Bəşər övladını monoloqa
yox, dialoqa dəvət edirik!
Qloballaşma və inteqrasiya
prosesinin sürətlənməsi nəticəsində
dünyanın geosiyasi arenasında müəyyən dəyişikliklər
baş verir. Belə bir şəraitdə
ümumbəşəri dəyər kimi müxtəlifliyin
qorunması məqsədilə mədəniyyətlər və
dinlər arasında dialoqun qurulması, tolerantlıq və
dözümlük ənənələrinin inkişaf etdirilməsi
olduqca vacibdir. Elə mənəviyyata, əxlaq, din məsələlərinə
dair bir neçə kitabı müəllifi, təhsil üzrə
ekspert Nazim Əkbərovla da söhbətimiz bu
mövzudadır.
- Nazim
müəllim, bu gün müxtəlif dinlərə məxsus
insanların əmin-amanlıq şəraitində
yaşamaları üçün dialoqlara çox
böyük ehtiyac var. Bu missiya yetərincə yerinə
yetirilirmi?
- Bəli,
bu gün, həqiqətən, dini və milli tolerantlıq,
millətlərarası münasibətlərin
inkişafında dialoqlara hava, su qədər ehtiyac var.
Çünki dialoqlar müxtəlif dinlərə mənsub
xalqların, millətlərin varlığını davam etdirə
bilmələri üçün mühüm faktordur. Çox təəssüf ki, bu qədər əhəmiyyətli
olan bir ünsiyyət dünya səviyyəsində gərəksiz
şey kimi bir tərəfə atılıb. Başqa sözlə desək, onun səsi əleyhdarlarının
səsindən çox zəif çıxır.
- Yəni
bu gün dünyanın fərqli yerlərində ucalan top,
avtomat səsləri ilə müqayisədə mədəniyyətlərarası
dialoqun səsi eşidilmir?
-
Bilirsiniz, mənim fikrimcə, bir təşəbbüs irəli
sürüləndə onun yerinə yetirilib-yetirilməsi səmimiyyətdən
çox asılıdır. Belə ki, dünya,
dünyadakı bəzi dövlətlər “mədəniyyətlərarası
dialoq” ifadəsində səmimi deyillər. Hətta həmin dialoqa “dinlərarası” adı verməkdən
çəkinərək onu “mədəniyyətlərarası”
kimi qələmə verirlərsə, elə bununla da qeyri-səmimiliklərini
göstərmiş olurlar. Unutmayın ki, mədəniyyətlər
dinlərin törəməsidir, insanların, cəmiyyətlərin
nəyə inandığını, nədən ilham
aldığını göstərən nəticədir, səbəb
isə dindir. Biz din demirik, qorxuruq, yaxud dini
örtməyə, pərdələməyə
çalışırıq. Əgər
bu sonuncu doğrudursa, bunun adı küfrdür. Çünkü “küfr” sözünün mənası
“var olan bir şeyin üstünü örtmək,
görünməməsi üçün gizlətmək” deməkdir.
O zaman səmimi olaq, “mədəniyyətlərarası dialoq”
deməyək, “dinlərarası dialoq” deyək.
- Nazim
müəllim, mədəniyyətlərarası dialoq və
yaxud sizin təbirinizcə desək, dinlərarası dialoq və
Azərbaycan. Bu iki anlayış
arasındakı münasibət necədir, ziddiyətlidirmi,
yoxsa bir uyumluluq var?
- Bu mədəniyyətlərarası
dialoq deyilən hərəkatın səmimiliyinə baxanda,
yenə bizim, müsəlmanların, onların içərisində
də Azərbaycanın səmimi davrandığının
şahidi oluruq. Mədəniyyətlərarası dialoq
otuz-qırx il əvvəl Türkiyədə,
son on beş ildə Azərbaycanda müzakirə obyekti olaraq
meydana çıxmış bir anlayışdır. Bir sözlə, biz dinlərarası dialoqu önə
çıxarmış bir xalq olaraq bu sahəyə öz
töhfəmizi vermişik və onun daha da möhkəmlənməsi
üçün əlimizdən gələni etmişik və
etməkdəyik. Çünki biz mərhəmətli,
şəfqətli xalqıq və tariximiz də buna
sübutdur. Əhalisinin əksəriyyətinin
İslam dininə bağlı olduğu məmləkətimiz,
eyni zamanda xristianlığın, yəhudiliyin də
yaşandığı bir ölkədir. Bu
da məlumdur ki, əsrlər boyu bu dinlərə mənsub vətəndaşlarımız
(ermənilər istisna olunmaqla) aralarında heç bir
narazılıq, münaqişə olmadan, necə deyərlər,
başlarını aşağı salıb yaşayırlar.
Ermənilərə gəldikdə, bu gün Azərbaycanda
yenə də ermənilər yaşayır və heç kəs
onların dininə heç bir şəkildə müdaxilə
etmir.
Mədəniyyətlərarası dialoq məsələsinin
beynəlxalq coğrafiyasına gəldikdə, ölkəmizdə
dəfələrlə bu mövvzuda beynəlxalq tədbirlər
keçirilib.
Bu tarixi missiyada ən fəal rolu, təşəbbüskarlığı
və təşkilatçılığı Heydər
Əliyev Fondu, onun prezidenti Mehriban xanım Əliyeva həyata
keçirib. Ölkəmizdə gənclərin
bu sahədə təşkilatlanmasına da əhəmiyyət
verilir. Beynəlxalq çərçivədə
bu işdə Prezidentimizin qızı, Heydər Əliyev
Fondunun vitse-prezidenti Leyla xanım Əliyevanın xidmətləri
danılmazdır. Xatırlayırsınızsa, təqribən
on-on beş il əvvəl Bakıda,
Müslüm Maqomayev adına Azərbaycan Dövlət
Filarmoniyasında məktəblilər “Fərqli mədəniyyətlərin
qovşağı - Azərbaycan” adlı bir geniş tədbir
keçirib və bu mərasimdə otuza yaxın dövlətin
diplomatik təmsilçilikləri də iştirak ediblər.
Bir də baxışlarımızı çevirib
dünyanın əks qütbünə baxaq. Az qala on
beş əsrə yaxındır ki, işlərini-güclərini
buraxıb islam dininə, dolayısı ilə onun mənsublarına
qarşı mübarizə aparırlar - qanlar
tökülür, ölkələr xarabazara çevrilir. Hadisələrin pərdəarxasına baxanda
görürük ki, bütün hadisələrin səbəbkarları
yenə həmin dövlətlərdir. İslam dinini,
onun mənsublarını dünyanın gözündən
salmaq üçün terrorçu dəstələr, qruplar,
cəmiyyətlər qurur, sonra səhnəyə
çıxarır, cinayətlər törətdirir, sonra da
bunu “Filan terror hadisəsini filan islamçı qrup öz
öhdəsinə almışdır” xəbərləri ilə
dünyaya yayırlar. Bir yeri partladır, səbəbkar olaraq islam dinini göstərirlər, birini qətl
edir, qatili müsəlman olaraq təqdim edirlər. Əlbəttə,
bu müəslmanların aydan arı, sudan
duru olduğu mənasında da başa düşülməməlidir.
Hər xalqda, hər dinin mənsubları içərisində
canilər, cinayətkarlar, terrorçular ola
bilər. Baxın, ildə neçə dəfə
Avropada, Amerikada, Rusiyada məktəblərə, xəstəxanalara,
başqa bu kimi yerlərə terrorçu basqınları olur?
Kim onları ağzında saqqız edib
çeynəyir? Heç kəs.
Amma...
“Başqaları
bizim kimi etmirlər”
- Sizin bu
sözlərinizdən belə bir sual ortaya çıxır. Söhbət dialoqdan gedir, xoş niyyətdən
gedir, amma siz yenə də “biz-onlar” deyirsiniz. Belə olan halda dialoq mümkündürmü?
- Dialoq
ehtiyacdan doğan bir şeydir. Bizim bir başqa
insana bu və ya başqa şəkildə ehtiyacımız
olmasa, onunla dialoqa girərikmi? Əlbəttə yox! İndi ki, dialoq, həm də dinlərarası dialoq
məsələsi müzakirəyə
çıxarılır, demək, buna ehtiyac var. Ehtiyac
özünü nədə göstərir? Demək, məsələni qaşıyanlar,
qaşınmayan yerdən qan çıxarmaq istəyənlər
var. Amma yenə də təəsüf ki, bu gün dünyada
belə bir dialoqa ən çox ehtiyacı olan, yenə də
bizik. İşin qəribəliyinə
baxın ki, bunu, əgər belə demək mümkünsə,
bazara çıxaran zərərçəkənlər yox, zərərverənlərdir.
Baxın, bir əsrdir, ən son tarixə görə
də otuz ildir süni Qarabağ probleminin ortaya
atılmasından ən çox zərər çəkən
biz, sadəcə dini mənsubiyyətə görə ən
çox müdafiə edilən Ermənistandır. Bu həqiqətdir, amma yenə də öz mənəviyyatımıza,
əxlaqımıza sadiq qalaraq zeytun budağını ilk
uzadan xalq bizik. Məsələnin həlli
isə, necə deyərlər, acı bağırsak kimi
uzandıqca uzanır, həll olunmur ki, olunmur.
- Sizcə,
bunun kökündə hansı amillər dayanır?
- Səbəbi?
Dini təəsübkeşlik, siyasi, siyasi-hərbi
və iqtisadi məqsədlər. İslamı
baş bəlası kimi təqdim edənlərə, İslam
adından məzhəblər çıxaran, yol ayıran,
fitnə-fəsadlar törədən təşəbbüslərə
birdəfəlik yox demək lazımdır. Bir tərəfdən
dialoq tərəfdarı kimi görünüb, digər tərəfdən
islam xalqlarını göz
açmağa, elmlə, təhsillə, müasir
texnologiyalarla, mədəniyyətlə, incəsənətlə
məşğul olmaq imkanı verməyənlər öz səmimiyyətlərini
sınaqdan çıxarmalıdırlar. Belə
bir ağır şərtlər altında təngənəfəs
olan dünyada dinlərarası dialoq ən çox bizə
lazımdır, bizə qarşı olanları dəvət etməyimiz,
“Bu ədavəti, bu düşmənçiliyi aradan
qaldıraq!”- deməyimiz
lazımdır. Biz bəlanı, onun
miqyasını, çəkisini görürük və
deyirik. Amma başqaları bizim kimi etmir,
bir tərəfdən “Dinlərarası dialoq” deyirlər, bir tərəfdən
də qaşınmayan yerdən qan çıxarırlar.
- Nazim
müəllim, bəlkə bu fikrinizi bir qədər geniş
şərh edəsiniz?
-
Uşaqlıq və gənclik illərimdə Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyevi çox oxuyardım. Səhv etmirəmsə,
o, “Uca dağ başında” adlı hekayəsində (hekayənin
adı başqa da ola bilər) belə bir mənzərə
təsvir edir: uca dağ başında, kimsənin əl-ayağı
asanlıqla dəyməyən bir kənd var. Payız
düşər-düşməz, yağan qara görə
şəhərlə əlaqə kəsilir, kənd əhalisi
dünyadan təcrid vəziyyətdə bir də havaların
qızmasını gözləməli olur. Dağ
başında, uzun qış günlərində bir-biri ilə
söhbətdən doymuş adamlar əyləncə
axtarırlar. Odur ki, yay aylarında
“qış tədarüklərini” görürlər. Şəhərə gələn kəndlilər
burada rast gəldikləri bir dəlini tovlayıb kəndə
aparır, kənd əhalisi də bütün qış fəslində
vaxtını o dəlini oynatmaqla keçirirlər. İşdir, əllərinə belə bir dəli
keçməsə, öz aralarından birini dəli edir,
qışı yenə onunla keçirirlər.
İndi dünyanın bəzi dövlətləri bu uca
dağ başındakı kənd kimi davranırlar. Bunlara bir islam
təhlükəsi mövzusu lazımdır ki, daxili problemlərini
ört-basdır etsinlər, əhalinin başını olmayan
bir məsələ ilə qatsınlar, diqqəti öz
çirkin əməllərindən yayındırsınlar. Həm də əsrlər boyu içlərində bəslədikləri
kini, nifrəti humanist təqdimatla dünyaya elan etsinlər.
Bunun da ən münasib mövzusu dinlərarası
dialoqdur. Bir tərəfdən islam
dünyasının başına bəlalar açır, onun
sərvətini daşıyıb aparır, bir tərəfdən
də timsah göz yaşları tökür, dialoq, dialoq
deyirlər. Qardaşım, məndən sənə
hansı zərər toxunub? Utanmırsanmı?
Bir tərəfdən, mənim atamı
yandırırsan, bir tərəfdən də məni xortdan
göstərir, özünü mələk kimi qələmə
verirsən? Yox, yenə də
razılaşmırsınız, dialoq bu cür olmaz, dialoq
güzəşt tələb edir, ön şərtləri,
keçmişdəki inciklikləri unutmağı tələb
edir. Siz yenə də tərəflərarası
problemləri önə çıxarırsınız,
deyirsinizsə, o zaman mən də bu izahı gətirməyə
məcburam.
Davamı növbəti sayımızda
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyəsi
əsasında səhifəni hazırladı: Qvami Məhəbbətoğlu
Zaman.-2015.-13 fevral.-S.13.