XIII əsrdən dünyaya tolerantlıq dərsi verən Mövlana

 

Mövlana Cəlaləddin Rumi son illər Qərbdə ən çox oxunan şairlərdəndir.

 

 

 Onun ingilis dilinə tərcümə edilən əsərləri yüz min tirajlarla satılır. Madonna kimi məşhur sənətçilərin albomlarında onun şeirlərinə yer verilir. Bununla da həm ona olan sevgi hörmətlərini ifadə edirlər, həm onu sevənlərlə ünsiyyət yaratmış olurlar. Məsələnin maraqlı tərəfi isə odur ki, onu oxuyanlar arasında müxtəlif dinlərdən, inanclardan, irqlərdən sosial qruplardan insanlar var. Halbuki daha on il əvvələ qədər onu yalnız elmi çevrələrdə tanıyırdılar. Bu gün isə Amerikanın ədəbi mühitində həyəcanverici fəlsəfi bir gücə çevrilmişdir. Ən əhəmiyyətli tərəflərindən biri isə öz mesajlarını heç kimi incitmədən çatdırması hər kəsi qucaqlayaraq, özünə doğma bilməsidir. Buna görə Mövlananı sıravi bir sufi kimi, hindi, buddist ya yəhudi rahiblərinə bənzətmək olmaz. O bunu öz üzərində reallaşdıraraq insanlığın zirvəsinə yüksəlmişdir. Bu səviyyəyə yüksəlmiş insanlar doğulduqları boyüdükləri ölkələrin sərhədlərinə sığmazlar. Onların hədəfi bütün insanlara xitab etməkdir. Mövlananın şeirlərinin bu gün kilsələrdə, sineqoqlarda, monastırlarda, Nyu-Yorkun sənət mərkəzlərində oxunmasının əks-səda verməsinin səbəbi budur. Elə gorünür ki, o bütün insanlığın Mövlanasıdır. Bəs insanlar niyə Mövlananı oxuyurlar? Onda şeirlərində nələr tapırlar? On üçüncü əsrdə Konyada yaşamış olan Mövlana qloballaşan dünyaya müasir insana verə bilər ki?

 

 

Şeir oxumağı sevməyənlər belə...

 

Bu suallara veriləcək cavablar bir çox baxımdan əhəmiyyətli olacaq. Bir tərəfdən, qərbli oxucunun maraqları nəzərə alınır, digər bir tərəfdən, onlara müraciət edən ya etmək istəyənlər üçün əhəmiyyətli cavablar vardır. Qərbdə yaşayan müsəlmanlar da bu cavablardan faydalana bilər. Ən əhəmiyyətli mənalısı isə Mövlananın yaşadığı torpaqlarda yaşayan, onun tənəffüs etdiyi havanı udan həmyerlilərinin bundan ala biləcəyi ibrətlər ola bilər.

 

Amerikalıların Mövlananı niyə oxuduğu ilə maraqlananlardan biri sənətçi Şahram Şivadır. Mövlananın şeirlərini ilk dəfə eşidərkən ona heyran olmuş bir çox şeirini ingilis dilinə tərcümə etmişdir. Şiva, eyni zamanda müxtəlif proqramlarda xüsusi yığıncaqlarda Mövlananın şeirlərini oxuyur. Onun oxuduğu şeirlər CD-lərə yazılmışdır. İnsanların niyə Mövlananı oxuduqlarına aydınlıq gətirmək üçün təxminən 50 adamın iştirakı ilə geniş bir araşdırma aparılmışdır. Araşdırmada iştirak edən şəxslərdən Mövlananı hansı səbəbdən oxuduqları barədə soruşulmuş hər iştirakçının söylədikləri diqqətlə yazıldıqdan sonra ətraflı təhlil edilərək qiymətləndirilmişdir. Şiva iştirakçıların verdiyi cavabları böyük bir diqqətlə araşdırdıqdan sonra əlindəki məlumatları on iki fərqli başlıq altında toplamışdır. Bununla da insanların Mövlananı oxumalarının on iki səbəbi ortaya çıxmışdır.

 

- Maddilikdən uzaq olması: din hər şeydən əvvəl hiss duyğularla bağlıdır. İştirakçılar Mövlananı onların ağıllarından çox, ürəklərinə hisslərinə xitab etdiyini ifadə etmişlər.

 

- Fərqli məna səviyyələri: iştirakçılar Mövlanada müxtəlif məna səviyyələrinə rast gəldiklərini bildirmişlər. Eynilə bir gülü əhatə edən yarpaq layları kimi, onun şeirlərində müxtəlif məna ölçülərini kəşf etmişlər. Mövlananı oxuduqca öyrəndikcə, onun qədər mənalı olduğunu daha dərindən anlamışlar. Bunun nəticəsi olaraq, daha dərin mövzulara müraciət etməkdən çəkinməmişlər.

 

- Birlik: Mövlananın şeirlərində rast gəlinən birlik, ahəng bütünlük onlara çox cazibədar gəlmişdir.

 

- Dost yoldaş: iştirakçıların böyük əksəriyyəti Mövlananı oxuyarkən onu özlərinə bir yoldaş olaraq görmüşdür.

 

- Fərdi əlaqə: Mövlananı oxumaqla şəxsi təcrübələrini artırmışlar. Onun pərəstişkarları  dünyanın özlərinin yaranışı barədə axtarışlar etməyə cəhdlər etmişlər. Sanki onun yol yoldaşı olmağa çalışmışlar.

 

- Mərhəmət dinclik: Mövlananı oxuyanların ortaq bir qənaəti isə odur ki, onu hər oxuyarkən ürək konüllərində bir mərhəmətin dincliyin bərqərar olduğunu hiss etmişlər.

 

- Həsrət nigarançılıq: Mövlananın şeirlərində ilahi sevgiliyə olan eşq həsrət onlara çox təsir etmiş, “Məsnəvi”ni oxuyaraq hiss edərək onun bu həssaslığına şərik olmaq istəmişlər.

 

- Eşq əlaqəsi: respondentlərin bəziləri isə Mövlanaya aşiq olduqlarını etiraf etmişlər.

 

- Dinlərarası körpü: iştirakçılara görə, Mövlana, Qərbdə yaşayan müsəlmanlarla müsəlman olmayanlar arasında bir körpüdür. Mövlana vasitəsilə bir çox müsəlmanlar Amerika cəmiyyəti tərəfindən diqqət mərkəzinə düşmüşlər. Mövlananı oxuyan, sevən ona aşiq olan bir çox qərblilər ölkələrində yaşayan müsəlmanlarla gözəl əlaqələr qurmuş bu əlaqələri inkişaf etdirmişlər. Mövlana fərqli düşünən insanları bir-birinə yaxınlaşdırmışdır; mədəni bir cəmiyyətin formalaşmasına birlikdə yaşamalarına təkan vermişdir.

 

- Şeiri sevməyənlər: bəzi iştirakçılar əslində şeir oxumağı sevmədiklərini, ancaq Mövlananın şeirlərinin onları cəzb etdiyini xüsusilə vurğulamışlar.

 

- Prosesdə iştirak: iştirakçılar Mövlananın özünü mükəmməl bir şəkildə ifadə etdiyini bu baxımdan özlərini ona oxşatmaq istəmişlər.

 

- Rəhbər mürşid: iştirakçılar Mövlananı mənəvi bir rəhbər mürşid olaraq gördüklərini vurğulamışlar.

 

Mədəniyyətlərarası dialoq üçün düstur

 

Qərbin öz din inanclarından kənarda mənəvi bir axtarış içində olduğunu deyən yazar Tələt HalmanMövlana mövsümüolaraq adlandırdığı bu dövrü çox gözəl izah edir: “Təsəvvüf insanla Allah arasında birbaşa ruhi bağ qurduğu, bir eşq əlaqəsi üzərində dayandığı, ənənəvi din qaydalarını aşdığı üçün hörmət sevgi ilə qarşılanır. Buna Mövlananın insanlığını, coşqulu mehriban şeirini, sülhpərvər ruhunu, insanı gündəlik həyatdan ayıran çox uzaqlara aparan halını əlavə edin. Bir göylərin səmavi gorkəmini...”

 

Goründüyü kimi, Qərbin Mövlananı oxuma səbəbləri fərqlidir bizim üçün əhəmiyyətli mesajlar daşımaqdadır. Mədəniyyətlərarası dialoq üçün işlərin görüldüyü bir zamanda, heç şübhəsiz ki, ondan çox şey öyrənilməlidir. Qərbdəki müsəlmanlar isə Mövlananı təlimini hansı səviyyədə öyrəndiklərindən asılı olaraq, həmin cəmiyyətlər tərəfindən qəbul ediləcəklər. İslamı özlərini cəmiyyətə tanıtmaqda Mövlananın bir beyti, yaxud da kiçik bir hekayəsi onlara çox kömək edəcəkdir. Danışmağa başlamazdan əvvəl dinləyicilərinə ondan bəhs etmək hər şeyi fərqli edə bilər. Cəhalətin pis niyyətlərin aramızda tikdiyi görünməz, qalın divarların necə yıxıldığına şahid olacaqlar. Mövlananın pərəstişkarı araşdırıcısı olan Kabir Helminskinin sözləri qulaqlarımda cingildəyir: “Mövlana qəbrindən qalxaraq İslamı izah edir. Həm də bütün insanlığa”.

 

Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifəni hazırladı:

 

Xəyalə Sadiqova

Zaman.-2015.-13 avqust.-S.13.