Milli azlıqların hüquq və azadlıqlarının
qanunvericilikdə təsbiti
Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyası
müasir dünya tərəfindən qəbul
edilən bütün
insan hüquq və azadlılqarını
özündə ən
yüksək səviyyədə
ehtiva edir.
Bununla yanaşı milli
qanunvericilikdə də
insan hüquq və azadlıqları ilə bağlı bir çox beynəlxalq müqavilələr
Azərbaycan qanunvericiliyində
öz əksini tapmışdır. Azərbaycan Respublikasının
ratifikasiya etdiyi beynəlxalq sənədlərdən
biri də “Milli azlıqların müdafiəsi haqqında”
Çərçivə Konvensiyasıdır.
Azərbaycan Respublikasının İnsan Hüquqları üzrə Müvəkkilinin
Aparatı tərəfindən
hazırlanan “Azərbaycan
Respublikasının iştirakçısı
olduğu beynəlxalq
konvensiyaların milli qanunvericilikdə təsbiti”
adlı kitabda Çərçivə Konvensiyası
barədə ətraflı
məlumat verilib.
Çərçivə Konvensiyası
1998-ci ildə qüvvəyə
minən Çərçivə
Konvensiyası - milli azlıqlara mənsub olan şəxslərin hüquqlarının müdafiəsinə
yönələn ilk müqavilədir. Milli azdıqların
müdafiəsi kontinentdə
stabillik, demokratik təhlükəsizlik və
sülh üçün
mühüm əhəmiyyət
kəsb edir. Bu prinsipə əsaslanaraq, Çərçivə Konvensiyasının
öz qarşısına
qoyduğu əsas məqsəd milli azlıqların tam və həqiqi bərabərliyini
təmin etmək, həmçinin hüququn
aliliyi, ərazi bütövlüyü və
milli suverenlik prinsiplərinə hörmət
çərçivəsində öz milli fərdiliyini
ifadə etmək, qorumaq, inkişaf etdirməyə imkan verən şəraitin yaradılmasıdır. Çərçivə Konvensiyası proqram prinsipləri və normaları şəklində
hüquqi standartlar formalaşdırır. Ümumi məqsədlər
müəyyənləşdirilir ki, razılığa gələn tərəflər
bu məqsədlərə
qanunvericilik tədbirlərinin
görülməsi və
müvafıq dövlət
siyasəti vasitəsilə
nail olmağı öz
öhdələrinə götürürlər.
Adətən Çərçivə Konvensiyasının normaları
birbaşa tətbiq olunmur. Dövlətlər, milli qanunvericiliyi
onların ərazisində
yaşayan milli azlıqların xüsusiyyətlərinə
uyğunlaşdırılmasına imkan verən müəyyən fəaliyyət
azadlığına malikdirlər.
Bu qədər həssas
bir sahədə mürəkkəb hüquqi
və siyasi maneələr olduğundan
Çərçivə Konvensiyası
milli azlıq konsepsiyasının dəqiq
anlayışını müəyyən
etməmişdir, lakin
aşağıdakı kriteriyalar
irəli sürülmüşdür:
bu anlayış yalnız din, dil, ənənələr və
mədəni irslə
müəyyənləşdirilən azlıqlara şamil edilir. Çərçivə Konvensiyasında söhbət,
ilk növbədə, bərabərlikdən,
əsasən də qanun qarşısında bərabərlikdən gedir.
Razılığa gələn tərəflər
həmçinin, lazım
gəldikdə pozitiv tədbirlər görməyi
də öhdələrinə
götürürlər. Bununla əlaqədar olaraq milli azlıqla çoxluq arasında real bərabərlik prinsipindən
irəli gələn əlavə hüquqlar da tanına bilər. Belə hüquqlar ikili
öhdəliklər şəklində
formalaşmışdır ki, bu öhdəliklərə
uyğun olaraq dövlətlər azlıqların
mövcudluğunun, o cümlədən,
fıziki müdafiəsinə,
həmçinin öz
xüsusiyyətlərinin inkişafına
məsuliyyət daşıyırlar.
Sosial vahidliyin saxlanılması
prinsipindən çıxış
edərək Çərçivə
Konvensiyası milli azlıqların üzərinə
də müəyyən
öhdəliklər qoyur,
məsələn dövlətdən,
onun razılığı
olmadan ayrılmanın
qadağan olunması öhdəliyi. Dövlətə, həmçinin ümumi inteqrasiya siyasətinin xeyrinə tədbirlər görmək imkanı da verir. “Milli azlıqların hüquqlarının müdafiəsi
haqqında” Çərçivə
Konvensiyası özündə
aşağıdakı prinsipləri
təsbit edir:
- ayrı-seçkiliyin qadağan olunması;
- milli azlıqlarla
əhalinin çoxluğu
arasında bərabərliyin
təmin olunmasına yardım etmək;
- milli azlıqların
mədəniyyətinin, dininin,
dilinin və adət-ənənələrinin qorunub saxlanması və inkişaf etdirilməsi üçün
əlverişli şəraitin
yaradılması;
- yığıncaqlar, birləşmək, söz,
fikir, vicdan və din azadlığı;
- kütləvi informasiya vasitələrindən
istifadə, radio və
televiziya proqramları
qəbul etmək və translyasiya etmək hüququ;
- təhsil almaq
hüququ;
- sərhədyanı əlaqələr və əməkdaşlıq;
- iqtisadi, mədəni
və sosial həyatda iştirak.
Konstitusiyada hər bir millətin hüquq və azadlıqları beynəlxalq normativlərə
uyğun tənzimlənir
16 iyun 2000-ci il tarixdən “Milli azlıqların hüquqlarının
müdafiəsi haqqında”
Çərçivə Konvensiyasının
iştirakçısı olan
Azərbaycan Respublikasının
milli qanunvericiliyində
insan hüquq və azadlıqlarının
təmini ilə bağlı təsbit olunmuş normalar Çərçivə Konvensiyasının
milli azlıqların hüquqlarının müdafiəsi
sahəsində müəyyən
etdiyi prinsiplərə
tam cavab verir. Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyası
və qəbul edilmiş digər normativ-hüquqi aktlarda hər bir millətin
hüquq və azadlıqları beynəlxalq
normativlərə uyğun
tənzimlənir. Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasının 25-ci maddəsi
hamının qanun və məhkəmə qarşısında bərabərliyi
hüququnu təsbit edir. Dövlət irqindən, milliyətindən,
dinindən, dilindən,
cinsindən, mənşəyindən,
əmlak vəziyyətindən,
qulluq mövqeyindən,
əqidəsindən, siyasi
partiyalara, həmkarlar
ittifaqlarına və digər ictimai birliklərə mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq hər kəsin hüquq və azadlıqlarının bərabərliyinə
təminat verir. İnsan və vətəndaş hüquqlarını və
azadlıqlarını irqi,
milli, dini, dil, cinsi, mənşəyi,
əqidə, siyasi və sosial mənsubiyyətə görə
məhdudlaşdırmaq qadağandır.
Konstitusiyanın digər maddəsi (47-ci maddəsi) hər kəsin fikir və söz azadlığının müdafiəsi
hüququnu təsbit edir. Qanunla heç kəs
öz fıkir və əqidəsini açıqlamağa, fikir
və əqidəsindən
dönməyə məcbur
edilə bilməz.
İrqi,
milli, dini, sosial ədavət və düşmənçilik
oyadan təşviqata və təbliğata yol verilmir. Azərbaycan Respublikasının Cinayət
qanunvericiliyi milli zəmində törədilə
biləcək cinayətlərə
görə məsuliyyət
müəyyən etmişdir.
Belə ki, Cinayət Məcəlləsinin 103-cü maddəsi
Soyqırım cinayətinə
görə məsuliyyət
növünü müəyyən
edir. CM-nin
103-cü maddəsinə əsasən,
hər hansı milli, etnik, irqi
və ya dini qrupu, bir
qrup kimi bütövlükdə və
ya qismən məhv etmək məqsədilə qrup üzvlərini öldürmə,
qrup üzvlərinin sağlamlığına ağır
zərər vurma və ya onların
əqli qabiliyyətinə
ciddi zərər vurma, qrupun bütövlükdə
və ya qismən fıziki məhvinə yönəlmiş
yaşayış şəraiti
yaratma, qrup daxilində doğumların
qarşısını almağa
yönəlmiş tədbirləri
həyata keçirmə,
bir qrupa mənsub olan uşaqları zorla başqa qrupa keçirmə - on ildən
on beş ilədək
müddətə azadlıqdan
məhrum etmə və ya ömürlük
azadlıqdan məhrum
etmə ilə cəzalandırılır.
Soyqırımın törədilməsinə
bilavasitə və ya açıq təhrik etmə Cinayət Məcəlləsinin
104-cü maddəsi ilə
məsuliyyətə səbəb
olur və beş ildən
on ilədək müddətə
azadlıqdan məhrum
etmə ilə cəzalandırılır. Beynəlxalq
hüquq normaları və Azəpbaycan Respublikasının qanunları
ilə müəyyən
edilmiş əsaslar olmadıqda, əhalini qanuni yerləşdiyi yerlərdən başqa ölkəyə qovma və ya digər
məcburi hərəkətlərlə
didərgin salma Azərbaycan Respublikası
Cinayət Məcəlləsinin
107-ci maddəsi ilə
məsuliyyətə səbəb
olur və on ildən on beş
ilədək müddətə
azadlıqdan məhrum
etmə ilə cəzalandırılır. Siyasi,
irqi, milli, etnik, mədəni, dini, cinsi və
ya beynəlxalq hüquq normaları ilə qadağan edilmiş digər əsaslara görə müəyyən edilmiş
hər hansı bir qrupu və
ya təşkilatı
təqib etmə, yəni qrupa və ya təşkilata
mənsub olduqlarına
görə insanları
əsas hüquqlardan kobudcasına məhrum etmə, bəşəriyyət
əleyhinə digər
cinayətlərlə əlaqədar
olduqda Cinayət Məcəlləsinin 109-cu maddəsi
ilə məsuliyyətə
səbəb olur və beş ildən on ilədək müddətə azadlıqdan
məhrum etmə ilə cəzalandırılır.
Davamı
növbəti sayımızda
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında
səhifəni hazırladı:
Xəyalə Sadıqova
Zaman.-2015.-24 iyun.-S.13.