Dini tolerantlıq qloballaşan
dünyada stabilliyin əsas
şərtlərindəndir
Dünyada baş verən
terror hadisələrinin, düşmənçilik
siyasətinin kökündə
duran əsas amillərdən biri dini tolerantlığın
olmamasıdır.
Dünyada baş verən bir çox hadisələrdən nümunə
gətirərək bu
fikri daha geniş izah etmək olar. Qısa olaraq
onu demək yerinə düşər ki, ötən günlərdə baş verən Paris hadisələri
dünyamızın tolerantlığa
nə qədər ehtiyacı olduğunu bir daha sübüt
etdi. Fransanın “Charlie Hebdo” satirik
jurnalının Peyğəmbərimiz
Həzrəti Məhəmmədin
(s. ə. s) karikaturasını çəkməsi, müsəlmanları
terroristlər kimi tanıtmağa cəhd göstərməsi bir başa dini azadlığa, insanların
dini inancına qarşı edilən hörmətsizlikdir. Çünki müsəlmanlar peyğəmbərinin
kinoda, şəkildə
üzünü göstərmirlər
axı. Buna baxmayaraq “Charlie Hebdo” jurnalının vəkili bildirdi ki, jurnalın
növbəti sayında
da Həzrəti Məhəmmədin (s. ə. s) karikaturaları dərc olunacaq. Adıçəkilən jurnalın bu
addımını da,
terrorçuların əməlini
də həmin cəmiyyətdə tolerantlığın
olmamasının, insanların
bunun mahiyyətini kifayət qədər anlamamasının nəticəsi
kimi xarakterizə etmək mümkündür.
”Charlie Hebdo” satirik
jurnalının əməkdaşlarının
qətlə yetirilməsi,
şübhəsiz ki,
terror hadisəsidir. Terrordan əziyyət
çəkən xalq
olaraq bunu qınayırıq. Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyev, həmkarına başsağlığı
verərək, terrorizmə
qarşı qətiyyətlə
mübarizə aparılmasına
hər cür dəstək verdiyini ifadə etdi. Erməni terrorundan əziyyət çəkən
bir xalq olaraq, demokratiyanın, tolerantlığın carçısı
kimi çıxış
edən dövlətlərin
əksəriyyətindən hər nə qədər lazımi dəstək
görməsək də,
dövlət rəhbərliyi
səviyyəsində də
vurğulandığı kimi
terrorizmə qarşı
mübarizə
Azərbaycan siyasətinin
tərkib hissələrindəndir.
Tolerantlığın
tarixinə qısa nəzər
Tolerantlıq uzun illərdir ki, insanları düşündürən məsələdir. Dözümlülük ideyası heç də yeni deyildir.
Bu haqda ilk fikirlər
XVI- XVII əsrlərdə Avropada
peyda olub. O vaxt dözümlülük
yalnız din və vicdan ilə əlaqələndirilirdi. 1648- ci ildə imzalanmış Vestfal sülhü dini dözümlülüklə bağlı
ilk sənəd kimi qəbul edilir. Ancaq Vestfal sülhünün ardınca gələn
30-illik müharibə və
bu müharibə zamanı göstərilən
dini dözümsüzlük
həmin dövr üçün dini tolerantlığın yetişmədiyini
sübut etdi.
Müxtəlif qaynaqlarda tolerantlığın
bəzi əsas izahları diskusiya üçün yaxşı
başlanğıc nöqtə
sayıla bilər. Məsələn, Etnik Ensiklopediyada Susan Mendus göstərib ki, “Dözümlülük
beynəlxalq səviyyədə
bir şəxsin xoşlamadığı və
ya əxlaqi cəhətdən yanlış
saydığı hərəkətə
icazə verməsi və ya bu
hərəkətin qarşısını
almamağıdır”, buna
əlavə olaraq o qeyd edir ki,
“Dözümlülük tolerant şəxsin müdaxilə
etmə gücü olmasını, yalnız onun bu gücdən
istifadə etməkdən
imtinasını tələb
edir”. Digər bir qaynaqda, Fəlsəfə
Ensiklopediyasında Maurise
Kranston qeyd edir ki: “Dözümlülük
xoşlanılmayan və
ya bəyənilməyən
hər hansı bir şeyin mövcudluğunda təmkinlik
göstərmə siyasətidir”.
Məşhur siyasi xadim
Mahatma Qandi isə belə deyib: “Günümüzün ehtiyacı
yalnız bir din deyil, müxtəlif dinlərin tərəfdarlarına
qarşı qarşılıqlı
hörmət və dözümlülükdür”. Həqiqətən də dinlər
arasında dialoqun yaradılması, qarşılıqlı
hörmət göstərilməsi
müasir cəmiyyətdə
demokratik stabilliyin yaradılması üçün
çox vacibdir.
Tolerantlıq fikirlərinin yaranmasının
əsasını 1948-ci il İnsan Hüqularına dair Ümumi Bəyannamənin
qəbulu təşkil
edib. Bu bəyannamədə
göstərilirdi ki,
“insan ailəsinin bütün üzvlərinə
məxsus ləyaqətin
etirafı və onların bərabər, ayrılmaz hüquqları
azadlıq, ədalət
və ümumi dünyanın əsasını
təşkil edir”, “insan hüquqlarına qarşı etinasızlıq
və nifrət insanın vicdanını hiddətləndirən vəhşi
aktlara gətirib çıxarır”. İnsan hüquqlarına
dair bəyannamənin
qəbul edilməsindən
sonra dözümlülük
barəsində bir çox aktlar və bəyannamələr
qəbul edilib.
1993-cü il 8-9 Oktyabr
tarixində Vyanada keçirilmiş Avropa Şurasının üzv
Dövlətlərinin Dövlət
və Hökumət Başçılarının Zirvə
Toplantısında irqçiliyin
yüksəlişi, xaricilərə
qarşı qərəzli
münasibət və
antisemitizm, dözümsüzlük
mühitinin inkişafı,
əsasən, mühacirlərə
və mühacir mənşəli insanlara qarşı zorakılıq
aktlarının artması,
aqressiv millətçilik
və etnomərkəzçilik
formasında xaricilərə
qarşı yeni qərəzli münasibətin
inkişafı ilə
bağlı həyəcan
təbili səslənmiş
və bunun nəticəsi olaraq irqçilik, xaricilərə
qarşı qərəzli
münasibət, antisemitizm
və dözümsüzlüyə
qarşı mübarizə
üçün Fəaliyyət
Planı qəbul olunub. Bu Fəaliyyət
Planı cəmiyyətin
səfərbərliyi və
belə halların mübarizəsinə yönəlmiş
təminat və siyasətlərin təkmilləşdirilməsi
və səmərəli
icrası üçün
lazım olan geniş sayda görüləcək tədbirləri
özündə əks
etdirirdi.
1995-ci il noyabrın 16-da keçirilmiş UNESKO Baş Konfransının 28-ci sessiyasında Tolerantlıq prinsiplərinə dair bəyannamə qəbul olunub. Bu bəyannamədə vurğulanır ki, “dözümlülük, ilk növbədə insan azadlıqları və universal hüquqların etirafı əsasında formalaşan fəal münasibətdir”, bununla yanaşı “dözümlülük, insan hüquqlarına dair beynəlxalq hüquq aktlarında müəyyən olunmuş normaları iddia edən, həqiqətin mütləqləşdirilməsindən və ehkamçılıqdan imtina edən bir anlayışdır”. Baxmayaraq ki, beynəlxalq hüququn əsasını hüquq bərabərliyinin pozulmaması prinsipi təşkil edir, dərinin rəngi, irq, cins, dil, din, siyasi və digər əqidələr, milli, sosial və digər mənşəli əlamətlərə dair diskriminasiya demək olar ki, dünyanın hər bir ölkəsində mövcuddur. İnsan Haqlarının BMT komissiyasının irqçililiyin müasir formaları məsələlərinə dair xüsusi məruzəçisinin məlumatlarında müxtəlif dövlətlərdə qaradərililər, ərəblər, çinlilər, müsəlmanlar, yəhudilər, qaraçılar, mühacirlərə qarşı dözümsüzlük halları təhlil edilir.
Tolerantlıq liberal cəmiyyətin
nail olmaq istədiyi məqsəddir
Tolerantlıq hər cəmiyyətdə
yüksək qiymətləndirilir. Amma əksər
hallarda tam dərk edilmir. Bununda əsas səbəbi
qeyri sabit və müvəffəqiyyətsiz
azadlıq təcrübəsidir.
Təcrübə elə bir təsis edilmiş nümunədir ki, o, özündə formal və
qeyri formal qaydaları,
davranış tərzini,
qarşılıqlı münasibəti
ehtiva edir. Dözümlülüyün formal qaydaları hüquqi və konstitusional, qeyri formal qaydaları isə sosial normalardır. Bütün bunlar göstərir ki, dözümlü davranış tərzi
liberal cəmiyyətin nail olmaq
istədiyi əsas nailliyyətdir və dözümlülük münasibəti
də onun açarıdır.
Davamı
növbəti sayımızda
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında
səhifəni hazırladı:
Elvin Əliyev
Zaman.-2015.-31 yanvar.-S.13.