Qədim alban məbədləri

 

Fotolar: Abdurahman Levent

 

 

Azərbaycan qədim dövrlərdən bəri müxtəlif mədəniyyətlərin, sivilizasiyaların qovuşduğu inkişaf etdiyi bir məkan olub. Bu tarixi torpaqlarda məskunlaşan xalqlarda qarşılıqlı anlayışı, ünsiyyəti, əmin-amanlığı bütövlükdə bir cəmiyyət olaraq formalaşdıran əsas amil tolerantlıq olub. Müasir dövrdə Azərbaycan bu ənənəyə sadiq qalaraq dünyaya nümunəvi bir ölkə olduğunu göstərir. Dövlət başçısı İlham Əliyev hər dəfə çıxışında Azərbaycanın dinindən, irqindən, milliyyətindən asılı olmayaraq öz vətəndaşlarına eyni münasibət göstərdiyini vurğulayıb həqiqi əmin-amanlığı yalnız bu şəkildə əldə etməyin mümkün olduğunu bildirib: “Əsrlər boyu Azərbaycanda bütün xalqlar, bütün dinlərin nümayəndələri bir ailə kimi yaşamışlar. İctimai-siyasi quruluşdan asılı olmayaraq, heç vaxt Azərbaycanda milli ya dini zəmində nəinki qarşıdurma, heç anlaşılmazlıq da olmamışdır. Bütün dövrlərdə Azərbaycanda xalqlar bir ailə kimi yaşamışlar, onları həmişə dostluq münasibətləri bağlamışdır. Biz çox şadıq ki, indi, Azərbaycanın müstəqil ölkə kimi inkişaf etdiyi dövrdə bu müsbət meyillər daha da güclənir. Biz istəyirik ki, ölkəmizdə yaranmış bu təcrübə həm öyrənilsin, həm başqa ölkələr üçün maraq doğursun”.

 

Ölkənin müxtəlif yerlərində olan ibadət yerlərinin hələ qorunub saxlanması Azərbaycanın bütün dinlərə xoşgörü ilə yanaşdığının göstəricisidir. Sizə tarixin ayrı-ayrı dövrlərində tikilən alban məbədlərini təqdim edirik.

 

Çiçərvəngməbədi (XV əsr)

 

Çiçərvəngməbədi Daşkəsən şəhərindən təxminən 20 kilometr aralıdadır. Məbədin sahəsi 500 kv.metrdir. Məbəd albanlara məxsus olmuşdur tikilmə tarixi XV əsrə aid edilir. Qalınlığı təxminən 1 metr olan divarlar əvvəlki görkəmində qalsa da, bəzi hissələrdə sonradan təmir işlərinin aparılmasını istisna etmək olmaz. Məbədin indiyədək uçub dağılmayan toxunulmayan hissələrində xristianlıqla bağlı dini işarələr bu gün qalmaqdadır. Məbədin damından ətrafı aydın görmək mümkündür. Burada olan ocaq yerləri isə onu deməyə əsas verir ki, bu məbəd həm istehkam xarakteri daşıyıb. Yadelli işğalçılara qarşı birgə mübarizəni təşkil etmək üçün məbədin damında ocaqlar qalanıb. Abidənin üzərində alban memarlığına məxsus naxışlar mövcuddur.

 

Kişməbədi (I əsr)

 

Şəki rayonunun Kiş kəndində yerləşən bu məbəd əsrlər boyu Qafqaz Albaniyası kilsəsinin dini maarif mərkəzi olmuşdur. Alban apostol kilsəsi Qafqazda, eləcə bütün xristian dünyasında ən qədim kilsələrdən sayılır. Albaniyada xristianlığın yayılması ilk kilsənin yaradılması apostolların adı ilə bağlıdır. Alban müəllifi Musa Kalankatuklunun verdiyi məlumatdan aydın olur ki, Albaniyada erkən xristian cəmiyyətinin yaranması apostollar Faddey, Yelisey, Varfolomeyin adları ilə bağlıdır.

 

Qədim mənbələrdə ilk kilsənin Kiş kəndində (Gis) tikilməsi haqqında məlumatlar var. Maraqlıdır ki, məbədin yerləşdiyi kənd iki min ildən artıqdır ki, “din, etiqad, pərəstişmənasına gələnKişadlanır.

 

Rəvayətə görə, İsa Peyğəmbərin din qardaşı müqəddəs Yakov xristianlığı təbliğ etmək üçün müqəddəs Yeliseyi Albaniyaya göndərir. Çola vilayətində missionerlik etdikdən sonra ölkənin Uti vilayətinin Kiş kəndinə gələn müqəddəs Yelisey orada kilsə tikdirir. Bu kilsə yalnız Qafqaz Albaniyası ərazisində deyil, ümumiyyətlə, Qafqazda tikilmiş ilk xristian kilsəsidir.

 

Əslində tədqiqatçıların Yeliseyin kilsə tikmiş olduğu Kiş kəndi haqqında müxtəlif fərziyyələri var. Z.N.Yampolski həmin yaşayış məntəqəsinin Şəkidə yerləşən Kiş kəndi, R.B.Göyüşov isə bu kəndin Xocavənd rayonundakı Kiş kəndi olduğunu iddia etmişlər.

 

Uti vilayətinin indiki Şəki-Zaqatala bölgəsinin ərazisini əhatə etdiyini nəzərə alaraq, bu məntəqənin məhz Şəkidə olduğunu söyləmək mümkündür. Həmçinin keçmiş Uti vilayətinin ərazisinə aid olan Şəki-Balakən bölgəsindəki Qum (IV-V əsrlər), Ləkit (V-VI əsrlər), Orta Zəyzid (VI-VII əsrlər) s. kimi məbədlərin olması da bu fikri bir daha təsdiqləyir.

 

2000-2004-cü illərdə Kiş apostol kilsəsinin ərazisində arxeoloji qazıntılar aparılmışdır. Arxeoloji qazıntılara memarlıq doktoru Vilayət Kərimov rəhbərlik etmişdir. Bu qazıntılar məhdud ərazidə aparılmasına baxmayaraq, Kiş məbədinin fəaliyyəti dövrünün bütün mərhələlərini izləməyə imkan vermişdir. Arxeoloji tədqiqatın nəticəsində aydın olmuşdur ki, Kiş məbədi sadə təkzallı bazilikadan günbəzli memarlığadək beş tikinti mərhələsi keçmişdir.

 

Kiş məbədinin memarlıq xüsusiyyətləri Qafqaz Albaniyası memarlığının ilkin xristian mərhələsinə aiddir. Məbədin ən aşağı qatlarının arxeoloji tədqiqi mübahisələrə səbəb olan onun ilkin tikinti tarixini təyin etməyə imkan yaratmışdır. Abidə dövrümüzə yeniləşdirilmiş görkəmdə gəlib çatmışdır. Məbədin divarları həm içəridən, həm çöl hissədən qismən suvaqlanmışdır. Qapı pəncərələrə istinadən yenidənqurma işlərinin tikilinin yuxarı hissəsində aparıldığını söyləmək olar. Kilsə özündə ilkin sonrakı tikililərin maraqlı detallarını saxlayır. Kiş məbədi əhəngdaşından tikilmişdir. Məbədin daxili cüt sütunla iki hissəyə bölünür. Divarlarda heç bir yazı yoxdur. Mehrab mərkəzdə yerləşib düzbucaqlı formasındadır. Kiş məbədi qədim bünövrə üzərində tikilmişdir. III-V əsrlərdə onun üzərində kiçik təkzallı bazilika tipli kilsə tikilmiş VI-VII əsrlərdə həmin kilsə memarlıq formasını dəyişmişdir.

 

Arxeoloji qazıntılar zamanı məbədin şimal-şərq divarlarının yarımqövs çıxıntısının altında torpaq qəbir aşkar olunmuşdur. Burada iki öküz başı dəfn olunmuşdur. Kəllələrin üzərində ətrafında müxtəlif tipli dulus qabların qırıqları, buynuz qırığı, yumru daş, heyvanların digər sümükləri arasında isə sümük ox aşkar olunmuşdur. Qəbrin dulus avadanlığı Kür-Araz mədəniyyətinə aid olan iri qabların hissələrindən ibarətdir. Dulus məmulatı yerli xarakterlidir.

 

Torpaq qəbir e.ə. IV-III minilliyin qovşağına aiddir. Arxeoloq N. M. Muxtarovun verdiyi məlumata görə, 1864, 1930-cu illərdə kilsə ermənilər tərəfindən təmir olunmuş nəticədə onun görünüşü əsaslı şəkildə dəyişdirilmişdir. Belə güman etmək olar ki, bu yenidənqurma işləri 1836-cı ildə Rusiya hakim dairələrinin qərarı ilə Alban kilsəsinin ləğv olunmasından sonra Kiş məbədinin erməni kilsəsi memarlığına uyğunlaşdırılması məqsədilə edilmişdir.

 

Vaxtilə məbədin üzərində onun müqəddəs apostol Yelisey kilsəsi olduğunu 1244-cü ildə Alban kilsəsinin arxiadiakonu Serafin tərəfindən yenidən qurulduğunu bildirən kitabə olmuşdur. XIX əsrin 30-cu illərində Alban kilsəsi Sinodun qərarı ilə rəsmən ləğv edildikdən sonra bir çox digər alban məbədləri kimi, bu məbədin kitabəsi tamamilə pozulmuşdur. Ardı var.

 

Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifəni hazırladı:

 Xəyalə Sadıqova

Zaman.-2015.-21 avqust.-S.13.