“Vətəndaşlar arasında əmək müqaviləsi barədə maariflənmə işləri aparılmalıdır”

 

Əvvəli ötən sayımızda

 

Hər hansı qayda üsulla zor işlətməklə, həmçinin əmək müqaviləsinə xitam veriləcəyi hədə-qorxusu ilə işçini əmək funksiyasına daxil olmayan işi (xidməti) yerinə yetirməyə məcbur etmək qadağandır. İşçini məcburi əməyə cəlb edən təqsirkar şəxslər qanunvericiliklə müəyyən edilmiş qaydada məsuliyyətə cəlb edilirlər

Əmək müqaviləsi üzrə işçinin əsas vəzifələrindən biri budur ki, sözügedən müqaviləsi ilə müəyyən edilmiş əmək funksiyasını vicdanla yerinə yetirsin, əmək intizamına müəssisədaxili intizam qaydalarına əməl etsin. Onu da qeyd edək ki, işçi əməyin təhlükəsizliyi normalarına əməl etməlidir. Həmçinin işçi işəgötürənə vurduğu maddi ziyana görə məsuliyyət daşıyır   dövlət sirrini, habelə işəgötürənin kommersiya sirrini müəyyən olunmuş qaydada şərtlərlə gizli saxlamalıdır.

 

İşəgötürən işçilərinin sosial-məişət şəraitinin yaxşılaşdırılması üçün tədbirlər görməlidir

 

İşəgötürən tərəf isə işçiləri ilə əmək müqavilələri bağlamaqla işçilərin əmək, maddi, sosial-məişət şəraitinin, onların ailəsinin rifah halının yaxşılaşdırılması üçün müəssisənin əsasnaməsinə (nizamnaməsinə), kollektiv müqaviləyə müvafiq olaraq zəruri tədbirlər görmək, işə qəbul, işdə irəli çəkilmək, peşə hazırlığını artırmaq, yeni ixtisasa yiyələnmək ixtisasını artırmaq zamanı, işin keyfiyyətini qiymətləndirərkən, işdən azad edərkən cinsindən asılı olmayaraq işçilərə eyni yanaşmaq bərabər imkanlar yaratmaq s. kimi vəzifə məsuliyyəti öz üzərinə götürür. Onu da qeyd edək ki, işçilərin hüquqlarını pozan, əmək müqaviləsi üzrə öz öhdəliklərini yerinə yetirməyən, 15 yaşına çatmamış şəxsləri işə götürən, uşaqları onların həyatına, sağlamlığına ya mənəviyyatına təhlükə törədə bilən fəaliyyətə cəlb edən, habelə bu Məcəllənin tələblərinə əməl etməyən işəgötürən qanunvericiliklə müəyyən olunmuş qaydada müvafiq məsuliyyətə cəlb edilir.

 

Əmək qanunvericiliyinin tələblərinə əməl olunmasına icra hakimiyyəti orqanı nəzarət etməlidir

 

Yazımızda istinad etdiyimiz Azərbaycan Respublikasının Əmək Məcəlləsində qeyd olunur ki, bu məcəllənin əmək qanunvericiliyinə dair digər normativ hüquqi aktların tələblərinə əməl olunmasına dövlət nəzarətini müvafiq icra hakimiyyəti orqanı həyata keçirir: “Əmək qanunvericiliyinə əməl olunmasına dövlət nəzarətini həyata keçirən orqan səlahiyyəti çərçivəsində əmək qanunvericiliyinin pozulmasında təqsirkar şəxslərdən yol verdikləri hüquq pozuntularının aradan qaldırılmasını tələb etmək, onları Azərbaycan Respublikasının İnzibati Xətalar Məcəlləsi ilə müəyyən olunmuş hallarda qaydada inzibati məsuliyyətə cəlb etmək digər məsuliyyətə cəlb olunması üçün müvafiq orqanlar qarşısında məsələ qaldırmaq hüququna malikdir”.

 

Əmək Məcəlləsi işçilərin məcburi əməyə cəlb olunmasını qadağa edir

 

Azərbaycan Respublikasının Əmək Məcəlləsi işçilərin məcburi əməyə cəlb olunmasını qadağa edir: “Hər hansı qayda üsulla zor işlətməklə, həmçinin əmək müqaviləsinə xitam veriləcəyi hədə-qorxusu ilə işçini əmək funksiyasına daxil olmayan işi (xidməti) yerinə yetirməyə məcbur etmək qadağandır. İşçini məcburi əməyə cəlb edən təqsirkar şəxslər qanunvericiliklə müəyyən edilmiş qaydada məsuliyyətə cəlb edilirlər”. Məlumat üçün bildirək ki, hərbi ya fövqəladə vəziyyətlə əlaqədar müvafiq qanunvericilik əsasında, habelə qanuni qüvvəyə minmiş məhkəmə hökmlərinin icrası zamanı müvafiq dövlət orqanlarının nəzarəti altında yerinə yetirilən işlərdə məcburi əməyə yol verilir.

 

 İşçilərini icbari tibbi müayinələrdən keçirmək işəgötürənin vəzifələrindəndir

 

Ağır, zərərli təhlükəli istehsalatlarda işçilərlə əmək müqaviləsi bağlanılarkən onların hökmən ilkin tibbi müayinədən, sonralar isə vaxtaşırı icbari tibbi müayinələrdən keçməsi işəgötürənin hesabına təmin edilməlidir. Bu da əmək məcəlləsinə görə, işə götürənin əsas vəzifələrindən biridir. Qeyd edək ki, işçilər icbari tibbi müayinələrdən keçməkdən boyun qaçırdıqda ya keçirilmiş müayinələrin nəticələrinə əsasən həkim komissiyalarının verdikləri tövsiyələri yerinə yetirmədikdə, işəgötürən bu Məcəllənin 62-ci maddəsində nəzərdə tutulmuş qaydada onları işdən kənar edə, habelə müvafiq intizam məsuliyyətinə cəlb edə bilər.

 Əmək müqaviləsinə xitam əmək müqaviləsinə xitam verilərkən işçilərin təminatları da qeyd olunub. Belə ki, işçilərin sayı azaldıqda ya ştatları ixtisar olunduqda işəgötürən əmək müqaviləsini ləğv etməzdən azı iki ay əvvəl işçini rəsmi xəbərdar etməlidir: “Xəbərdarlıq müddəti ərzində hər həftəsində əmək haqqı saxlanılmaqla axtarmağa imkan yaradılması məqsədi ilə işçi azı bir günü əmək funksiyasının icrasından azad edilir. Əmək müqaviləsi bu Məcəllənin 70-ci maddəsinin “a” “b” bəndləri (müəssisə ləğv edildikdə, işçilərin sayı ya ştatları ixtisar edildikdə) ilə ləğv edilərkən işçilərə orta əmək haqqından az olmamaqla işdənçıxarma müavinəti, işdən çıxarıldığı gündən yeni işə düzələn günədək ikinci üçüncü aylar üçün orta əmək haqqı ödənilir. Əmək müqaviləsinə bu Məcəllənin 68-ci maddəsinin ikinci hissəsinin “c” (əmək şəraitinin şərtlərinin dəyişdirilməsi), 74-cü maddəsinin birinci hissəsinin “a” “c” bəndləri (işçi hərbi ya alternativ xidmətə çağırıldıqda, qanunvericiliklə daha uzun müddət müəyyən edilməyibsə, əmək qabiliyyətinin fasiləsiz olaraq altı aydan çox müddətə tam itirilməsi ilə əlaqədar işçi əmək funksiyasını yerinə yetirə bilmədikdə) ilə xitam verildikdə, işəgötürən işçiyə orta aylıq əmək haqqının azı iki misli miqdarında müavinət ödəyir. İşçinin vəfatı ilə əlaqədar əmək müqaviləsinə xitam verildikdə isə vəfat edənin vərəsələrinə orta aylıq əmək haqqının azı üç misli miqdarında müavinət ödənilir. Əmək müqaviləsinə bu Məcəllənin 68-ci maddəsinin ikinci hissəsinin “ç” bəndi ilə xitam verildikdə, işəgötürən işçiyə orta aylıq əmək haqqının azı üç misli miqdarında müavinət ödəyir”. Onu da qeyd edək ki, qanunvericiliklə müəyyən edilmiş qaydada müəssisənin ləğvi istisna olmaqla, işçinin müddətli həqiqi hərbi xidmətdə olduğu müddət ərzində mülkiyyət növündən təşkilati-hüquqi formasından asılı olmayaraq müəssisədə yeri vəzifəsi saxlanılır. Müddətli həqiqi hərbi xidmətə çağırılanadək müvafiq müəssisədə işləmiş şəxslər, hərbi xidmətdən buraxıldıqdan ən geci 60 təqvim günü keçənədək həmin müəssisədə əvvəlki ya buna bərabər vəzifəyə (peşəyə) qayıtmaq hüququna malikdirlər.

 

 

Elvin Əliyev 

 

Zaman. - 2014.- 9 sentyabr.- S. 13.