Dini tolerantlığın demokratik kökləri və dözümlülüyün
Azərbaycan nümunəsi (2)
“Elm Yurdu” Sosial Araşdırmalar
İctimai Birliyinin təsisçisi və sədri, ilahiyyat üzrə fəlsəfə
doktoru Elşad Mahmudov
İlahiyyat üzrə fəlsəfə
doktoru Elşad Mahmudov: “İslam dinini terror və zorakılıq dini kimi qələmə vermək istəyən dairələr var və onlar bu
məkrli düşüncəni
əsaslandırmaq üçün
bəzi silahlı qruplaşmalardan belə istifadə edirlər. İslam dünyasındakı bu günkü mövcud vəziyyət qlobal güclərin bədnam siyasətlərinin qurbanına
çevrilmişdir. Xatırlayırsınızsa, bəzi alimlər
və politoloqlar
1990-cı illərdə SSRİ-nin dağılmasından və soyuq müharibənin
başa çatmasından
sonra qlobal müstəvidə mübarizənin
siyasi ideologiyalar üzərindən deyil, mədəniyyətlər arasında
toqquşmalar ilə davam etdiriləcəyini prognozlaşdırırdılar. Bu nəzəriyyənin mahiyyəti ondan ibarət idi ki, bəzilərinin tarixin sonu adlandırdıqları
bu dövrdən sonra Qərb sivilizasiyasına meydan oxuyan yeganə qüvvə İslam dini və onun
yaratdığı İslam
mədəniyyəti olacaqdır”.
İlahiyyat üzrə fəlsəfə
doktoru, “Elm Yurdu” Sosial Araşdırmalar İctimai Birliyinin təsisçisi və sədri Elşad Mahmudovla söhbətimizi davam etdiririk.
- İslamın
tolerant din olduğunu bildirdiniz. Tarixə nəzər saldıqda
müsəlmanların timsalında
bunu görmək mümkündürmü?
- Müsəlmanlar hələ
erkən dövrlərdən
başlayaraq İslam dininin tolerantlıq və sülh prinsipləri ilə müxtəlif rəng, inanc və mədəniyyətlərə
sahib insanların bir arada yaşadığı
sivilizasiyalar, dövlətlər
və şəhərlər
qurmuş, cəmiyyətlər
formalaşdırmışlar. İslam tarixində və ölkələrindəki sülh
və tolerant mühitinin
elə qeyri-müsəlmanlar
tərəfindən təqdirlə
qarşılandığı da məlumdur. Qeyd etmək istəyirəm ki, İslam peyğəmbəri Həzrət
Muhamməd hələ
sağ ikən bəşəriyyətin mənafeyinə
olan cəmiyyət formalaşdıra bilmişdir.
Mədinədə qurulan İslam
dövləti və onun prinsipləri buna açıq nümunədir. Təsadüfi
deyildir ki, İslam peyğəmbəri
həyatda ikən Xeybər yəhudiləri müsəlmanlardan gördükləri
ədalət qarşısında:
“Hər halda cənnət müsəlmanların
əli ilə yer üzündə quruldu” deməkdən özlərini saxlaya bilməmişdilər. Raşidi xəlifələr
dövründə başlayan
və bütün dünyanı əhatə
edən İslam fəthlərinin də ən mühüm müvəffəqiyyət səbəbləri
arasında erkən dövr müsəlmanlarının
fəth olunmuş ərazilərdə yürütdükləri
tolerantlıq siyasəti
olmuşdur. Əks təqdirdə
bu qədər böyük ərazilərin
qısa müddət ərzində fəth olunması bəlkə də mümkün olmazdı.
Tarixən müsəlmanların hakim olduğu
ölkələrdə qeyri-müsəlmanların,
xüsusilə də İslamın Əhli-Kitab
adlandırdığı xristianların
və yəhudilərin
həmişə mövcudluqlarını
qoruyub saxlaya bildikləri faktdır. Sonuncu raşidi xəlifə Əli ibn Əbu
Talibin xəlifəliyi
illərində Bizans imperatoru II Konstantin İslam
dövlətində yaşayan
xristianların dövlətə
üsyan etmələrini
istədikdə xristianlar
əks dinin mənsublarını - müsəlmanları
II Konstantindən üstün
tutduqlarını bildirərək,
İslam dövlətinə
baş qaldırmaqdan imtina etmişdilər. Habelə səlib yürüşləri
zamanı xristian din xadimləri və dinc xalq müsəlmanların
hakimiyyəti altında
yaşamağı öz
dindaşları olan işğalçıların boyunduruğu
altında yaşamaqdan
daha yaxşı hesab edirdilər. Bu haqda avropalı
tədqiqatçıların əsərlərində geniş
məlumat vardır.
Ələlxüsus, Yaxın Şərq
və Şimali Afrika kimi müsəlman
kontingentin sıx olduğu bölgələrdə
belə bu dini inanca sahib olanların öz inanc, məzhəb və cərayanlarını
mühafizə etdikləri
məlumdur. Orta əsr
tədqiqatçılarından biri əsərində
1596-cı ildə Osmanlı
dövlətinin tərkibindəki
Misirdə yəhudilərin,
xristianların və müsəlmanların sülh
şəraitində bir
arada yaşadıqlarını
yazırdı. Bu, müsəlmanların dini
dözümlülüyə münasibətlərini göstərir.
İslam
dininin mənsublarının
qeyri-müsəlmanlara qarşı
təzyiqinə, onlara
öz inanclarına müvafiq yaşamalarına
imkan vermədiyi kimi hallara tarixdə
rast gəlinmir. Maraqlıdır ki, orta əsrlərdə Fransanın
hazırkı paytaxtı
Paris yalnız xristianların
yaşadığı, katolik-protestant
qarşıdurmasının ən çox qeydə alındığı
şəhər idi.
Anoloji hallara köhnə qitənin bir sıra bölgələrində
də rast gəlinirdi.
- Müsəlmanların
tolerant olmasının kökündə
hansı amillər dayanır?
- İnsanların bir
dinə inanmağa və ya həmin
dinin ibadətlərini
yerinə yetirməyə
məcbur edilməsi İslamın ruhuna ziddir. Çünki bu din inanc üçün sərbəst
iradəni şərt
qoşur. Əlbəttə müsəlmanlar bir-birilərini
Quranda qeyd olunan əxlaqi vəsflərin tətbiqi üçün nəsihət
və tövsiyə edə bilərlər.
Ancaq bu xüsusda hər hansı bir təzyiq göstərilməsindən söhbət
belə gedə bilməz. Uca Allah Öz kitabında: “Dində məcburiyyət
(zorakılıq) yoxdur.
Artıq
doğruluq (iman) azğınlıqdan (küfrdən)
ayır edildi”, (əl-Bəqərə, 256) buyurur.
Bir başqa ayədə isə belə buyurulur: “Biz ona haqq yolu
göstərdik. İstər (nemətlərimizə) minnətdar
olsun, istər nankor (bu onun
öz işidir).
(İnsan, 3) Digər bir ayə mövzu baxımından olduqca nəzərə çarpandır. Yaradan
belə buyurub: “Sən onların üzərində hökmdar
deyilsən” (Ğaşiyə,
22).
Həmçinin, müqəddəs kitabın
“Əraf” surəsinin
199-cu ayəsində: “Sən
bağışlanma yolunu
tut, yaxşı işlər
görməyi əmr
et və cahillərdən
üz döndər!”, - buyurulur. Bu
ayədə ifadə edilən bağışlama
İslam dininin əsas qaydalarından biridir. Elə islam tarixinə
də nəzər saldıqda müsəlmanların
Quran əxlaqının bu
mühüm xüsusiyyətini
ictimai həyatda necə tətbiq etdikləri açıq şəkildə görünür.
Müsəlmanlar hakim olduqları hər
yerdə yanlışlıqları
aradan qaldıraraq, azad, sərbəst və tolerant cəmiyyət
formalaşdırmışlar. İslam din, dil, milli və
mədəni mənsubiyyət
baxımından bir-birinə
zidd olan xalqların bir dam altında sülh və əmin-amanlıq şəraitində yaşamalarını
təmin etmişdir.
Uzun illər boyu müsəlmanların hakimiyyətində
qalmasına rəğmən
Hindistanda əhalinin əksəriyyəti hindu kimliyindən çıxarılmamışdır. Ancaq ingilis müstəmləkəçiliyi
illərində isə
orada ingiliscə geniş yayılmışdır.
Müqayisə apararaq, İspaniyanı
nümunə götürsək,
orta əsrlərdə
sözügedən coğrafiyada
insanların sürətlə
xristianlaşdırılmağını,
hətta ərazilərin
xristian olmayanların əlindən zorla alındığı da görə bilərik.
Eyni qeyri-tolerant siyasətin əsrlərdir Afrikda da yürüdüldüyünün
şahidi oluruq.
İslam sülh və əmin-amanlıq dini, müsəlman da sülhə və əmin-amanlığı hədəf
seçmiş şəxs
deməkdir. İsimlərindən biri “Salam” olan
Allah sülh və əmin-manlıq qaynağıdır.
Ona təslim olan müsəlman isə əvvəlcə hüzur
və rahatlığı,
sülhü öz dünyası ilə qovuşdurur, daha sonra ətraf aləmlə münasibətlərini
məhz bu prinsipə görə tənzimləyir. Mömin sözünün
lüğəvi mənasının
etibarlı kəs ifadə etməsi də bu kontekstdə
nəzərə alınmalıdır.
- Müasir dövrdə müsəlmanların
adı terror, zorakılıq
və digər bu kimi xoşagəlməz
hadisələrlə paralel
çəkilir. Sizcə, bunun
səbəbi nədir?
- Dünyanın müxtəlif
bölgələrində din və məzhəb çatışmalarının baş verdiyi bir dövrdə yaşayırıq. Radikal və
fundamentalist dini cərəyanlar
din adından, dindən
istifadə edərək
zorakılıq, fərqli
din və məzhəblərə,
hətta öz dindaşlarına münasibətdə
dözümsüzlük və
terror nümayiş etdirməkdədir.
Məsələnin ən
acınacaqlı tərəfi
isə bu cinayətlərini İslam
adına, bu dinin əmriymişcəsinə
yerinə yetirmələridir.
Bu iddianı demək
olar ki, bütün İslam aləmi rədd edir. Sülh mənasına gələn
İslam dini hər hansı bir terror fəaliyyətinə
qətiyyən ilham qaynağı deyildir.
Axı müsəlman cəmiyyətlərin
tarixinə nəzər
saldıqda bu cür cinayətlərin işləndiyinə rast gəlmirik. Düşünürəm ki, İslam
dinini terror və zorakılıq dini kimi qələmə vermək istəyən dairələr var və onlar bu
məkrli düşüncəni
əsaslandırmaq üçün
bəzi silahlı qruplaşmalardan belə istifadə edirlər.
İslam
dünyasındakı bu
günkü mövcud
vəziyyət qlobal güclərin bədnam siyasətlərinin qurbanına
çevrilmişdir. Xatırlayırsınızsa, bəzi alimlər
və politoloqlar
1990-cı illərdə SSRİ-nin dağılmasından və soyuq müharibənin
başa çatmasından
sonra qlobal müstəvidə mübarizənin
siyasi ideologiyalar üzərindən deyil, mədəniyyətlər arasında
toqquşmalar ilə davam etdiriləcəyini prognozlaşdırırdılar. Bu nəzəriyyənin mahiyyəti ondan ibarət idi ki, bəzilərinin tarixin sonu adlandırdıqları
bu dövrdən sonra Qərb sivilizasiyasına meydan oxuyan yeganə qüvvə İslam dini və onun
yaratdığı İslam
mədəniyyəti olacaqdır.
Davamı növbəti sayımızda
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında
səhifəni hazırladı:
Səməd
İsgəndəroğlu
Zaman.-2015.-8 aprel.-S.13.