləyirmi?
- Azərbaycan üçün bu vəziyyət
fərqlidir. Bu gün biz investor rolunu
oynayırıq. Türkiyə ilə
yanaşı, digər qonşu ölkələrdə
investisiya qoyuruq. Lakin yenə də strateji əhəmiyyət
daşıyan tenderlər keçirilərkən Azərbaycan
şirkətlərinin qalib gəlməsi vacibdir. Strateji əhəmiyyət daşıyan müəssisiələrin
özəlləşdirilməsi, səhmlərin
satılması, layihələrin
reallaşdırılmasında, xarici deyil, yerli şirkətlərin
iştirakı daha məqsədəuyğundur.
- Bu gün bazarda belə bir vəziyyət
yaranıb; güclü şirkətlər özlərindən
aşağıda olanlarla rəqabət aparmaq əvəzinə
sıradan çıxarmağa, onun biznesinə zərər
yetirməyə çalışırlar. Bu, ölkə iqtisadiyyatına,
istərsə də həmin şirkətlərə nə dərəcədə
ziyan vurur?
-
Dünya iqtisadiyyatında iri şirkətlər
kiçik şirkətləri boğmur, onlarla əməkdaşlıq
edirlər. Çünki onların istehsal etdiyi
məhsullar böyük şirkətlərin istehsal etdiyindən
daha ucuz başa gəlir. Məsələn,
“General Motors” təxminən 900 000 kiçik şirkətə
sifariş verərək, ona lazım olan bütün ehtiyat
hissələrini həmin şirkətlərdən alır.
Kiçik müəssisələrdə əmək
haqqının az olması, vergi güzəştləri
həmin şirkətlərin istehsalı daha ucuz etmələrinə
səbəb olur. Ona görə də
böyük şirkətlərin bazarda hegomonluq etməsi,
kiçik şirkətləri sıxışdırması
iqtisadiyyata ziyandır. Bu, xərclərin
artmasına və böyük şirkətlərin
monopoliyasına gətirir.
- Hazırki
firmaların, sizcə, sərmayəsi nə olmalıdır?
Belə deyək, nə çatmır ölkə biznesində?
- Birincisi, bizdə rəqabət
formalaşmayıb. Şirkətlərin
heç də hamısı doğru rəqabət aparmır.
Tutaq ki, sizin meydançanız var, kimlə
oynayacağınızı özünüz müəyyənləşdirərək
həmişə zəiflərlə oynayırsınız.
Bir gün qapı açılır, meydana
güclü rəqib gəlir və uduzursunuz. Buna görə ölkəyə böyük şirkətlərin
gəlməsinə ehtiyac var. İkincisi, strateji yanaşma
yoxdur. Çalışırlar qısa
müddətdə gəlir əldə etsinlər. Strateji düşünmə xərcləri taktiki və
qısamüddətli planlaşdırilmamalıdır. Bank sektorunda da eyni vəziyyət təkrar olunur.
30%-lə kredit verirlər. Bununla
tez bir zamanda xeyli gəlir əldə etmək istəyirlər.
Ancaq Milli Bankın açıqlamasına
görə 800 milyona yaxın pul geri qayıtmayıb. Qısa müddətdə gəlir əldə etmənin
də böyük riski var.
- İş adamları
anlayışı olsa da, çox da nəzərə
çarpacaq şəxslərimiz yoxdur. Özümüzü bazara tanıda bilmirik, yoxsa
başqa səbəblər var?
-
İş adamlarının önə
çıxması istehsal etdiyi məhsulun ölkə daxilində
və xaricində tanınması, brendləşməsindən
asılıdır. Dünyada markalaşmağa meyil var. Bu sahədə
payın yarısı Türkiyənindir. Çünki
onlar məhsullarını dünya bazarındakı tendensiyaya
uyğunlaşdıra bilirlər. Azərbaycanda isə şirkətlər
brend istehsalını həyata keçirmədikləri üçün xaricə
çıxma imkanları da
yoxdur. Həmçinin kooparativ sosial məsuliyyət
də inkişaf etməyib. Əslində hər
bir şirkətin kooparativ sosial məsuliyyəti
olmalıdır. Bizdə bu sosial məsuliyyətin zəif
inkişaf etməsi və ya iş adamlarının maraqlı
olmaması tanınmamasına gətirib çıxarır. Qazandığı pula şəxsi pul kimi
baxılmamalıdır. Avropada biznesmenlər
qazandığı pulun bir qismini cəmiyyyətə xərclədiyi
halda, bizdə şəxsi pulu kimi xərcləyir, sosial layihələrdə
az iştirak edirlər. İqtisadiyyatda
bu, belə deyil, qazandığı pulu digərləri ilə
bölməlidir.
-
Güclü biznesmen necə olmalıdır? Hansı keyfiyyət onu ön sıralara
çıxara bilər?
-
“Güclü iş adamı” beynəlxalq terminologiyada
öz kapitalı ilə iş quran adam kimi
qeyd edilir. Öz xırda kapitalını böyük kapitala
çeviribsə, böyük iş adamıdır. Bunu Bil Geyts timsalında söyləmək olar.
Güclü iş adamı böyük kapitalı idarə edən
deyil, kapitalın böyüməsində iştirak edəndir.
Sosial məsuliyyəti olan, xalis rəqabətdən
qorxmayaraq, rəqibləri ilə ədalətli rəqabət
aparandır, əlaqələrindən istifadə edərək
bazarda yer tutan deyil.
- Bu ilin “Sənaye ili” elan edilməsi
nə dərəcədə effektli olacaq?
-
Ölkə başçısının bu
addımı, yəni 2014-cü ili
“Sənaye ili” elan etməsi, sənayeyə diqqətin
artırılması baxımından olduqca əhəmiyyətlidir.
Bununla da, bir daha bütün diqqət yenidən sənayeyə
yönəltilmiş oldu. Artıq ümumdaxili məhsulda sənayenin
payının artımı müşahidə edilməkdədir.
Bu sektorun inkişaf etdirilməsində müsbət məqam,
ölkə iqtisadiyyatının qurulması və
dayanıqlılığı baxımından olduqca vacib rol
oynamasıdır. Həmçinin neft hasilatının
azaldılması proqramının hazırlanması sənayenin
inkişafına imkan verməklə bu sektora investisiyaların
cəlb edilməsinə şərait yaradacaq. Bu proqram imkan verəcək
ki, bu sahə ilə bağlı nəzərdə tutulmuş
layihə və islahatlar davam etdirilsin. Bu da ölkə
iqtisadiyyatının inkişafı baxımından önəmlidir.
Zaman. - 2014.-
9 sentyabr.- S. 7.