“Ziyalısına qiymət qoymayan cəmiyyətin
gələcəyi yoxdur”
Cabir Albantürk (şair-publisist)
Görkəmli
tənqidçi və ədəbiyyatşünas, Dövlət
mükafatı laureatı, filologiya elmləri doktoru, professor
Nizaməddin Şəmsizadənin Qubada, Alekseyevka qəsəbəsindəki
bağ evində olduğunu bilirdim. Onu da bilirdim ki, professor hər
yay burada istirahət əvəzinə işləyir... Zəng vurub görüşmək istədiyimi
söylədim. Məni səmimi
qarşıladı. Çağdaş ədəbi
prosesdən, Quba regionunun ədəbi-ictimai mühiti barədə
söhbət etdik. Ayrılanda ondan yeddi sualıma cavab
verməyini xahiş etdim... Və beləcə,
bu müsahibə alındı.
- Nizaməddin
müəllim, Azərbaycanın dünya miqyasına təqdim
edilə biləsi geniş dünyagörüşə malik
alimlərindən biri olduğunuz üçün başlayaq
dünyanın durumundan. Bugünkü dünyada
baş verənlər, sizcə, insan cəmiyyətinin növbəti
qanlı mərhələsimi, yoxsa Qiyamətin yaxınlaşmasını
şərtləndirən əlamətlərdir?
- Nə odur, nə də bu. Dünya öz işindədir. Hər təzə gələn nəsil elə bilir ki, dünya onundur, Süleyman Peyğəmbər də elə bilirdi. Bir gün Həzrət Süleyman öz başının dəstəsi ilə gedirmiş. Görür ki, əldən düşmüş qoca bir qarı dayanıb yolun kənarında. Yanında da bir xəmir təknəsi. Süleyman soruşur: “Sənə nə kömək edim?” Qarı cavabında: “Bu xəmir təknəsini qaldırıb çiynimə qoymaq lazımdır”, - deyir. Süleyman pəhləvanlarına əmr edir. Hansı pəhləvan təknəyə əl atıb güc vurursa, qolları, ayaqları qırılır. Axırda Süleyman əleyhissəlam özü atdan düşür. Təknəyə güc vurduqca qurşağadək girir torpağa, təknə isə yerindən tərpənmir. Allahın öz peyğəmbərinə rəhmi gəlir, onu salamat saxlayır. Qarı dişsiz ağzını açıb gülür: “Sənsən “dünya mənimdir” deyib öyünən Süleyman?! Və təknəni çiyninə qoyub uzaqlaşır... Təknə dünyanın simvolu imiş. Biz Süleymana qalmayan dünyanın müvəqqəti sakinləriyik. Allah onu bizə kirayəyə verib. Bu yerdə dünyadan qədri bilinmədən köçmüş Qubalımız olan filosof şair Ələkbər Salahzadənin kirayənişin qaldığım vaxt əzbərlədiyim misralarını xatırlamaq istərdim:
Bu dünya kirkirədi
Kirədəyik, kirədə,
Ömrümüzü veririk
Elə buna görə də...
Bu gün dünya adlandırdığımız Yer kürəsində (Əslində dünya ərş və fərşdir) lokal müharibələr gedir. Şərq - İslam ölkələri dağılır. Mən əvvəl elə düşünürdüm ki, Şərqdə gedən müharibələr, xaçlı (xristian) dünyasının İslam aləminə hücumu onsuz da baş tutmayan İslam birliyinə rəxnə salmaq niyyətindən törəyib. Əlbəttə, bu da olmamış deyil. Rusiyanın Ukraynada törətdiklərindən sonra mən də belə qənaətə gəlirəm ki, bunlar imperialist dövlətlərin bölüşdürülmüş dünyanı yenidən bölüşdürmək cəhdləridir. Xüsusilə, Rusiya və Amerika dünya ağalığından - hegemonluğundan əl çəkmir, ərəb nefti və Orta Asiya qızılına can atır. Rusiya keçmiş sovet məkanına daxil olan 14 respublikanın müstəqilliyi ilə nəinki barışa bilmir, Ermənistan kimi yarımmüstəmləkə halında saxlamaq istəyir. Və bir maraqlı faktor da var: dünyada Çin kimi üçüncü bir güclü dövlət olsa da, Türkiyə Cümhuriyətinin də iqtisadi, hərbi və siyasi nüfuzunun artması, üçüncü monodövlətin meydana çıxması, başqa sözlə, qüvvətli şərikin yaranması, rus məsəli ilə desək “Tretiy liçnıy” “həqiqətini” qabardır. Amerikanın Türkiyəni Orta Doğu Projesinin maşasına çevirərək Suriya ilə daimi münaqişədə saxlaması, İŞİD bəlasının, PPK terrorunun ayağına aparması, önündən çəkilməyə vadar etməsi gücdən, nüfuzdan salmanın gedişləridir.
Dünyanın yolu nadanlıqdan insanlığa doğru yönəlib. Müharibələr nadanlığın silahlı təzahürüdür. Bu gün lokal müharibələr sayəsində Şərqdə böyük İslam mədəniyyəti məhv olur, abidələr, ziyarətgahlar dağıdılır, uşaqdan qocayadək insanlar qırılır. Özünü sivil dövlət, insan haqlarının müdafiəçisi və demokratiyanın beşiyi hesab edən Amerika dünyaya divan tutur, xalqları qorxu və vahimə içində saxlayır. Dünyada mərhəmət azalıb. Qurtuluş Allaha sığınmaq və ədalətə tapınmaqdadır.
- Qurula bilsəydi, Türk - İslam aləminin aparıcı ölkələrindən biri olmaq imkanına malik Bütöv Azərbaycanın müasir milli dövlətçilik məfkurəsini - Azərbaycançılığı formalaşdırmış bir filosof alim kimi bu günümüz və gələcəyimiz haqqinda düşüncələriniz maraqlı olardı...
- Bütöv Azərbaycan mənim ən böyük
arzum, Turan milli idealımdır. Mənə həsr
olunmuş “Filosof tənqidçi” (2011) kitabının ilk səhifəsində
yazılıb: “Mənim arzum: Azərbaycanı bütöv
görmək”. Ötən il məni
Qazaxıstana Turan şəhərinin
açılışına dəvət etmişdilər, təəssüf
ki, gedə bilmədim. Hər halda Azərbaycanı
bütöv görmədən ölmək istəmirəm.
Hazırda “Türkmənçay” adlı ikipərdəli,
altışəkilli tarixi faciə üzərində işləyir
və bu mətləbi səhnəyə gətirmək,
çox şeyləri unutmuş qloballaşma
dövrünün kreativ Azərbaycan gəncliyinə göstərmək
istəyirəm.
“Azərbaycançılıq”
(2006) kitabımda yazılıb: “Türk millətindənəm,
İslam ümmətindənəm, Azərbaycan məmləkətindənəm!”
- bu mənim şüarımdır. Bir də
belə yazılıb: “Azərbaycançılıq
türkçülüyün vətən əxlaqı
müstəvisində dərkidir”. “Vətən əxlaqı”
böyük türkçü Ziya Göyalpın
sözüdür. Vətəni zaman-zaman
yağmalanmış xalq üçün vətənçilikdən
böyük anlayış yoxdur. “Vətən
övladımızın məskənidir, Vətən əcdadımızın
mədfənidir” (A.Səhhət). Bundan
daha yaxşı demək çətindir.
Əlbəttə, tarixi bir ədalətsizlik nəticəsində
200 ildən artıq bir-birindən ayrı
düşmüş xalqın birləşməsi müəyyən
problemlər də doğuracaq. Lakin ən ədalətli hakim olan
TARİX öz səhvini düzəldəcək və hər
şeyi yerbəyer edəcəkdir, inşallah!
Tarixi bir həqiqətdir ki, bu gün Azərbaycan
dünyada görünməmiş vüsətlə yenidən
qurulur, tikilir.
Beynəlxalq aləmdə iqtisadi və siyasi
nufuz qazanır. Bununla bərabər, Azərbaycanda
ümummilli siyasi mühitin formalaşması ləngiyir...
“Hər
şeydən öncə peşəkar tənqidçiyəm”
- Ədəbiyyat nəzəriyyəsinin elmi əsaslarını
yenidən işləyib hazırlamış bir filoloq alim
olaraq çağdaş ədəbiyyatımızın Azərbaycanın
bugünkü durumunda cəmiyyətə aşılamalı
olduğu milli-mənəvi dəyərlər və ortaya
qoyduğu əsərlərdə bədii sənətkarlıq
səviyyəsi sizi qane edirmi?
- Mən
hər şeydən öncə peşəkar tənqidçiyəm.
Ədəbiyyat tarixinə nəzər salsaq
görərik ki, dünyanın böyük
yazıçılarından bir çoxu tənqidi sevməyib;
məsələn. A. P. Çexov, E.Hemenquey kimi sənətkarlar
onu hətta lazımsız hesab ediblər.
Bəli,
mənim bu gün ölkənin bütün ali məktəblərində
istifadə olunan “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi” (2012) dərsliyim
təkcə Azərbaycan ədəbi-nəzəri fikrinin
imkanları hüdudunda deyil, dünya ədəbiyyatının
təcrübələri əsasında yazılıb,
hansı dilə tərcümə olunsa, o ölkədə dərslik
kimi istifadə edilə bilər. Bizim ədəbiyyatda
həmişə Allah vergisi olan istedad sahibləri
yazıb-yaradıb. Bu gün də, Allaha
şükür, istedadlı yazıçı və şairlərimiz
var. Əlbəttə, ad çəkmək həmişə
müqayisə, mübahisə və qısqanclıq
doğurur. Amma bu məni heç vaxt
narahat etməyib, çalışmışam ki, dahi Sabir demiş
“Pisi pis, əyrini əyri, düzü həmvar yazım”.
Nəsr sahəsində Anar, Elçin, Ç. Abdullayev, V.
Babanlı, S. Səxavət, A. Məsud, M. Süleymanlı, A.
Abbas, M. Çəmənli, E. Hüseynbəyli, H. Mirələmov,
S. Elcanlı və başqaları, poeziya sahəsində F.
Sadıq, N. Həsənzadə, F. Qoca, R. Rövşən, S.
Rüstəmxanlı, M. Yaqub, Z. Yaqub, M. İsmayıl, B.
Bayatlı (Cəbrayılzadə), Ç. Əlioğlu, P. Qəlbinur.
E. İskəndərzadə, V. Bəhmənli, R. Məcid, B. Vəziroğlu,
Ə. Ol, A. Cəmil, A. Həsənli, S.Sarvan və
başqaları hərə öz istedadı və peşəkarlığı
səviyyəsində əzmlə
yazıb-yaradır. Əgər sağ
olsaydılar, V. Səmədoğlu və Ə. Salahzadənin
adlarını bu sıranın önündə yazardım.
Etiraf edim ki, gənclərin əsərlərini
oxumağa imkanım olmayıb, ona görə də
adlarını çəkə bilmirəm. Bir ay öncə,
sayənizdə özü və yaradıcılığı
ilə yaxından tanış olub,
kitabına ön söz yazdığım Məmməd Qədir
ruhən gənc olsa da, yaşı 50-ni keçmiş
şairlərdəndir.
Tənqid və ədəbiyyatşünaslıq
haqqında mülahizələrimi “Ədəbiyyat qəzeti”ndə
dərc olunan “Tənqiddə meyarsızlıq sindromu” silsiləsində
(hələlik, 9 məqalə) deməyə
çalışmışam. Dramaturgiyamızın
dəyərli nümunələrini Xalq
yazıçısı Elçin yaradır. Ə.
Əmirlinin, F. Mustafanın bu sahədəki fəaliyyəti təqdirəlayiqdir.
“Obyektiv və
səmimi yazmağa cəhd etmişəm”
- Sonuncu
“Mən kiməm?” avtobioqrafik - həyatnamə kitabınız
həmişəki kimi müsbət mənada ehkam və
çərçivələri dağıdaraq iki (müstəqillikdən
öncəki və sonraki) cəmiyyətin yığcam təhlili
tarixnaməsinə çevrilmişdir. Kitabı
yazarkən demək istəmədiyiniz və ya yadınıza
düşməyən mətləblərdən
hansınısa oxucularınızla bölüşmək istərdinizmi?
- “Mən kiməm?” ötən yay 60 yaş ərəfəsində
elə burada - Qubada, Alekseyevka qəsəbəsindəki
bağ evimdə birnəfəsə yazılıb. Fikirləşirdim ki, bu fani
dünyada 60 il həyat sürmüş, ömrü özünütəsdiq,
haqq və ədalət uğrunda təkbaşına
mübarizələrdə keçmiş, ötən
ömrü illərin sayı tək deyil, əməllərin
silsiləsi - tale kimi yaşamış, millətini və
dövlətini sevən bir ziyalı özü haqqında bir
yazı qoyub getməlidir. Şübhəsiz ki,
hər şeyi yazmaq mümkün və lazım deyil. Çalışmışam ki, məni və zəmanəni
(mənim fikrimcə) səciyyələndirən əsas
faktları və olayları təqdim və təhlil edim.
Obyektiv və səmimi yazmağa cəhd
etmişəm, hələlik, oxuculardan və alim-ziyalı
dostlarımdan ürəkaçan rəylər eşidirəm.
Əgər istəsəydim, bu kitabı bir neçə
cilddə yazardım. Mən həmişə həyatda həqiqi
mənada yaşamağa, arzu və istəklərimə nail
olmağa çalışmışam.
Yazıçı, professor dostum Aqşin Babayev 50
yaşımda haqqımda yazdığı məqaləni
“Sürətlə yaşayan adam”
adlandırmışdı...
Kitabda bir çox mətləbləri sətiraltı mənalarda
vermişəm. Doğulduğum İspik kəndinin və mənsub
olduğum nəslin tarixini, məxsusən də mənə həyatda
nümunə olmuş atam Şəmsəddinin obrazını
geniş vermək istərdim. Ailə-məişət
mövzusunda, intim həyatdan danışmağı və yazmağı
xoşlamıram. Çox istərdim ki,
elmi yaradıcılıq axtarışlarımı və
filologiya elmimizə verdiyim töhfələri geniş şərh
edim.
1993-1998-ci illərdə fəal siyasətə
qoşulmağımı səhv hesab edir, ömrümün
itirilmiş dövrü kimi qiymətləndirirəm, əsl
alim siyasətlə məşğul olmamalıdır. Amma ziyalı
mövqeyini ortaya qoymaqdan da çəkinməməlidir.
Siyasətdə əxlaq yoxdur, əxlaqsız da ziyalı
olmur...
Gələcəklə bağlı
baxışlarımı, dünyagörüşümdəki
ziddiyyətləri daha dərindən şərh edə bilərdim. Allah
ömür versə, tələbəlikdən ürəyimdə
gəzdirdiyim “Kirayənişin” romanımda nəslimin,
ömrümün və dövrümün vacib
olaylarını əks etdirəcəyəm.
ardı var
Zaman.-2015.-11 avqust.-S.9.