Ürəyə batan tikan və ya tolerantlığın iki
üzü
Əvvəli ötən sayımızda
“Xalqlar arasında
ənənəvi dostluq
və qardaşlıq
münasibətlərinin, tolerantlığın
hökm sürdüyü
Azərbaycan cəmiyyəti
bizim tarixi nailiyyətimizdir və bu, ictimai-siyasi həyatımızın aparıcı
normasına çevrilib. Ölkəmizdə yaşayan müxtəlif xalqlara öz milli mənəvi dəyərlərini, dini etiqadını, adət-ənənələrini
qoruyub saxlamaq, dil və mədəniyyətini
inkişaf etdirmək üçün hər cür şərait təmin edilib. Azərbaycanın bütün vətəndaşları
dilindən, dinindən,
etnik mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq, əsas insan hüquq və azadlıqlarına malikdirlər.
Məhz elə bu kimi
amillərə görə
məmləkətimiz Azərbaycan
dünya ölkələri
üçün tolerantlıq
örnəyi hesab olunur və dünyaya nümunə göstərilir. Bir çox
dövlətlər də
təcrübəmizdən yararlanmağa
çalışırlar. Onu da deyim ki,
Azərbaycan xalqının
və dövlətinin
tolerantlığa bu qədər həssas və ciddi yanaşması
əslində təkcə
keçmişinə hörmətindən
deyil, həm də sağlam gələcək qurmaq istəyindən irəli gəlir”.
Azərbaycan Respublikasının Qabaqcıl
Təhsil İşçisi,
şair-publisist, tərcüməçi,
Azərbaycan Müəllimlər
İnstitutu Quba Filialının müəllimi
Rahib Sədullayevlə (O, dövri mətbuatda Rahib Alpanlı imzası ilə çıxış
edir) tolerantlıq mövzusunda etdiyimiz söhbətin növbəti
hissəsini təqdim edirik.
“Müxtəlifliyin birləşməsi
güc, qüvvət deməkdir”
- Rahib müəllim, bu gün tolerant münasibət fərqli irqləri, dilləri, dinləri, mədəniyyətləri
anlayışla qarşılamaq
və onlarla uzlaşma yolları axtarmaq kimi izah
olunur. Tolerantlıq daha nələri
özündə əxz
edir?
- Tolerantlıq başqalarının
fikirlərinə hörmətlə
yanaşmaq, onları dəyərləndirməyi bacarmaq
deməkdir. Albert Eynşteynin dediyi kimi, gündəlik həyat nöqteyi-nəzərindən
bildiyimiz həqiqət
budur ki, biz başqalarının naminə
buradayıq. Tolerantlıq başqa din, dil və mədəniyyətlərin
yaşamaq hüququnu səmimiyyətlə qəbul
edib, onlara hörmətlə yanaşmaq
vərdişinə yiyələnmək
deməkdir.
Tolerantlıq baş verən hər şeyi biganə şəkildə
seyr etmək, hadisələrin axarına
düşüb, səssiz-səmirsiz
getmək demək deyil. Tolerantlıq düşüncəli insanlar üçün daha ciddi düşünmək,
tədbirli olmaq, problemin optimal həlli üçün səmərəli
yollar axtarmaqla məşğul olmaq deməkdir. Yaxın keçmişə nəzər salaq. Erməni separatçıları
Sovet rejiminin zəifləməsindən istifadə
edərək, illər
boyunca hazırladıqları
mənfur planlarını
həyata keçirmək
üçün hər
cür vasitəyə
əl atdıqları
zaman bizim milli “təəssübkeşlərimiz”
baş verən hadisələri “malalayır”,
xalqı dözümlü
olmağa çağırırdılar.
İş o yerə çatmışdı
ki, ermənilərə
separatçı da deməyə çəkinirdik.
Hadisələrin sürətlə əleyhimizə inkişaf
etdiyinə baxmayaraq, insanların şəxsi istifadəsində olan ov tüfənglərini də əllərindən
almışdılar. Bu,
tolerantlığın ən
rəzil nümunələrindən
biridir. Müdafiə nazirimizin bu
yaxınlarda tərpənən
hər hansı hədəfi məhv etmək haqqında əmri qarşı tərəfə tolerantlığın
nə demək olduğunu onların öz dillərində başa salacaq. Başa düşəcəklər ki,
başmaq çevirmək
bizlərdə ədəb-ərkan,
hörmət, qanmazlar
üçün isə
qorxaqlıq əlamətidir.
Azərbaycanın illər boyunca
müvafiq beynəlxalq
təşkilatların vəzifə
borclarını ləyaqətlə
yerinə yetirəcəklərinə
güvənərək nümayiş
etdirdiyi tolerantlıq bu mövzuda ağızdolusu danışanların
üzünü qızartmalı,
vicdanlarını tərlətməlidir.
- Təbii ki, tolerantlıq bütün tərəflərin mənafeyinə
uyğun münasibət
və əlaqələr
sisteminin qurulmasını
tələb edir... Sizcə, bu mümkündürmü?
- Tolerantlıq təkcə siyasi münasibətlər
deyil, müxtəlif dinlər, etnik qrupların da əsas fəaliyyət norması olmalıdır.
Belə olduqda dünyanın hər yerində baş verən qaçqınlıq, köçkünlük,
genosidə son qoyula bilər.
Nə dinlər, nə də mədəniyyətlər arasındakı fərqləri aradan qaldırmaq mümkündür. Lakin bu fərqlərin Allahın yaratdığını dərk edib, onlara hörmət və ehtiramla yanaşmaq, onları gözəllik kimi görmək tamamilə mümkündür. Sözdə orada yaşayan hər kəsin vətəni hesab olunan Amerikada ən çox işlənən sual, deyilənə görə, “Where are you from?”dur, yəni: “Haralısan?”dır. Bu gün qaradərililərə qarşı genişlənməkdə olan ayrı-seçkilik, diskriminasiya o boyda ölkənin nüfuzuna heç də ucalıq vəd etmir. Həyat sübut edir ki, müxtəlifliyin birləşməsi güc, qüvvət deməkdir. Müxtəlif ölçüdə yaradılmış barmaqlar uşağın belə yumruğunda gücə, zərbəyə dönür. Ezopun dediyi kimi, “birləşdikdə ayaqda durur, bölündükdə yıxılırıq.
“Sivil dünya iki əli ilə üzünü örtür”
- Çıxış yolu yalnız tolerantlıqdadır? Axı insanlığın onu birləşdirən amilləri daha çoxdur...
- Bəli, bu gün insanlığın onu birləşdirən amilləri daha çoxdur. Bu amilləri öyrənib dəyərləndirsək, tolerantlığın dərdini çəkməyə ehtiyacımız olmaz, çünki bu gün insanlıq səmasını bürüyən qara buludlar ilk baxışda çox adi görünən həmin dəyərlərin tapdanmasının nəticəsidir. Hər bir insan bütün fərqləri ilə birlikdə Uca Yaradanın şah əsəridir. Bu müqəddəs varlığa qarşı istənilən arzuolunmaz münasibət Allahın qəzəbinə səbəb ola bilər. Dinimizdə göstərildiyi kimi, bir insanı öldürmək bütün insanlığı öldürməkdir. “Buna görə də İsrail oğullarına (Tövratda) yazıb hökm etdik ki, hər kəs bir kimsəni öldürməmiş (bununla da özündən qisas alınmağa yer qoymamış) və yer üzündə fitnə-fəsad törətməmiş bir şəxsi öldürsə, o, bütün insanları öldürmüş kimi olur. Hər kəs isə bir kimsəni diriltsə (ölümdən qurtarsa), o, bütün insanları diriltmiş kimi olur... (Quran. Maidə -5/32)
Müasir dünyada isə bu, tərsinədir. İsrail kefinin istədiyi vaxt minlərlə fələstinlini məhv edir, gözünə üfürən tapılmır bu sivil dünyada. Yüz il bundan əvvəl uydurma sayda, dövrün ictimai-siyasi vəziyyəti ilə əlaqədar olaraq ölmüş ermənilər üçün “soyqırımı” sözü uydururlar. Qarabağda, Xocalıda qadın, qoca, uşaq demədən öldürülən, ölülərə belə ağlasığmaz hörmətsizlik edən erməniləri görməmək üçün sivil dünya iki əli ilə üzünü örtür, bizdən tolerantlıq tələb edir.
- Bəli, Rahib müəllim, bu gün öz ölkəsində tolerantlıq olmayan ölkələr dünyadan bunu ummaqdadırlar. Sizə elə gəlmirmi bu sahədə də ikili standartlar var?
- Bir daha deyirəm, pafosla deyilən “tolerantlıq” sözünün mənasına fikir verək. Bu ingilis sözünün bir mənası “pis və ya xoşagəlməz bir şeyin baş verməsi və edilməsinə icazə vermək”, digər mənası isə “başqasının duyğularını, davranış və ya inamını qəbul etmək”, daha şirin dillə desə, “yola vermək”dir. Sözlükdəki nümunə cümlədə bunu açıq-aydın ifadə edir: - I don’t like my boss, but I tolerate him (Mən müdirimi xoşlamıram, lakin dözürəm (yola verirəm).
Deməli, problemlərlə üzləşən ölkələrdən tolerantlıq istəyənlər onlara, quraqlıqdan əziyyət çəkən bitkilər kimi, düçar olduqları bəlalarla barışmağı tövsiyə edirlər, əslində. Başqalarından tolerant olmağı tələb etmək su içmək qədər asandır. İllah da bu başqası başda türk olmaqla, müsəlman ola. Ürək ağrısı ilə qeyd etmək lazımdır ki, beynəlxalq münasibətlərin çox sahələrində olduğu kimi, tolerantlığa da ikiüzlülüyü qəbul etdiriblər. Necə deyərlər, qaş düzəltmək yerinə, gözü də çıxarıblar.
Zamanın tələbi isə bambaşqadır. Beynəlxalq münasibətlərdə tolerantlığa da Allah qorxusu ilə yanaşmalıyıq. Sədi Şirazi bu məqamı nə qədər gözəl ifadə etmişdir: “Mən Allahdan qorxuram, bir də Allahdan qorxmayanlardan”. Düz sözə nə deyəsən? Allah məsuliyyət daşıyan insanların ürəyini insaf və Allah qorxusu ilə zinətləndirsin. Amin!
- Rahib müəllim, ölkəmizdəki tolerantlığı necə dəyərləndirərdiniz?
- Xalqlar arasında ənənəvi dostluq və qardaşlıq münasibətlərinin, tolerantlığın hökm sürdüyü Azərbaycan cəmiyyəti bizim tarixi nailiyyətimizdir və bu, ictimai-siyasi həyatımızın aparıcı normasına çevrilib. Ölkəmizdə yaşayan müxtəlif xalqlara öz milli mənəvi dəyərlərini, dini etiqadını, adət-ənənələrini qoruyub saxlamaq, dil və mədəniyyətini inkişaf etdirmək üçün hər cür şərait təmin edilib. Azərbaycanın bütün vətəndaşları dilindən, dinindən, etnik mənsubiyyətindən asılı olmayaraq, əsas insan hüquq və azadlıqlarına malikdirlər. Məhz elə bu kimi amillərə görə məmləkətimiz Azərbaycan dünya ölkələri üçün tolerantlıq örnəyi hesab olunur və dünyaya nümunə göstərilir. Bir çox dövlətlər də təcrübəmizdən yararlanmağa çalışırlar. Onu da deyim ki, Azərbaycan xalqının və dövlətinin tolerantlığa bu qədər həssas və ciddi yanaşması əslində təkcə keçmişinə hörmətindən deyil, həm də sağlam gələcək qurmaq istəyindən irəli gəlir. Çünki tolerantlıq prinsipləri bərqərar olmayan cəmiyyətdə dinlər və mədəniyyətlərarası dialoqun baş tutması, ən əsası ictimai-siyasi sabitliyin qorunması, sürətli inkişafın təmin olunması mümkün deyil.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında
Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifəni
hazırladı: Qvami Məhəbbətoğlu
Amil Tağıyev
Zaman.-2015.-8 may.-S.13.