Qırmızı Qəsəbə
Dağ yəhudilərinin
Qubanın Qırmızı
Qəsəbə adlanan
yaşayış massivində
məskunlaşması tarixi
qaynaqlara görə,
XVIII əsrin 30-cu illərinə
aiddir. O dövrdə Quba xanı Fətəli xan yəhudiləri himayəsi
altına almış
və indiki Qırmızı Qəsəbənin
yerində məskunlaşmaq
üçün onlara
şərait yaratmışdır.
Qırmızı
Qəsəbə adı
isə “qırmızılar”ın,
yəni bolşeviklərin
bu coğrafiyaya gəlişindən sonra ortaya çıxıb. Elə o vaxtdan bu yer
Qırmızı Qəsəbə
adlanır. (Yəhudilərin yaşadığı
qəsəbəni Quba
şəhərindən Qudyalçay
ayırır. Qubada ən
uzun körpü olan Qudyalçay körpüsü 1894-cü ildə
rus çarı
3-cü Aleksandrın layıhəsi
ilə tikilib). Onu da qeyd edək
ki, XIX əsrin sonunda Qırmızı Qəsəbə İsraildən
kənarda yerləşən
və tamamilə yəhudilərin məskunlaşdığı
yeganə qəsəbə
idi. Bu qəsəbə,
həmçinin “kiçik
Yerusəlim” kimi də tanınırdı.
Şərqlə Qərbin kəsişməsində
yerləşən Azərbaycanda
talışlar, avarlar,
ləzgilər, ruslar,
ukraynalılar, gürcülər,
polyaklar və digərləri də daxil olmaqla 40-dan çox azlıq və etnik qrup
yaşayır. Bu mənada müsəlman azərbaycanlıların üstünlük
təşkil etdiyi məmləkətimiz müxtəlif
dinlərə mənsub
xalqların əmin-amanlıq
şəraitində yaşadığı
çoxmədəniyyətli bir cəmiyyətdir.
Artıq
ölkəmizin tolerant ölkə
olması faktı dünyanın tanınmış
elm adamları, siyasətçiləri,
ictimai xadimləri tərəfindən tanınır.
Dünyanın ən qədim xalqlarından olan və bütün yer üzünə səpələnmiş yəhudilərin
bir qismi müstəqil Azərbaycan
Rəspublikasının bərabərhüquqlu
vətəndaşıdır. Quba şəhəri yaxınlığında,
Qudalçayın sağ
sahilində yerləşən
Qırmızı Qəsəbə
yəhudilərin ölkəmizdə
ən çox məskunlaşdığı yaşayış
məskənidir. Onu da vurğulamağı lazım
bilirik ki, dağ yəhudiləri kimi tanınmış bu irqin dünyada
ən çox məskunlaşdığı ünvan
da elə Qırmızı Qəsəbədir.
Dağ yəhudilərinin
Qubanın Qırmızı
Qəsəbə adlanan
yaşayış massivində
məskunlaşması tarixi
qaynaqlara görə,
XVIII əsrin 30-cu illərinə
aiddir. O dövrdə Quba xanı Fətəli xan yəhudiləri himayəsi
altına almış
və indiki Qırmızı Qəsəbənin
yerində məskunlaşmaq
üçün onlara
şərait yaratmışdır.
Yəhudilərin Qubada məskunlaşdığı
yaşayış məntəqəsi
ilk vaxtlar Zidkovskaya Sloboda adlandırılıb.
XIX əsrin 60-70-ci illərində Zemstvo islahatlarından sonra Yevreyskaya Sloboda adlanıb. Qırmızı
Qəsəbə adı
isə “qırmızılar”ın,
yəni bolşeviklərin
bu coğrafiyaya gəlişindən sonra ortaya çıxıb. Belə ki, 1920-ci ildə XI Qızıl Ordu Xudata gəlir. Qəsəbədə isə qərargahları
indiki Doğum evində yerləşdiriblər.
Bolşeviklərin gəlişi ilə
qəsəbə bir də ad dəyişməyə
məruz qalıb.
Elə o
vaxtdan bu yer Qırmızı Qəsəbə adlanır.
(Yəhudilərin yaşadığı qəsəbəni
Quba şəhərindən
Qudyalçay ayırır.
Qubada ən uzun körpü
olan Qudyalçay körpüsü 1894-cü ildə
rus çarı
3-cü Aleksandrın layıhəsi
ilə tikilib). Onu da qeyd edək
ki, XIX əsrin sonunda Qırmızı Qəsəbə İsraildən
kənarda yerləşən
və tamamilə yəhudilərin məskunlaşdığı
yeganə qəsəbə
idi. Bu qəsəbə,
həmçinin “kiçik
Yerusəlim” kimi də tanınırdı.
“Kiçik Yerusəlim”
Azərbaycanın istər xanlıqlar halında idarə olunduğu illərdə, istər rus çarizmi, istərsə
də sovet hakimiyyəti dövründə
burada yaşayan yəhudilər öz dini ayinlərini, milli adət-ənənələrini
yaşatmışlar. Dünyanın müxtəlif qitələrində
yaşayan yəhudilərin
dillərində, təbii
ki, müəyyən fərqlər meydana gəlməlidir. Qırmızı
Qəsəbə sakinlərinin
dili də bu mənada istisna deyil və
ona fars
dilinin təsiri özünü göstərməkdədir.
Azərbaycan türklərinin
milli ənənələrinin,
məsələn, Novruzun,
“Kitabi - Dədə Qorqud” kimi milli-mədəni
qaynaqlarının sovet
“əxlaqı”na uyğun
sayılmadığı illərdə
Qırmızı Qəsəbə
yəhudiləri öz
sinaqoqlarında ibadətlərinə
davam etdirmiş, bütün dini rituallarını qoruyub saxlamış, kişilər
başlarında dini simvol kimi gəzdirdikləri
kipanı belə çıxarmamışlar. Qəsəbədə on üç sinaqoqdan yalnız səkkizi qorunub saxlanıb. Hazırda
real olaraq onlardan ikisi sinaqoq olaraq
qapısını camaatın
üzünə açır.
İbadət zamanı sinaqoqlarda tam xüsusi çağırış
olmur. İnsanlar ibadət vaxtını
əzbər bildiyindən
özləri gəlib
dua edirlər. Səhər ibadəti saat 8-də başlayır. Günorta ibadətinə
axşam saat 8-də, axşam ibadətinə isə axşam saat 9-da gəlirlər.
Qırmızı Qəsəbədə qadınlar sinaqoqda ibadət etmirlər.
Onlar yalnız bayramlarda sinaqoqa gəlirlər.
Hazırda yaşayış məntəqəsinin 3300-dən çox əhalisi var. Sakinlərin əksəriyyətini
dağ yəhudiləri
təşkil etsə də burada azərbaycanlılar, ləzgilər
də mehriban şəraitdə yaşayırlar.
Qəsəbədə üç dildə danışılır:
dağ yəhudilərinin
gündəlik işlətdikləri
İran kökənli
“cuvuri” və Azərbaycan dillərində.
Bu qəsəbə sakinlərinin böyük
əksəriyyəti rus
və ingilis dillərini də yaxşı mənimsəyiblər.
Burada yerləşən 2 məktəbdən
birində dərslər
azərbaycan, digərində
isə rus dilində tədris olunur. Hər ikisində dünya
yəhudilərinin danışdığı
ivrit dili tədris olunur.
Ən abad qəsəbə
Bu gün Qırmızı
Qəsəbə Azərbaycanın
ən abad və baxımlı yaşayış məntəqələrindən
biridir. Rusiya və Avropa
memarlıq üslubunda
tikilən bir-birindən
yaraşıqlı və
cazibədar evlər bu qəsəbənin simasını günbəgün
gözəlləşdirməkdədir.
Qəsəbənin mərkəzi küçəsi
(Azərbaycan müstəqillik
əldə edəndən
sonra da dağ yəhudiləri Leninin adını daşıyan bu küçəni Fətəli
xan küçəsi
adlandırıblar) yaraşıqlı
evlərin və bağların arasından
uzanıb gedir. Evlərin çardağında, müxtəlif
təyinatlı binaların
ən uca yerində altı güşəli ulduz diqqəti çəkir.
Bu da dağ
yəhudilərinin öz
dinlərinə bağlılığının
rəmzi kimi izah olunur. Evlərin ölçüləri çox
böyükdür və
kənardan baxanda yaraşığı ilə
göz oxşayır.
Qəsəbədə dolaşdıqca tez-tez başında qara rəngli kipa gəzdirən yaşlı
kişilərə və
uzun ətəkli paltarlar geymiş, üstündən də naxışlı önlüklər
bağlamış qadınlara
rast gəlirsən. Gənclər isə ən son dəbdə geyinməyi xoşlayırlar.
Hələ sovet hakimiyyəti illərində belə dünya yəhudiləri ilə zəif də olsa əlaqələrini
davam etdirən Qırmızı Qəsəbə
sakinləri 1991-ci ildə
Azərbaycanın müstəqillik
qazanması ilə dünyaya açılmaq imkanı əldə etmiş oldular. Güclü maliyyə
qabiliyyətinə və
imkanlarına sahib olan
dağ yəhudiləri
ilk növbədə Rusiyanın
böyük şəhərlərinə,
xüsusilə də Moskvaya və bir çox Avropa paytaxtlarına üz tutdular. Bu gün Rusiyanın
ən zəngin adamları siyahısında
Qırmızı Qəsəbənin
bir neçə nümayəndəsinin adı
yer almaqdadır.
Bu qəsəbədə, demək olar ki, hər ailədən
bir və ya bir neçə
nəfər dünyanın
müxtəlif ölkələrində
biznes fəaliyyəti
ilə məşğuldur.
Bəzi ailələr İsrailə
köçsələr də,
Qırmızı Qəsəbə
ilə əlaqələrini
kəsmir, fürsət
düşdükcə bu
gözəl diyarı
ziyarətə gəlirlər.
Qəribədir ki, Azərbaycandan
İsralə köçən
yəhudilər övladlarına
Faiq, Çingiz, İsmayil kimi türk və müsəlman adları verməkdən çəkinmirlər.
“Qırmızı Qəsəbənin
inkişafı gözqabağındadır”
Qırmızı qəsəbədə dolaşdıqca
dükanların qabağına
qoyulmuş kətil üstündə oturub söhbət edən kişilər diqqəti çəkir. Elə bil ki, bu qəsəbədə işləyənlər ancaq
ticarətlə məşğul
olurlar. (Qırmızı Qəsəbədə
qız uşağı
gözə dəymir.
Yalnız arada-bir mağazaya
gedən qadınları
küçədə görmək
olur). Bir çox ailələr
isə gündəlik
dolanışıqlarını dünyanın müxtəlif
ölkələrində bizneslə
məşğul olan övladlarının göndərdiyi
maliyyə vəsaiti ilə təmin edirlər. Bu qəsəbədə əhalinin
həyat standartı Azərbaycanın əksər
qəsəbə və
şəhərləri ilə
müqayisədə xeyli
yüksəkdir. Burada kommunal
məsələlər ən
yüksək şəkildə
öz həllini tapıb. Ölkə prezidenti şimal
rayonlarına səfərləri
zamanı tez-tez bu qəsəbəyə baş çəkir, sakinlərin təklif və ehtiyaclarını dinləyib dəyərləndirir.
Ardı növbəti sayımızda
Zaman.-2015.-12 iyun.-S.13.