Millətlərarası etnik münasibətlərdə
tolerantlıq
Bu mövzunun
aktuallığı onunla
bağlıdır ki,
bazar iqtisadiyyatı şəraitində millətlərarası
mənasibətlərın vəziyyəti və inkişaf situasiyası tamamilə dəyişmişdir.
SSRİ-nin
dağılması əksər
əhaliyə təkcə
maddi tərəfdən
neqativ təsir göstərmədi, həm
də özüylə
bir sıra, o cümlədən bir tip dövlət quruluşundan
digərinə keçidlə
bağlı problemlər
də gətirdi. Bəzi postsovet respublikalarında
ayrı-ayrı gənclər
qruplarında nasionalizm,
şovinizm halları özünü göstərməyə
başladı. Belə qruplar
yerli olmayan xalqları fiziki cəhətdən məhv
etməkdən ötrü
hazır vəziyyətdə
dayanmışdılar. Bu cür neqativ
hadisələr daha çox millətin nümayəndəsi yaşayan
Moskva şəhərində
özünü bariz şəkildə göstərdi.
Eyni zamanda milli ənənələrə,
adətlərə, dini
dünyabaxışına dözümlülüklə
yanaşmaq münasibətinin
yaradılması cəhdləri
də edilmişdir.
***
Tolerantlıq problemi və onun həyata keçirilməsi praktikası,
belə çıxır
ki, yalnız XX əsrin son on illiyində etniklərarası münasibətlərdəki
problemlərdən doğulmamışdır. Müxtəlif mədəniyyətlərin təmsilçiləri
arasında bu həmişə mövcud
olmuşdur. Müasir situasiyalarda
qəbul edilməsi nöqteyi-nəzərindən baxılmasını
tələb edən onun həllində müəyyən təcrübə
qazanılmışdır. Ziddiyyətli
bazar münasibətləri
şəraitdə etniklərarası
münasibətlərin formalaşması
probleminin həll edilmə xüsusiyyətlərinin
sosioloji baxımdan öyrənilməsi çox
aktualdır.
Şübhəsiz kı, sosializmin təsdiqi prosesində formalaşan milli mənasibətlərin inkişafı
təcrübəsini nəzərə
almaq lazımdır. Bu mərhələdə millətin
yaxınlaşması və
çiçəklənməsi konsepsiyası həyata keçirilirdi. Bir tərəfdən
milli fəhlə, kəndli və ziyalı sinfinin formalaşması üçün
mühüm səylər
göstərilirdi. Müxtəlif millət və xalqların mənəvi dəyərlərinin ayrı-ayrı
elementlərinin inkişaf
etdirilməsi siyasəti
fəal şəkildə
həyata keçirilirdi.
Bu, əsrlər boyu SSRİ ərazisində
yaşayan xalqların
həyatında formalaşan
ənənələrin qorunması
və saxlanmasında xüsusilə özünü
göstərirdi. Əgər birbaşa
kommunist ideyalarına zidd deyildisə, onda partiya və
hökümət onların
həyata keçirilməsinə
mane olmurdu. Digər
tərəfdən, vahid
təhsil sahəsi, millətlərarası ünsiyyət
dili, iqtisadi, siyasi, elmi və
s. fəaliyyətlərin formalaşmasında
rus mədəniyyətinin
aparıcı rolu saxlanmışdı.
Bu və ya digər etnos nümayəndələrinin sosial
mobilliyinin özü onlar tərəfindən yalnız rus dilini yaxşı bilmələrilə təyin
edilmir, həm də bütünlüklə
rus mədəniyyəti,
əxlaqi, estetik və birinci növbədə rus etnosunda tarixi olaraq formalaşan əmək normaları ilə təyin edilirdi. Tolerantlıq insanı zəhmətkeş
kütlələrə məxsus
olduğu sinfi maraqlar əsasında formalaşırdı. Zəhmətkeşlərin bərabərliyi müxtəlif
etnik icma nəmayəndələrinin bərabərliyi
kimi çıxış
edirdi. Ona görə də
bir yerdə yaşayan və daim qarşılıqlı
mənasibətlərdə olan məxtəlif xalqlar arasında yalnız məişət
səviyyəsində lokal
konfliktlər qeyd olunurdu.
***
Sovet dövrü
həm də müxtəlif xalqların
nəmayəndələrinin geniş miqrasiya prosesi ilə də xarakterizə olunurdu. Hər regionda yaşayan
əhalinin tərkibinin
əsasında 20-30 milliyyətin
nümayəndəsini tapmaq
olardı.
Bazar iqtisadiyyatına keçid yalnız sinfi həmrəylik əsasında qurulmuş müxtəlif millət və xalqların keçmiş ittifaqının dağılmasına gətirib çıxarmadı. Müxtəlif etnos nəmayəndələrinə münasibətdə tolerantlığın formalaşması keyfiyyətcə yeni situasiyaya gəldi. Hər şəydən əvvəl yeni əmələ gələn dövlət ərazisində yaşayan müxtəlif etnos nümayəndələrinin dinc yanaşı yaşaması, münaqişəsiz qarşılıqlı münasibətinin əsasını formalaşdırmaq problemi meydana gəldi. Daha post sovet respublikalarında proletariat ideologiyası əsasında müxtəlif xalq və mədəniyyətlərin ittifaqını yaratmaq mümkün deyildi.
Müasir qloballaşma şəraitində kiçik və böyük xalqlar öz tərəqqisini yalnız öz səylərini birləşdirmək yolu ilə əldə edə bilər. Ölkəmizdə yaşayan xalqların yalnız birləşməsi nəticəsində respublikamızın digər dövlətlərlə yarışda rəqabət gücünü artıra bilər.
***
Tolerantlığın sosioloji baxımdan öyrənilməsi problemi olduqca aktualdır, ona görə ki, bu, hər bir ölkənin bütövlüyünün qorunmasında zəruridir. Yaxşı məlumdur ki, doxsanıncı illərin əvvəllərində ayrı-ayrı xalqların iqtisadi, siyasi və mədəni müstəqilliyinin təmin edilməsi problemi heç də həmişə lazımi səviyyədə həyata keçirilə bilməmişdi. Müstəqilliyin ilk illərində bəzi qüvvələr bundan sui-istifadə edərək, kiçik xalqların iqtisadi, siyasi və mədəni müstəqilliyinin artırılması, xüsusi iqtisadi şəraitin yaradılması adı altında öz mənfəətləri naminə müəyyən fəaliyyətlər həyata keçirməyə cəhd göstərdilər. Dağlıq Qarabağda, ölkəmizin cənubunda və şimalında baş verən hadisələr bunun bariz nümunəsidir. O qanlı-qadalı illərdən sonra ölkəmizin bütövlüyünün qorunması istiqamətində aktiv dövlət siyasəti həyata keçirilir. Onun vacib komponenti kimi, etniklərarası tolerantlığın formalaşması və inkişaf etdirilməsi əsas yer tutur, belə ki, bizim çoxmillətli respublikamızın elə bir bölgəsi yoxdur ki, orada məxtəlif xalqların nümayəndələri yaşayıb, fəaliyyət göstəməmiş olsun. Bununla belə, etnik tolerantlığın öyrənilməsi və etniklərarası gərginliyin profilaktikası millətlərarası münasibətlərin xarakteristikası kimi xüsusilə vacib və aktualdır. Real vəziyyət özünün əsas ehtiyaclarının təmin edilməsində böyük çətinliklərlə üzləşən əhalinin müxtəlif təbəqələri arasında qarşılıqlı münasibətlərin yeni formalarının fəal axtarışı ilə xarakterizə olunur. Milliyyətindən asılı olmayaraq, insanlar iş axtarmaqda, rahat mənzillər əldə etməkdə, öz həyat tərzinin yüksəldilməsində, sağlamlığının qorunmasında, uşaqlarının arzuolunan təhsil almasında və s. böyük çətinliklər yaşayırlar. Ölkənin iqtisadi və mədəni tərəqqisi məsələsinin həll edilməsində birgə səy göstərilməsi çox önəmlidir.
***
Etnik tolerantlıq, birinci növbədə, şəxsiyyətin və onun sosiallaşmasının formalaşma xüsusiyyətlərilə təyin edilir. Bu prosesdə müxtəlif sosial institutların rolu və şəxsiyyətin sosiallaşmasının təkmilləşdirilməsi problemlərinin aktuallığına həsr olunmuş tədqiqatları xüsusı qeyd etmək lazımdır. Etnik tolerantlıq aspektindən qeyd etmək lazımdır ki, bu problemin daha dərindən öyrənilməsinə vətəndaş sosiologiyasının hələ də ehtiyacı vardır. Müasir şəraitdə müxtəlif sosial subyektlərin qarşılıqlı münasibəti zamanı etnik tolerantlığın vəziyyəti və inkişafı bu tədqiqatın obyekti sayıla bilər.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifə
ni hazırladı:
Loğman Məmmədov
Zaman.-2015.-24 aprel.-S.13.