Türk elləri: Çelkan türkləri (2)

 

ƏZIZ MUSTAFA,

 

 

Ailə daxilində ana dilində danışmaları müəyyən qədər çelkanlıların öz dillərini qismən olsa qoruyub saxlamasına imkan verməkdədir.

 

Bu həm çelkanlıların mədəniyyətlərinin, folklorunun qorunmasına, özlərinə xas olan yas-toy, bayram mərasimlərini qismən olsa mühafizə etməsinə yardım edib. Çelkan türklərinin arasından çıxan ziyalılar ana dili, türk milli mənsubiyyətlərini qoruyub saxlamaqda maraqlı olsalar bununla bağlı bəzi cəhdlərə baş vursalar da, bu, kifayət deyil. Çünki onların sayı azdır. Böyük bir millətə mənsub olan Çelkan türklərinin günümüzdə azlıqda qalması, azsaylı xalq kimi tarixin səhnəsindən silinməyə məhkum olması isə yalnız onların deyil, həm bütün türk dünyasının faciəsidir...

 

Adət-ənənə mərasimləri

 

Çelkan türkləri özlərinə məxsus adət-ənənələrə folklora malikdirlər. Çelkan türklərinin həyatını tədqiq edən Potapov onların adət-ənənələri ilə qohum türk etnosları arasında eynilik olduğunu vurğulayır. Amma Potapov çelkanlıların yas mərasimlərində şamanizmin əlamətlərinin çox güclü olduğunu da xüsusi vurğulayır.

 

 O yazır: “Yaşlı adamlarla söhbətdən bizə məlum oldu ki, Oktyabr inqilabına qədər şamanlar ölən çelkanlıların ruhunu yola salmaq mərasimi keçirirdilər. Çelkanlı Takan Pustakaçevin  söylədiyinə görə, ölü dəfn edildikdən 5 ya 6 il ərzində onun ruhu şamanı narahat edirmiş ondan onu qırğızların torpağına (Uytu Daş) göndərməyi tələb  edirmiş. Şaman onun ruhunu həmin torpağa yola salmaq üçün xüsusi mərasim (kamla) keçirirmiş. Bundan da məqsəd ölünün ruhuna canlı insanların ruhunun qoşulmasına imkan verməmək idi. Ona görə bu mərasim zamanı yalnız bubendən (şamanlar üçün xüsusi dəridən hazırlanan qaval) deyil, həm baltadan istifadə edilirdi( L. P. Potapov. Proisxojdenie i formirovanie xakasskiı narodnosti. Abakan 1957. səh 161-168. Hakas xalqlarının mənşəyi formalaşması).

 

 Bu da onu göstərir ki, vaxtilə qırğızlar arasında yaşayan çelkanlılar öz ölülərini Uytu Daş adlanan yerdə dəfn  ediblər. Hələlik, Uytu Daşın yeri müəyyən edilməyib. Ancaq Potapova görə, bu ərazi Abakan hövzəsində yerləşib. Belə ki, həmin dövrdə qırğızlar Minusinsk ətrafında Teles çayı hövzəsində ağalıq edirdilər. Minusinskə isə Telesdən yeganə yol ancaq Abakandan keçirdi. Şakşılıkların Teles türkləri ilə qohum olmasını onların arasında nikahın qadağan edilməsində görmək olar. Şakşılıklılar telesləri özlərinin karındışı ( qardaş, eyni qarından, eyni anadan olanlar) adlandırırdılar. Bu da onların eyni, qohum xalq olduğunu göstərir. Şakşılık adına gəlincə, onun Bayqolum sağ qolu olan Şakşılık çayından alındığı ehtimal edilir. Belə ki, tarixdə türk xalqlarının yaşadıqları ərazinin adı ilə adlandırıldıqları barədə kifayət qədər sübut var. Şakşılıkların Bayqol hövzəsinə gəlmə olduğunu onların ov etmək üçün ərazilərinin az olması da sübut edir. Onlar harada gəldi ov etmək məcburiyyətində idilər. Ona görə Çalkanık türkləri onlara gülür, “Yer yok teeken( yerləri yoxdur avaralanırlar”) deyirdilər. Teleslərlə şakşılıkların eyni soydan olmasını sonuncuların toy adət-ənənələrində görmək olar. Teleslərdə olduğu kimi, şakşılıklarda da toy zamanı yeni evlənənlər üçün ayrıca müvəqqəti ev tikir onu seoliti adlandırırlar. Belə bir ənənə yalnız bu iki xalqa aiddir   bölgənin digər xalqlarında yoxdur. Əgər Çelkan soyuna daxil olan Şakşılıkın (Radlova görə Yakşı) Teles türkləri ilə eyni soydan olması mübahisə doğurmursa, Çalkanık türkləri haqqında bunu söyləmək olmaz. Çalkanıklılar arasında nəsildən-nəslə keçən rəvayətə görə, vaxtilə Çalqanok Kuzenok adlı iki qardaş olub. Onlardan biri Çalqonok Qu (Lebed), Kuzenok isə Biy( Bəy) çayı ətrafında məskunlaşıb. Kuzendən Kuzen, Çalqonoqdan isə Çalkandu ya Çalqanık soyu əmələ gəlib. Bu iki soyun qohum olmasını onlar arasında nikaha girmənin qadağan edilməsi bir daha sübut edir.

 

Təsərrüfat

 

Çelkan türkləri yaşadıqları şəraitə uyğun olaraq əkinçilik, heyvandarlıq, ovçuluqla məşğul olurdular. Əkinçilik Çelkan türklərində əl əməyinə əsaslanırdı daha çox primitiv üsullarla həyata keçirilirdi. Bu zaman onlar əsas əkin aləti kimi toxa  kərkidən istifadə edirdilər. Adətən, çelkanlılar dağların cənub yamaclarını balta ya yanğın vasitəsi ilə təmizləyir onu əkin (kıra) üçün yararlı hala salırdılar. Torpağa gübrə verilmirdi hər iki ildən bir əkin yeri dəyişdirilirdi.

 

May ayının əvvəllərində havalar nisbətən isinəndə əkin başlayırdı. Əsasən arva (arpa), puqdey (buğda), taran (darı) arış (çovdar) əkirdilər. Texniki bitkilərdən isə kətan (kudulqe) çətənə (kendır) əkirdilər. Yeri gəlmişkən, qeyd edək ki, çelkanlıların əkin üçün istifadə etdikləri buğda (puqdey), arpa (arva) bu gün bütün türk xalqlarında eyni mənada işlədilməkdədir. İ. A. Seleznevə görə, bu adlar hətta prototürklərdə eynidir. Məhsulu, adətən, avqust ayında toplayırdılar. Əkin zamanı əsasən oraqdan istifadə edilirdi. Kətan kətənəyə gəlincə, çelkanlılar onları kökündən çıxarırdılar. Yığılan məhsulu emal etdikdən sonra ondan un yarma (şarık) hazırlayırdılar.  Texniki bitkilərdən olan kətan kətənədən isə onlar kətan parça hazırlanmasında istifadə edirdilər.

 

 Çelkanlılar heyvandarlıqla da  məşğul olurdular. Əsasən at, qoyun, keçi inək saxlayırdılar. Keçinin qoyunun yunundan keçə hazırlayırdılar. Bundan əlavə qoyun yunundan corab, əlcək, isti alt üst paltarları toxuyur onu milli ornamentlərlə bəzəyirdilər.  Amma soyuq hava şərati əkin sahələrinin az olması səbəbindən çelkanlılar heyvandarlıqla daha çox məşğul ola bilmirdilər. Soyuq hava şəraitinə yalnız atlar davam gətirirdi.  Çelkanlılarda ovçuluq əsas yerlərdən birini tuturdu. Ən çox ayı (ayu), maral (saqın), dağ keçisi, dovşan, samur  digər çöl heyvanlarını, o cümlədən vəhşi çöl quşlarını ovlayırdılar. Payız-oktyabr ayında başlayır noyabrın ortalarında başa çatırdı. Sonra qış ovu başlayırdı. Ova kollektiv ya tək-tək gedirdilər. Bundan əlavə, çelkanlılar balıqçılıqla da məşğul olurdular. 19-cu əsrdən başlayaraq, çelkanlılar arasında arıçılıq da inkişaf etdirilməyə başladı. 20-ci əsrin əvvəllərində isə onlar arasında bağçılıq da yayıldı.

 

Çelkanlılar mətbəxdə ət süd məhsullarından geniş istifadə ediblər. Ət süddən müxtəlif milli yeməklər uqre, motko, tupaş hazırlayırdılar. Xəmir xörəkləri əsasən un, yarma yulafdan hazırlanırdı. Bu yeməklər çelkanlılarda çox yüksək səviyyədə hazırlanırdı ondan dadan doymaq bilmirdi.

 

Çelkanlılarda yaşayış evlər yeraltı (qazma) yerüstü (yayla) olurdu. Evlər əsasən düzbucaqlı konusvari olurdu. Geyimləri Qərbi Sibirdə yaşayan digər xalqlarınkından fərqlənmirdi. Ayaqqabıları Qərbi Sibir xalqlarına (ar odok, kon odok, çarık) Orta Asiya  ( başmaq) ənənəsinə uyğun olurdu.

 

Zaman.-2015.-2 may.-S.6.