Bəşər övladını monoloqa
yox, dialoqa dəvət edirik!
Əvvəli
ötən sayımızda
- Belə
çıxır ki, bizim dialoq anlayışımızla
Avropanın dialoq anlayışı fərqlidir.
- Avropada
mədəniyyətlərarası dialoq (beynəlxalq termin kimi
tolerantlıq) deyəndə, “Dəymə mənə, dəyməyim
sənə!” fəlsəfəsi önə çıxır.
Bunu tərsinə çevirəndə isə belə bir məntiq
formalaşır: “Mənə dəysən, atanı
yandıraram.” Hətta “Mənə dəyəcəyindən
şübhələnsəm, yenə atanı
yandıracağam”. Odur ki, bu gün bundan
istifadə edərək “Mənə elə gəlir ki, əlinə
fürsət düşsə, mənə dəyəcəksən.
Odur ki, mən əvvəlcədən sənə
dəyim ki, sənin mənə dəymək ehtimalın arada
qalxmış olsun” məntiqi ilə hərəkət edilir.
Bilirsiniz, bu halda dialoqdan danışmaq
gülünc olur, çünki hər kəs, əslində,
öz monoloqunu söyləyir. Həm də “Hamlet”in qəhrəmanının
məşhur monoloqunu: “Olum, ya ölüm? Budur
məsələ!”
Bir məsələyə diqqətinizi cəlb etmək
istəyirəm. Baxın, bu gün dünyanın bəzi
güclü dövlətlərində erməni qətliamı
barədə dövlət səviyyəsində qərarlar qəbul
edilmiş, 1915-ci ildə türklər erməniləri
qırmışlar deyə qanunlar çıxarmışlar.
Hətta elə bir qanun ki, bu yalanı dilə gətirsən,
həbsə məruz qalırsan. Təsəvvür
edirsinizmi, bu qanunu çıxaranlar fikir, söz
azadlığından, demokratiyadan bəhs edirlər. “Mən
bir yalana qanun donu geyindirəcəyəm, amma sən buna yalan
desən, səni həbsə atacağam.” Budurmu
demokratiya? Adsamdan bir sifətli olmağı tələb
etdiyimiz kimi, dövlətdən də bir sifətli
olmağı tələb etmək qədər təbii olan
başqa bir şey ola bilərmi? İndi de görüm, bu sifət sahibi ilə
dialoqdan danışmaq mümkündürmü?
Keçmiş və yaxın tarixdə, hətta bu
gün belə Afrikada, Asiyada qan tökülür, zülm ərşə
dirənir.
Baxın, Türkiyədə, Suriyada, İraqda,
Əfqanıstanda, Livanda, Fələstində, Qəzzədə,
Misirdə, Sudanda, Liviyada, daha haralarda, haralarda nələr
baş verir? Bu ölkələrin heç biri
silah istehsal etmir. Bəs bu qədər silahı onlara kim verir? Bu silahların pulunu
haradan alırlar? Kim peşkəş edir?
Hansı məqsəd peşkəş edir?
Burada ardıcıl olaraq bu suallar gəlir: nanı mədəni
ölkələr, haradadır dialoq?
Yenə deyirəm, dialoq, xoş məramlı
çağırış sədaları ən çox
Türkiyədən, sonra Azərbaycandan ucalmamışmı? Dünyaya
zeytun budağını uzadan məhz bu ölkələr, bu
xalqlar olmamışmı? Hanı, haradadır
ayağı daşlar arasında qalmış bir heyvanın, sudan kənara çıxıb geri qayıda
bilməyən bir tısbağanın “harayına yetişən”
humanistlər? Əksinə, müharibə, qan tərəfdarlarının
dinlərarası dialoq deyən insanların başına nə
oyun açdıqlarını görmürükmü? Dünyaya sülh, sevgi, qardaşlıq yayan müəssisələri
yox etmək üçün kimlərdən, nələrdən
istifadə etdikləri məlum deyilmi?
“Mələk
heyrətamiz dərəcədə pərişandır”
- Bəlkə,
bu mövzunu ədəbi müstəvidə davam etdirək?
- Olar. Elə isə, gəlin, dinlərarası dialoq
müvzusunu tanınmış dramaturqumuz Hüseyn Cavid əfəndinin
“İblis” faciəsi ilə davam etdirək. Bilmirəm, həmin dram əsərini
xatırlayırsınız, ya yox? Bəli,
bir tərəfdə İblis, bir tərəfdə Mələk
dayanaraq dünyanı seyr edirlər. Hər
ikisi, hətta İblis belə dəhşət, heyrət
içindədir. İblis qarşısındakı mənzərədən
həzz və məmnunluq içində insanın nə qədər
qəddar, nə qədar amansız, nə qədər
insafsız olduğunu belə təsvir edir:
Dəryalarə
hökm etmədə tufan,
Səhraları
sarsıtmada vulkan,
Sellər
kimi axmaqda qızıl qan,
Canlar
yaxar, evlər yıxar insan...
İblisə nə demək olar? O, öz vəzifəsini yerinə
yetirir. Bəlkə bir az narazıdır,
çünki ev yıxmaq, qan tökmək onun vəzifəsi
ola-ola, insane bu vəzifəni onun əlindən alıb, onu
işsiz qoyub. Bəs Mələk? Mələk
də bu mənzərədən dəhşətə gəlib,
əlindən heç nə gəlmədiyinin fərqindədir,
nə edəcəyini bilmədən fəryad edir:
Ya Rəbb,
azacıq lütfü-inayət!
Qəhr olmada artıq bəşəriyyət.
Başdan-başa
həp yer üzü vəhşət,
İblis ilə həmrəngi-siyasət.
Bu son ifadə
məni qəhr edir: “İblis ilə həmrəngi-siyasət.”
Nə deməkdir bu? Siyasətin İblislə
həmrəng olması, siyasətin iblisləşməsi,
İblisin öz siyasətinin insanların əli ilə həyata
keçirilməsi... Əslində, bəşəriyyətin,
bəşər övladının vəzifəsi İblislə
həmrəng olmaq, İblisanə siyasət yürütmək
deyil, tam əksinə, mələklərlə həmrəng
olmaqdır. Hətta mən deyərdim ki,
onu çox-çox geridə buraxaraq siyasəti ilə
xalqı, dövləti, hər bir fərdi daha gözəl
şəkildə idarə etməkdir. Bəlkə
elə buna görədir ki, bu gün siyasət deyəndə,
çoxumuz “Siyasət aldatmaqdır”, - deyirik, siyasəti
qarşındakı insana, dövlətə, tərəf
müqabilinə kələk gəlmək istedadı və
ustalığı kimi qəbul edirik. Axı aldatmaq, kələk
gəlmək İblisin insana təqdim etdiyi ilk
anlayışdır! Məhz onun aldatması ilə
insane cənnətdən qovulmuş, yer üzünə
“sürgün” edilmişdir. O zaman yalan deyən, kələk
gələn adam, əslidə iblisləşmiş
insan - insi şeytan olmurmu?
Bu baxımdan dialoq da şeytani və ya mələki
olmalıdır və belədir. Fərdlər, qruplar,
dövlətlər, dinlər, məzhəblər arasındaki
dialoqlar sağlam, saf, təmiz təməllər və niyyətlər
üzərində qurulmuşdursa, bu dialoq mələkidir.
Yox, fırlıdaq, yalan, kələk üzərində
qurulmuşdursa, o zaman şeytanidir. Bu
baxımdan dinlərarası dialoqu da müəyyənləşdirmək
lazımdır - mələki dialoqmu, şeytani dialoqmu? Bu gün dinlərarası dialoq deyərkən mən
məhz bunu - mələklə şeytan arasında gedib-gələn
insanı, insan cəmiyyətini təsəvvür edirəm.
- Yəni
demək istəyirsiniz ki, dünyanın mənzərəsi dəyişmir
ki, dəyişmir…
- Bəli,
bu gün bəşəriyyəti Hüseyn Cavidin “İblis”indən
bir əsrə yaxın, Götenin “Faust”undan iki əsrdən
uzun bir dövr ayırır, amma dünyanın mənzərəsi
heç dəyişmir, milyon il əvvəl də belə idi,
bu gün də belədir. Çünki
insanın mahiyyəti, necə deyərlər, mənəvi
quruluşu dəyişmir. Aləmlərdə
mələklər və şeytanlar həmişə var
olduğu kimi, dünyada da mələk kimi insanlarla
yanaşı, iblis kimi insanlar da yaşamış,
yaşayır və yaşayacaq. Görünür,
bəşəriyyət qiyamətə qədər mələklə
şeytan arasında seçim etməli olacaq.
“İnsana
düşən, insan kimi davranmaqdır”
- Bəs
nə etməli?
- Məncə,
biz yenə də özümüzə, mənəvi dəyərlərimizə,
ruh dünyamıza uyğun hərəkət etməliyik. Yuxarıda da qeyd etdiyim kimi, bizdə belə bir
problem olmayıb, yoxdur, inşallah, gələcəkdə də
olmaz (əgər kənardan qaşımasalar). Biz həmişə xoşgörü tərəfdarı
olmuşuq.
“Xoşgörü”nün
mənası fars dilindən alınmış “xoş”
sözü ilə ana dilimizdəki “görmək” feilindən əmələ
gələn mürəkkəb söz olmaqla hər şeydə
nöqsanları deyil, gözəllikləri görmək, səbr,
səbat nümayiş etdirmək qəsd edilir və ən
doğrusu da budur. Çünki
xoşgörünün fəlsəfəsi əşya və
hadisələrə önşərtli baxmamaqdır. Xoşgörülü olmaq bağışlamaq, icazə
vermək demək də deyildir, onları birdəfəlik
görməməkdir.
Varlıq
əksliklərlə vardır - şirinin əksi acı, qaranlığın
əksi işıq, istinin əksi soyuqdur və s. və i.a.
Bunları rədd etmək, qəbul etməmək,
yaradılışın hikmətini rədd etmək demədir.
Hər kəsi eyni ölçüyə, eyni
qılıfa salmaq təşəbbüsü
yaradılışın arxasındakı gücə, qüdrətə
müxalif olmaq, müxalifət etmək deməkdir. İndi ki, belədir, o zaman bizim məsələyə
münasibətimiz bəllidir. Böyük
Sədi Şirazinin də dediyi kimi, əgər bir məxluq (o
məxluqun adını bilərəkdən çəkmirəm)
sənə təpik atmış, sənə xəsarət
yetirmişsə, bu dəfə sən də hirslənib ona təpik
atsan, nəticə etibarı ilə sən insanla o məxluq
arasında fərq aradan qalxacaq, ikiniz də eyni səviyyədə
olacaqsınız. İnsana düşən,
insan kimi davranmaqdır. Səbrlə,
yüksək əxlaqla, davranışla insanlara qucaq
açmaqdır, Mövlanə Cəlaləddin Rumi kimi.
Bir
gün Mövlanə Cəlaləddin Rumini qısqananlardan biri
ona belə bir məktub yazır: “Sən necə müsəlmansan?!
Dinin də bir izzəti, şərəfi var. Müsəlmana gəl
deyirsən, yəhudiyə gəl deyirsən, musəviyə gəl
deyirsən, nə bilim tövbəsini pozan hər kəsə
yenə gəl... Belə şey olar?!”
Mövlanə
Cəlaləddin Rumi məktubu səbrlə oxuyur və
arxasına bu cümləni yazıb geri göndərir:
“Sən də
gəl!..” Hacı Bektaş Vəli
nə deyib?
-
Heç bir insana, heç bir xalqa eyib deməyin!
-
İncitsələr də, incitmə!
- Dininə
dizlərinlə deyil, qəlbinlə bağlan!
Əslində, biz buyuq. Biz belə olmuşuq,
belə olmalıyıq. Xoşgörü budur, mədəniyyətlərarası
dialoq budur!
- Nazim
müəllim, bu gün belə bir fikir də səslənir:
“Mövlanə çox uzaq keçmişimizdir, bu gün
dünya fərqlidir, ona görə də biz Mövlanə
kimi edə bilmərik”.
- Elə
isə belələrinə müasirimiz deyə biləcəyimiz
Nazim Hikmətin misrası ilə cavab verək:
“Yaşamaq,
bir ağaç kimi tək və hür
Və bir orman kimi qardaşcasına”.
Biz, yəni dünya insanları fərd olaraq tək
ağac olsaq da, bəşəriyyət olaraq meşə kimi
olmalı, bir-birimizi qorumalı, qoruyaraq yaşamalıyıq. Yoxsa ağac,
meşə məndən, səndən, bizdən dəyərli
olar. El dili ilə desək, gəlin,
papağımızı qarşımıza qoyub
düşünək: ağacıqmı, bəşərikmi,
meşəyikmi, bəşəriyyətikmi?
Bəşər
övladını monoloqa yox, dialoqa dəvət edirik!
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifə ni hazırladı:
Qvami Məhəbbətoğlu
Zaman.-2015.-14 fevral.-S.13.