Vətənpərvərlik və
qəhrəmanlıq dastanı - “Kitabi-Dədə Qorqud”
Kim bilir, neçə-neçə xalqın tarixini, mədəniyyətini və taleyini özündə əks etdirən bir çox kitablar əsrlərin qaranlığına qərq olmuş, itib-batmış və yaxud yandırılmışdır.
Biz xoşbəxt xalqıq ki, 1300 il bundan əvvəl xalqımızın qəhrəmanlıq tarixini, onun müdrikliyini, milli mədəniyyətini əks etdirən canlı tarix hesab edilən “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanı keçən əsrin ortalarında yenidən öz yurduna, öz xalqına qaytarıldı. Bu mənada mən bu
dastanı xalqımıza bəxş edən alman şərqşünas
alimi Fon Ditsin ruhu şad olsun deyirəm. Ta qədimdən ermənilər
türk sultanlığına sığınmışlar.
1988-ci ildən başlayaraq, Sovet İmperiyası süqut etməyə
başlayanda “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanından
tanıdığımız əzəli və əbədi
düşmənlərimiz olan Söklü Məliyin vəhşi
təbiətli nəvə-nəticələri öz
havadarlarının köməyi ilə üstümüzə
hücum çəkərək yenidən Qazan xanın
el-obasını talan etdilər, qız-gəlinlərimizi əsir
apardılar.Düşmən bizi qəfil
yaxalamışdır. Lakin bizə təsəlli və ruh verən,
bizi bütün qüvvələrimizi səfərbər edib,
qələbə zəfəri çalmağa
çağıran “Kitabi-Dədə Qorqud” kimi müdrik bir
dastanımız var. Mən təsəvvür edirəm ki,
“Kitabi-Dədə Qorqud” dastanında adı çəkilən
Beyrək, Basat, Qazan, Buğac, Qazan oğlu Uruz, Qarabudaq, Dəli
Domrul, Yeynək, Əyrək kimi yenilməz xalq qəhrəmanlarının
ruhu başımızın üzərindədir, bu gün
bizimlədir; biz onlardan güc və mənəvi qüvvə
alaraq torpaqlarımızı düşmənlərdən
xilas etməyə hazırlaşırıq.“Kitabi-Dədə
Qorqud” dastanı VII-VIII yüzilliklərdə
yaranmışdır. Dastandakı boyların məzmunu
Azərbaycan xalqının o zamankı həyatını,
yaşayışını, həyat tərzini, torpaq, vətən
sevgisini, ailə münasibətlərini, bir sözlə,
milli-mənəvi dəyərlərimizi özündə
əks etdirən, sözün həqiqi mənasında,
böyük bir məktəbdir desək, səhv etmərik. Çox təəssüf ki, dastanın əlyazma
nüsxələri müxtəlif səbəblərə
görə Almaniyanın Drezden və İtaliyanın Vatikan
şəhərlərinə gedib
çıxmışdır. Aparılan tədqiqatlara
görə, dastanın Drezden nüsxəsi 1578-1585-ci illərdə
Azərbaycanda hakim olan Osman paşanın xəzinəsi ilə
birlikdə Türkiyəyə aparılmışdır.
Dastan haqqında ilk dəfə 1770-ci illərdə
alman ərəbşünası Yakov Sohan Peyske məlumat
vermişdir.Dastanın əsas tədqiq olunma tarixi isə
görkəmli alman şərqşünası Fridrik Fon Ditsin
adı ilə bağlıdır. O, 1815-ci ildə “Təpəgöz”
boyunu alman dilinə tərcümə edərək çap
etdirmişdir. Bundan sonra əsər Moskvada,
Berlində, Londonda, Amerikada, Tehranda, Aşqabadda, Ankarada nəşr
edilmişdir. Dastan Bakıda ilk dəfə olaraq, 1939-cu
ildə Azərbaycan alimi Həmid Araslı tərəfindən
çap etdirilmişdir.Əgər Azərbaycanın ən
qiymətli kitablarından ibarət sərgi təşkil edilsəydi,
bütün türkdilli xalqların, eləcə də bizim
milli iftixarımız olan “Kitabi-Dədə Qorqud” bu sərginin
ən birinci, ən möhtəşəm kitabı olardı.Cəsarətlə
demək olar ki, Azərbaycan xalqının həyatına aid
olan kitabların hamısı məhv edilsəydi belə, təkcə
“Kitabi-Dədə Qorqud” dastanı bütün kitabları əvəz
edə bilərdi. Bu mənada, demək olar ki,
“Kitabi-Dədə Qorqud” dastanı Azərbaycan gənclərinin
təlim-tərbiyəsi üçün ən böyük dərslikdir.
Bugünkü gənc nəsil bu məktəbdən, bu sirli xəzinədən
çox şey öyrənə bilər.Təsadüfü
deyildir ki, Azərbaycanın filosof alimi Fuad Qisimzadə bu dastan
haqqında demişdir: “Kitabi-Dədə Qorqud” Azərbaycan
xalqının tarixidir, onun ictimai-siyasi
varlığının poetik inikasıdır, “ensiklopedik
mahiyyət daşıyan abidədir”.Dastanın 1300 illik
yubileyinin qeyd olunması haqqında ümummilli lider Heydər
Əliyevin 1999-cu ildə verdiyi fərman çox böyük
ictimai-siyasi əhəmiyyətə malik bir fərman idi. Ona
görə ki, bu yubileyin YUNESKO tərəfindən
bütün dünyada geniş şəkildə qeyd
olunması xalqımızın Azərbaycan adlı məkanda
ta qədim zamanlardan yaşayıb-yaratmasını, onun
çox qədim mədəniyyətə və qəhrəmanlıq
tarixinə malik olduğunu sübut edir, eyni zamanda tarixi
köklərimizi unudan, yüksək mədəniyyətə
malik olduğumuza inanmayan, bizə “vəhşi millət”
damğası vurub böhtan atan, əslində özlərinin
yeri-yurdu bilinməyən, fırıldaqçı, hiyləgər,
çörək tapdayan, quzu cildinə girmiş canavar hesab
edilən erməni cəlladlarına tutarlı bir cavab
olmuşdur.
Bu şanlı yubiley eyni zamanda bütün türk
dünyası xalqlarının sevimli bayramına
çevrilmişdir.
Ehey,
qarı düşmən, hələ ki öyün,
Adın yer üzündən pozulacaqdır.
Gözəl
Qarabağın alındığı gün,
Tarixə əbədi yazılacaqdır.
Qədim
mənbələrdə o cümlədən, müəllifi məlum
olmayan “Dərbəndnamə” əsərində, türk səyyahı
Evliya Çələbinin “Səyahətnamə” əsərində
və alman alimi Adam Olearinin İrana səyahəti barədə
yazdığı kitabında, eləcə də Azərbaycanın
bugünkü Qorqudşünas alimi Şamil Cəmşidovun
kitablarında, Dədə Qorqudun, Qazan xanın, Burla xatunun
tarixi şəxsiyyət olduğu və onların qəlblərinin
Dərbənd qəbiristanlığında bu günədək
qaldığını təsdiq edirlər. Bu
faktlar onu sübut edir ki, “Dədə Qorqud” dastanında
adı çəkilən igidlərin hamısı tarixi şəxsiyyətlər
olmuşdur. Əgər bu istiqamətdə
arxeoloji tədqiqatlar davam etdirilərsə, yəqin ki,
bunların hamısı bir daha təsdiq olunacaqdır.
“Kitabi-Dədə Qorqud” dastanı İslam dini ilə
sıx bağlı olmuşdur. Əsərdə
Qurani-Kərimin hadisələrə təsiri güclü
olduğuna görədir ki, xalq bu dastanı qoruyub
saxlamış və gələcək nəsillərə
ötürmüşdür.
“Dədə Qorqud” dastanında “Gəlimli-gedimli
dünya, son ucu ölümlü dünya” ifadəsi olduqca dərin
fəlsəfi məna daşıyır.
Bu ideya insanı bu dünyada xeyirxah işlər görməyə,
yaxşı əməllər sahibi olmağa
çağırır. İnsan bu dünyada nə qədər xeyirxah və savab işlər
görsə, o şəxs dünyasını dəyişsə
belə, ruhu bir o qədər
şad olacaqdır.
Təsadüfi deyil ki, dastandakı boyların
hamısında Allaha və peyğəmbərə xeyir-dualar
söylənir. Dədə Qorqud Tanrı dostu, din sərvəri
Məhəmməd Peyğəmbəri (s.a.s) tərif edir.
“Kitabi-Dədə Qorqud” dastanında Azərbaycanımızın
füsunkar təbiəti, doğma yurdumuzun könül
açan mənzərələri, Qafqaz dağları, bu
dağların meşələri, ormanları, axar
bulaqları, çayları, gül və çiçəkləri,
meyvə bağları məhəbbətlə təsvir olunur. Dastanda Azərbaycanda
yaşayan və bir çoxunun nəsli kəsilən
quşlar və heyvanlar haqqında da məlumat verilir. Dastanda insanları qidalandıran, onlara
sağlamlıq və gözəllik bəxş edən təbiətin
qorunması tövsiyə olunur.
Dastanda mənəvi tərbiyə ilə estetik tərbiyə
məsələləri olduqca güclüdür.
İnsanlar arasındakı gözəl münasibətlər,
humanizm, qarşılıqlı məhəbbət, ailə
münasibətləri, anaya-qadına hörmət,
övlad-valideyn münasibətləri, böyüklərə
hörmət, gənclərə qayğı məsələləri
bütün dastan boyu öz əksini tapır.
Dastandakı qadın obrazları Burla Xatun, Banu
Çiçək, Selcan Xatun və başqaları istər
zahirən, istərsə də daxilən misilsiz gözəlliyə
malikdirlər.
Uca boylu, incə belli, uzun saçlı, qara
gözlü bu qadınlar yüksək əxlaqi keyfiyyətləri
ilə seçilirlər. Onlar ailəyə,
ocağa qırılmaz tellərlə bağlıdırlar, zəhmətkeş
və hünərlidirlər, vətənin, elin müdafiəsində
qəhrəman ərlər kimi, əsl kişilər kimi hərəkət
edirlər. Onlar üçün namus və
qeyrət, izzət və şərəf hər şeydən
ucadır.
Zahiri və daxili gözəlliyin qırılmaz vəhdətinə
malik olanlar məhz bizim qadınlardır, xalqımızın
gözəl-göyçək, mərd və qeyrətli,
namuslu və izzətli qızlarıdır.
“Qazan xanın evinin yağmalanması boyunda Burla Xatunun”
öz ərinin namusunu qorumaq üçün işlətdiyi
fəndgirlik Azərbaycan qadınları üçün bu
gün də ən nümunəvi örnəkdir.
Yaxud da
qadına, anaya münasibət məsələsində Qazan
xanın düşmən Söklü Məliklə
üz-üzə gələrkən, ilk növbədə, qoca
anasını tələb etməsi anaya olan müqəddəs
və ilahi övlad məhəbbətinin nə qədər
güclü olduğunu sübut edir.
İnanmaq olmur ki, dünya xalqlarının
yaradıcılığında bu qədər zəngin,
milli-mənəvi dəyərləri özündə əks
etdirən ikinci bir dastan tapmaq olar.
“Dədə Qorqud müdrik el ozanıdır. Elin
böyük ağsaqqalı, baş biləni, yolgöstərənidir.
Xalqın bütün müşkül işlərini
o həll edir, keçmiş əhvalatların
hamısını bilir, gələcəkdən xəbər
verir. Hər kim yeni bir iş görmək
istəyirsə, əvvəlcə, elin ozan və
ağsaqqalı Dədə Qorqudla məsləhətləşir,
ondan xeyir-dua alırlar.
Dastanda yadelli işğalçıların, yurdumuza
basqın edən kafirlərin kimlər olduğu da
açıq-aydın göstərilmişdir. Odur ki, dastanda
hər bir gəncin at belində qılınc oynatması,
el-oba sakinlərinə igidlik nümayiş etdirməsi, bir
sözlə, öz hünəri ilə öyünməsi tələb
olunur. Elin adətinə görə hünər
göstərməyən gəncə ad qoymazdılar. Gənclərə bu cür tələbkarlıq
göstərməklə əsas məqsəd onları
doğma yurdunu, elini, obasını düşmən
hücumundan qorumağa hazırlamaq idi. Atalar
qılınc çalıb, igidlik göstərdiklərini
oğullara da öyrədərdilər. Oğullar
düşmənin haradan gəldiyini də yaxşı bilirdilər.
Dastanda pusquda durub, həm də min bir hiylə
işlədərək, fürsət düşən kimi
elimizə, obamıza xaincəsinə basqın edən kafirlərin
erməni məlikləri olduğu da açıq-aşkar
sübut olunmuşdur. Lakin o zaman Dədə
Qorqud kimi müdrik el ağsaqqalı Qazan Xan kimi igid
oğulları torpaqlarımızın
bütövlüyünü qoruyub saxlamış, bir
qarış da olsun vətən torpağını yadelli
işğalçılara verməmişlər.
Xalqımız çox ağır bir təhlükə
qarşısında qalmışdı. Erməni cəlladları
qədim türk torpağında azərbaycanlıları
öz dədə-baba yurdlarından qovdular. Yurdumuzun dilbər güşəsi olan doğma
Qarabağımızı işğal etdilər, son nəticədə
bir milyondan artıq soydaşımız evsiz-eşiksiz
qaldı.
Belə ağır bir məqamda öz içimizdə
qovrula-qovrula Dədə Qorqud müdrikliyinə malik rəhbər
axtarırdıq. Məhz bu zaman Qazan xan, Dəli Domrul,
Qaraca Çoban kimi qəhrəman oğullara, Koroğlu “dəlilərinə”
ehtiyacımız var idi.
Xalqımız
darda olduğu vaxt ulu Tanrı Dədə Qorqud kimi müdrik,
uzaqgörən, qətiyyəti və cəsarəti ilə
xalqımızın məhəbbət və ehtiramını
qazanan, Babək qeyrətli, Koroğlu hünərli,
ömrünün mənasını xalqın xoşbəxtliyində
görən Heydər Əlirza oğlu Əliyevi yenidən
xalqımıza bəxş etdi.
Bəli,
xalqımızın təkidli çağırışı
ilə Heydər Əliyev az qala
parçalanmaqda olan Azərbaycanımızı xilas etmək
üçün ölkəyə rəhbərliyi öz
üzərinə götürdü. Məhz
ümummilli lider Heydər Əliyevin rəhbərliyi
altında ölkəmizdə rahatlıq və əmin-amanlıq
bərpa olundu.
Bir qartal
qanadı istəyirəm mən,
Baş vurub göylərə ucalmaq üçün.
Ölümə
gedərəm yolunda, Vətən!
Sənin düşmənindən öc almaq
üçün.
Bəli, bu gün azad
və müstəqil respublikamızın şanlı ordusu Ali
Baş Komandan İlham Əliyevin düşmən üzərinə
hücum əmrinə hazırdır. Lakin
müdrik rəhbərimiz bu problemi mümkün qədər
qan tökülmədən, sülh yolu ilə həll etməyə
çalışır.
Əlbəttə,
bütün Azərbaycan gəncləri, güclü ordumuz
torpaqlarımızı düşmən tapdağından azad
etmək üçün hər an
hazırdır.
İnanırıq ki, Prezidentimiz, Ali Baş Komandan
İlham Əliyevin qətiyyəti, diplomatik mübarizəsi nəticəsində
torpaqlarımız sülh yolu ilə azad olunacaqdır.
Lap yaxın vaxtlarda gözəl
Qarabağımızın musiqi beşiyi olan Şuşada,
Xankəndidə üçrəngli Azərbaycan
bayrağı əzəmətlə dalğalanacaqdır. Məşhur
Cıdır düzündə Ü. Hacıbəyovun
“Koroğlu” uvertürası əzəmətlə səslənəcəkdir.
Yalnız o zaman Vətən uğrunda canlarından
keçən igid oğulların ruhu şad olacaqdır. Ulu
babalarımızın əsrlər boyu qoruyub nəsildən-nəslə
çatdırdığı ərazi
bütövlüyümüz təmin olunduğu vaxt yerindən-yurdundan
didərgin düşən bir milyon yurddaşımız da
öz doğma elinə, obasına qayıdacaqdır.
Bəli, ulu Dədə Qorqud yurdu bundan sonra heç vaxt
düşmən tapdağı altında qalmayacaqdır.
Hər
Qala bürcündə, daş kitabədə,
Mənim
tariximin şanlı izi var,
Bu vətən
uğrunda, bu torpaq üstə,
Daima vuruşub igid balalar.
Nəriman Qurbanov,
Ağdaş Rayon Təhsil Şöbəsinin məsləhətçisi.
Zaman.-
2015.- 24 dekabr.- S.- 13