Xalqın suverenliyi
- liberal demokratiya
Layihəmizin əvvəlki mərhələlərində
“Vətəndaş cəmiyyətininin
ilkin fidanları” adlı yazımızda ictimai müqavilə haqqında Tomas Hobbsun “Leviafan və ya Materiya, kilsə
və vətəndaş
dövlətinin forma və
hakimiyyəti” əsərini
təqdim etmişdik. Həmin əsərdə
müəllif dövlətin
vətəndaşlar üzərində
tam hakimiyyətə malik
olduğunu iddia edirdi. Həmin yazıda da
qeyd etdiyimiz əsər “hakimi-mütləqi”
təbliğ edir, amma insan huquqlarının
bir üst qurum tərəfindən qorunmasına xidmət edən dövlətin yaradılması ideyası
baxımından mütərəqqi
olduğundən həmin
təcrübənin öyrənilməsi
gərəkdiyini bildirmişdik.
Bu dəfə
isə ictimai müqavilə nəzəriyyəsinin
başqa bir istiqamətini təklif edən ingilis filosofu Con Lokkun fikirləri təqdim edəcəyik. Hobbsdan fərqli olaraq,
Lokk “hakimi-mütləq”
ideyasını qəbul
etmir. O liberal demokratiyanın,
yəni mütləqiyyətin
hakimiyyətini vətəndaşların
xeyrinə məhdudlaşdırılması
ideyasını irəli
sürür və onun ilk nəzəri şətrlərini hazırlayır.
Hobbs dövlətin
suverenliyini irəli çəkdiyi halda (yəni dövlət bütün hüquqlara sahibdirsə), Lokk vətəndaşların suverenliyini
müdafiə edir. Lokka görə, insanların iradəsini qanundan başqa heç nə məhdudlaşdıra
bilməz: “Dövlət
insanların həyatının,
azadlığının və
mülkiyyətinin qarantı
olmalı, cəmiyyəti
xarici təcavüzdən
qorumalıdır. Dövlət qanunlara əməl olunmasına nəzarət
etməli, insanlar arasında yaranmış mübahisəli hallarda
hakim rolunu oynamalıdır”.
İctimai müqavilə haqqında Lokk nəzəriyyəsi təzliklə böyük
populyarlıq qazanmış,
Amerika və Fransa inqilablarının əsas sənədlərində
ondan geniş istifadə olunmuşdur.
İndi də Lokkun nəzəriyyəsi avtoritar
sistemlərdən yaxa
qurtarmaq istəyən
ölkələrdə əsas
“qida” mənbəyidir. Vətəndaş cəmiyyəti və hüquqi dövlət quruculuğu baxımından
həmin təcrübənin
öyrənilməsi vacibdir.
Odur ki, biz də Con Lokkun “İdarəcilik haqqında ikinci traktat” əsərini oxucularımızın ixtiyarına
verməyi məqsədəuyğun
sayırıq.
Mülki cəmiyyət nədir?
İnsan tam azad yaşamaq, təbii qanunun bütün hüquq və imtiyazlarından qeyri-məhdud
dərəcədə bəhrələnmək
hüququ ilə birgə doğulur və o, fitrətən öz mülkiyyətini, yəni öz həyatını, azadlığını,
əmlakını digər
insanların qəsd və hücumlarından yalnız qorumaq deyil, həm də başqaları bu qanunu pozduqda
onları mühakimə
etmək, onun fikrincə, həmin cinayətin layiq olduğu cəzanı vermək və əməlin rəzaləti
buna layiq olduqda hətta ölümlə cəzalandırmaq
hakimiyyətinə malikdir.
Siyasi cəmiyyətin
özünün öz
mülkiyyətini qorumaq
və bu məqsədlə bütün
üzvlərini cinayətlərə
görə cəzalandırmaq
hüququ olmasa o, mövcud olub yaşaya bilməz; belə cəmiyyət yalnız o yerdə ola bilər
ki, orada onun üzvlərindən hər biri bu
təbii hakimiyyətdən
imtina edərək, onu (həmin üzvün bu cəmiyyətin təyin etdiyi qanundan müdafiə ummasına maneçilik törətməyən
bütün hallarda) cəmiyyətin ixtiyarına
vermiş olsun.
Və beləliklə,
cəmiyyətin hər
bir ayrıca üzvünün hər cür şəxsi məhkəməsi istisna olunur və cəmiyyət “münsiflər
məhkəməsi”nə çevrilərək
qərəzsiz və hamı üçün eyni qaydalar təyin
edir və cəmiyyətdən səlahiyyətlər
almış insanların
köməyilə bu qaydaları həyata keçirir, bu cəmiyyətin hər hansı üzvləri arasında hər hansı hüquqi məsələ barədə
yarana biləcək bütün ixtilafları həll edir, eyni zamanda bu
cəmiyyətin hər
hansı üzvünün
cəmiyyətə qarşı cinayətini qanunun müəyyən etdiyi cəzalarla cəzalandırır.
Bunun nəticəsində siyasi
cəmiyyətdə kimin
bir yerdə olub-olmadığını asanca
müəyyən etmək
olur. Bir yumruq halında birləşənlər,
öz ümumi qanunları, müraciət
edə biləcəkləri
və aralarındakı
mübahisələri həll
etmək və cinayətkarları cəzalandırmaq
hakimiyyətinə malik
məhkəmə iddiaları
olanlar mülki cəmiyyətdə yaşayırlar;
belə bir məhkəmələri olmayanlar
isə hələ də təbii vəziyyətdə yaşayırlar,
elə bir vəziyyətdə ki, hər kəs başqa birisi olmadığından özü
həm hakimdir, həm də cəllad, bu isə, artıq dediyim kimi, büsbütün
təbii vəziyyətdir.
Beləliklə, dövlət
bu cəmiyyətin üzvlərinin törətdiyi
müxtəlif pozuntulara
görə hansı cəzanın verilə biləcəyini və onların cəzaya layiq olduqlarını təyin etmək ixtiyarını qazanmış
olur (bu, qanunverici hakimiyyət deməkdir), o, habelə onun üzvlərindən hər hansına bu cəmiyyətin üzvü olmayanlardan hər hansının vurduğu zərərə
görə cəzalandırmaq
ixtiyarına malikdir (bu, hərb və
sülh məsələlərini
həll etmək hakimiyyətidir) və bütün bunlar cəmiyyətin bütün
üzvlərinin mülkiyyətini
mümkün qədər
qoruyub saxlamaq üçündür.
Lakin mülki cəmiyyətə daxil və deməli, hansısa dövlətin üzvü olmuş hər bir şəxs
bununla təbii qanuna qarşı törədilən cinayətləri
şəxsən cəzalandırmaqdan
və öz şəxsi ədalət mühakiməsini həyata
keçirməkdən imtina
etmiş olsa da, hər halda,
bununla o özünün
qanunverici hakimiyyətə
təhvil verdiyi cinayətlərə görə
mühakimə hüququ
ilə birgə dövlətə dövlət
hökmlərinin icrası
üçün onun gücündən buna ehtiyacı olduğu bütün hallarda istifadə hüququnu verib; axı bu hökmlər həm də onun öz hökmləridir,
belə ki, bu hökmləri onun özü, yaxud onun nümayəndələri
çıxarır.
Biz burada ilkin olaraq mülki
cəmiyyətin qanunverici
və icraedici hakimiyyətinin iki əsası ilə rastlaşmış oluruq,
bu hakimiyyət daimi qanunlar əsasında dövlət
daxilində törədilən
cinayətlərin hansı
ölçüdə cəzalandırılacağını
təyin etməli, habelə dövlətin bayırından vurulmuş
zərərin hansı
ölçüdə ödənilməsi
barədə hər dəfə mövcud işin halları əsasında qərar qəbul etməli və hər iki halda tələb
olunduğu zaman cəmiyyətin bütün
üzvlərinin gücündən
istifadə etməlidir.
Deməli, hər hansı saydakı insan topluluğu üzvlərinin
hər biri ona təbii qanunla verilmiş icraedici hakimiyyətdən
imtina etməklə və onu cəmiyyətə
verməklə könüllü
birliklər yaratdığı
halda və yalnız bu halda siyasi, yaxud
mülki cəmiyyət
mövcud olur. Və bu o zaman baş
verir ki, təbii vəziyyətdə
yaşayan hər hansı saydakı insan cəmiyyətə daxil olur ki,
ali hökumətin hakimiyyəti altında vahid xalq, siyasi
vücud təşkil
etsin, yaxud bu o zaman baş
verir ki, hər hansı insan onlara qoşulur
və artıq mövcud olan dövlətə daxil olur. Bununla o, cəmiyyəti, yaxud onun qanunverici
hakimiyyətini (fərqi
yoxdur) təşkil edir ki, onun
üçün cəmiyyətin
rifahının tələb
etdiyi qanunları yaratsın; o, bu qanunların yerinə yetirilməsinə öz şəxsi qanunlarına kömək edirmiş kimi kömək göstərməlidir. Və bu,
insanları təbii vəziyyətdən dövlətə
köçürür, belə
ki, yerdə bütün mübahisələri
həll etmək və dövlətin hər hansı bir üzvünə vurula biləcək hər hansı zərəri ödəmək
hakimiyyəti olan hakim
peyda olur; bu hakim qanunverici hakimiyyət, yaxud onun təyin etdiyi vəzifəli şəxsdir. Əgər hər
hansı bir saydakı insan, hətta bir-birləriylə
bağlı olsalar da, onların müraciət edə biləcəkləri qərarlar
qəbul edən bu cür hakimiyyətləri
yoxdursa, deməli, bu halda onlar
hələ də təbii vəziyyətdə
qalmaqdadırlar.
Qeyd: “İdarəcilik
haqqında ikinci traktat” əsərinin tərcüməsi Hikmət
Hacızadənin “Demokratiya:
gediləsi uzun yol” antologiyasından götürülmüşdür.
Ardı növbəti
sayımızda...
Elvin Əliyev
Zaman. - 2014.-
23 sentyabr.- S. 13.