Azərbaycanın tolerantlıq nümunəsı
Azərbaycan ərazisində yaşayan
çoxsaylı etnik və dini qruplar
arasında möhkəm
əlaqələrin formalaşmasında
onların tale ümumiliyi
amili böyük rol oynamışdır. Tarix boyu
Azərbaycanda yaşayan
xalqlar dəfələrlə
qüdrətli dövlətlərdən
asılı vəziyyətə
düşmüş və
yaranmış şərait
onları, dünya görüşlərindəki fərqlərə
baxmayaraq, yaxınlaşmağa
vadar etmişdir.
Sovet İttifaqının dağılması
regionda dini dözümlülük ənənələri
üçün əsl
sınağa çevrildi.
Bu proseslərin nəticəsində keçmiş
müttəfiq respublikaların
xalqları müstəqilliklə
yanaşı əsl dini etiqad azadlığı
da əldə etdilər. Azərbaycandakı mövcud tolerantlığın
əsasları üçün
ən böyük təhlükəni minlərlə
dinc sakinin ölümünə və
bir milyondan çox soydaşımızın
doğma yurdlarından
didərgin düşməsinə
səbəb olan erməni təcavüzü
yaradırdı.
Barışmaz erməni separatizminin ideoloqları hər imkandan istifadə edərək, Qərbə
və Rusiyaya belə bir mif
təlqin etməyə
çalışırdılar ki, güya Azərbaycandan
“islam təhlükəsi”
gözlənilir. Şübhəsiz ki, belə hərəkətlər dinlərarası
dialoqun möhkəmlənməsinə
xidmət etmirdi.
Lakin bu hadisələr respublikadakı dini konfessiyalar arasında olan münasibətlərə
həlledici mənfi təsir göstərə
bilmədi.
Ölkə vətəndaşlarının əksəriyyətini təşkil
edən müsəlmanların
hüquqlarının təmin
olunması ilə yanaşı dövlət
respublikada yayılmış
digər dinlərə
də qayğı göstərir.
Azərbaycan müstəqillik qazandıqdan
sonra dinlərarası
və mədəniyyətlərarsı
dialoqun inkişaf etdirilməsi üçün
çoxsaylı konfranslara
ev sahibliyi
etməyə başladı.
Həmin
konfranslarda iştirak edən məxtəlif dinlərərin liderləri
Azərbaycandakı torantlığı
öz gözləri ilə gördülər.
İndi dünya Azərbaycanın
tolerant bir ölkə
kimi örnək olduğunu qəbul edir. Bunu müxtilif inanclara
mənsub din xadimlərinin
dedikləri də sübur edir. Aşağıda müxtilıf illərdə
Azərbayacanda olmuş
və buradakı tolerantlığa şahidlik
etmiş məhşur
şəxsiyyətlərin fikirlərini təqdim edirik.
- Rus Pravoslav Kilsəsinin Bakı və Xəzəryanı Yeparxiyasının
yepiskopu Aleksandr İşein: “1913-cü ildə
Bakı şəhərində
76 965- müsəlman, 76 927 - xristian, 9592 - yəhudi,
3801 - lüteran, 2902 - katolik,
4496 - sektant, 262 - köhnə
təriqətçi yaşayırdı.
Həmin
illərdə Azərbaycanda
məscidlər, pravoslav
baş kilsələri,
kiçik kilsələr,
kirxa və sinaqoqlar, məbədlər
fəaliyyət göstərmişlər.
Məhz həmin illərdə Roma
katolik, lüteran və bir sıra
protestant cəmiyyətləri formalaşmışdı. Bu göstərir ki,
Azərbaycan hələ
bu dövrlərdən
başlayaraq çoxkonfessiyalı
bir ölkə idi. Maraqlıdır ki, bu dövrdə tolerantlıq
prinsipinə nəinki
riayət olunurdu, hətta bu prinsip
Azərbaycanda inkişaf
edirdi”.
- Moskvanın və bütün Rusiyanın Patriarxı Kirill: “Azərbaycan dövlətində insanların
əksəriyyəti İslam
dininə etiqad edir. Lakin burada pravoslav
və yəhudi icmaları da ənənəvi olaraq mövcuddur və Azərbaycanda heç vaxt dinlərarası münaqişələr olmamışdır.
Müasir terminalogiyadan
istifadə
etsək, bu gün tolerantlığın
yüksək səviyyədə
olduğunu deyərdik.
Azərbaycanda provaslav xristianlar
heç vaxt təqib edilməmişdir.
Buradakı ruslar heç
vaxt həyati təhlükə ilə üzləşib öz evlərini tərk etməmişlər. Tarixi vərəqləyəndə
məlum olur ki, əcdadlarımız ümumi təhlükələrə
qarşı çiyin-çiyinə
vuruşmuşlar. 1905-ci
ildə müsəlman
və provaslav ruhaniləri millətlərarası
və dinlərarası
ayrı-seçkiliyin qızışdırılmasına
qarşı birgə çıxış etmişdilər”.
- Rum patriarxı
I Varfolomey: “Azərbaycanda
dövlət- dini konfessiyalar münasibətləri,
habelə ənənəvi
və qeyri-ənənəvi
dini konfessiyalar arasındakı mövcud münasibətlər nümunəvidir.
Mən buradakı tolerantlığın
səviyyəsindən məmnunam.
Azərbaycanda hər kəs istədiyi dinə etiqad edir, istədiyi kimi ibadət edə bilir”
- Gürcüstan
Patriarx Katalikosu II İlya: “Mən elə bir ailədə
böyümüşəm ki, bizimən çox qonağımız
məhz müsəlmanlar
olurdu. Məhz öz uşaqlıq
illərimi yada salıb onların bizə təşrif buyurduqlarını xatırlayıram.
Bizim böyüklərimiz
dost müsəlmanlar üçün
ən gözəl otaqlarını hazırlayırdılar.
Orada xalçalar döşəyirdilər
ki, qonaqlar burada öz müsəlman qaydaları
ilə ibadətlərini
etsinlər”.
- Rusiya Federasiyası Dağıstan Respublikasının
sabiq Prezidenti Muxu Əliyev: “Hörmətli İlham Heydər oğlu, əsasən, Sizin və Şeyxülislamın
səyləri sayəsində
Azərbaycan bu gün dünyaya sivilizasiyalararası, konfessiyalararası
razılığın, tolerantlığın
ictimai həyatın adı vəziyyətinə
çevrildiyi ölkə
kimi qəbul olunur. Hesab edirik ki, Bakı İslam Konfransı Təşkilatı
tərəfindən haqlı
olaraq 2009-cu ilin İslam mədəniyyəti
paytaxtı elan olunmuşdur və bu işdə Sizin xidmətləriniz böyükdür”.
- AŞ-nın sabiq baş katibi T.Devis: “Bakı, Azərbaycan qeyri-adi bir məkandır.
Bura tarix boyu müxtəlif
mədəniyyətlərin qovuşma nöqtəsi, Şərq və Qərb, Şimal və Cənub arasında təbii bir körpüdür”.
- İKT-nin Baş Katibi
E.İhsanoğlu: “Humanist islam dəyərləri
və zəngin ənənələrdən formalaşan
nadir Azərbaycan modeli
müasir dünya üçün qiymətli
örnək ola bilər. Azərbaycanın böyük sivilizasiyalar
arasında əməkdaşlıq
sahəsində simvola
çevrilib. Bu amil onun yerləşdiyi
coğrafi məkan, həm də burada müxtəlif mədəniyyətlərin qovuşması
ilə əlaqədardır”.
- Avropa Xalq Parlament Assambleyasındakı Avropa
Xalq Partiyasının
sədri Luka Volente: “Azərbaycanda
tolerantlıq ənənəsinin
qədimliyi və müasirliyi bu gün bütün dünya, xüsusilə də Avropa üçün örnək
ola biləcək
səviyyəsindədir. Dinlərarası dialoq bu gün
yaxşı düsturdur
və onun üzərində müntəzəm
işləmək lazımdır.
Azərbaycanın bu sahədə
əldə etdiyi nailiyyətlərdən öyrənmək
lazımdır. Azərbaycan tolerantlığının
ən böyük dəyəri isə ondadır ki, o, siyasi qərar deyil, xalqın təbii həyat tərzidir. Tolerantlığın Azərbaycan modeli
bizim üçün
çox maraqlıdır.
Bu model bir çox
ölkələrə, o cümlədən
müsəlman ümmətinə
də örnək olabilər. Biz Avropada görmək istədiklərimizi Azərbaycanda
görürük”.
- Alban-Udin xristian icmasının sədri Robert Mobili: “Tolerantlıq fransız sözü olsa da, onun vətəninin
Azərbaycan olduğunu
hesab etmək mümkündür. Hazırda
Oğuz rayonunun Nic kəndində cəmi 100 kvadratmetirlik balaca bir sahədə üç dinə -iudaizm, xristianlıq və islam dininə
aid məbədlər yanaşı
inşa edilmişdir, belə bir fakta
dünyada çoxaz halda şahid ola bilərsiniz. 1836-cı ildə Çar Rusiyası Alban kilsəsinin erməni Eçmiədzin kilsəsinə
tabeliyinə verməsi
qəbuledilməz bir addım idi. Bununla alban-udinlərin qriqoryanlaşdırılması
və erməniləşdirilməsi
prosesi başladı ki, bu da
reallıqların üstündən
xətt çəkməkdən
başqa bir şey deyildi. Amma mən qədim
Azərbaycan mədəniyyətinin
varisi olan bir xalqın nümayəndəsi kimi avropalı deputatların diqqətinə çatdırmaq
istərdim ki, bu ölkənin yerli xalqı bizik, ermənilər deyil, bu gün
malik olduğumuz milli-dini dözümlülük
keyfiyyəti Azərbaycan
gerçəkliyini əsrlər
boyu öz mənəvi dəyərlərində
yaşadan alban-udinlərin
yaşayış tərzindədir”.
- Heydər Əliyev Fondunun Prezidenti Mehriban Əliyeva: “Azərbaycan Böyük İpək Yolu üzərində yerləşən ölkə
kimi tarix boyu yüksək tolerantlıq mühitini yaratmışdır. Bu, həm mədəniyyətimizdə,
həm də cəmiyyətimizdə dərin
iz qoymuşdur. Indi də bizim
cəmiyyətdə belə
bir tolerantlıqab-havası
hökm sürür.
Bakı unikal şəhərdir.
Artıq
uzun müddətdir ki, burada müsəlman
məscidi və atəşpərəst məbədi,
katolok kilsəsi və sinaqoq, pravoslav məbədi və kirxa yanaşı
mövcuddur. Onların coğrafi
yaxınlığı faktı
belə, yüksək
tolerantlıq şəraitində
birgə fəaliyyətin
mümkünlüyünü nümayiş etdirir və hər bir dinin əsas
dəyərlərinin ümumbəşəri
dəyərlərlə üst-üstə
düşdüyünü təsdiq edir”.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifəni
hazırladı: Elvin Əliyev
Zaman.-2015.-5 fevral.-S.13.