Dünyanı heyrətləndirən məşhur
müsəlman alimlər: Əbu Reyhan Məhəmməd
ibn Əhməd əl-Biruni (3)
ƏZIZ MUSTAFA,
Biruninin müxtəlif
elm sahələrinə aid yazdığı
əsərlər ona böyük şöhrət
gətirib. Buna da
səbəb onun müxtəlif elm sahələrini
olduqca dərindən bilməsi idi. Biruni hansı sahəyə üz tuturdusa orada hökmən bu gündə belə dünyamızı
heyrətləndirəcək elmi kəşflər edirdi.
Məsələn, məşhur türk-islam aliminin yazdığı “Əl-Baqiyyə”
əsərində təbii
hadisələrin elmi izahı verilir və onların səbəbləri araşdırılırdı.
Bu əsərində
Biruni ilk dəfə olaraq, suyun yuxarı
fışqırdığı quyu və bulaqların
meydana gəlmələrinin
səbəbini elmi əsaslarla izah edib və bununla
da bu təbii
hadisənin arxasında
olduqca dəqiq hesablanmış elmi səbəblər dayandığını
bəyan edib. Alim xalq arasında
geniş yayılan, guya hansısa ayda yerdəki bütün şor suların bir saat müddətinə şirinləşməsi ilə
bağlı fikirlərin
səhv olduğunu bəyan edib. Biruni xalq arasında yayılan bu inamı rədd edərək yazıb ki, belə bir
şey mümkün deyil. Suyun xasiyyəti yalnız
ya onun cərəyan
etdiyi, ya da ki, toplaşdığı
yerdən asılıdır.
Birunidən yüz illər
sonra Qərb alimləri bu hadisəni başa düşdülər və
məsələ ilə
bağlı məşhur
türk-islam aliminə
əsasən su quyuları və bulaqlar barədə elmi izahat verdilər.
“Əl-Baqiyyə” əsərinin bir önəmli tərəfi
də onda ərəb və yunan təqvimlərindən
elmi şəkildə
bəhs edilməsi və onların izahlarının verilməsidir.
Bundan əlavə adıçəkilən
əsərində Biruni
qonşu xalqların adət-ənənələri, onların həyat tərzi, müxtəlif sivilizasiyaların elmi, siyasi, fəlsəfi inkişafı barədə
analitik məlumatlar verib.
Biruninin
Qəznəli sultanı Məsuda həsr etdiyi “Qanuni Məsudi” kitabında astronomiyanın
tarixinə nəzər
salınıb və bu sahədə vaxtı ilə çalışan alimlərin
elmi fikirləri elmi şəkildə şərh edilib. “Qanuni-Məsudi” adlı kitabda Biruni yazır: “Hindistanda düz səhrada dağlara rast gəldim ki, onun düzlüyü dəniz səviyyəsinin
düzlüyü ilə
eyni idi. Üfüqün dairəsini ölçdüm.”
Bunun da nəticəsində məşhur
türk-islam alimi Yerin Günəş ətrafında fırlanması
qənaətinə gəlib.
Bu baxımdan Yerin Günəşin ətrafında fırlanması
haqda danışan Biruni Şərqin və dünyanın ilk alimi oldu. Həmin dövrdə Yerin Günəş ətrafında fırlanmasını
söyləmək olduqca
təhlükəli, nəinki
dini, həm də elmi baxımdan
qəbul edilməsi mümkün olmayan bir iş idi.
Belə ki, Biruninin dövründə
Yerin Günəş ətrafında fırlanması
elmi baxımdan sübut edilməsi mümkün olmayan bir xülya hesab edilirdi. Buna baxmayaraq, məşhur alim Yerin Günəş
ətrafında fırlanmasının
elmi izahını verdi və
bunu o dövr üçün əldə
olan elmi-texniki imkanlarla sübut etməyə çalışdı.
Yeri gəlmişkən, onu da deyək ki,
Birunidən əsrlər
sonra belə, Qərbdə Yerin Günəş ətrafında
fırlanmasını qəbul
edə bilmir, bununla bağlı deyilən fikirlərə qarşı çıxırdılar.
Lakin məşhur alim Kopernik Biruninin elmi tədqiqatlarına əsaslanaraq Yerin Günəş ətrafında
fırlanmasını elmi
dəlillərlə irəli
sürdü. O bu
fikirlərini 1516-cı ildə
qələmə aldığı
“Kiçik mülahizələr”
adlı əsərində
elmi yollarla izah etdi.
Otuzillik gərgin əməkdən,
uzun müşahidələrdən
və çətin riyazi hesablamalardan sonra Kopernik sübut etdi ki, Yer bir
planetdir və bütün planetlər Günəş ətrafında
dövr edir.
Kopernik bildirirdi
ki, Yer kürəsindəki
müşahidəçi Yerin
tərpənməz olduğunu,
Günəşin isə
onun ətrafında fırlandığını düşünür. Əslində
isə Yer Günəş ətrafında
fırlanır və bir il ərzində öz orbiti ətrafında tam dövrə vurur.
Digər məşhur alim
Qaliley də Birunidən yüz illər sonra Yerin Günəş ətrafında fırlandığı
qənaətinə gəldi.
Qaliley 1611-ci ildə
Romaya getdi və oradakı Elmlər Akademiyasına üzv seçildi. Florensiyaya dönüşündə
hidrostatika üzərinə
bir çox professorun etirazına səbəb olan kitabı ilə 1613-cü
ildə Günəş
ləkələri barədə
yazdığı əsərini
nəşr etdirdi.
Bu əsərində Qaliley Kopernik sistemini açıq bir şəkildə müdafiə etdi. Buna görə alim
kilsə inkvizisiyasının
ağır hücumuna
məruz qaldı.
1615-ci ildə şəxsən Romaya gedərək öz iddiasını müdafiə
etsə də, yalnız 1616-cı ildə
Papa Beşinci Paul tərəfindən
alimin kitablarının
tədqiqi üçün
bir komissiya yaradıldı. Bu komissiya Qalileyin kitablarını qadağan
etmədi; alimdən yalnız dünyanın öz oxu ətrafında
döndüyü iddiasından
imtina etməsini istədi.
Biruninin digər kəşfləri
Məşhur alimin digər elmi tədqiqatı qiymətli daşlar və metalların xüsusi çəkiləri
və yerdən çıxarma metodunun xasiyyəti barədədir. Biruni qiymətli
daşlar və metalların xüsusi çəkilərini əldə
etmək üçün
son dərəcə ustalıqla
düzəldilmiş aparatlardan
istifadə edirdi.
Bu aparatlarla bir
cismin içərisinə
atılması nəticəsində
yerdəyişməyə uğrayan
suyun həcmini ölçmək olar.
Biruni bu üsulla on səkkiz qiymətli daş və metalın xüsusi çəkisini əldə
etməyə müvəffəq
oldu. Biruninin əldə etdiyi
xüsusi çəkilər
bu gün alimlərin əldə etdiklərinə son dərəcə
yaxındır. Məsələn,
Biruni qızılın
xüsusi çəkisini
on doqquz, lazur daşının çəkisini
isə 3,91 müəyyən etmişdi.
Bu maddələrin çəkilərini
müvafiq olaraq, 19,3 və 3,91 müəyyən ediblər. Həmin dövrdə türk sultanlarının saraylarında
belə, fars dili geniş işləndiyindən, fars
dili həmin dövrdə ərəb dili ilə yanaşı
elm dili olduğundan Biruni fars dilində
“Əl-Təfhim” adında
bir kitab yazıb. Bu kitabda
o zaman ərəb dilində olan bütün astronomik terminlər üçün
farsca ekvivalentlər verilib. Biruni bu kitabı yazmaqla fars
dilində elmi termin və ifadələrin işlədilməsi
üçün yol açdı. O, ərəb
dilini bilməyən türklərin fars
dilinə az çox bələd olduqlarını nəzərə
alaraq, astronomiya elminin çətin mövzularını izah etməyə çalışdı.
Biruni ədəbiyyat
və elmi tənqid sahəsində də ustad idi. O, iranlı
alim və həkim-Məhəmməd ibn
Zərkəriyya Razinin
bəzi əsərlərini
araşdıraraq, onları
tənqidi baxımdan izah etdi. O, altı
dastan yazıbdır ki, onlardan biri,
“Vamiq və Ozra” adlı aşiqanə əfsanə
olubdur. Hind və
iranlı köklərə
malik olan bu altı dastan
bu gün əldə yoxdur.
Hindistanda elmi fəaliyyəti
Biruninin
elmi fəaliyyətində
Hindistan səfəri və oradakı kitabxanalardakı
qədim əsərlərlə tanışlığı
da xüsusi yer tutur. O, Hindistan
dilini öyrəndi
və yerli alimlərlə görüşərək
onların müxtəlif
məsələlərə münasibətini öyrəndi.
Biruni Hindistan səfəri ilə bağlı “Təhqiq Maəlləhənd”
kitabını yazdı.
O, bu kitabında Hindistanın ictimai durumu və adət-ənənələri, habelə fəlsəfə
tarixi barədə olan qədim dövr haqqında geniş məlumat verib. Ona bu kitabı yazmaq olduqca çətin başa gəlib. Çünki
məşhur türk-islam
alimi sanskrit
dilini öyrənməli,
hindlilərin kitablarını
toplamalı olub. Qeyd edək ki, o dövrdə hindli alimlər qəznəlilərə
yaxın durmur, onlardan uzaq qaçırdılar.
Buna səbəb isə qorxmaları idi. Halbuki qəznəli sultanlar
elm adamlarına həmişə
hörmət edir, onlara qayğı ilə yanaşırdılar.
Biruni də həmin
alimləri çətinliklə
axtarıb tapır, onlara Qəznəlilərdən
heç bir təhlükə gəlmədiyini
izah edir, onlarla xoş münasibətlər qururdu.
Biruni bu alimlərin köməkliyi ilə hindlilərin kitablarındakı bəzi yazıların dərkində, onun üçün yaranmış çətinlikləri aradan qaldırmaq istəyirdi. Biruni həmin kitabın yazılış üsulu barədə yazır: “Mən hindlilər haqqında böhtan və yalan olmayan kitabı yazdım. Onların əqidələri və sözlərini olduğu kimi qələmə aldım. Əgər bu sözlər müsəlmanların nəzərlərində xoşagəlməz olurdusa, onlara deyirdim ki, bu, onların əqidəsidir. Mən hindlilərin əqidələrini olduğu kimi bəyan etmək və onlardakı oxşarlıqları başqa xalqlara göstərmək istəyirəm”. Biruni “Təhqiq Maəlləhənd” kitabında istifadə etdiyi mənbə və kitabların adlarını çəkir və əsas mətnin bir hissəsini öz yazısında göstərir ki, oxucu onun sözlərinin düzgün olduğuna şübhə etməsin..
Biruni Hindistanda olduğu müddətdə riyaziyyat, fəlsəfə və tibb barədə olan bir neçə dəyərli kitabı sanskritdən ərəbcəyə tərcümə etdi. Məşhur türk-islam alimi olan Biruni Hindistanın müxtəlif məntəqələri və bəzi şəhərlərinin coğrafi uzunluğu və enini həndəsə və triqonometriyadan istifadə və özünün ixtira etdiyi üsulla ölçdü.
Əziz Mustafa
Zaman.-2015.-2 aprel.-S.6.