Türk elləri: Çelkan türkləri
(1)
ƏZIZ MUSTAFA,
Adları türkün qırmızı
kitabına düşən,
tarixin siyasi səhnəsindən yox olub getmək təhlükəsi ilə
üzləşən türk
xalqlarından biri də Rusiyanın əsarəti altında inləyən Çelkan türkləridir.
Çelkan türkləri Altayda yaşayan ən qədim türk etnoslarından biri hesab edilir. Şimal
Altaylarına aid edilən
Çelkan türkləri
özlərini çalkandu
(şalkandu) və ya kuu-kiji ( tərcümədə qu
kişi, qu adam) adlandırırlar. Çelkanlılar iki qohum tayfa birləşməsindən,
şalkanık və şaqşılıkdan ibarətdirlər.
Çelkan türkləri keçmişdə
həmçinin Lebedin
tatarları adı altında tanınıblar.
Çelkan türkləri haqqında yazılı məlumata
ilk dəfə 17-ci əsrə
aid edilən Rusiya mənbələrində rast
gəlinir. Mənbələrdə çelkanlıların yaşadıqları ərazi
Şelkan və ya Şelkanskaya volost (nahiyə) adlanır. 1642-ci ildə çelkanlıların
bir hissəsi altaylılar yaşayan Teles torpağına (Teles gölü ətrafına) və Sayan dağları ətrafına köç
etdilər. Biya (bəy) çayı ətrafında yaşayan çelkanlılar isə həmin dövrdə Kondomski nahiyəsinin ( volos, qəzanın
tərkibinə daxil olan ərazi idarəetmə forması)
tərkibinə daxil edildilər. Hazırda çelkanlıların yaşadıqları əsas
ərazi Altay Respublikasının
Turoçak rayonu hesab edilir.
Çelkan türklərinin tarixi
Ümumiyyətlə, türk tayfalarının böyük əksəriyyətinin
Altayda yaşaması elmi baxımdan hər hansı bir mübahisə doğurmur. Altayda yaşayan türk
soylarının, demək
olar ki, hamısı məskunlaşdıqları
ərazilərin adları
ilə özlərini
adlandırmışlar. Altayda yaşayan türk xalqlarının etnik tərkibini araşdıran türkoloq
alim N. A. Aristov onlar arasında lebedinlilərin, “kuu-kiji”lərin
(Lebed çayı kişiləri)
və So adlı
kumandin seokunun (soy) adlarını çəkir.
Çini idarə
edən sülalələrə aid salnəmələrə
(Çjou-şu, Bey-şi və Suy-şu ), həmçinin
qədim türk əfsanələrinə əsaslanan
Aristov Lebed və Biy çayları ətrafında So dövlətinin
olduğunu və qədim türklərin də buradan əmələ gəldiyini
yazır. O özünü
So adlandıran Kumandin
soyunun da həmin ərazidə yaşadığını
müəyyənləşdirib. Əfsanəyə görə,
şaman oğlu, So adlanan ərazinin
sahibi Qu quşuna çevrilib. Ona görə də Altayda yaşayan türk xalqlarının çoxu, o cümlədən
çelkanlılar özlərini
“kuu-kiji”-qu adamları (hərfi tərcümədə
qu kişiləri-kijiləri)
adlandırırlar. Sovet dövrü
tarixi ədəbiyyatında
bu əfsanə qəbul edilib. Ancaq ona bəzi əlavələr
edilib və əfsanə çelkanlılarla
deyil, Qular (Xuular) soyundan olan tuvalılarla əlaqələndirilib. Bütün
bunlara baxmayaraq ,çelkanlıların və digər türk soylarının So
ilə birbaşa və ya müxtəlif
qohumluq münasibətləri
çərçivəsində əlaqələrinin olduğu
istisna edilmir.
Qeyd etdiyimiz
kimi, çelkanlılar
haqqında ilk dəfə
rus yazılı mənbələrində 17-ci əsrdə,
daha dəqiq desək, 1665-ci ildə rast gəlinir. Həmin dövrə
aid sənəddə deyilir
ki, rus kazakları
Fyodorv və Putimets Teles torpağına və Şelkana göndərilib.
Həmin yerdə olan kazaklar məlumat
veriblər ki, Şelkal (n) volostu (nahiyəsi) 20 adamdan ibarətdir və orada bu qədər
də adamdan vergi kimi sobol(samur)
dərisi götürilüb.
1861-ci ildə bölgəyə səyahət edən
tədqiqatçı türkoloq
alim V. V. Radlov etnoqrafik ədəbiyyatda çelkanlıları ayrıca
qrup kimi göstərib. Radlov yazırdı ki, çelkanlılar dil baxımından kumandinlilərdən,
demək olar ki, fərqlənmirlər və özlərini kuu-kiji(qu kışı)
adlandırırlar. Onlar Yakşı
və Çalqan seoklarına -soylarına bölünürlər. Bölgədə
tədqiqat aparan türkoloq alim Potapov da Radlovun bu yazdıqlarını
təsdiq edib. O yazır ki, həqiqətən də,
çelkanlılar iki
soya -Çalkanık və
Şakşı ( Şakşılık və
ya Yakşılık)
soylarına bölünürlər.
Bu soyların öz daxillərində nikah bağlamaları qadağan edilmişdi.
Bundan əlavə, hər iki soy özləri ilə qohum olan qonşu xalqlarla, o cümlədən
Tuba soylarından olan Kuzen və Altay soylarından olan teleslərlə nikaha girə bilməzdilər.
Bu da onların
həmin tayfalarla qan qohumluğundan irəli gəlirdi. Çelkan türklərinin digər qolu olan Şakşılıka
gəlincə, burada məsələ bir qədər fərqlidir.
Belə ki, şakşılıklarda
nəsildən-nəslə ötürülən rəvayətlərə
görə, onlar əvvəllər Teles gölü ətrafında
yaşayıblar. O vaxt
Şakşılık soyu
kırk tunukdan (40 tüstü, 40 yurt, 40 ev) ibarət imişlər. Burada yaşayan şakşılıklar
qonşuluqda Yenisey və onun qolu
Abakan ətrafında məskunlaşan
qırğızların ( qara qırğızlar)
atlarını oğurlamağa
başlayıblar. Bunu
görən qırğızlar
şakşılıkların üzərinə hücum
edərək, onların hamısını
məhv edirlər. Onlardan yalnız iki nəfəri sağ-salamat
qurtarır. Sağ
qalanlardan biri həmin
vaxt Lebed(Qu) çayının
üst axarlarında nişanlısı ilə
görüşürmüş. Guya Şakşılık
soyu ondan törəyib və onlar tədricən Bayqolun sağ qolu olan Klık
çayı hövzəsində
məskunlaşıblar. Qırğızların əlindən
möcüzə nəticəsində
qurtara bilən digər bir oğlandan əmələ
gələnlər isə
Lebed çayının sağ
qolu olan Sadr sahilində məskunlaşıblar Bu rəvayət
bölgədə 17-18-ci əsrdə
baş verən hadisələri xatırladır.
Belə ki, bölgədə baş verən hadisələr nəticəsində
qırğızlar Yenisey
ətrafını 1703-cü ildə tərk edərək, Çunqariyaya
köç etməyə
məcbur ediliblər.
Qeyd edək ki, qırğızların
Altayın şimalında
yaşayan qohum xalqlar üzərinə tez-tez basqın etmələri 17-ci əsrə
aid olan rus yazılı mənbələrində
də əksini tapıb. Qırğızlar həmin hücumlar
zamanı əsir aldıqları insanları
öz ölkələrinə
aparır və onlardan qul kimi
istifadə edirdilər.
Bu faktı Potapov
da təsdiq edir.
17-ci əsrin əvvəlləri,
18-ci əsrin ortalarında
çelkanlıların həyatında
daha bir önəmli hadisə baş verdi.
Bu da cənubda
yaşayan çelkanlıların
ayrı-ayrı qruplarınun
(teles-şakşıl), Lebed çayı ətrafına
axını və nəticədə orada yaşayan kuzen soylarının bu əraziləri tərk etməsi oldu. Bu da, öz növbəsində, bölgədə
yaşayan Şolqan və Şakşıl soyları arasında inteqrasiya (qohumluq, qız alıb-vermə) proseslərini gücləndirdi.
Nəticədə Şolqan və
ya Çalkandu adlandırılan türk etnosu formalaşdı.
Bu inteqrasiya yeni bir dialektin yaranmasına
təkan verdi.
Bundan əlavə, Şolqan və Şakşılın
vahid etnosun yaradılmasında iştirak
etmələri onların
antropologiyasına da təsir göstərdi.
Dil
Çelkan türkləri əsasən Altay dilləri qrupunun şimal qoluna aid edilən ( uyğur-oğuz) Çelkan dialektində danışırlar. Çelkan türklərinin dilinin öyrənilməsində türkoloq alim V. V. Radlovun xidmətləri böyükdür. O, 1869-1871-ci illərdə Altaya səyahət edərək, burada yerli xalqların danışdıqları dilləri və dialektlərini öyrənib. Onun bununla bağlı yazdıqları günümüzdə belə, bölgədə yaşayan yalnız çelkanlıların deyil, həm də digər azsaylı türk xalqlarının dilinin, tarixinin, mədəniyyətlərinin öyrənilməsi baxımından böyük elmi əhəmiyyət kəsb etməkdədir. Çelkanlıların və digər türk xalqlarının yaşadıqları ərazilərin toponomikası O. T. Molçanov tərəfindən öyrənilmiş və tədqiq edilmişdir. O bununla əlaqədar “Strukturnıe tipi tyurkskix toponimov Qornoqo Altaya” (Saratov, 1982. Dağlıq Altayın türk toponimlərinin struktur tipləri) və “Toponomiçeskie slovare Qornoqo Altaya” (Qorno-Altaysk,1979. Dağlıq Altayın toponomiya lüğəti)) elmi əsərlərini yazmış və bu çərçivədə Çelkan türklərinin dillərinin, mədəniyyətlərinin öyrənilməsi sahəsinə də əvəzsiz xidmətlər göstərmişdir. Rusların assimilyasiya və xristianlaşdırma siyasəti nəticəsində, həmçinin öz əlifbalarının olmaması səbəbindən Çelkan türklərinin övladları rus dilində təhsil almağa məcbur olmuşlar. Ona görə də Çelkan türklərinin hamısı rus dilində təmiz danışırlar. Onlar yalnız ailə daxilində Çelkan türk dialektində danışırlar.
Əziz Mustafa
Zaman.-2015.-1 may.-S.6.