İslamda dözümlülüyün
prioritet olduğunu göstərən faktlar...
“İslamın Azərbaycanda yayılmasından sonra xilafətin nümayəndələri ilə yerli əhali arasında bağlanan sülh müqavilələrinin mahiyyətini şərh edən AMEA-nın akademiki, tarixçi-alim Nailə Vəlixanlı bu müqavilələrdən bəhs edərək yazmışdır: “Beləliklə, Azərbaycanın şimal və cənub torpaqları bütünlüklə işğal edilib Xilafət tərkibinə qatıldı.
Yerli əhali ilə
aralarındakı münasibəti müəyyən nizama
salmaq üçün başqa yerlərdə olduğu kimi,
burada da yeni müqavilələr bağlanıldı. Tərəflər
arasında sülh münasibətlərini bərpa edən bu
müqavilələrə əsasən, yerli əhali ya
islamı qəbul etməli, ya da can vergisi - cizyə verməli
idi. Fütuhatın ilk illərində ərəblərin
işğal etdikləri ölkələrdən siyasi itaətlə
yanaşı tələb etdikləri də bu və digər
vergilər idi”. Bu sözlər fəlsəfə elmləri
doktoru Sakit Hüseynovun “Azərbaycanda dini tolerantlıq mədəniyyəti:
“Tarix və müasirlik” kitabında qeyd olunub. Onun sözlərinə
görə, islam - tarixən dini
tolerantlıq mədəniyyətinə örnək olub. İslam dinində tolerantlığın yüksək
olduğunu Avropanın tanınmış alimləri də
öz əsərlərində dəfələrlə
vurğulayıblar.
“Yəhudi, xristian və zərdüştlük
azlıqlarının İslam dünyasında öz
varlığını qoruya bilməsinin səbəbi
İslamın onlara dözümlü münasibəti olub”. Bu fikir islam
dini, islam sivilizasiyası tarixini araşdıran
tanınmış ingilis alimi Arnold Toynbinin (1889-1975) 2006-cı
ildə Moskvada rus dilində çap olunmuş “Sivilizasiya
tarixin məhkəməsi qarşısında” adlı
kitabında daha geniş şərh edilib. A. Toynbi islam dininin
meydana gəldiyi gündən geniş yayılması səbəblərini
və islamın başqa dinlərə qarşı
dözümlü olduğunu vurğulayaraq yazır: “Yəhudi,
xristian və zərdüştlük azlıqlarının
İslam dünyasında öz varlığını indiyə
qədər qoruya bilməsinin səbəbi Məhəmmədin
onlara qismən dözümlü münasibəti olmuşdur;
O, Quranda müsəlmanlara göstəriş verirdi ki, islam
dövlətinə tabe olan qeyri-müsəlman “Kitab əhli”
ilə münasibətdə ola bilərlər. Bundan başqa, islam öz yolu ilə irəlilədikcə,
başqa missioner dinlər kimi islamı qəbul edənlərin
əvvəlki dinlərinin elementlərini gizlicə qəbul
edirdi. Bu halda və başqa hallarda da qəbul
etmək kompromislə qiymətləndirilirdi”. Toynbinin
yuxarıda irəli sürdüyü fikirdən aydın olur
ki, yarandığı vaxtdan başqa dinlərlə, xüsusən,
xristian, yəhudi və zərdüştlük dinlərinə
qarşı islam dini
dözümlülük nümayiş etdirib. Burada
A.Toynbi islamın başqa dinlərə qarşı tolerant
olmasını Məhəmməd peyğəmbərin
özünün bir şəxsiyyət kimi tolerant olması ilə
əsaslandırırdı. Başqa dinlərin “İslam
dünyasında öz varlığını indiyə qədər
qoruya bilməməsinin səbəbi Məhəmmədin onlara
qismən dözümlü münasibəti olmuşdur”-deyən
A. Toynbinin fikirlərini təhlil etsək, buradan məlum olur
ki, islamda tolerantlığın islamın öz mahiyyətindən
irəli gəldiyini qeyd etmək əvəzinə, o,
dözümlülüyü Məhəmməd peyğəmbərin
şəxsiyyəti ilə şərtləndirməyə
çalışmışdır. Lakin
A.Toynbinin bu fikri ilə bütövlükdə
razılaşmaq çətindir. Çünki əvvəla,
A.Toynbi tolerantlığın, sülhün islam
dininin öz mahiyyətindən irəli gəldiyini inkar
etmiş olur.
Qeyd edək ki, Qurani-Kərimdə insanlar sülhə
çağrılaraq onlara müraciət edilir ki, “Ey iman gətirənlər! Hamınız bir yerdə
sülhə (islama) gəlin! Şeytanın yolu
ilə getməyin, çünki sizin açıq-aşkar
düşməninizdir!” (Əl-Bəqərə,
208). Deməli, islamın müqəddəs
kitabında bütün insanların sülhə
çağırılması Allahın buyurduğu kimi irəli
sürülmüşdür. Digər tərəfdən
A.Toynbi öz əsərlərində Məhəmməd
peyğəmbəri islam dininin
yaradıcısı, Quranın müəllifi və görkəmli
din xadimi kimi xarakterizə etmiş, lakin peyğəmbərimizin
-Allahın elçisi olduğu fikrini bütöv şəkildə
qeyd etməmişdir ki, bununla da razılaşmaq olmaz. Fəlsəfə
elmləri doktoru, professor Y. Rüstəmovun qeyd etdiyinə
görə, A. Toynbi isə Məhəmməd peyğəmbəri
ilahi mahiyyətdən mərum edir, onu yalnız görkəmli
din və dövlət xadimi kimi xarakterizə edir, praqmatik lider
hesab edirdi”.
İslamda
dözümlülüyün prioritet olduğunu göstərən
faktlar...
İslamın
təbliğ edilməsində zor və məcburiyyətin
olmaması Quranda aydın şəkildə göstərilib:
“Dində məcburiyyət (zorakılıq) yoxdur. Artıq doğruluq (iman) azğınlıqdan
(küfrdən) ayırd edildi. Hər kəs
Tağutu (Şeytanı və ya bütləri) inkar edib Allaha
iman gətirərsə, o, artıq (qırılmaq bilməyən)
ən möhkəm bir ipdən (dəstəkdən)
yapışmış olur. Allah (hər
şeyi olduğu kimi) biləndir!” (Əl-Bəqərə,
256). Yaxud, Qurani-Kərimin başqa bir surəsində
göstərilir ki, “Allahdan başqalarına tapınanları
söyməyin. Yoxsa onlar da (Allaha qarşı hörmət
və ehtiram) bilmədikləri üzündən Allahı
düşməncəsinə söyərlər...”(Ənam, 108). Göründüyü
kimi, burada İslamın digər səmavi dinlərə və
dini konfessiyalara dözümlülük münasibəti
göstərilir. Yəni buradan aydın
olur ki, İslam istənilən əks fikrə qarşı
zorakılığı istisna edir, insanlar arasında
dözümlülük və sülh münasibətini önə
çəkir. Quranda irəli sürülən
bu fikirlər islamda dözümlülüyün prioritet
olduğunu göstərən ən mühüm
faktlardandır.
Doğrudur, Məhəmməd peyğəmbərin
özünün sülhpərvər və başqa millətlərə
qarşı dözümlülük nümayiş etdirməsi
haqda xeyli tarixi faktlar vardır. Bu tarixi faktlardan birini şərh edən
Şeyxülislam H. A. Paşazadə özünün “Qafqazda
islam” adlı kitabında yazmışdır: “Məlumdur ki,
islamın erkən çağlarında, müsəlman cəmiyyətinin
hüdudları hələ Ərəbistan yarımadası ilə
məhdudlaşdığı bir vaxtda, Həzrəti Peyğəmbər
qonşu dövlətlərin başçılarına bir
sıra xüsusi məktublar göndərmişdi. Belə məktublardan
biri Abdallah bin Hüzeyfə əs-Səhmi vasitəsilə
Sasani şahına göndərilmişdi”(12,s.46-48).
Artıq yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, bu vaxt
Qafqazın böyük bir hissəsi Sasanilərin
hökmranlığına tabe idi. Həzrəti Peyğəmbərin
Sasani şahına göndərdiyi məktubda deyilirdi:
“Bismi-l-lahi-r-Rəhman-i-r-Rəhim!
Allahın rəsulu Məhəmməddən Fars
şahı Xosrova. Salami-sülh o kəsə ki, Hidayət
yolunu tutmuşdur və Allaha və Onun rəsuluna iman gətirmişdir
və şəhadət etmişdir ki, Vahid Allahdan başqa
ilahi yoxdur. Ona şərik olan yoxdur və
Məhəmməd Onun bəndəsi və rəsuludur. Səni Əziz və Qadir Allahın dininə çağırıram.
Həqiqətən, mən Allahın bütün insanlara rəsuluyam
ki, sağ olan hər kəsə öyüd verəm. Kafirlər
üçün belə bir söz haqlıdır:
özünü (Allaha) təslim et - səlamət
qalarsan! Boyun qaçırsan atəşpərəstlərin
günahları üçün məsuliyyəti sən
daşıyırsan”(13,s.46-48).
Bu məktubdan
görünür ki, Məhəmməd peyğəmbər
çox təmkin və ləyaqətlə Xosrov şahı islam dininə sülh yolu ilə
çağırır və islamın əsas prinsipini
aydın şəkildə sayğı ilə şərh edir.
Bu məktub Peyğəmbərin sülhpərvər
olduğunu, islam dininin isə tolerant din
olduğunu bir daha təsdiq edir.
“Heç
vaxt başqa dinlərə qarşı mənfi münasibət
göstərməmişik”
Azərbaycanda
və bütövlükdə Qafqazda yaşayan müxtəlif
xalqların tarixən tolerant şəkildə, sülh və əmin-amanlıq
şəraitində yaşadıqlarını beynəlxalq
simpoziumda vurğulayan ulu öndər H. Əliyev
bütövlükdə islam dininin tolerant
din olduğunu, eyni zamanda Azərbaycan xalqının başqa
dinlərə qarşı dözümlü olduğunu
aşağıdakı kimi şərh etmişdir: “Dünyada
bir çox böyük dinlər mövcudur. Hər dinin
özünəməxsus yeri var. Biz azərbaycanlılar islam dini ilə fəxr edirik, eyni zamanda
heç vaxt başqa dinlərə qarşı mənfi
münasibət göstərməmişik, ədavət
aparmamışıq və heç bir başqa xalqı da
öz dinimizə itaət etməyə məcbur etməmişik.
Ümumiyyətlə, başqa dinlərə
dözümlülük, başqa dinlərlə yanaşı
və qarşılıqlı anlaşma şəraitində
yaşamaq islam dəyərlərinin
xüsusiyyətidir. Bu, tarix boyu Azərbaycanda
da, Qafqazda da öz əksini tapıbdır. Azərbaycanda
islam dini ilə yanaşı xristian dini də,
yəhudi dini də əsrlər boyu yaşayıb və indi də
yaşayır. Qafqazda da bu mənzərə var.
Hesab edirik ki, insanlar hansı dinə, hansı mədəniyyətə
mənsubluğundan asılı olmayaraq, bütün başqa
mədəniyyətlərə, dinlərə, mənəvi dəyərlərə
də hörmət etməli, o dinlərin bəzən kiməsə
xoş gəlməyən adət-ənənələrinə
dözümlü olmalıdırlar. Dini
nöqteyi-nəzərdən ədavət, münaqişə,
müharibə yolverilməzdir. Hər halda
XX əsrin sonunda və qarşıdan gələn XXI əsrdə
dünyada belə hallara son qoyulmalıdır”.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifəni
hazırladı:
Elvin Əliyev
Zaman.-2015.-3 iyun.-S.13.