“Tolerantlıq Azərbaycanla sivil dünya arasında
qardaşlıq və dostluq körpüsüdür”
Müsahibimiz ehtiyatda olan polkovnik-leytenant, hərbi jurnalist və ekspert Üzeyir Cəfərovdur:
- Üzeyir müəllim, tolerantlıq
azərbaycanlılar üçün
nə deməkdir?
- Sizin bu suala
tam şəkildə cavab
verməzdən öncə
biz tolerantlığın qısaca
da olsa açmasına
diqqət etsək yaxşı olardı. Tolerantlıq
bütün dünyada
sözün bütöv
mənasında dözümlülük
mənasını daşıyır.
Yəni,
bəşər övladının
digər inanc və əqidələrə
dözümlü yanaşması,
insan hüquqları və vicdanı ilə bağlı məsələlərdə doğru-dürüst
mövqe nümayiş
etdirməsidir. Bu da tolerantlıq kimi ən mühüm
yaşam elementlərindən
biri sayılan insan azadlıqları və hüqüqlarının
təsdiqi, plüralizm
və demokratiya əsasında formalaşan
prinsiplərdir. Tolerantlıq həm də, irqçilik, ksenofobiya, dini dözümsüzlük,
terror və ekstremizmin
qəbul edilməməsi
kimi vacib elementləri özündə
ehtiva edən bir yaşam tərzidir. Məhz bu keyfiyyətlərinə
görə son illər
ölkəmiz dünya
dövlətləri arasında
gənc müstəqil
dövlət olmasına
baxmayaraq, tolerant ölkə
kimi tanınır və Azərbaycan nümunəsindən geniş
istifadə olunur.
Müstəqilliyimizin ilk illərində bu istiqamətdə işlər yetərincə
geniş təbliğ
və təşviq olunmurdusa, artıq indi bu sahədə
hərtərəfli işlər
həyata keçirilir.
Özü də bu işlər təkcə dövlət xətti ilə deyil, eyni zamanda,
QHT-lər, ayrı-ayrı
fondlar və müstəqil şəxslər
və təşkilatlar
tərəfindən ən
yüksək formada təbliq olunur və bu da
sözsüz ki, Azərbaycan adlı məmləkətin daha da geniş tanınmasına,
xalqımızın daha
da sıx şəkildə dünyadakı
inkişaf proseslərinə
inteqrasiya olunmasına
xidmət edir. Əhali sayı artıq 10 milyona yaxınlaşan ölkəmizin ərazisində
yaşayan irqinden, dinindən, dilinden asli olmayan insanlarin
tam şəkildə rahat
anlaşması, normal insanı
münasibətlərin qurulması
cəmiyyətimizin məhz
tolerantlıq ruhunda tərbiyyə almasının
bariz göstəricisidir.
- Azərbaycan tarix boyu tolerant ölkə kimi tanınıb, burada dinindən, millətindən asılı
olmadan bütün insanlara xoş münasibət bəslənilib.
Sizcə
bu nədən irəli gəlir?
- Bir qədər yuxarıda mən bu suala qismən
də olsa toxundum. Əsrlər boyu tolerant ölkə
kimi tanınmağımızda
sözsüz ki, tarix böyük rol oynayıb. Mənə elə gəlir ki, əgər biz tariximizə diqqət yetirsək görərik ki, ulu babalarımızdan
bizə gəlib çıxan əksər
adət-ənənələrimiz bu gün də
saxlanılır və
daha da inkişaf
etdirilir. Elə bizim sizinlə söhbətimiz müsəlman
dünyasının ən müqəddəs
bayramlarından biri olan Novruz Bayramı
ərəfəsinə təsadüf
edir. Baxın, keçmiş SSRİ dövlətinin ən totalitar dönəmlərində
belə xalqımız,
millətimiz və Azərbaycanda yaşayan xalqlar bu bayramla
yanaşı digər
xalqlara məxsus olan bayaramları da bacardığı şəkildə qoruyub saxlaya bilmiş, onu gələcək nəsillərə ötürməyi
bacarmışdır. Müsəlmanların bayramlarında yaxından
istirak edən digər xalqlar da öz adət-ənənələrinə
sadiq qalmışlar.
XX əsrin sonunu
əsasən sosialist düşərgəsinin süqutu
nəticəsində, dünyanın
mövcud siyasi xəritəsinin dəyişməsi,
habelə ictimai həyatın müxtəlif
sahələri ilə
bağlı bir sıra qlobal problemlərin yaranması və gərginləşməsi
ilə səciyələndirmək
olar. İqtisadi, ekoloji və
demoqrafik problemlərlə
yanaşı, əxlaqi-etik
dəyərlərə lazımi
diqqət yetirilməməsi
nəticəsində mənəviyyat
problemləri də kəskinləşmişdir. Bundan başqa, dünya dinləri arasında mövcud fərqlərə
əsaslanan “sivilizasiyaların
toqquşması” nəzəriyyəsi
meydana çıxmış
və öz tərəfdarlarını tapmışdır.
Bəzi separatçı qruplaşmalar
bir çox hallarda öz fəaliyyətlərinə bəraət
qazandırmaq məqsədilə
dini amildən istifadə edirlər.
Belə bir şəraitdə bəşər sivilizasiyanın
müxtəlif mədəniyyətlərinin
qorunması üçün
dinlər və mədəniyyətlər arasında
dialoqun yaranması böyük əhəmiyyət
kəsb edir. Bu baxımdan
tolerantlıq və dözümlülük ənənələri
zəngin olan ölkə və regionların təcrübəsi
nümunə ola bilər. Azərbaycan bir çox millətlərin və dini konfessiyaların dinc yanaşı yaşamasının unikal
nümunəsidir.
Bu ənənənin kökləri
tarixin dərinliklərinə
gedib çıxır:
Babil hökmdarı II
Novuxodonosurun (e. ə. 586 il) Yerusəlimi zəbt etməsi nəticəsində talan olmuş İudeya çarlığından qaçan
yəhudi köçkünləri
Azərbaycan torpağında
özlərinə sığınacaq
tapmışlar. Tarixi mənbələrə
əsasən, o vaxtlar
Babildə 40 minə qədər əsir var idi. Eramızın birinci yüzilliyinin
ortalarında xristianlığın
ilk ardıcılları Azərbaycana
pənah gətirmiş
və sonradan burada yaranan Alban aftokefal kilsəsinin əsasını qoymuşlar.
İslamın Azərbaycana gəlişi
ilə dini dözümlülük ənənələri
daha da möhkəmlənmişdir.
Müsəlman tolerantlığının
əsasını Qurani-Kərimin
surə və ayələri təşkil
edir: “Dində məcburiyyət yoxdur”. Tarixçilərin dediklərinə görə, VII-VIII əsrlərdə
müsəlmanlar yəhudilik,
xristianlıq və zərdüştiliyin tərəfdarlarına
qarşı ehtiram və dözümlülük
göstərmişlər.
Azərbaycan ərazisində yaşayan
çoxsaylı etnik və dini qruplar
arasında möhkəm
əlaqələrin formalaşmasında
onların tale ümumiliyi
amili də böyük rol oynamışdır. Tarix boyu Azərbaycanda
yaşayan xalqlar dəfələrlə qüdrətli
dövlətlərdən asılı
vəziyyətə düşmüş
və yaranmış şərait onları, dünya görüşlərindəki
fərqlərə baxmayaraq,
yaxınlaşmağa vadar
etmişdir.
Sovet İttifaqının
dağılması regionda
dini dözümlülük
ənənələri üçün
əsl sınağa çevrildi. Bu proseslərin
nəticəsində keçmiş
müttəfiq respublikaların
xalqları müstəqilliklə
yanaşı əsl dini etiqad azadlığı
da əldə etdilər. Azərbaycandakı mövcud tolerantlığın
əsasları üçün
ən böyük təhlükəni minlərlə
dinc sakinin ölümünə və
bir milyondan çox soydaşımızın
doğma yurdlarından
didərgin düşməsinə
səbəb olan erməni təcavüzü
yaradırdı. Azərbaycan-Ermənistan-Dağlıq Qarabağ münaqişəsi
dini zəmində baş verməsə də, Ermənistanın dini lideri I Vazgen
praktiki olaraq separatçı hərəkatı
qızışdıran şəxslərdən
biri olmuşdur.
Barışmaz erməni separatizminin ideoloqları hər imkandan istifadə edərək, Qərbə və Rusiyaya belə bir mif təlqin etməyə çalışırdılar ki, güya Azərbaycandan “islam təhlükəsi” gözlənilir. Digər tərəfdən, Azərbaycanda anti-müharibə və hətta ermənipərəst meyllərin yayılması üçün bəzi qüvvələr respublikanın müsəlman əhalisinin xristianlaşdırılmasından istifadə edirdilər. Şübhəsiz ki, belə hərəkətlər dinlərarası dialoqun möhkəmlənməsinə xidmət etmirdi. Lakin bu hadisələr respublikadakı dini konfessiyalar arasında olan münasibətlərə həlledici mənfi təsir göstərə bilmədi. Heydər Əliyevin hakimiyyətə gəlişindən sonra bu münasibətlər daha da yaxşılaşdı. Şübhəsiz ki, dözümlülük ruhunun qorunub saxlanılmasında müsəlman ruhanilərinin də müəyyən xidmətləri var. Müasir Azərbaycan dövlət-din münasibətləri modeli çərçivəsində bütün dini konfessiyalar qanun qarşısında bərabərdir və eyni statusa malikdir. Ölkə vətəndaşlarının əksəriyyətini təşkil edən müsəlmanların hüquqlarının təmin olunması ilə yanaşı dövlət respublikada yayılmış digər dinlərə də qayğı göstərir. Belə ki, 1920-ci ildə bağlanmış Jen Mironosets baş kilsəsinin binası 1991-ci ildə Rus Pravoslav Kilsəsinə verilmişdir. Azərbaycanda səfərdə olan Moskvanın və bütün Rusiyanın Patriarxı II Aleksiy 27 may 2001-ci il tarixdə bu məbədi müqəddəs elan etmiş və ona baş kafedral kilsə statusu vermişdir. Açılış mərasimində sabiq prezident Heydər Əliyev, hökumət üzvləri, səfirliklərin nümayəndələri və dini icmaların başçıları iştirak etmişlər. Qeyd etmək lazımdır ki, Allah evinin bərpasını Moskvada yaşayan azərbaycanlı iş adamı, dini mənsubiyyətinə görə müsəlman olan Aydın Qurbanov öz üzərinə götürmüşdür. Onun vəsaiti hesabına baş kafedral kilsə az bir zamanda bərpa edilərək dindarların ixtiyarına verilmişdir. Bundan başqa, 1999-2001-ci illərdə paytaxtda digər pravoslav məbədi-Müqəddəs Məryamın Miladı baş kilsəsi bərpa olunmuşdur.
- Tolerantlıq Azərbaycanla sivil dünya arasında inteqrasiyaya necə təsir göstərə bilər?
- Bu gün Azərbaycan dövləti çox rahat şəkildə dünya dövlətlərinə bir tolerantlıq dərsi keçir və hamı tərəfindən qəbul edilən humanist siyasət yeridir. Təkcə bir nümunəni, misalı gətirməklə, mən sözlərimlə nə demək istədiyimi bir qədər geniş ağıqlamaq istərdim. Respublikada qədim ənənələrə malik olan yəhudi icmasının mədəni irsi Azərbaycan hökumətinin qayğısı ilə əhatə olunub. Təkcə onu qeyd etmək kifayətdir ki, Bakı Dövlət Universitetinin Şərqşünaslıq fakultəsində ibrani bölməsi açılıb, Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının Etnoqrafiya İnstitutu isə Rusiyanın yəhudi mədəniyyətinin qorunması və inkişafı fondu ilə birgə “Yəhudilər Azərbaycanda” kitabının hazırlanmasına başlayıb. Bundan başqa, 2001-ci ilin aprel ayında Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasında “Qafqazın dağ yəhudiləri” mövzusunda beynəlxalq seminar keçirilib, 2000-ci ilin sonunda isə dağ yəhudiləri dini icmasının sədri Semyon İxiilov Azərbaycanın ən ali mükafatlarından biri sayılan “Şöhrət” ordeni ilə təltif olunmuşdur.
Davamı növbəti sayımızda
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifəni hazırladı: Əziz Mustafa
Zaman.-2015.-19 mart.-S.13.