“Bu, bizim
tolerantlıqdan imtina etməyimiz demək deyil”
Əvvəli ötən sayımızda Müasir multimədəni cəmiyyətlər
kulturoloji strategiyalara əsaslanan düşünülmüş
multukulturalizm siyasəti
olmadan sabit inkişaf edə bilməzlər.
Bunun sübutlarından biri Azərbaycanın inkişafıdır ki, burada ölkənin milli mədəniyyətinə
müvəffəqiyyətlə inteqrasiya olan müxtəlif xalqların
nümayəndələri harmonik
inkişaf edirlər. Multikulturalizmdən imtina isə bütün dünyada getdikcə artan anlaşılmazlığa,
fobiyaya, qarşıdurmaya,
milli və dini münaqişələrə
aparan yoldur.
Ancaq təəssüf ki, son zamanlar dünyanın müxtəlif regionlarındakı
müsəlmanları ekstremist,
tolerantlıq prinsiplərini
tapdalayan insanlar kimi göstərməyə
çalışan bəzi
qüvvələr var. Belələrinə
və İslamın humanizmdən uzaq din kimi qələmə verilməsi hallarına bəzi Qərb ölkələrində tez-tez
rast gəlinir. Belə münasibəti İslam dininə, bütün müsəlman dünyasına
və onun tərkib hissəsi kimi Azərbaycan xalqına qarşı ən azı ədalətsizlik hesab etmək olar. Mənəviyyata, əxlaq,
din məsələlərinə dair bir neçə
kitabın müəllifi,
təhsil üzrə ekspert Nazim Əkbərovla
da söhbətimiz elə bu mövzudadır.
Tolerantlıq əxlaqının mənbələri...
- Nazim müəllim, etiraf edək ki, bu
gün dünya çox qarışıb...
Əgər belə demək mümkünsə,
bu labirintdən çıxış yolu varmı?
- Bəli, həqiqətən
də, dünya bu gün o qədər
qarışıq, o qədər
çıxılmaz labirinti
xatırladır ki, tolerantlıqdan bəhs etmək bəzən adama gülünc görünə bilir, lakin bizim milli
mənəvi dəyərlərimiz,
əxlaqımız nə
olursa olsun, tolerantlığı ön
səfə çəkməyi
tələb edir və biz belə də davranırıq. Bəziləri bizi qınaya
bilər, amma biz inandığımız həqiqətlərdən
vaz keçməməliyik.
Tolerantlıq birbaşa dini fərqlilikləri nəzərə
aldığı və
bunların ortaq, müştərək olanları
üzərində təsis
edildiyindən biz dini tələbləri nəzərdən
qaçıra bilmərik. Bəziləri din adı çəkmədən
dəyərlərdən bəhs
etməyə çalışsa
da, dəyərlər
həmişə bu və ya başqa
dinlə bağlı olmuş, bağlıdır
və həmişə
bağlı olacaq.
Din olmadan dəyər
dəyər deyildir.
- Bəlkə, bizim iliklərimizə, damarlarımıza hopmuş
tolerantlıq əxlaqının
mənbələrinə nəzər
salaq?
- Dinimizdə xoşgörü
əsas prinsip təşkil edir. Elə dinimizin adının İslam olması bu dinin xoşgörülü,
xoşməramlı olmasını
göstərmirmi? İstəyirnsinizsə,
dinimizin “qapısından”
içəri bir-iki addım atıb nələrin qiymət kəsb etdiyinə baxaq: Quranın ilk surələrindən Ali-İmrana
nəzər yetirək:
“O müttəqilər ki,
bolluqda da, qıtlıqda da (mallarını yoxsullara) xərcləyər, qəzəblərini
udar, insanların günahlarından keçərlər.
Allah yaxşılıq edənləri sevər”
(Ali-İmran, 134).
Buradakı “müttəqilər” təqva
sahibləri, yəni dinin əmrlərinə əməl etməklə qalmayıb, şübhəli
şeylərdən də
uzaq duranlar deməkdir.
Daha sonra: “... Yaxşılıq
etməkdə və pis əməllərdən
çəkinməkdə əlbir
olun, günah iş görməkdə və düşmənçilik
etməkdə bir-birinizə
kömək göstərməyin.
Allahdan qorxun. Həqiqətən, Allahın əzabı
şiddətlidir!” (Maidə,
2)
“Həqiqətən, möminlər
(dində) qardaşdırlar. Buna görə də (aralarında bir mübahisə düşsə)
iki qardaşınızın
arasını düzəldin
və Allahdan qorxun ki, bəlkə,
(əvvəlki günahlarınız
bağışlanıb) rəhm
olunasınız!”( Hucurat,
10)
Bunlar və başqa daha bir aləm
ayələr bizə xoşməramlılığı, tolerantlığı təlqin
edir və hətta şərtlərini
belə təqdim edir. Bunlardan da bir neçəsinə nəzər
yetirəkmi?
- Lap yerinə düşərdi...
- Tolerant olmağın şərtləri
bunlardan ibarətdir: nəfsini müdafiə etməmək: “Özünüzü
bəyənib təmizə
çıxarmayın” (Nəcm,
32). İkincisi, insanların
qüsurlarını örtmək,
gizlətmək: Həz.
Peyğəmbərimiz bir
hədisində belə
buyurur: “Kim bu dünyada bir qulun eyibini örtərsə,
Allah da onun eyibini qiyamətdə örtər” (Müslim,
Birr, 12; Əhməd b. Hənbəl,
Müsnəd, VI, 145).
Üçüncüsü, qəzəbinə
qalib gəlmək: “O müttəqilər ki, bolluqda da, qıtlıqda
da (mallarını yoxsullara) xərcləyər,
qəzəblərini udar,
insanların günahlarından
keçərlər. Allah yaxşılıq edənləri
sevər” (Al-i İmran, 134). “Güclü
adam güləşdə
rəqibinə qalib gələn deyildir, əsil güclü qəzəbləndiyi zaman
özünə sahib olmağı
bacarandır” (Buxari, Ədəb, 76; Müslim,
Birr, 107, 108). Dördüncüsü, bağışlayıcı olmaq:
“(Ey Nəbi!) Sən bağışlama
yolunu tut, yaxşı
işlər görməyi
əmr et və cahillərdən üz döndər!”
(Əraf,199)
Beşincisi: qarğış tökən
olmamaq: Həz. Peyğəmbərimiz (s.a.s.)
belə buyurur: “Mən lənətləyici
olaraq göndərilmədim,
Rəhmət olaraq göndərildim”( Müslüm, Birr, 87).
Altıncısı, sui-zənn etməmək,
yəni başqaları
haqqında pis şeylər düşünməmək:
“Ey iman gətirənlər! Çox zənnə-gümana
qapılmaqdan çəkinin.
Şübhəsiz ki,
zənnin bəzisi (heç bir əsası olmayan zənn) günahdır”( Hucurat, 12).
Yeddincisi,
təkəbbür və
qürurdan çəkinmək,
uzaq durmaq: “Adamlardan təkəbbürlə
üz çevirmə,
yer üzündə lovğa-lovğa gəzib dolanma. Həqiqətən, Allah heç bir
özündən razını,
lovğalanıb fəxr
edəni sevməz!”
(Loğman, 18) Həz.
Peyğəmbərimiz (s.a.s.)
bu barədə belə buyurur: “Müsəlman qardaşını
xor görmək insana pislik olaraq
kifayətdir.” (Müslim,
Birr, 32)
Səkkizincisi, insanları lağa
qoymamaq: “Ey iman gətirənlər! Bir qövm digərini lağa qoymasın. Ola bilsin ki, onlar (lağa qoyulanlar) o birilərindən
(lağa qoyanlardan
Allah yanında) daha yaxşı olsunlar (Hucurat, 11).
Doqquzuncusu, səbirli olmaq:
Qurani-Kərimdə 70-dən çox ayədə səbirdən bəhs edilir. Onlardan birində belə deyilir: “Bir-birinizlə çəkişməyin, yoxsa
qorxub zəifləyər
və gücdən düşərsiniz. Səbir edin,
çünki Allah səbir
edənlərlədir!” (Ənfal, 46) Həz. Peyğəmbərimiz (s.a.s.)
də: “Heç kəsə səbirdən
daha geniş və daha xeyirli
bir hədiyyə verilməmişdir” buyurmuşdur
(Buxari, Zəkat, 50). Bunlar kimi daha çox
nümunə göstərmək
mümkündür. Amma bunların
olması eyni zamanda bizim də
bu yüksək keyfiyyətlərə, dəyərlərə
sahib olmağımız demək
deyildir. Əgər biz - insanlar, doğrudan da, səmimiyiksə, riyakarlıq etmiriksə, o
zaman ən başda bu dəyərləri
mənimsəməliyik, başqa
sözlə, özümüzdən
başlamalıyıq.
“Sən mənə toxunma, mən də sənə
toxunmayım”ı təbliğ edir”
- Nazim müəlllim, bütün bu söylədiklərinizdən belə
nəticəyə gəlmək
mümkündür: Qərbin,
əgər belə demək mümkünsə,
öz tolerantlıq etalonu var.
- Tolerantlığın şərti
budur: hər kəs ən əvvəl özündən
başlasın. Yoxsa biz “Sən
tolerant ol, onsuz da mən tolerantam”
fikrindən imtina etmədikcə tolerantlıqdan
danışmağımız və başqalarından tolerantlığı gözləməyimiz
boş xəyal olar.
Bizim tolerantlıq anlayışımızla Qərbin tolerantlıq anlayışı arasında ən mühüm fərq də elə buradadır. Qərb “Sən mənə toxunma, mən də sənə toxunmayım” fəlsəfəsi ilə tolerantlığı anlayır və təbliğ edir, yayır. Başqa sözlə, “Mənə toxunmayan ilan yüz il yaşasın” düşüncəsindən çıxış edərək “mən nə edirəmsə edim, sən mənə qarışma, sən də nə edirsən et, mən sənə qarışmayım” kimi eqoist, insanın sosial varlıq olduğunu bir kənara qoyub öz mənafeyi naminə yaşayan bir həyat düsturu üzərində qurulmuş tolerantlıq anlayışı içərisindədir. Bizdə isə, “Qonşusu ac ikən özü tox yatan bizdən deyildir,” “Müsəlman - əlindən və dilindən başqalarının zərər görmədiyinə əmin olunduğu insandır,” “Bir cana qıymaq, bütün canlılara qıymaq kimidir” və s. bu kimi yüzlərlə ali əxlaq normaları ilə yaşayan və yaşadan bir həyat fəlsəfəsidir tolerantlıq. Amma biz bütün bunları başqalarına tanıda bilmişikmi? Tanıtmaq bir yana, özümüz bütün bunları nə qədər mənimsəyə bilmişik? Bax, budur məsələ!
- Maraqlı söhbətinizə görə sizə
təşəkkürümü bildirirəm.
Zaman.-2015.-18 avqust.-S.13.