İSLAM DİNİNİN AZƏRBAYCANDA
TOLERANTLIQ ƏNƏNƏLƏRİNİN FORMALAŞMASINA
TƏSİRLƏRİ
Azərbaycanın mədəniyyətlər qovşağında yerləşməsi, həm dini azad fikirliliyin və tolerantlığın olmasına, həm də yeni dini cərəyanların zaman-zaman yaranmasına və inkişafına zəmin yaratmışdı. Azərbaycan olduqca unikal bir mədəniyyətə
malikdir.
Bu torpaqda uzun əsrlər boyu dünyanın ən aparıcı mədəniyyət
sistemlərinin təbii,
tarixi inteqrasiyası baş vermişdir. Bu torpaqda
atəşpərəstlik, türk, iran, qafqaz, yəhudi, xristian, islam, Şərq, Qərb, slavyan, sosializm və s kimi müasir dünya sivilizasiyasını formalaşdıran
mədəniyyətlər çulğalaşmış,
dünyanın inkişafı
üçün gərəkli
olan mədəniyyət,
inkişaf modelləri
yaratmışdır.
Azərbaycanda İslamın yayılması
və İslamda tolerantlıq
VII əsrin I yarsında
Ərəbistan yarımadasında
meydana gələn İslam dini və onun əsasında
yaranan güclü Ərəb xilafəti öz nüfuzunu ətraf ərazilərə
yaymaq üçün
iri miqyaslı yürüşlərə başladı. Tarixdən İslamın
və bir dövlət olmaq etibariylə Xilafətin (peyğəmbərin xəlifələri
tərəfindən idarə
olunduğu üçün
belə adlanırdı)
“yer üzünə yayılma çağı”
adlanan dövrü başlandı.
Azərbaycan ərazisinə ərəblərin
ilk hücumları 639-cu ilə
təsadüf edir. “643-644-cü illərdə, xəlifə
Ömərin dövründə,
ərəblər tarixi
Azərbaycan ərazisinin
yalnız cənub və Dərbəndədək
Xəzər sahili torpaqlarını tuta bildilər. 705-ci ildə isə Xəlifə I Validin zamanında Ərəb qoşunları Mehranilər
sülaləsini hakimiyyətdən
uzaqlaşdıraraq Aqvan
knyazlığına son qoydular.
Bu dövrdən etibarən Şimali Azərbaycan torpaqları da Ərəb xilafətinin tərkibinə
qatılmış oldu.
Ölkə xilafət qanunları
və canişinləri
tərəfindən idarə
olunmağa başladı.
Azərbaycan və digər
əyalətlər əl-Cəzirə
adlanan dördüncü
əmrliyin tərkibinə
daxil idi. Bu əmirliyin paytaxtı
əvvəlcə Dvin
şəhəri, Abbasilər
taxta çıxdıqdan
sonra isə Bərdə şəhəri
oldu.
”Bütün insanlar
qardaşdırlar; bütün
insanlar Allah qarşısında
bərabərdirlər” kimi
müddəaları, onları
dini cəhətdən
izah edərək əsaslandırması, ayin
(sitayiş forması)
məsələsində sadəliyi,
təbii ki, insanları cəlb edirdi. Buna qədim Şərqin dinlərinə
məxsus ayinçiliyin,
xüsusən zərdüştilik
üçün səciyyəvi
olan ibadət zamanı möminin pak olması tələbinin qalması da təsir göstərirdi.
Azadlıq o demək deyil ki, hər kəs
istədiyini edə bilər
İslam
dini təkcə üç qitənin - Avropanın, Asiyanın və Afrikanın qovuşduğu yerdə (coğrafi ərazidə), meydana gəlməmişdi,
demək olar ki, o, həm də dağılmaqda olan quldarlıq quruluşunun Ərəbistanda
qalmaqda davam edən qəbilə-tayfa münasibətləri ilə
erkən orta əsrlər feodalizminin bir-birindən ayrıldıqları
yol ayrıcında meydana gəlmişdir. İslamın ehkamlarından həm
onun yayılma sərhədlərinin sürətlə
genişləndirilməsinə siyasi cəhətdən bəraət qazandırmaq
üçün, həm
də yeni sosial prinsiplərin möhkəmləndirilməsi üçün
istifadə olunur.
İslam
məzlum aşağı
təbəqələrin ideologiyasına
çevrilməyə (ilkin
xristianlıqda olduğu
kimi) macal tapmadı, o özünün
yaranmasının elə
başlanğıcından dövlət dini rolunda çıxış
etməyə başladı.
Buna görə də
artıq Hz. Məhəmməd
(s) peyğəmbərin Məkkədən
Mədinəyə köçdüyü
(hicrət etdiyi) zamandan İslamda mənəvi-əxlaqi və
fəlsəfi məsələlərlə
yanaşı müsəlman
cəmiyyətinin ictimai-siyasi
quruluşunun, onun həyat və fəaliyyətinin hüquqi
cəhətlərinin prinsiplərinə
diqqət verilirdi. Hz. Məhəmməd (s) peyğəmbər öz fəaliyyətinin ilk mərhələsində
öz missiyasını
(ilahi tapşırığını)
yerinə yetirmək üçün təbliğat
yollarından istifadə
edir, yəni insanların şüuruna
təbliğat fəaliyyəti
ilə təsir göstərirdi. Bu haqda
V.Bartold yazırdı:
“Məkkədə Hz. Məhəmməd
(s) peyğəmbər heç
kəsin hökmdarı
deyildi, o insanları tövbəyə, imana və fəal məhəbbətə dəvət
edərkən yalnız
onların könüllü
iradəsinə müraciət
edə bilərdi. İndi İslam süst bir dindən döyüşkən bir dinə çevrilir.
Hz. Məhəmməd (s) peyğəmbərin
Mədinəyə gəlişindən
(622-ci il) onun ölümünədək
(632-ci il) keçən
on il dinc din və sosial həyat dövrü oldu. İslamın dini şüura verdiyi ən böyük töhfə onun təkallahlılığı
(tövhidi) dəqiq və qeyd-şərtsiz elan (ifadə) etməsindən ibarətdir:
“Allah - Özündən başqa
tanrı (məbud) olmayan, [daima] diri və var
(mövcud) olandır…”. İnsanlar Allahı əvvəllər
də tanıyırdılar,
ancaq çoxlu tanrılardan biri kimi. İndi onlara elan (bəyan) edildi ki, bir tək
Allaha qulluq var ondan başqa
ilah yoxdur. Kim tanrılara inanır, düzgün yoldan sapmış olsa buna görə ona
cəza veriləcək.
Bütün dünyanı - göyləri,
yeri, ulduzları, dağları, bitkiləri,
insanı Allah yaratmışdır.
Dünyada hər şey
Allahın istəyi (iradəsi) ilə baş verir. Odur ki, Quran xristianlığın
İsanı ilahiləşdirməsini
qəbul etmir. İsa İslamda bir insan kimi qəbul
olunur və ona həqiqi (haqq) peyğəmbər kimi ehtiram göstərilir.
Bu zaman hətta
ona başqa peyğəmbərlərə verildiyindən
daha yüksək yer (status) verilir. O - Məsihdir, günahsız,
məsum həyat keçirmişdir və mütləq yenidən Qiyamətdən qabaq bəşəriyyətin xilası
üçün dönəcəkdir.
İstənilən başqa
din kimi, İslam dini də öyrədir
ki, hər bir insan öz
mənəvi həyatına
görə özü
cavabdehdir: “Hər kəs bir günah
qazanarsa, mütləq
o günahı özünün
zərərinə qazanmış
olur” (4(qadınlar):111);
“Doğru yolu tutan özünə savab, doğru yoldan azan isə özünə günah qazanır.” (10 (Yunus):108). İnsanın ölümündən sonrakı taleyi onun öz həyatını
necə yaşamasından
asılı olacaq.
Deməli, onun ruhu cənnətə də düşə bilər, cəhənnəmə
də, cənnətdə
çoxlu bol sulu dərin
çaylar, şirəli
(dadlı) meyvə-tərəvəz
var, cəhənnəm
isə bunun əksinə olaraq, ərinmiş metalla, qaynayan maye (su) ilə dolu,
hər şeyi məhv edən alovlu od olan
bir yer kimi
təsvir edilir. İnsan öz həyatı üçün
məsuliyyət daşıyır:
Allah insanı azad yaratmışdır. Beləliklə,
dini inanc hər bir insanın
azad seçimindən
irəli gəlməlidir,
o özü bilər:
Allaha inanmaq lazımdır, yoxsa yox. Quranda deyilir:
“Dində məcburiyyət
(zorakılıq) yoxdur”
(2(inək):256). Ancaq bu azadlıq o demək deyil ki, hər
kəs istədiyini edə bilər.
Tolerantlıq müxtəlif inanclı insanlar arasında bir körpüdür
İslama görə tolerantlıq müxtəlif inanclı insanlar arasında bir körpüdür. Allah belə
buyurur: “Ey insanlar! Biz sizi bir kişi
və bir qadından yaratdıq. Sonra bir-birinizi tanıyasınız deyə,
sizi xalqlara və qəbilələrə
ayırdıq...” (”Hucurat” surəsi, 13).
İnsanların bir-birini tanıması,
qarşılıqlı münasibətlərinin
formalaşmasının əsası
tolerantlıqdan keçir.
İslam
dinində tolerantlıq
dinin əsas ünsürü kimi qəbul edilir. İslamın birinci əsas mənbəyi olan Quranda Uca
Allah belə buyurur: “Sizin dininiz sizə,
mənim dinim mənə aiddir” (”Kafirun” surəsi, 6). Quran
tolerant olmaq üçün
ədalətli olmağımızı
əmr edir: “Söz söylədiyiniz zaman qohumunuz olsa belə, ədalətli olun...” (”Ənam” surəsi,
152).
Allahın “De: “İstər inanın,
istərsə də inanmayın...” (”İsra”
surəsi, 107). “De: “Haqq
Rəbbinizdəndir. Kim istəyir
inansın, kim də istəyir inanmasın...” (”Kəhf”
surəsi, 29) sözləri
İslamın dini etiqad azadlığına verdiyi dəyəri göstərir. Quran “Dində məcburiyyət
(zorakılıq) yoxdur”
(”Bəqərə” surəsi,
256) ayəsi ilə inanmaq azadlığının
prinsipini formalaşdırıb.
Xüsusi
olaraq “Zaman-Azərbaycan”
üçün Piri Axundov, ADAU-nun Azərbaycan
tarixi, fəlsəfə
və hüquq kafedrasının baş müəllimi
Davamı növbəti sayımızda
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifəni
hazırladı: Vüqar Nəbiyev
Zaman.-2015.-6 mart.-S.13.