Vətəndaş cəmiyyətinin ilkin fidanları (2)

 

Əvvəli ötən sayımızda...

 

Dövlətin məqsədi əsasən təhlükəsizliyi təmin etməkdir. İnsanlar (təbiətən azadlığı başqaları üzərində ağalığı sevənlər) özlərini buxova salarkən (gördüyümüz kimi, dövlət daxilində yaşamaqla onlar buxova girmiş olurlar) onların son məqsədi, yaxud niyyəti özlərini qorumaq bu zaman daha əlverişli həyat qurmaq qayğısıdır. Başqa sözlə desək, insanlar dövlət yaradarkən müharibənin fəlakətli vəziyyətindən xilas olmağa can atırlar bu müharibə vəziyyəti onları qorxu içində cəzalandırılmaq hədəsi altında saxlayan, sazişləri yerinə yetirməyə təbii qanunlara əməl etməyə məcbur edən real hakimiyyətin olmadığı yerlərdə insanların təbii ehtiraslarının zəruri nəticəsidir.

Həqiqətən təbii qanunlar (ədalət, qərəzsizlik, təvazökarlıq, rəhmdillik ümumiyyətlə, başqalarının bizimlə necə davranmağını istəyiriksə, onlarla da o cür davranmaq) bizi onlara əməl etməyə məcbur edən hər hansı qüvvə qarşısında qorxudan kənarda, özü-özlüyündə bizi qərəzli münasibətə, lovğalığa, qisas almağa s. sürükləyən təbii ehtiraslara ziddir.  Əldə qılınc olmadıqca hər hansı bir saziş insanı qoruya bilməyəcək quruca sözlərdir. Bax, buna görə təbii qanunların olmasına baxmayaraq (o qanunlar ki, insan onlara istədikdə, özünə heç bir təhlükə yaranmadıqda əməl edir), hakimiyyət qurulmadıqda, yaxud insanların təhlükəsizliyini təmin etmək üçün kifayət qədər güclü dövlət olmadıqda hər bir fərd öz təhlükəsizliyini başqalarından qorumaq üçün öz fiziki gücündən çevikliyindən istifadə edəcəkdir, yaxud o, tam qanuni şəkildə bunlardan istifadə edə bilər...

Dövlətin mənşəyi, dövlətin tərifi. İnsanları yadelli basqınlarından qarşılıqlı ədalətsizliklərdən qorumağa qadir olan beləliklə, onların öz əlinin zəhməti torpağın bəhrəsiylə dolana biləcəyi rahatlıqla yaşaya biləcəyi bu cür ümumi hakimiyyət yalnız bir yolla - məhz bütün hakimiyyətin gücün bir adamın, yaxud səs çoxluğuyla bütün vətəndaşların iradəsini bir vahid iradə halında toplaya biləcək insan toplumunun əlində cəmləşdirilməsi ilə qurula bilər.

Başqa cür desək, ümumi hakimiyyətin bərqərar olması üçün, insanların onların nümayəndəsi ola biləcək bir adamı, yaxud adamlar yığıncağını təyin etmələri gərəkdir; hər bir insanın ümumi sülhü təhlükəsizliyini qorumaq məqsədilə ümumi şəxsin özünün etdiyi, yaxud başqalarını məcbur edəcəyi bütün işlərə münasibətdə özünü köməkçi sayması buna görə özünü məsul hesab etməsi gərəkdir; hər bir insanın öz iradəsini fikirlərini ümumi şəxsin iradəsinə fikirlərinə tabe etməsi gərəkdir.

Bu, yekdillik həmrəylikdən çox şey deməkdir. Bu, saziş vasitəsilə bir vahid şəxsdə təcəssüm tapmış real vəhdətdir; hər bir insan bu sazişi digəriylə elə tərzdə bağlamış olur ki, sanki hər kəs digərinə demiş olur: bu adamı, yaxud bu yığıncağı özümə vəkil edirəm özümün idarə etmək hüququmu ona verirəm, bir şərtlə ki, sən öz hüququnu bu qaydayla verəsən onun bütün hərəkətlərinə icazə vermiş olasan.  Əgər bu baş veribsə, o zaman çoxlu insanın bu qaydayla bir şəxsdə birləşməsi dövlət (latınca - civitas) adlanır.  Ölməz Allahın dərgahı altında öz dincliyimizə müdafiəmizə görə borclu olduğumuz ulu Leviafanın Allahın doğuluşu belə baş verir. Çünki dövlət daxilində hər bir ayrıca insanın ona verdiyi səlahiyyətlər sayəsində göstərilən insan, yaxud insanlar yığıncağı onda cəmlənmiş elə böyük güc hakimiyyət qazanır ki, onun doğurduğu qorxu bu insanı, yaxud bu insanlar yığıncağını bütün insanların iradəsini daxili barışığa xarici düşmənlərin əleyhinə qarşılıqlı köməyə yönəltməyə qadir edir.

Mahiyyəti belə bir insandan, yaxud insanlar yığıncağından ibarət olan dövlətin aşağıdakı tərifə ehtiyacı vardır: dövlət elə bir vahid şəxsdir ki, külli miqdarda insan qarşılıqlı müqavilə yolu ilə onun hərəkətlərinə görə özünü məsul hesab edir bu şəxs onların hamısının gücündən vəsaitindən dinc yaşamaları ümumi müdafiələri üçün zəruri saydığı kimi istifadə edə bilir.

Bu şəxsin daşıyıcısı Suveren adlanır onun barəsində deyirlər ki, o, ali hakimiyyət sahibidir, başqa hər hansı şəxssə onun təbəəsidir...

 

HobbsunSülh qaydaları

 

1.  Sülhü axtarmaq ona riayət etmək gərəkdir. Amma özünü bütün mümkün vasitələrlə müdafiə etməyə hazır olmalısan.

2.  Başqa adamların razılığı olarsa, sülh özünümüdafiənin maraqları üçün zəruri ölçüdə bütün şeylərə olan hüquqdan imtina etmək, başqa adamlara münasibətdə adamların özünə qarşı münasibətdə yol verdiyi qədər azadlığın dərəcəsi ilə qənaətlənmək lazımdır.

3.  Adamlar bağladıqları müqavilələri yerinə yetirməlidir.

4.  Hər bir adam başqalarına uyğunlaşmağı bacarmalıdır.

5.  Gələcəyə münasibətdə təminatın mövcudluğu zamanı adam peşmanlıq hissi keçirən barışmağı arzulayan şəxslərə keçmiş incikliklərini bağışlamalıdır.

6.  Qisas alarkən (yəni pisliyə pisliklə cavab verərkən) törədilmiş pisliyin ölçüsü yox, qisasdan sonra yaranacaq xeyirin ölçüsü nəzərə alınmalıdır.

7.  Heç bir adam başqasına ədavət nifrətini , söz, mimika ya jestlə bildirməməlidir.

8.  Hər bir adam başqalarını özünə əzəldən bərabər hesab etməlidir.

9.  Sülh müqaviləsinə girən adam başqasına verilməsinə razı olmadığı hüquqların ona verilməsini tələb etməməlidir...

10.  Bölünməz əşyalardan, mümkünsə, birgə istifadə olunmalıdır.  Həm nəzərə alınmalıdır ki, əşyaların sayı buna imkan verirsə, birgə istifadə məhdudiyyətsiz, əks halda isə buna hüququ olanların sayına mütənasib surətdə olmalıdır.

11.  Əşyaları bölmək, yaxud onlardan birgə istifadə etmək mümkün deyilsə, onlardan növbəli istifadə etmək ya sahiblik hüququ püşklə müəyyənləşdirilməlidir.

12.  Sülh məsələsində vasitəçi olan bütün adamlara toxunulmazlıq təminatı verilməlidir.

13.  Mübahisə zamanı tərəflər öz hüquqlarını hakimin qərarına tabe etməlidirlər.

14. Öz şəxsi işində başqalarının maraqlarına toxunan kimsə ədalətli hakim ola bilməz.

15.  Tərəflərdən hansınınsa qələbəsindən açıq-aşkar böyük fayda, şərəf, məmnunluq əldə edə biləcək şəxs hakim olmamalıdır.

16.  Faktla bağlı mübahisədə hakim bir tərəfə başqasından, bir şahidə o biri şahiddən çox etibar edə bilməz və o vaxtacan yeni şahidlər dəvət etməlidir ki, onların verdiyi ifadə məsələnin həlli üçün kifayət olsun.

17. Ümumi qayda: Özünə rəva görmədiyini başqasına da görmə.

Busülh qaydaları”na diqqətlə fikir verdikdə onları XVII əsrdə yazıldığına adamın inanmağı gəlmir. Çünki, buradakı müddəalar bu gün də hər bir vətəndaş cəmiyyəti üçün aktualdır. Bu müddəlar  deyir ki, özünü cəmiyyətin digər üzvünün yerinə qoy və belə də yaşa. Əgər belə yaşamağı bir norma halına gətirə bilirsənsə, deməli, sən vətəndaş cəmiyyətinin layiqli üzvüsən.

HobbsunLeviafanya Materiya, kilsə və vətəndaş dövlətinin forma və hakimiyyəti” əsərinin tərcüməsi Hikmət Hacızadənin “Demokratiya: gediləsi uzun yol” antalogiyasından götürülmüşdür.

Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifəni hazırladı:

 

Elvin Əliyev 

 

Zaman. - 2014.- 11 sentyabr.- S. 13.