Ürəyə batan tikan və ya
tolerantlığın iki üzü
İnsanlar müxtəlif dinlərə mənsub olsalar da, bu dinlərin dəyər sistemləri olduqca yaxındır.
Biz müxtəlif
dinlərdə bir Allaha dua edirik
və dualarımızın
mahiyyəti də eynidir. Lakin zəmanəmizdə insanların ən müqəddəs, ən ülvi hissləri ilə oynamaq istəyənlər də
tapılır. Odur ki,
biz bu gün insanlıqdan kənar və ağlasığmaz
faktlarla da üzləşirik. Elə düşmənçilik,
dözümsüzlük, etnik
təmizləmələr, soyqırımı,
müharibələr buna
bariz nümunədir. Bəli, XXI əsr qloballaşma
və inteqrasiya prosesinin sürətlənməsi
nəticəsində (yeri
gəlmişkən, insana
hörmətdən, tolerantlıqdan
başqa, hər şey qloballaşır.
Bu, ziddiyyət yaradır) dünyanın geosiyasi arenasında əhəmiyyətli dəyişikliklərin
baş verməsi ilə xarakterizə olunur. Qloballaşma şəraitində ümumbəşəri dəyər
kimi müxtəlifliyin
qorunması məqsədilə
mədəniyyətlər və
dinlər arasında dialoqun qurulması, tolerantlıq və dözümlülük ənənələrinin
inkişafı olduqca vacibdir. Tolerantlıq müxtəlif və
zəngin dünya mədəniyyətinin, fərdiliyin
təzahür tərzi
və özünüifadə
formasının qəbul
edilməsi, doğru şəkildə anlaşılması
və ona hörmət göstərilməsi
deməkdir. Tolerantlıq müxtəliflikdən doğan
harmoniyadır. Bu yalnız mənəvi borc deyil, həm
də siyasi və hüquqi tələbatdır. Tolerantlıq sülhün əldə edilməsini mümkünləşdirən
və müharibə mədəniyyətini sülh
mədəniyyəti ilə
əvəzləyən xeyirxahlıqdır.
Buna önəm verməliyik. Birgə yaşayış
qaçılmazdır və
buna praqmatik mövqedən yanaşmalıyıq.
Mövzu
ilə bağlı bu və ya
digər suallarla Azərbaycan Respublikasının
Qabaqcıl Təhsil İşçisi, şair-publisist,
tərcüməçi, Azərbaycan
Müəllimlər İnstitutu
Quba Filialının müəllimi Rahib Sədullayevə müraciət
etdik (O, dövri mətbuatda Rahib Alpanlı imzası ilə çıxış
edir). Beləliklə, budəfəki həmsöhbətimiz
Rahib Sədullayevdir.
- Rahib müəllim, bu gün dünyanın
ən çox danışdığı mövzulardan
biri tolerant münasibətdir.
Bu münasibət fərqli irqləri, dilləri, dinləri mədəniyyətləri anlayışla
qarşılamaq və
onlarla uzlaşma yolları axtarmaq kimi izah olunur.
Amma hər birimizə məlumdur ki, İslam dini hələ gəldiyi ilk dövrlərdən bəri
bütün insanları
Allahın əsəri
kimi sevməyi və qarşı tərəflə iqrindən
asılı olmayaraq xoş davranmağı əmr edir. Amma nə qədər acı olsa da
etiraf etməliyik ki, ØØØİslam
aləmində tolerantlıqla
bir araya sığmayan münasibətlərə
şahid oluruq. Bunun səbəbi nədir?
- El arasında belə bir misal var:
“Gedər güllə
yarası, getməz söz yarası”. Son zamanlar elə bil ki, insanlarımız
bir az
səbirsiz olublar. Ən adi şey üstündə
qanqaraçılıq olur,
tərəflər bir-birini
başa düşmək
istəmirlər. Nə olub
bizə, nəyimiz çatmır axı?
Mövlana Həzrətləri
“Məsnəvi”sində yazır:
“Bir adamın ayağına tikan batınca ayağını
dizi üstünə qoyur, iynənin ucu ilə tikanın
başını arayır-arayır,
tapmadıqda tikanın
batdığı yeri
dodağı ilə isladır. Ayağa batan tikanı
tapmaq bu qədər çətindirsə,
ürəyə batan tikan haqqında nə demək olar? Cavabını sən ver!”
Bu sözlərin dəyərini ölçməyin
mümkün olmadığı
hər bir ağıllı adama gün kimi aydındır.
Üstəlik, bu sözlər
sivil dünyanı qəflət yuxusundan oyatmaq üçün ən təsirli dərmandır. Müasir elmi-texniki
inkişafın səviyyəsi
dünya əhalisinin böyük əksəriyyətini
ayaqlarına tikan batmasından qoruya bilsə də, təəssüf ki, bu çoxluğun ürəklərini qorumaqda
acizliyini nümayiş
etdirməkdə davam edir. İnsanlığın ürəyini yaralayanlar
bu sağalmaz yaranın çarəsi kimi oz siyasi sözlüklərinə “tolerantlıq”
(yəni dözümlülük)
kəlməsini yazıb,
özlərinə məxsus
məharətlə yaralananlardan
da onu yaşamalarını
tələb etməkdədirlər.
Bu münasibət, ən
uzağı, başqasının
ölüsü adama yatmış kimi görünür məsəli
və yaxud “adımı qoyum sana, qal yana-yana”
deyimi ilə sinonim ola
bilir.
- Rahib müəllim, bəlkə, tolerantlıq müasir dünya tərəfindən yaxşı başa düşülmur? Bəlkə, bu kimi problemləri elə bunda axtarmaq lazımdır?
- Qəribə burasıdır ki, əsl tolerantlığın tarixi insanlıq tarixi qədər qədim olsa da, hər şeyi istədiyi kimi adlandırmaqda mahir olan sivil dünya onu da insanlara yeni bir anlayış, yaşam norması kimi təqdim etməyə çalışır. Çalışmaq bir yana, tolerantlığın nə olduğunu, onun mükəmməl bir nümunəsini göstərməkdənsə, dözülməz problemlərlə üzləşənləri tolerant olmağa çağırırlar. Çox uzağa getməyək, insanlığın İftixar Tablosu, Həzrəti Məhəmməd (s.a.s) insanlıq adına hər şeydə olduğu kimi, tolerantlıqda da zəngin, təkrarolunmaz nümunələr bəxş etmişdir. Mübarək şəxsinə edilən heç bir hörmətsizliyə, həqarətə sərt cavab verməyən, kimliyindən asılı olmayaraq, ona olmazın cəza verənlərin hamısını bağışlayan Peyğəmbərimizin tolerantlığa dair yaşayaraq göstərdiyi çoxsaylı nümunələrindən birinə bir daha şahid olaq. Ənənəyə görə, hər kəs bağ-bağçasında yetişən təzə nübarı Allahın Rəsuluna (s.a.s) gətirər, O da həmin nübarı ətrafında əyləşənlərlə bölüşdürərdi. Bu səhər bir nəfər kasıb adam bağının nübarını gətirmişdi İnsanlığın Tacı Peyğəmbərimizə (s.a.s). Rəsulullah (s.a.s) hədiyyəni qəbul etdi, dadına baxdı və ətrafındakılara təklif etmədən yeməyə davam etdi. Onlardan biri acizanə tərzdə dedi: “Ey Qadir Allahın Peyğəmbəri, o nübarı heç kəsə təklif etmədən yeməyiniz Sizi seyr edənlərin haqlarına toxunmadımı?” Rəsulullah (s.a.s) nübarı gətirən adam gedəndən sonra dedi: “Adamın gətirdiyi nübar hələ yetişməmişdi. Ondan sizlərə də versəydim, hər halda, biriniz onun yetişmədiyini deyərək, o adamı məyus edəcəkdiniz. Onun qəlbini qırmamaq üçün damağım nübarın acılığını qəbul etdi”. Peyğəmbərimiz (s.a.s) məhz öz sadə həyat tərzi, hər kəsə qarşı nəzakətli olub, hörmət bəsləməsi ilə İslam bayrağını zəfərbər edə bilmişdi. Nə qədər qəribə olsa da, tolerantlıq müasir dünya tərəfindən o dövrdə olduğu mənası ilə başa düşülmur və alqışlanmır.
“Yaşa və qoy yaşasınlar”
- Səhv etmiriksə, bu sovet dönəmindəki dinc yaşama çağırışına daha çox bənzəyir...
- Bəli, ötən əsrin “soyuq müharibə” illərində siyasi terminologiyada tez-tez səslənən “coexistence or no existence” (dinc, yanaşı yaşama, yoxsa məhv olma) ideyası bu gün daha ciddi görünür. Qısa və aydın ifadələrlə əks olunan bu ideyanı inkişaf etdirib həyata keçirmək üçün uzun, ardıcıl, qlobal fəaliyyət lazımdır. Bu işə dünyanın hər yerində uşaqların ailə və məktəb tərbiyəsindən başlamadıqca, onun insanlığın əsas borcu, vəzifəsi olmayınca uğurlardan danışmaq mümkün deyil.
Dövrümüzün ictimai-siyasi mənzərəsi baxımından bu işin həm də “qurdun quzu ilə dostluğu” qədər müşkül olması hamımıza məlumdur. Lakin insan Allahın ona bəxş etdiyi ağıl, təmkin, sevgi kimi nemətlərdən istifadə edərək dinc, yanaşı yaşama ideyasına yaşamaq hüququ qazandıra bilər. Əks təqdirdə, insan özü öz yaşamaq hüququnu məhv edəcək.
Bəşər tarixi boyunca dünyanın bütün ağıllı insanları sülh, əmin-amanlıq içərisində yaşamağı insanlığın təhlükəsizliyi üçün birinci amil hesab etmiş, rəngindən, irqindən, dinindən, milliyyətindən asılı olmayaraq hər kəsi bir-birini başa düşməyə, güzəştə getməyə çağırmış, fəaliyyətlərinin əsas hissəsini bu nəcib məqsədin reallaşmasına sərf etmişlər. Müdrik insanların bu barədə ortaq fikirləri olduqca çoxdur.
- Bəlkə onlardan bir neçəsini xatırladasınız?
- Viktor Hüqo tolerantlığı “ən yaxşı din” adlandıraraq, bu gün tolerantlığa ən ağır zərbələrdən biri olan dini ayrı-seçkiliyə xəcalət verir. Burada İslam fobiyası yaradıb dinimizə, Peyğəmbərimizə (s.a.s) küfr yağdırmaqdan yorulmayanlar Hudutların Gandisi adlandırılan, nüfuzlu Peştun siyasi lideri, Abdulgaffar Hanın (1890-1988) dediklərinə qulaq versələr, bəlkə, utanarlar: “Məhəmməd Peyğəmbər (s.a.s) bu dünyaya gəldi və bizə bunları öyrətdi: müsəlman o kəsdir ki, o, dili və əməli ilə heç kəsi incitməsin, Allahın yaratdıqlarının xeyri və xoşbəxtliyi üçün çalışsın. İnam Allaha inanmaq, öz insan qardaşlarını sevmək deməkdir”.
Dühası ilə insanlıq tarixinə böyük töhfələr vermiş Albert Eynşteyn insanlığın vəzifəsini belə şərh edir: “Vəzifəmiz bütün varlıqları və təbiəti qucaqlamaq üçün şəfqət dairəmizi genişləndirərək özümüzü bu həbsxanadan azad etmək olmalıdır”.
İnsanlığın parçalanmasının qaranlıq gələcəyini Martin L. King də ürək yanğısı ilə ifadə etmişdir: “Müxtəlif gəmilərdə gəlsək də, indi hamımız bir qayıqdayıq”.
Tolerantlıq həm də başqalarının normal, əmin-amanlıq içərisində, aydın səma altında yaşamaları üçün çalışmaqdır. Bir Şotlandiya atalar sözündə deyilir: “Yaşa və qoy yaşasınlar”.
Davamı növbəti sayımızda
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifəni hazırladı: Qvami Məhəbbətoğlu Amil Tağıyev
Zaman.-2015.-7 may.-S.13.