Mədəniyyətlər
toqquşması, yoxsa mədəniyyətlər
dialoqu?
Mədəniyyətlərin bir-birlərinə olan təsirləri mövzusunda
müsəlmanların yanaşma
və düşüncələri
necədir?
Bu sualın cavabı İslamın iki təməl mənbə əsasında:
Qurani-Kərimdə və
peyğəmbərimizin (sallalahu
aleyhi və səlləm) sünnəti
səviyyəsində açıq
şəkildə ortaya
qoyulmuşdur. Qurani-Kərimdə:
“Ey insanlar! Doğrusu.
Biz sizi bir
erkək və bir dişidən yaratdıq. Və bir-birinizlə tanış
olmağınız üçün
sizi millətlərə
və qəbilələrə
ayırdıq. Mütləqdir ki, Allah yanında ən dəyərli və ən üstün olanınız
təqvaca üstün
olanınızdır. Şübhəsiz ki Allah biləndir, xəbəri olandır” (Hucurat,49/13) məalındakı ayətlə
insanların fərqli
millətlərə ayrılmasının
yeganə səbəbinin
dialoq quraraq bir-birlərini tanımaları
olduğu, insanların
qövm və ya milliyyət olaraq bir-birilərindən
üstün olmadığı,
üstünlüyünün təqvada olduğu açıq-aşkar şəkildə
ifadə edilmişdir.
Samuel Hantington (Samuel P. Huntington)
1993-cü ildə “Sivilizasiyaların
toqquşması” nəzəriyyəsini
ortaya atdıqda bu elmi mühitdə
ciddi müzakirələrə
səbəb olmuş,
akademik səviyyədə
də bir o qədər də qəbul olunmamışdır. Hantington
bu nəzəriyyənin
ana fikrini belə ifadə edir: “Mənim fərziyyəm budur ki, bu yeni
dünyada mücadilənin
əsas səbəbi,
ideologiya və iqtisadiyyat olmayacaq. Bəşəriyyət arasındakı böyük
bölünmələr və
hakim mübarizə qaynağı
sivilizasiyalar olacaq.
Milli dövlətlər, dünyadakı
hadisələrin yenə
ən güclü iştirakçıları olacaq,
ancaq qlobal mübarizə fərqli mədəniyyətlərə mənsub
millətlər arasında
meydana gələcək.
Sivilizasiyaların toqquşması, qlobal siyasi istiqamətini
müəyyən edəcək”.
Hantington
soyuq müharibənin
bitib, Sovetlər İttifaqının dağılması
ilə dünyada ciddi dəyişikliklərin
yaşandığı müddət
ərzində, qısacası
gələcəkdə dövlətlərin
siyasi və iqtisadi səbəblərlə
deyil, mədəniyyət
fərqlilikləri səbəbi
ilə toqquşacağı
nəzəriyyəsini irəli
sürməkdədir.
Hantingtonun “sivilizasiyaların toqquşması”
nəzəriyyəsini müdafiə
edərkən diqqətə
çatdırmağa çalışdığı
məsələ, Xristian-Qərb
mədəniyyəti ilə
Müsəlman-Şərq mədəniyyəti
arasında tarixin fərqli vaxtlarında, siyasi, iqtisadi və dini səbəblərlə
meydana gələn toqquşmalardır. O, bunu belə ifadə edir: “Qərb və İslam mədəniyyəti arasındakı
fay qırıqları
boyunca cərəyan edən mübarizə,
1400 ildir ki davam etməkdədir. İslamın meydana çıxmasından
sonra, qərb və şimala istiqamətlənən İslam
dalğası, ancaq
732-ci ildə Fransa daxilində “Tours”da sona çatmışdır.
Xaçlılar 11-ci əsrdən 13-cü əsrə qədər müəyyən “uğur”larla
Xristianlıq və Xristian idarəsini gətirməyə təşəbbüs
etmişdilər”.
Hantington bu ifadələrlə akademik bir fəaliyyətə
çox da yaraşmayan bir üslubla, özündən
əvvəlki oriantalist
fikir insanlarının
istifadə etdiyi arqumentləri istifadə edir. Yenə başqa
bir bölmədə,
Orta şərq ölkələri üçün
“Qərbin İran körfəzindəki hərbi
varlığı, qarşıya
qoyulmaz hərbi üstünlüyü və
onların öz müqəddəratlarını təyin etmə mövzusundakı kifayətsizliklərindən
irəli gələn təhqir edilmişliyin bəslədiyi xəyal qırıqlığı, yerini
tədricən artan qəzəbə verdi.
İslam
qanlı hüdudlara sahibdir”,-deyir. O bu bölmədə hansı
millətdən olursa olsun, bir elm adamının tərəfsiz
olması lazım olduğunu unudaraq, müsəlman ölkələrini
kiçik görmək
xətasına düşmüşdür.
Hantingtonun nəzəriyyəsi tərəfsiz
bir şəkildə incələməyə tabe
tutulursa “sivilizasiyaların
toqquşması” fərziyyəsinin
tarixi, iqtisadi və sosioloji mövqedən böyük
yanlışlar və
özü-özlüyündə təzadlardan ibarət olduğunu görmək olar.
Min illərlə insanlıq tarixinin, fərqli mədəniyyətlərin bir-birilə
olan mədəni bilgi mübadiləsi nəticəsində şəkilləndiyini
görməzdən gələn
bu nəzəriyyə,
xüsusilə 11 sentyabr
hadisələrindən sonra
meydana çıxan və öz mənfəətləri uğrunda
dünya xəritəsini
dəyişdirmək istəyən
bəzi çevrələrin
işinə yaramışdır.
Necə ki, bu çevrələr,
o dönəmlərdə dünya
üzərində ciddi
planlar cızırdılar
və o planların önəmli bir bölməsi, müsəlman
coğrfiyasındakı ölkələri
əhatə edirdi.
Bu planların ilk addımı da bu ölkələrə müdaxilə üçün
hüquqi bir dayaq formalaşdırmaq və işğalı həyata keçiriə biləcək kütlələrə,
xalq kütlələrinin
dəstəyini təmin
etmək idi. Bu şəkildə, Amerika və Avropada müsəlman ölkələrin
terrorizmi və terroristləri dəstəklədiyi,
onsuz da əsrlərdir müsəlmanlarla
xristianlar arasında bir münaqişə olduğu mövzusu daha çox işləndi və təəssüf ki, aparılan təxribat fəaliyyətləri nəticə
verdi. Avropa və
Amerikada xalqın önəmli bir hissəsində, müsəlmanlara
qarşı ciddi hökm formalaşdı.
Hadisələrin müsəlman
gözü ilə dəyərləndirilməsi
Mədəniyyətlərin bir-birlərinə olan təsirləri mövzusunda
müsəlmanların yanaşma
və düşüncələri
necədir? Bu sualın cavabı İslamın iki təməl mənbə əsasında:
Qurani-Kərimdə və
peyğəmbərimizin (sallalahu
aleyhi və səlləm) sünnəti
səviyyəsində açıq
şəkildə ortaya
qoyulmuşdur. Qurani-Kərimdə:
“Ey insanlar! Doğrusu.
Biz sizi bir
erkək və bir dişidən yaratdıq. Və bir-birinizlə tanış
olmağınız üçün
sizi millətlərə
və qəbilələrə
ayırdıq. Mütləqdir ki, Allah yanında ən dəyərli və ən üstün olanınız
təqvaca üstün
olanınızdır. Şübhəsiz ki Allah biləndir, xəbəri olandır” (Hucurat,49/13) məalındakı ayətlə
insanların fərqli
millətlərə ayrılmasının
yeganə səbəbinin
dialoq quraraq bir-birlərini tanımaları
olduğu, insanların
qövm və ya milliyyət olaraq bir-birilərindən
üstün olmadığı,
üstünlüyünün təqvada olduğu açıq-aşkar şəkildə
ifadə edilmişdir.
Yenə Qurani-Kərimin bir çox yerində “Ey iman edənlər!”
ifadəsi yerinə; “Ey Adəm oğulları!”
və ya “Ey insanlar!” ifadələri
istifadə edilərək,
Quranın bütün
insanlığa xitab etdiyi diqqətə çatdırılmışdır.
Peyğəmbər Əfəndimizin (s.a.s) həyatına baxdıqda isə, Onun (s.a.s) fərqli qəbilə millətlərə
yanaşmasının da
ayələrdə buyurulduğu
tərzdə görə
bilərik. Onsuz da Onun (s.a.s) həyatında Qurani-Kərimdə ifadəsini
görə bilmədiyimiz
bir fikir, davranış və ya söz tapmaq
mümkün deyildir.
Peyğəmbərimiz (s.a.s) özünə düşmənçilikdən
bir an belə
geri çəkilməyən
müşriklərə (Allaha
şərik qoşanlar)
belə eyni xoşgörünü göstərir,
qarşı tərəfin
bütün hücumlarına
baxmayaraq dialoqa üstünlük verirdi. Özünə qarşı edilən
çoxlu haqsızlığa
baxmayaraq O (s.a.s), müqəddəs Məkkəyə
girdiyi zaman heç kimdən intiqam almamış və bu tərzdə
müqəddəs bir
məkanda bir damla qan tökülmədən
Məkkə fəth edilmişdir.
Əfəndimizin (s.a.s) bu xoşgörüsü
sayəsindədir ki, qısa müddətdə
Məkkədə müsəlman
olmayan qalmamışdır. Əbu Süfyanlar,
İkrimələr, Hindlər
bu xoşgörü iqlimində müsəlman
olmuşdular. Bu xoşgörü və dialoq nümunələrini
Əfəndimizin (s.a.s)
əhli-kitabla olan münasibətlərində də
görə bilərik.
Məsələn, Əfəndimizlə (s.a.s) görüşmək
üçün gələn
Necran Xristianları, ibadət saatlarının
gəldiyini ifadə edirlər və onların ibadəti üçün Məscidi-Nəbəvidə
məkan vermişdi.
Neçə əsr keçməsinə
baxmayaraq, Peyğəmbərimizin
(s.a.s) bu davranışları nümunə
olaraq götürülür,
bu nümunə tolerantlıq və insana sayğıda əsrlərdir ölçü
olaraq bəşəriyyətin
faydası üçün
də əsasdır.
İslamın yaşandığı məkanlarda
heç bir şəkildə haqsızlıq
və zülm olmayıb, qeyri müsəlman əhaliyə
islami qanunlar çərçivəsində hər bir vətəndaşlıq
haqqı da tanınıb. İslamın xüsusilə Afrika qitəsində, İndoneziya
və Malaziya kimi uzaq nöqtələrə
gedilməsində islam orduları deyil, oralara gedən müsəlman tacirlərin islamı təmsil məsələsində
həssaslıqla yerli
əhali ilə dialoqda olub və
bu formada islamın incəliklərini
yaşayaraq və yaşadaraq bu sevgiyə nail olunub.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında
səhifəni hazırladı:
Amil Tağıyev
Zaman.-2015.-27 avqust.-S.13.