Qədim alban məbədləri
(3)
Əvvəli ötən saylarımızda
Bayan məbədi
Daşkəsən rayonunun Bayan kəndində Çiçərvəng
məbədinin yanında
yerləşir. Daşkəsən şəhərindən təxminən 20 kilometr aralıdadır. Digər məbədlər
kimi bu məbədin
üzərində yerləşən
alban xaç daşı və başqa dini əşyalar ermənilər
tərəfindən oğurlanaraq
aparılmışdır.
Bideyiz məbədi
Azərbaycanın Şəki rayonunun Bideyiz kəndində yerləşən qədim
alban məbədidir. Məbəd XI əsrdə ərazidə
yaşayan albanlar tərəfindən tikilib.
Ölkə əhəmiyyətli məbəd hazırda qəzalı vəziyyətdədir.
“Çaldaş” məbədi
Abidə Gədəbəy rayonunun Çaldaş kəndində
şəxsi həyətyanı
sahədə yerləşir
və Qafqaz Albaniyasının maddi irsinə aiddir. IX-XI əsrlərə aid olduğu
güman edilən bu alban məbədinin
dam örtüyü tamamilə
dağılıb. Məbədin
1-1,5 metr hündürlüyündə divarları,
alt hissəsi bu günəcən qalıb.
Qədim
alban mədəniyyətinin
nümunəsi olan bu məbəd hazırda memarlar və alimlər tərəfindən öyrənilir.
“Kürmük” məbədi
(I-III əsrlər)
Albaniya dövrünə
aid olan və hazırda yaşayış
sahəsindən xeyli uzaqlıqda, əhalisini tamamilə azərbaycanlılar
təşkil edən Əmbərçay kəndi
ərazisində yerləşən
Kürmük məbədi
fəaliyyət göstərmir
və ölkə əhəmiyyətli tarixi
abidədir. Kürmük məbədi 1892-ci ildə Çar Rusiyası tərəfindən
alban kilsəsinin bazası əsasında rus kilsəsi kimi bərpa edilmişdir. Lakin buna
baxmayaraq, alban kilsəsinin qalıqları
ətrafda açıq-aydın
nəzərə çarpır.
Yerli əhali tərəfindən ziyarətgah
kimi qəbul edilən və bir neçə il öncə
təmir olunmuş kilsəyə ildə iki dəfə - may və noyabr aylarında dini mərasim keçirmək
üçün insanlar
toplaşır. Mərasimə gələnlərin əksəriyyətini
yerli, müsəlman azərbaycanlılar təşkil
edirlər.
Qax rayonundakı
təpələrdən birində
yerləşən məbəd
erkən orta əsr alban məbədlərindən biridir
və öz adını eyniadlı çaydan götürmüşdür. “Kürmük”
sözünün mənasını
iki sözün birləşməsi kimi izah edirlər: “kür” azğın, dəlisov və “muq” Hun tayfalarından birinin adıdır. XIX əsrdən etibarən
bu məbəd həmçinin Müqəddəs
Georgiy kilsəsi kimi də məşhurdur.
Kürmük məbədinin maraqlı tarixi var. Abidə ildə günün sayı qədər məbəd tikdirən alban hökmdarı Cavanşirin dövründə
ucaldılmışdır. Hələ qədimdən
insanlar Kürmük dağında qeyri-adiliyi ilə seçilən böyük daş topasını ziyarət etmişlər. İllər keçsə
də, bu ənənələr bu gün də qorunub saxlanılır.
Ziyarətdən sonra niyyət
tutulur, qurbanlar kəsilir.
Yenidənqurma işləri tamamlandıqdan
sonra 2005-ci ildə məbədin açılışı
olmuşdur.
“Ləkit” kilsəsi (IV-VI əsrlər)
Ləkit məbədi Qax rayonunun eyniadlı kəndinin 1 km uzaqlığında
yerləşən qədim
alban kilsəsidir. Məbəd alban
memarlığının ən
gözəl nümunələrindən
biridir. İnşaat texnikası baxımından
mütəxəssislər kilsənin
inşa tarixini IV-VI əsrlərə aid edirlər.
Ləkit
məbədi Cənubi
Qafqaz tetrakonxlarının
təşəkkül tapması
üçün əsas
olmuşdur. Kilsə qədim
zərdüşt məbədi
əsasında yaradılmışdır.
Məbədin elmi cəhətdən
öyrənilməsi və
bərpa işləri
XX əsrin 40-cı illərində
P.D.Baranovskinin rəhbərliyi
ilə aparılmışdır.
Məbədin ətrafı meşəlikdən
təmizlənmiş və
dağılmaqda olan divarlardan biri möhkəmləndirilmişdir.
Məbədin təqribən IV əsrdə
Albaniya hökmdarı
III Mömün Vaçaqanın
hakimiyyəti dövründə
kilsəyə çevrildiyi
güman edilir. Belə ki,
Musa Kalankatlı məhz
bu hökmdarın dövründə Albaniyada
xristianlığın geniş
təbliğ edilməsi,
digər dinlərin isə təqib edilməsi haqqında məlumat verir. Belə bir dövrdə Qafqaz Albaniyasında bir çox əski dinlərə məxsus məbədlər
xristian elementləri əlavə edilərək
kilsələrə çevrilirdilər.
Mütəxəssislər müəyyən etmişlər
ki, Ləkit məbədi kilsəyə
çevrilərkən onun
əsas memarlıq quruluşuna toxunulmamış
(özündə güclü
bütpərəstlik elementləri
əks etdirməsinə
rəğmən), yalnız
xristian dininin ehkamlarına uyğun olaraq səcdəgah əlavə edilmişdir. Məbədin tikilmə tarixi haqqında isə müxtəlif tədqiqatçılar
fərqli fikirlər söyləmişlər. Rus alimi
P. D. Baranovski məbədi
VII əsrə aid edir.
K. M. Məmmədzadə isə
bu məbədin Kilsədağ kilsəsindən
sonrakı dövrdə,
təxminən VI əsrin
ortalarında inşa edildiyini qeyd edir.
“Mahrasa” məbədi (III-IV
əsrlər)
Şəmkir çayı ətrafındakı
şəhər xarabalığında
müasir dövrə
qədər salamat qalmış abidələrdən
biri də Mahrasa məbədidir. Abidənin
adına əsaslanaraq, demək olar ki, Mahrasa
məbədi yarandığı
ilkin mərhələdə
göy cismlərinə
etiqad olunan müqəddəs yer kimi tanınmışdır.
Hətta
IV əsrin əvvəllərində
Albaniyada xristianlığın
yayılmasına baxmayaraq,
Mahrasa atəşpərəsliyin
möhtəşəm məbədlərindən
biri kimi fəaliyyət göstərmişdir.
“Mahrasa” sözünün
elmi təhlili də bu fikri
təsdiq edir. Belə ki, sözün kökü olan “mah” həm farsca,
həm də türkcə “ay” deməkdir.
“Rəsad” isə
göy cismləri müşahidə olunan yerə deyilir. İki söz birləşməsindən
“Mahrəsad” yaranır.
Sözün sonunda gələn
“d” səsi çətin
ifadə olunduğuna görə məbəd “Mahrasa” adlandırılmışdır.
Azərbaycanın Gəncə, Kəlbəcər
və başqa ərazilərində də
“mahrasa” adını daşıyan abidələrimiz
vardır. Bu abidələrdə
də aya sitayiş izləri, divar təsvirləri qeydə alınmışdır.
Qeyd etmək lazımdır ki, I əsrdə yaşamış yunan coğrafiyaşünası Strabon
Albaniyanın dağlıq
hissələrində möhtəşəm
ay məbədlərinin tikilməsi
haqqında geniş məlumat vermişdir.
Ay məbədləri Albaniyada
xristianlığın yayıldığı
zamana qədər fəaliyyət göstərmişdir.
Gədəbəydəki “Mahrasa” məbədi
Albaniyanın Girdiman vilayətinin mərkəzi
məbədlərindən biri
olmuşdur. Tarixi
məlumatlara görə,
İran şahı II
Xosrovun yaxın qohumu Mehran 30 min ailə ilə birlikdə buraya gəlmiş, məbəddə
yaşayan 12 nəfər
kahini öldürmüş
və məbədə
sahib olmuşdur.
Mehranilər xristianlığı qəbul etdikləri üçün bura sonradan rekonstruksiya olunaraq xristian kilsəsinə çevrilmişdir.
Gədəbəyin başqa ərazilərində
də bir çox xristian kilsələri inşa edilmişdir. Xristian kilsələrinin
tikintisində yunan əsirlərindən də
istifadə olunmuşdur.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında
səhifəni hazırladı:
Xəyalə
Sadıqova
Zaman.-2015.-23 avqust.-S.13.